בעשור האחרון הפכה האנימה מתופעה נישתית לזרם מרכזי עולמי, וההשקעה האסטרטגית של נטפליקס ממלאת בכך תפקיד מרכזי.

נתונים עדכניים שפורסמו על ידי נטפליקס בכנס Anime Expo שהתקיים לפני מספר ימים בלוס אנג'לס, חשפו כי למעלה מ־50% מהמנויים הגלובליים של נטפליקס צופים בתכני אנימה – מעל 150 מיליון משקי בית ברחבי העולם. נתון זה ממחיש את החדירה של הז'אנר לקהלים חדשים ומגוונים. בשנת 2024 לבדה נרשמו בפלטפורמה יותר ממיליארד צפיות באנימה, והמספרים רק ממשיכים לעלות.

נטפליקס שינתה את כללי המשחק: במקום הפצה הדרגתית ומוגבלת, סדרות אנימה חדשות משוחררות בו־זמנית לכל העולם, עם דיבוב ותיאורים קוליים בלמעלה מ־30 שפות. כ־80%–90% מהצופים בוחרים בדיבוב – מה שמאפשר גם למי שאינו רגיל לתוכן יפני ליהנות מהסדרות. התוצאה: האנימה הופכת לחלק בלתי נפרד מהתרבות הפופולרית במדינות רבות.

השקעה כלכלית שמניעה את התעשייה

האנימה הפכה למנוע רווח מרכזי עבור נטפליקס, שהפיקה הכנסות של מעל 2 מיליארד דולר מתוכן אנימה בשנת 2023 – 38% מכלל הכנסות הסטרימינג של האנימה העולמית.

ההצלחה מדרבנת גם ענקיות בידור אחרות, כמו דיסני וסוני, להשקיע בז'אנר. לפי ההערכות, שוק האנימה צפוי להגיע לשווי של 60 מיליארד דולר עד שנת 2030.

ההשקעות של נטפליקס מאפשרות לאולפני האנימה היפניים ליהנות מתקציבים גבוהים יותר, שיפור תנאי העבודה של אנימטורים, וחופש יצירתי רחב יותר לעומת ערוצי הטלוויזיה המסורתיים. בנוסף, הפלטפורמה פותחת דלתות לשיתופי פעולה בין יוצרים יפניים ובינלאומיים, ומעודדת חדשנות בטכנולוגיה ובסגנונות האנימציה.

מייגן מרקל. טונגסטן (צילום: lev radin / Shutterstock.com)

גיוס כוכבים והרחבת הקהלים

נטפליקס מושכת אליה גם כוכבים הוליוודיים כמו רוזריו דוסון (גברים בשחור 2, אסוקה) וג'יאנקרלו אספוזיטו (שובר שורות, הג'נטלמנים), שמדבבים דמויות בסדרות אנימה חדשות.

במקביל, היא משקיעה בז'אנרים מגוונים ובסיפורים חדשניים – מה שמגביר את העניין באנימה בקרב נשים, ילדים ומבוגרים כאחד.

תרבות צריכה חדשה

המעבר של האנימה למיינסטרים משתקף גם בהרגלי הצפייה והצריכה. מחקר של Dentsu מצא כי 31% מהצרכנים בעולם צופים באנימה לפחות פעם בשבוע, ו־28% מצופי האנימה הוציאו מעל 200 דולר על מרצ'נדייז בשנה האחרונה.

האנימה כבר אינה רק תוכן – היא הפכה לכוח תרבותי וכלכלי שמוביל פסטיבלים, אירועים ורכישת מוצרים נלווים ברחבי העולם.

מסתבר שההשקעה של נטפליקס באנימה חוללה מהפכה של ממש בתעשיית הבידור העולמית – הן במישור הכלכלי, הן במישור התרבותי והן בתעשיית ההפקה עצמה.

האנימה הפכה למוצר גלובלי, רווחי ומגוון, שמושך קהלים חדשים ומוביל את השוק לעידן חדש של תוכן בינלאומי.