ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום דיון מיוחד שעסק במבצע "עם כלביא" – השבת אזרחים ישראלים שנתקעו בחו"ל – ובהחלטת הממשלה לאסור יציאת נוסעים מישראל בטיסות החילוץ. במהלך הדיון תקף היו"ר ביטן את נציגי ישראייר וארקיע שנעדרו ממנו ואמר: "לא אאשר הטבות לחברות שלא טרחו אפילו להגיע לדיון והקפיצו מחירים. הן לא תקבלנה הטבה כשמצד שני הן עושקות את הציבור".
ביטן הוסיף כי אם תובא לוועדה הצעת צו לצמצום חובת הפיצוי לנוסעים – הוא יבקש שלא להחיל אותה על חברות שלא נכחו בדיון. לדבריו, רק חברת אל על נהגה באחריות: "היחידה שהלכה לטובת הציבור".
את הדיון יזם היו"ר ביטן בעקבות המצב, ובקשותיהם של חברי הכנסת אפרת רייטן, עודד פורר, מירב בן ארי, שלי טל מירון ואחמד טיבי. ח"כ טיבי הזכיר כי החוק לפיצוי נוסעים שיזם עדיין בתוקף, משום ששרת התחבורה לא חתמה על צו שמצמצם את הפיצוי. ח"כ בן ארי ביקשה לדעת כיצד המדינה סייעה לאזרחים שנתקעו בחו"ל.
ח"כ רייטן אמרה כי על המדינה לקחת אחריות ומתחה ביקורת על ההוראה למנוע יציאה מהארץ. בתגובה לכך אמר פרויקטור מבצע "חזרה בטוחה", עוזי יצחקי: "ליוצאים אין שום קריטריונים, הכל פתוח. חברות התעופה מכרו כרטיסים ממוצ"ש. אתם ניזונים ממידע שגוי".
במהלך הדיון מתח ח"כ מאיר כהן ביקורת על חברת מנו ספנות, שגבתה מחירים גבוהים על שיט מלימסול. ח"כ טל מירון הזכירה את החטופים בעזה ואת פניות הציבור הרבות, כשלטענתה אין יד מכוונת למבקשים לחזור. ח"כ קארין אלהרר הוסיפה ביקורת על היערכות המדינה מראש: "ידענו שהאירוע הזה מגיע… לא חשבת שיהיו אנשים שיצטרכו לחזור לארץ?".
מנכ"ל רשות שדות התעופה, שרון קדמי, אמר כי מעבר טאבה פתוח 24/7 ונתמך בכוח אדם מתוגבר. לדבריו, גם החזרה מעקבה נמשכת, אך ביטן העיר כי בשל אזהרת מסע – ישראלים נמנעים מלחזור דרך עקבה. יצחקי אמר כי יבחן את הנושא.
קדמי הדגיש כי ההגבלות על הטיסות נעשו רק משיקולי ביטחון. לדבריו: "כשמטוס על הקרקע ומלא בנוסעים, מספיק רסיס שפוגע בו כדי לחסל אותו. אין חלום רטוב יותר לצד השני מאשר להפיל מטוס כחול לבן".
הפרויקטור יצחקי הציג נתונים מהשטח: מאז יום חמישי ועד אתמול נכנסו לישראל 74,652 איש, והיום צפוי המספר להגיע ל-100 אלף. לדבריו, המבצע מתנהל בהצלחה יוצאת דופן וצפוי להסתיים תוך שבוע. הוא הוסיף כי עד כה 50,964 איש יצאו מישראל, וכי אין ועדת חריגים ליציאות. לדבריו: "לא היה איסור יציאה. ברגע שהיה אישור בטיחותי – פתחנו את האפשרות לטיסות יוצאות".
עוד דיווח יצחקי כי 5,057 בקשות לכניסה הוגשו לוועדת החריגים, מתוכן אושרו 621, והמערכת פועלת בשקיפות מלאה. מענה רפואי ניתן לנשים בשבוע 34 ומעלה להריון ולקטינים שנשארו ללא הוריהם. הציבור יכול לפנות למוקד *4515.
נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, אמר כי החוק נותן מענה למצב, אך יו"ר הוועדה ביטן השיב כי החוק מגן על האוצר – אך מטיל את הנטל על חברות התעופה והאזרחים. "אני רוצה לדעת מה האוצר מתכוון לעשות", הבהיר ביטן.
סמנכ"ל השיווק של אל על, נדב חנין, דיווח כי החברה לא גבתה תוספת תשלום מנוסעים שכבר החזיקו בכרטיס, ונוסעים חדשים שילמו מחירים של 99 עד 300 דולר, בהתאם לעיר המוצא.
לסיכום, הבהיר היו"ר ביטן כי הוועדה תמשיך במעקב: "לא ייתכן שחברות שעושקות את הציבור ייהנו מהטבות. היחידה שפעלה לטובת הנוסעים היא אל על. צריך מנגנון שלא יפיל את המחיר על הציבור, גם כשמדובר באזרחים שנתקעו בחו"ל".
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים