חיזוק אמוני מול ההצלחות האדירות
בדור שלנו, הדור שזוכה לראות ניסים בגלוי, מוטלת עלינו משימה כפולה: לא להתבייש מהכישרונות והיכולות שהקב"ה נטע בנו, ולא לשכוח רגע אחד מי הוא מקור הכוח הזה. הניסים הגלויים שאנו רואים בימינו אלה אינם מבטלים את המומחיות הצבאית והטכנולוגית - הם מאששים אותה כשליחות קדושה

ימים גדולים, הצלחות מרשימות, גילויי עוז והפתעות מסמרות שיער. אלו רק מילים ספורות המתארות את מה שאופף אותנו בימים אלו. דומה שהאמת היא הרבה יותר רחבה ואת עומק ההצלה נוכל להבין רק עוד כמה שנים.
יחד עם זה ניצב היהודי המאמין בפני התלבטות. מחד גיסא ניצבים אחים טובים, יהודים יקרים יראים ושלמים אשר תולים את מבטם בשמים ועיניהם נשואות ליושב במרומים. ומאידך גיסא ניצבים אחים יקרים יהודים טובים, פחות מאמינים באופן גלוי והם בטוחים שרק המח היהודי, אומץ הלב והעליונות הטכנולוגיות הביאו את ההישגים ויביאו לניצחון.
בתווך ניצבים רובנו ועלינו מוטלת עבודה קשה של השרשת האמונה בה' יחד עם חובת ההשתדלות שמגיעה לפרטי פרטים של דיוק טכנולוגי תכנון מבצעי שלא הרבה יכולים להבין אותו.
תמצית העבודה האמונית
תמצית העבודה האמונית לעת כזו מצויה בפסוק "וזכרת את ה' אלהיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל".
הרמב"ן שם מלמד אותנו שישראל גבורים ואנשי חיל למלחמה, אך האזהרה היא ברורה: אם תחשוב "כחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה" – מיד "תזכור את השם שהוציא אותך ממצרים ולא היה לך שם כח ועצם יד כלל."באור החיים הקדוש הוא מוסיף: "זה עיקר תחבולת היצר הרע בעת שהוא תוקף את האדם בנקודה שהוא מצליח – גורם לו היצר הרע לזקוף את ההצלחה לו עצמו ולשכוח חלילה את הקב"ה."
האיזון השברירי
הר"ן בדרשות שלו מוסיף עומק שמבהיר לנו נקודה חשובה: יש אמת בכך שאנשים שונים ניחנו בסגולות מיוחדות – יש אנשים מוכנים לקבל החכמה, ואחרים מוכנים לשית עצות בנפשם לאסוף ולכנוס. ולכן יש מקום לתחושה של האדם שהוא עשה זאת. ולכן מצווה אותנו התורה לזכור מי נתן לנו את הכח, את החכמה, את האומץ ואת התושיה.
יש נקודת אמת בתחושת הגאווה, אחרת זה לא עבודה רצינית. יש אמת גדולה בסיפוק בתכנית שהצליחה. אבל האמת הגדולה יותר היא שאת הכישרונות הללו נטע בנו ה' יתברך ואנחנו בחסדו מוציאים אותם מהכח אל הפועל.
לכן הפסוק לא אמר "וזכרת כי ה' אלהיך נותן לך חיל" – שאז היה מרחיק שהכח הנטוע באדם לא יהיה סיבה אמצעית באסיפת ההון. אלא "כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל" – עם היות שכוחך עושה את החיל הזה, תזכור את נותן הכח שהוא יתברך.
המשימה שלנו
כאשר אנחנו חיים בדור גדול נתבעת מאיתנו עבודה אמונית גדולה למצוא את האיזון הזה ולא לנטות חלילה לאדישות או בטלנות, אלא לפעול עם אל.
בדור שלנו, הדור שזוכה לראות ניסים בגלוי, מוטלת עלינו משימה כפולה: לא להתבייש מהכישרונות והיכולות שהקב"ה נטע בנו, ולא לשכוח רגע אחד מי הוא מקור הכוח הזה. הניסים הגלויים שאנו רואים בימינו אלה אינם מבטלים את המומחיות הצבאית והטכנולוגית – הם מאששים אותה כשליחות קדושה. כל מהנדס שמפתח מערכת הגנה, כל חייל שמבצע משימה מדויקת, כל מפקד שמתכנן מבצע – כולם שותפים בגילוי כבוד שמים בעולם. האתגר שלנו הוא לחיות באיזון עדין זה: להיות גאים בפועלנו ולהודות לבורא עולם על הכוח לפעול. זוהי עבודת האמונה הגדולה של דורנו – להיות עדים ושותפים לגילוי השגחה עליונה דרך מעשה ידינו.
==
הרב יצחק נריה הוא ראש ישיבת תורה בציון
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו