אבשלום קור: "שכונה בשם הולילנד, זה פשע!" - סרוגים

אבשלום קור: "שכונה בשם הולילנד, זה פשע!"

ד"ר אבשלום קור התייחס לפשע הגדול של אהוד אולמרט והוסיף כי בכל פעם שהוא שומע שר בממשלה מדבר בעברית שגויה הוא מעביר לו מסרון עם התיקון

author-image
אבשלום קור: "שכונה בשם הולילנד, זה פשע!"
  קור באוניברסיטת אריאל (יח"צ)

ד"ר אבשלום קור הארח באוניברסיטת אריאל וסיפר על מלחמתו למען שימור השפה העברית במרחב הציבורי בארץ.

בשיחה עם סטודנטים ואנשי סגל בית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, במסגרת תוכנית "מפגשים על התעשייה". אמר קור בהתייחסו למאמציו לשמור על העברית: "תמיד יש מאבקים בחיים, שום דבר לא בא בקלות. כל אחד צריך להיאבק על הערכים שהוא מאמין בהם".

קור הסביר למאזיניו מדוע חשוב לו כל כך להנחיל את השפה לדורות הבאים. "כאשר אתה מרצה בחו"ל, אתה מקפיד על הלשון, תמיד אנחנו נוהגים בכבוד כלפי תרבויות זרות, אך מזלזלים במה ששייך לנו. שני הדברים שבלעדיהם לא היו יהודים לעם זה הארץ והלשון. הארץ זה הערך היותר חשוב בעיני, מי שעלה לארץ- ילמד עברית דרך ילדיו, הדור הבא. אך גם השפה זה ערך חשוב ביותר ואין לזלזל בו", אמר ד"ר קור.

כאשר נשאל קור על חשיבות הדיבור בשפה העברית, הוא ענה: "העדות הגדולה ביותר לשפה חיה ובועטת היא כאשר היא משתנה ומתפתחת. פחות מפריע לי לשמוע ביטויים חדשים ושימושים שונים בשפה ויותר קשה לי הסגידה לאנגלית ולתרבויות זרות. בעיני, הפשע הגדול ביותר של אהוד אולמרט הוא לא השחיתות, כסף אפשר להחזיר, אלא שהוא בנה בלב עיר הבירה, בדור התקומה בארץ הקודש, שכונה שקוראים לה הולילנד, זה פשע!".

לא שומרים מספיק על העברית

קור העיד כי הוא איננו צופה בשידורי הטלוויזיה מסחרית שבה יש לדבריו "הרבה בורות ורשעות", ומטיל על הפרסומאים את האחריות לחדירה הנרחבת של שמות ומונחים מאנגלית לפרסומות בטלוויזיה ובמקומות נוספים. בעוד שבגלי צה"ל, שבה הוא משמש כיועץ לשוני, הוא מצליח לדבריו למנוע בדרך כלל שימוש במונחים באנגלית, הגורמים האחראים לשידורי הטלוויזיה נמנעים לשמור על העברית.

ד"ר קור סיפר כי כל אימת שהוא שומע ברדיו שר בממשלה המדבר בעברית שגויה – הוא מעביר אליו מסרון ובו תיקון.

קור המשיך ואמר כי "בחו"ל יש יחס של כבוד לעברית, השפה העתיקה ויש לכך דוגמאות רבות. כשהוקמה ארצות הברית, דנו האבות המייסדים בשאלה מה תהיה השפה בה ידברו במדינה החדשה. אחד האבות המייסדים הציע שעברית תהיה השפה. אני תמיד תוהה לעצמי, שאולי אם הצעתו היתה מתקבלת ובארה"ב של היום היו מדברים בעברית, אולי היינו זוכים לראות ברחובות המרכזיים בתל אביב וירושלים שלטי חוצות בעברית."

על עבודתו בגלי צה"ל סיפר קור כי חשוב לו מאוד להדריך את החיילים, להעביר לימודי עברית לכתבים ("העליתי את מספר השעות בהתנדבות מ7 ל- 60!") ולתקן את הידיעות לפני השידור. "זאת החלקה הקטנה שלי בה אני באמת משפיע".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
נטש את אישתו ועסוק בתיקון שגיאות בעברית
| 30-04-2015 20:36
2
עדיפה תקינות מוסרית על תקינות לשונית
יוקי | 01-05-2015 4:39
מאז הבגידה שלו באשתו וילדיו הוא לא יכול לשמש דוגמא לשומר הסף של מורשת עברית.