למרות ההתנגדות המשפטית: הממשלה אישרה כעת (ראשון) את ההצעה של שר המשפטים יריב לוין בעניין שינוי הליך הדחת היועצת המשפטית לממשלה. מיד עם האישור, פנה השר לוין לוועדת השרים בעניינה לצורך קיום שימוע לפני הדחה.

על פי נוסח ההצעה, ועדת השרים הקבועה בכללים תתכנס לקיום שימוע ליועצת, ובסופו תוכל להמליץ בפני הממשלה על הדחתה – ככל שיימצאו עילות המצדיקות זאת. ההחלטה הסופית על ההדחה תתקבל רק ברוב מיוחס של 75% מחברי הממשלה. בכך למעשה "יעקפו" את הוועדה הציבורית הקיימת.

במכתב שנשלח לחברי הוועדה לוין כתב כי "נוכח חילוקי הדעות המהותיים והממושכים בין הממשלה לבין היועצת המשפטית לממשלה, והיעדר שיתוף פעולה יעיל מצד היועצת המשפטית לממשלה, החלטתי לפנות אליכם ולבקש את החלטתכם באשר להחלפתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. במסגרת זו אבקשם לקיים הליך שימוע".

כאמור, החלטת הממשלה מגיעה לאחר שהיועמ"שית עצמה התנגדה להצעה לשנות את הליך ההדחה שלה וביטול חוות הדעת של הוועדה המקצועית. "ההחלטה הבהולה של הממשלה לשנות את דרך סיום הכהונה של היועצת המשפטית, לממשלה אינה חוקית וסותרת את פסיקת בג״ץ" נאמר. "העובדה כי הממשלה לא הצליחה להקים את הוועדה המייעצת לא מצדיקה שינוי של הכללים ויצירת מנגנון שמאפשר סיום כהונה באופן שרירותי ופוליטיזציה של הייעוץ המשפטי לממשלה".

לדבריה, "מנגנון הפיטורים הקיים, המחייב היוועצות עם ועדה חיצונית ציבורית-מקצועית, נקבע על ידי הממשלה בהתאם להמלצת הוועדה הציבורית לבחינת דרכי מינויו של היועץ המשפטי לממשלה ונושאים הקשורים לכהונתו, בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר. זאת, במטרה להבטיח את עצמאותו של היועץ המשפטי לממשלה, המחזיק בסמכויות חיוניות לשמירת שלטון החוק. כעת מוצע להחליף מנגנון זה בהליך חדש שכל רכיביו הם פוליטיים – 'הוועדה המייעצת' החדשה מורכבת משרי הממשלה, והמלצתה תובא בפני הממשלה במליאתה, תוך ביטול החובה הקיימת כיום למעורבות של גורם חיצוני, מקצועי ואובייקטיבי".

היועמ"שית הבהירה כי "מדובר בהסרת ערובה מוסדית מרכזית והכרחית להבטחת יכולת התפקוד העצמאית של היועץ המשפטי לממשלה והחיונית לפיכך להגנת שלטון החוק. תוצאתה של ההצעה היא פוליטיזציה של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, וכנגזרת מכך פוליטיזציה של מגוון הסמכויות הנתונות בידי היועץ המשפטי לממשלה – באכיפה, בייעוץ המשפטי ובייצוג המשפטי בערכאות".

"הצעת המחליטים, אשר עוסקת בנושא היורד לשורש שלטון החוק במדינת ישראל; מבטלת במחי יד את דוח ועדת שמגר ואת החלטות הממשלה עצמה; ואשר מובילה כאמור לפוליטיזציה של תפקיד היועץ, הועלתה בלא עבודת מטה מקדימה, בלי תשתית מקצועית המבהירה את הצורך בה ובלי תשתית משפטית כלשהי. ההצעה לא מציגה כל הצדקה עניינית למהלך. היא נובעת, על פי דברי ההסבר לה, משיקול זר בדמות היעדר יכולת של הממשלה להביא לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה המכהנת בהתאם למנגנון הקיים, המעוגן כאמור בהחלטת ממשלה קודמת, ולאחר ששר המשפטים פועל מזה מספר חודשים להקמת המנגנון הקיים, אך נתקל ככל הנראה בקשיים לממש את רצונו".

מתעורר אפוא חשש כבד ואף למעלה מכך, באשר לתכליתה של הצעת המחליטים, שגובשה ללא ליווי של הייעוץ המשפטי לממשלה ואשר אינה צפויה לצלוח ביקורת שיפוטית" סיכמה מיארה. "מדובר בהחלטה בלתי חוקית על פניה. דומה שתכליתה היא ניסיון להחליש ולהרתיע שומרי סף, וליצור עימות נוסף עם מוסדות המשפט, לרבות עם פסיקת בג״ץ".