אמש (מוצ"ש) התעוררה סערה ברשתות החברתיות בעקבות תחקיר של כאן 11. בתחקיר נחשף כי מפלגת הציונות הדתית, בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שילמה למשפיעני רשת כדי לקדם קמפיין הסברה על הטבות למילואימניקים. בעוד שהתחקיר הצביע על בעיות כמו אי-ציון גילוי נאות על תוכן ממומן, כפי שהחוק מחייב, נראה שהסערה ברובה מתרכזת במשפיען אחד – משה כורסיה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הקמפיין, שנוהל דרך משרד פרסום בשם מפלגת הציונות הדתית, כלל דף מסרים ברור. במייל שנשלח למשפיענים נכתב: "חשוב להודות במפורש לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' על המחויבות האישית שלו למען המילואימניקים. יש להדגיש שמדובר ביוזמה אישית שהשר הוביל מתחילתה ועד סופה". כאמור, בסרטונים רבים לא צוין כי מדובר בתוכן ממומן, בניגוד לחוק בישראל המחייב גילוי נאות.

משה כורסיה במרכז הסערה

משה כורסיה הוא זמר וכוכב הרשת המוכר בסרטוני הכנת הקפה שלו ובקריאה האייקונית "עזה בובי!". עכשיו הוא מצא את עצמו בלב המחלוקת. בסרטון שפרסם בסוף השבוע, הוא שיבח את סמוטריץ' על ההטבות תוך כדי הכנת הקפה המסורתית. בסרטון הוא אמר: "אפשר לאהוב ולא לאהוב את הבן אדם הזה, אבל מה שהוא עושה למילואימניקים שלנו – חסר תקדים". הסרטון, שזכה ליותר מ-120 אלף צפיות, עורר ביקורת רבה כאשר התגלה כי מדובר בתוכן ממומן ללא גילוי נאות.

משה כורסיה (צילום: אור גפן)

בעקבות גל התגובות השליליות, כורסיה פרסם סרטון התנצלות שבו הסביר: "חברים, אתם מכירים אותי. מטרתי פה ברשת היא לעשות טוב, שנהיה מאוחדים. ניסיתי לתווך הטבות למילואימניקים. חזרתי הרגע מעזה, איבדתי שני חברים מהגדוד. לא היה לי שמץ של מושג שהדבר הזה יעשה כזה בלגן".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

משה כורסיה מגיב (מתוך האינסטגרם של משה כורסיה)

כורסיה הודיע כי הסיר את הסרטון. בסטורי ששיתף ביקש ממשרד האוצר להעביר את התשלום שהיה אמור לקבל לטובת המילואימניקים. הוא הדגיש: "לא מעניינת אותי פוליטיקה, מעניין אותי שיהיה לנו פה טוב. שנזכור מי האויב האמיתי שלנו".

תגובת הציונות הדתית

מפלגת הציונות הדתית הגיבה לתחקיר ואישרה את קיום הקמפיין. בתגובה נמסר: "אנחנו מפרסמים את זכויות המילואים אותה הוביל שר האוצר סמוטריץ'… הקמפיין מייצר הוקרה למשפחות המילואים ואנו גאים בשר האוצר שהוביל תוכנית של 18 מיליארד שקלים עבורם". המפלגה הדגישה כי מטרת הקמפיין היא יידוע הציבור על ההטבות, כולל זכויות על קרקע וארנק דיגיטלי.