הנה זה בא: מחר (רביעי) יצא לדרך מבצע חיבור הקו הירוק לקו האדום והעיר ירושלים תיכנס לכאוס תחבורתי למשך 14 שבועות כאשר הרכבת הקלה תפעל במתכונת שירות מקוצר.

מדובר באחת הפעולות המשמעותיות ביותר בפרויקט רשת הרכבות הקלות של ירושלים: חיבור מסילות הקו הירוק למערך מסילות הקו האדום בנקודות ההשקה שלהן – בגבעת התחמושת ובצומת נורדאו (רחובות יפו ושרי ישראל).

בזמן ביצוע העבודות הרכבת הקלה תפעל במתכונת שירות מקוצר – מצפון בין תחנת גבעת המבתר לנווה יעקב ומדרום בין התחנה המרכזית להדסה עין כרם. הרכבת לא תפעל ב-9 התחנות בין תחנת גבעת המבתר לתחנה המרכזית.

אלו הקווים שיתוגברו ברחבי העיר

במקטע בו לא תפעל הרכבת יופעלו ארבע קווי שאטל ייעודיים ללא עלות: קו 500 מגבעת המבתר למרכז העיר, קו 501 מגבעת התחמושת לתחנה המרכזית, קו 502 מהתחנה המרכזית לעירייה וקו 503, מתחנת גבעת המבתר לעירייה.

במקטע הצפוני, בנוסף לפעילות הרכבת מנווה יעקב עד גבעת המבתר, יתוגברו תדירויות קווי התחבורה הציבורית הקיימים: 22, 25, 49, 65, 66 ,540, 541, ו-274. במקטע הדרום מערבי, הרכבת הקלה תהיה פעילה בין הדסה עין כרם לתחנה המרכזית באמצעות קרון בודד. במקביל, מסלולי קווי התחבורה הציבורית משכונות דרום מערב העיר שמספרם 29,27,24,21 ו–20 יוארכו כך שיגיעו עד לתחנה המרכזית ולשוק.

בנוסף, במסגרת המערך המקיף, יתוגבר מערך האופניים הקיים של ירופאן ויוקמו 3 עמדות חדשות לאורך קו הרכבת הקלה. במהלך העבודות, ייהנו המשתמשים מהנחות משמעותיות בשכירת האופניים. במהלך תקופות העבודות, תתגבר עיריית ירושלים את אירועי הציבור והתרבות בנקודות שיהיו נגישות באמצעות תחבורה ציבורית ומעבר להולכי רגל.

במהלך תקופת השירות המקוצר יופעל עבור ציבור הנוסעים מערך תחבורה ציבורית מקיף ומונגש. את המערך תלווה פעילות הסברה רחבת היקף בכל אמצעי התקשורת, מערך דיילים נרחב בתחנות הרכבת והאוטובוסים ופקחי תנועה בצירים. המערך ינוהל על ידי חדר מצב משותף למשרד התחבורה, עיריית ירושלים, משטרת ישראל, צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים ומפעילי התחבורה הציבורית בעיר.

בשנה הבאה – הקו הירוק צפוי להיפתח לציבור

הקו הירוק, שיהיה קו הרכבת הקלה השני בבירה, יימתח לאורך כ-20 ק"מ בין שכונת גילה בדרום לקמפוס הר הצופים בצפון. הוא יעבור דרך מלחה, מרכז העיר וקריית הממשלה – ויכלול 41 תחנות. כבר במהלך שנת 2026 צפוי להיפתח לציבור חלקו הראשון של הקו, בו 2 קווי שירות חדשים שיחברו מאות אלפי מתושבי ובאי ירושלים לרשת הרכבות בעיר.

קווי השירות של הקו הירוק ייפתחו כבר במהלך השנה הבאה ויביאו למהפך תחבורתי בבירה, כשהם צפויים להכפיל את מספר הנוסעים ברכבת הקלה כיום. פתיחת קווי השירות – מגילה, גבעת רם, דרך מרכז העיר להר הצופים וממלחה דרך גבעת רם ועד התחנה המרכזית – יחברו לרשת הרכבות של ירושלים את באי הקמפוסים, מלחה וקריית הספורט, משרדי הממשלה ואת תושבי ובאי גילה, פת, בית צפאפא, גבעת מרדכי והגבעה הצרפתית.