סינמה שו"ת 9: יונתן דקל על "צ'קאאוט: המרדף אחרי השייכות" - סרוגים
newsletter preview

תהיו הראשונים להתעדכן!

נרשמים לניוזלטר של סרוגים ומקבלים מדי יום את החדשות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

סינמה שו"ת 9: יונתן דקל על "צ'קאאוט: המרדף אחרי השייכות"

סינמה שו"ת פודקאסט הקולנוע של סרוגים, מארח את יונתן דקל, הבמאי והתסריטאי שמאחורי הסרט "צ'קאאוט", המוקרן בימים אלה בבתי הקולנוע. צפו

אבי לודמיר, חדשות סרוגים
סינמה שו"ת 9: צ'קאאוט - עם הבמאי והתסריטאי יונתן דקל
  יונתן דקל באולפן סרוגים

סינמה שו"ת פרק 9: "צ'קאאוט: המרדף אחרי השייכות" – שיחה עם הבמאי והתסריטאי יונתן דקל.

בפרק התשיעי של "סינמה שו"ת", מארח אבי לודמיר את הבמאי והתסריטאי יונתן דקל לשיחה על סרטו החדש "צ'קאאוט" – קומדיה ישראלית על סוכן מוסד שכל הזמן מחכה ל"נבל" שיאפשר לו להתקדם בארגון. הסרט, שלקח לדקל ולצוותו כעשור להשלים, נכתב על בסיס חוויותיהם האישיות בשירות הצבאי.

"הסרט למעשה נכתב על בסיס חוויות הזויות שהיו לי ולתסריטאי השותף שלי, שי סתרן, בשירות צבאי משונה ביחידה מבצעית באמ"ן," מספר דקל. "רצינו להביא משהו למסך על המיתולוגיה מול המציאות הזאת, על כמה שכולם בבית חושבים שאנחנו הכי, אבל בסוף בקצה הרגשנו ממש הכי לא."

הרעיון לסרט התגבש כשדקל וסתרן פגשו אנשי מוסד ששיתפו איתם תחושות דומות. "החברים שלי חושבים שאני כל היום עושה מרדפי מכוניות עם אקדחים מושתקים, אבל האמת היא שאני המון פעמים אוסף קבלות להחזיר הוצאות," ציטט דקל את שיחתו עם אחד הלוחמים.

למרות שהסרט נראה כהפקה גדולה, דקל מספר שהוא צולם ב-14 ימים בלבד וללא שעות נוספות. חלק גדול מהצילומים נעשו באוקראינה, מה שאפשר למתוח את התקציב המצומצם.

הסרט, שצולם בנובמבר 2020 בשיא מגפת הקורונה, נאלץ לחכות כארבע שנים נוספות עד ליציאתו, בשל שורה של אירועים עולמיים ומקומיים. "הפצה הפכה להיות הסרט היותר מורכב בגלל הקורונה, המלחמה באוקראינה, ובעיקר המלחמה בישראל," מסביר דקל. "אף אחד לא היה מוכן לדבר בכלל על קומדיה שחורה שמטפלת בכוחות הביטחון בצורה סאטירית."

אחד האתגרים הבימוי המרכזיים בסרט היה לשלב בין עולמות שונים – בין חדר החקירות בו מספר הגיבור את סיפורו, לבין האירועים בזמן אמת, וגם להכניס סצנות שמשקפות את המתרחש בראשו של הגיבור. "נורא עניין אותנו להצליח לעשות איזשהי הלחמה בין המצב התודעתי ולהביא את החוקרים לתוך המלון," מסביר דקל.

עוד באותו נושא

סינמה שו"ת פרק 8: אלי תבור התסריטאי של חגיגה בסנוקר

דקל מתייחס לאחד הנושאים המרכזיים בסרט – היחסים בין ישראלים לאמריקאים, כפי שבאים לידי ביטוי בדמותו של דוב, הגיבור הראשי שמגולם על ידי השחקן האמריקאי ג'וש פייס. "הסרט מתעסק עם לוחם שרוצה להרגיש חלק מהמדורת שבט הישראלית הזאת. בסוף משתמשים בו כאמריקאי, והסרט הזה מתעסק המון עם יחסים יהודים-אמריקאים," הוא מסביר.

למרות הטון המבדר, דקל מציין שהסרט נושא מסר רציני על חשיבות האמת. "הסרט מתעסק בבן אדם שכל הזמן בורח מאיזושהי אמת ולא מסתכל בעיניים לאיזשהו תחקיר מבצעי," הוא אומר. "אני חושב שבנקודה הזאת של החברה הישראלית, דוב הוא גיבור שבדיוק נכון לרגע הזה. אנחנו עכשיו צריכים לעצור רגע ולהביט פנימה, ואם אפשר, אז תוך כדי חיוך."

את דרכו הקולנועית החל דקל כילד, אך ההחלטה להפוך את זה לקריירה התגבשה במהלך שירותו הצבאי. אחרי הצבא למד בבית הספר לקולנוע סם שפיגל בירושלים, שם פיתח את הסגנון הייחודי שלו דרך פרויקטים כמו מערבון צה"לי בחרוזים ו"1 באפריל" שצולם באייפון 5.

לצד "צ'קאאוט", דקל ממשיך ליצור. הוא סיים לאחרונה כתיבת סדרה בינלאומית עם יונתן בר-אילן (שעמו כתב וביים את "קינגים") והוא מעורב בפרויקט "תמרי" – פרויקט מוזיקלי לזכרה של תמר קדם-סימן טוב, שנרצחה יחד עם משפחתה ב-7 באוקטובר.

כשנשאל על הקולנוע הישראלי העכשווי, דקל מציין שהוא "חולה על קולנוע ישראלי" ומזכיר כמה יוצרים שהוא מעריך, כמו דני רוזנברג ("החייל הנעלם"), נדב לפיד ("הברך"), ומשה רוזנטל ("קריוקי"). כשהוא מתבקש לציין סרטים מעוררי השראה, הוא מונה את "מציצים", "גבעת חלפון אינה עונה" ו"וואלס עם באשיר" כמקורות השראה לסרטו.

"זה יכול להיות הסינופסיס של הסרט – 'גבעת חלפון', 'מציצים' ו'ואלס עם באשיר' יוצרים 'צ'קאאוט'," הוא צוחק.

==

"צ'קאאוט" מוקרן בימים אלה בבתי הקולנוע ברחבי הארץ. "הסרט מציע חוויה קולנועית מהפנטת שמשלבת הומור וסגנון עם תובנות עמוקות על החברה הישראלית," מדגיש אבי לודמיר. "זהו פיצ'ר ראשון שמרגיש כמו יצירה של במאי מנוסה ובשל."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו