תהיו הראשונים להתעדכן!
נרשמים לניוזלטר של סרוגים ומקבלים מדי יום את החדשות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
אני מאוד מעריך את חבר הכנסת משה גפני, וקראתי מה שפורסם בשמו שאין ביהדות מושג של פיקוח נפש עתידי. יש פיקוח נפש של עכשיו. הדברים לא נכונים, וכנראה לא ציטטו אותו נכון.
כיוון שהמשנה במסכת גיטין אומרת במפורש "אין פודין את השבויין יתר על כדי דמיהן". וכך נפסק ברמב"ם (מת"ע ח יב) וכן נפסק בשו"ע (יו"ד רנב) שמשלמים את מחירם של השבויים לחוטפים ולא יותר. אם השבאים דורשים יותר מכדי דמיהן – משאירים אותם בשבי אע"פ שיש סכנת נפשות של עכשיו, והכל כדי שלא יהיה פיקוח נפש של עתיד, שהחוטפים לא יתאמצו לשבות עוד ועוד יהודים בעתיד.
מותר לרב משה גפני לחשוב אחרת ולסמוך על דעות אחרות. אבל לומר שאין דעה בהלכה שחושבת על פיקוח נפש עתידי, זה קצת עלבון לגמרא, לרמב"ם, לשו"ע ולכל קהילת הלומדים.
כולם מכירים את הסיפור של המהר"ם מרוטנבורג שגם במצב של סכנת נפשות לא הסכים שיפדו אותו יותר מכדי דמיו. ואי אפשר לומר שהוא נהג שלא על פי ההלכה.
מכיוון שאני מכיר את הרב משה גפני ואני בטוח שהוא מכיר את ההלכות שציינתי לעיל, אני מניח שסילפו את דבריו ויש בהחלט מקום לפסוק שלא לפדות שבויים באופן שיביא סכנה עתידית.
יו"ר דגל התורה ח"כ הרב משה גפני מסר בתגובה: "לכבוד הרב שמואל אליהו שליט"א. אין דמיון בין השבי של המהרם מרוטנבורג זצ"ל – שהיה אפשר לפדות אותו בכסף והוא לא רצה מהסיבות שאמר – לבין הפיקוח נפש של החטופים שבידי ארגון הטרור החמאס".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו