לדמותו של רבנו הרב צבי יהודה זצ"ל
בערב פסח שנת תרנ"א (לפני מאה עשרים וארבע שנים) נולד במזל טוב מורנו ורבנו הרב צבי יהודה, כמי שיצק מים על ידיו קרוב לשלושים שנה (תרתי משמע גם בהיותי לוי שנטל ידיו לברכת כהנים) הנני מרגיש חובה, ככל שדמותו במקורית הולכת ומטשטשת להעלות קוים לדמותו. כהכרת הטוב על כל הטוב שקבלנו ממנו בשנים אלו.
בתקופה הראשונה של התחדשות הישיבה (משנת תש"י ואילך) היו אלו השנים היפות של הרצי"ה, בהן היה מחובר לכלל הציבור הישראלי, באותם הימים הוא שימש כתובת לא לנושא מסוים, ולא לאוכלוסיה בעלת גוון לאומי מצומצם, אלא הכיל את כולם: מימין ומשמאל, דתיים ושאינם דתיים, הקיבוץ הדתי ובחורים מישיבת חברון, אקדמיים ומנהיגי ציבור, ילידי הארץ ואנשי חוץ לארץ, שהיו משחרים לפתחו או ופעמים שהיה בא אליהם, בתקופה ההיא גם הישיבה התנהלה בפתיחות, כדבר המובן מאליו היה ללכת לשמוע שיעורי תורה גם בישיבות חרדיות או אצל תלמידי חכמים מהחוגים הללו, ויחד עם זאת נסעו תלמידי הישיבה לשבתות לישובי עולים שבפרוזדור ירושלים, להשפיע תורה על העולים החדשים, או נסיעה לימים נוראים לקיים תפילות בקיבוצים חילוניים או קיום סמינריונים לקבוצות נוער מחוץ לארץ שבאו לשנת הכשרה בישראל, וכהנה וכהנה פעולות של זיכוי הרבים.
פתיחות וסגירות
באותה התקופה היה זה "רצי"ה חברותי" המשתתף בכל שמחה של תלמידיו, באירוסין, בחתונה, בברית או בר מצוה, בנסיעה להכתרה לרב של אחד מתלמידיו, או לחנוכת בית כנסת בישוב חדש, ולא רק בירושלים אלא בכל מקום בארץ ישראל. היה זה רצי"ה מלא שמחת חיים כשהוא מקדם בבת שחוק את מי שנפגש עמו, אין פלא שהתלמידים שגדלו בסביבתו באותם הימים סיגלו לעצמם את התכונות הללו בהתנהלותם והנהגתם, להיות אנשים ידידותיים אוהבים ואהובים לבריות, ללא התנשאות וללא פסילת הזולת. תלמידים שרבנו טיפחם וגידלם למעלה מעשר שנים, לאחר שהתגדלו בתורה עזבו את הישיבה ויצאו לבנות את התורה בארץ ישראל, למלא תפקידים תורניים במרחביה של הארץ
כך פעלה הישיבה בשנותיה הראשונות, ואילו בשנותיה המאוחרות יותר, גם בגלל גילו המופלג של רבנו ואם בגלל מגבלות גופניות, נאלץ הרצי"ה להיות ספון בביתו רוב שעות היום. והתנהלות הזו השפיעה גם על התנהלות החבורה המאוחרת של התלמידים גם בהתייחסות לכלל הציבור הארצישראלי, יותר סגירות מאשר פתיחות, מה שהביא להקמת "ישיבות הקו", השוני הזה התבטא גם בהתנהלות התלמידים עם הרצי"ה: בעוד החבורה הראשונה כשגילתה את הרצי"ה לא ניכסה אותו לעצמם אלא ביקשה להנפיק אותו לכלל הציבור, לחבר את רבנו לכמה שיותר קהלים. משא"כ ה"חבורה המאוחרת" היא דמתה לילד שמצא "צעצוע" ורוצה שיהיה רק שלו, ובלי להרגיש התחילו להרחיק ציבורים שונים מן הישיבה, ובמשך הזמן הישיבה נכנסה לסימטא מנותקת מקהלים רבים.
עוד תכונה מוצאים אנו בתלמידיו הראשונים של הרצי"ה, אעפ"י שהיו מאוד קרובים אליו, ובמשך למעלה מעשר שנים לא משה ידם מתוך ידו, שתו בצמא את דבריו והפנימו לעצמם את הנהגותיו, אף אחד מהם לא העלה בדעתו לומר שהוא ממשיכו היחיד של הרצי"ה או האחד המוסמך להנחיל את מורשתו, התלמידים הראשונים נשאו בצנעה ובענווה את המטען שקבלו מרבם, וללא צלצול בפעמונים וללא "חסידים" המפארים ומהללים את עברם, הם מנחילים את המשנה שקבלו ב"מרכז הרב" לשומעי לקחם, לבני ישיבות ולבעלי- בתים, בעל-פה ובכתב, כמשאלתו של הראי"ה שלא לעשות קוקיז'ם, וכדעתו הנחרצת של הרצי"ה שלא להקים שטיבלך (כמו "ישיבות הקו"), ושלא להפוך את אורותיו של הראי"ה לכיתתיות מתבדלת, אלא לעשותה שייכת לכלל ישראל.
רב, אב וחבר
הרצי"ה היה בעיקר מחנך, הוא נמנע מלפסוק הלכות, וכשהייתה עומדת שאלה הלכתית על פרק, אם הייתה זו שאלה מקומית היה שולח אותנו לרבה של ירושלים הרצ"פ פראנק ואם הייתה זו שאלה ארצית (כמו גילוח ביום העצמאות) שלח אותנו לשאול את הרב הראשי הרב הרצוג. גם הדרכתו החינוכית הייתה ברמה אישית, המחשבה שכל התלמידים ילכו ב"קו" אחד הייתה פסולה בעיניו, דרישותיו וציפיותיו היו שונות מכל תלמיד ותלמיד, וכך קרה הרבה פעמים ששמענו ממנו מסרים כפולים, ולפעמים אפילו באותו ענין, כשהיה אומר לאחד כך ולשני אחרת, ויש לכך דוגמאות.
מסירותו לתלמידיו לא ידעה גבול, לא יום ולא לילה, הוא קרא לתלמידיו "חברים מקשיבים", בימים שההסעה לשמחות הייתה במשאית היה מצטרף למשאית שהסיעה את בחורי הישיבה והקפיד לשבת במשאית עצמה עם כל התלמידים ולא בתא הנהג. גם בגילו המופלג היה משתתף בריקודי המצווה לשמח את החתן ונשאר בסעודה עד הסוף. לא הסתפק במתן עצות בלבד, אלא היה דואג אישית לסייע בפתרון הבעיה באופן מעשי, גם אם יש צורך בפנייה לגורמים בעלי יכולת. כשאחד מתלמידיו שהיה שקדן וסבל ממיגרנה וכאבי ראש מרוב שקידתו בלימוד, היה בא לבית המדרש לוקח אותו מהלימוד ויצא עמו לטייל מעט ברחובות ירושלים וכיוצא בזה מקרים רבים.

הוא ראה בלימוד תורה שבעל פה, בלימוד סוגיא בגמרא או דבר אגדה, לא לימוד עיוני בלבד אלא מפגש עם דבר ה' שנמשך בתשבע"פ. הלימוד עצמו הוא שמשלים יותר ויותר את האישיות המוסרית והרוחנית של הלומד, לא בשביל להיות רב אלא להיות יהודי בריא, ולכן לא היו בישיבה לימודים ושיעורים לקראת תכלית איזו שהיא, לא לרבנות ולא לדיינות ולא להוראה למוסדות חינוך. כשתלמיד חדש ביקש להתקבל לישיבה לא הקפיד לכמה זמן הוא בא ללמוד, אלא עמד על כך שבזמן שהוא שוהה בישיבה יהיה כולו קודש ללימוד התורה. פעם כשראה אותי לומד טור חושן משפט שאל אותי על כך ואמרתי לו שבאורות התשובה (פי"ג ה) כתוב שלימוד חושן משפט מכשיר את הלומד לתשובה במצוות שבין אדם לחבירו. והוא בקשני שלא ללמוד במגמה כזו, מפני שרצה שנלמד את התורה לשמה וסוף הכבוד לבא. לשאלה שנשאל מה אתם עושים בישיבה ענה:
"מרבים אהבה, מרבים אמונה, מרבים בטחון, מרבים הבנה הדדית, מרבים קבלת עול מלכות ד' אלקי ישראל, מרבים ללמוד וללמד ערכי תורה ומצוות,מרבים התנחלויות והתאחזויות במלוא רוחב ארצנו, – זה מה שאנחנו עושים ועל ידי זה קרובה ובטוחה הופעת ברכת ד' עלינו במלוא תקומת עמו ונחלתו."
ככל שאת מורשתו של רבנו הרב צבי יהודה יעבירו תלמידיו הוותיקים כך תהיה המורשת יותר נאמנה למקור. יהי זכרו ברוך.

מה דעתך בנושא?
44 תגובות
5 דיונים
צפניה
הטענה היחידה של הרב פילבר שישיבת הקו היא שטיבלאך שלה התנגד הרצי"ה ואילו הרב טאו לא מוזכר אפילו פעם אחת - רק המגיבים משרבבים את שמו. טוב שחסידי הר המור ישמעו ...
הטענה היחידה של הרב פילבר שישיבת הקו היא שטיבלאך שלה התנגד הרצי"ה ואילו הרב טאו לא מוזכר אפילו פעם אחת - רק המגיבים משרבבים את שמו. טוב שחסידי הר המור ישמעו דעה אחרת
המשך 10:02 20.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צביאלי
לכל חסידי ישיבות הקו אני מציע להם לקרוא שוב פעם אמאמרו של הרב פילבר (אם הם בכלל קראו אותו) ולראות שכל מה שהם טוענים לא מופיע במאמר שלו אין שם...
לכל חסידי ישיבות הקו אני מציע להם לקרוא שוב פעם אמאמרו של הרב פילבר (אם הם בכלל קראו אותו) ולראות שכל מה שהם טוענים לא מופיע במאמר שלו אין שם התיחסות לא לרב טאו ולא לרבנים אלא לשיטה של התבדלות שלא באה מבית מדרשו של הראי"ה ובנו הרצי"ה - הרצי"ה בקש להרבות הבנה הדדית.
המשך 13:52 03.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מכיניסט
למה רש"י פסק כך? משום שחי בארץ קרה. למה אביי ורבא נחלקו? משום שנשותיהם עצבנו אותם בבית. למה קמה תנועה חינוכית אדירה, שהשפעתה לא ניתנת למדידה? הו! זה כל כך פשוט....
למה רש"י פסק כך? משום שחי בארץ קרה. למה אביי ורבא נחלקו? משום שנשותיהם עצבנו אותם בבית. למה קמה תנועה חינוכית אדירה, שהשפעתה לא ניתנת למדידה? הו! זה כל כך פשוט. משום שהרבנים הצעירים הגיעו מאוחר מידיי לישיבה. זה מה שהם ראו, התינוקות. אם הם היו בתקופתנו המפוארת... משל למה הדבר דומה? למי שמתמוגג מהספר "לנבוכי הדור" (הרב זצ"ל היה בן 30) ולא לומד את אגרות הראי"ה (בתקופה שהאחריות על כתפיי הרב הייתה עצומה).
המשך 13:00 03.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחליאל
אם מאמרו של הרב פילבר שהביא לגילוי פרצופם האמיתי של המגיבים מישיבות הקו כמו המגיב 27 היה כדאי שהוא נכתב. איפה יש "לעז ודברי שקר" במאמרו של הרב פילבר חבל...
אם מאמרו של הרב פילבר שהביא לגילוי פרצופם האמיתי של המגיבים מישיבות הקו כמו המגיב 27 היה כדאי שהוא נכתב. איפה יש "לעז ודברי שקר" במאמרו של הרב פילבר חבל שבראשם של התלמידים בוער הכובע.
המשך 09:41 03.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
אין לו דבר נגד ישיבות הקו או הרב טאו אדרבא שיצליחו
09:54 20.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
בע"ה ערר"ח מנ"א התשל"ה לכ' מר ....שליט"א במקום של ביזוי תלמידי חכמים אין רשות לשתוק! פעילותו של מחמדי הר"ר יוסף בדיחי שליט"א בנוגע לרוצח המשוגע הלא היו כולם ע"פ הוראותיו ע"פ הוראותי....
בע"ה ערר"ח מנ"א התשל"ה לכ' מר ....שליט"א במקום של ביזוי תלמידי חכמים אין רשות לשתוק! פעילותו של מחמדי הר"ר יוסף בדיחי שליט"א בנוגע לרוצח המשוגע הלא היו כולם ע"פ הוראותיו ע"פ הוראותי. והוא לא שינה מהם כמלוא נימא. ור' צבי טאו פעל בניגוד אליהם.
המשך 09:51 20.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עד איפה אתה מחשיב "מבוגרים"? מה הקריטריון של מי שעשה את החלוקה בערך בויקישיבה? איך שנראה שם הרב וייס(תש"ה) וחנן פורת(תש"ד) הם מ"זקני" הדור השני. משום מה החלטת שהרבנים שטרנברג (תש"ח)...
עד איפה אתה מחשיב "מבוגרים"? מה הקריטריון של מי שעשה את החלוקה בערך בויקישיבה? איך שנראה שם הרב וייס(תש"ה) וחנן פורת(תש"ד) הם מ"זקני" הדור השני. משום מה החלטת שהרבנים שטרנברג (תש"ח) הם עדיין "מבוגרים". ולשאלתך, למיטב ידיעתי הרב הרשקוביץ צעיר מחנן פורת (או בערך באותו גיל) למרות שהוא מופיע ברשימת "הדור הראשון" ובמידה פחותה של וודאות גם הרב דוד חי הכהן
המשך 00:24 14.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדי
כמה שצודק הרב פילבר. ישיבות הקו מחרימים רבנים. פוסלים רבנים רבים, וזורעים מחלוקות פיצולים והרס. לצערינו הרב ראינו בבחירות האחרונות מה שווה כוחם האמיתי, התחברו לישי, למרזל, לרב ליאור, ולמרות כל זאת,...
כמה שצודק הרב פילבר. ישיבות הקו מחרימים רבנים. פוסלים רבנים רבים, וזורעים מחלוקות פיצולים והרס. לצערינו הרב ראינו בבחירות האחרונות מה שווה כוחם האמיתי, התחברו לישי, למרזל, לרב ליאור, ולמרות כל זאת, לא הציחו לעבור את אחוז החסימה, זה אומר שייש להם פחות מרבע מנדט. הם בעיקר עושים רעש ומחלוקת. אין להם באמת כח. הבעיה היא שהם מרעישים ונשמעים.
המשך 01:40 12.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש ימיני
הרב פילבר אינו מדבר על אנשים אלא על מגמות שיצאו מתלמידי מרכז הרב תוך תיאור מצב הישיבה בתחילתה ובאחריתה. מבלי ציין אלו אנשים היו כאן ואלו שם על כן איני...
הרב פילבר אינו מדבר על אנשים אלא על מגמות שיצאו מתלמידי מרכז הרב תוך תיאור מצב הישיבה בתחילתה ובאחריתה. מבלי ציין אלו אנשים היו כאן ואלו שם על כן איני מבין את ההתנפלות המתלהמת של תלמידי הר המור ועל ההגנה שלהם על הרב טאו ועל רבניה - כפ הנראה אין עשן בלא אש.
המשך 19:01 02.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראשית אינני נוגע בדבר. למדתי הרבה שנים גם בישיבות שכאלו הרב פילבר טוען שהם מייצגות את הרצי"ה וגם בישיבות הקו כך שאני מכיר את כל הצדדים. כפי שרבים הגיבו כבר כאן...
ראשית אינני נוגע בדבר. למדתי הרבה שנים גם בישיבות שכאלו הרב פילבר טוען שהם מייצגות את הרצי"ה וגם בישיבות הקו כך שאני מכיר את כל הצדדים. כפי שרבים הגיבו כבר כאן לומר שזה תלוי בצעירים ווותיקים זה טעות מוחלטטת. אך אני רוצה לומר שאני אף פעם לא שמעתי בהר המור התבטאויות בסגנון של הרב פילבר לצד השני.. חוצ מזה כפי שרואים בספרים" אל תהיו קוקיסיטים" נאמר להיפך: היה נסיון להתקרב עם קבוצות של חרדים וביחס לכאלו שאמרו לו שהם לא ציונים נאמר "אל תהיו קוקיסטים...". קירוב אינו אומר התבטלות ביחס לשני. על כבוד הרבנות הרצי"ה נלחם בעצמו כמו על מיהו יהודי (שהיה אחד הדברים שהוא אמר שלמפד"ל יש לתקן ובהתחלה קרה להם שלא להיכנס לממשלה של גולדה גם מצד זה וגם מצד שממשלה זו נתמכה על ידי ערבים כידוע). ביקורת המקרא ולימוד תנ"ך רדוד הוא גם מדבר על זה כמו שרואים הרבה. חוץ מזה כאמור למדתי בשני המקומות ובלי להיכנס לשאלה מי צודק העובדה היא שהרב טאו אומר דברים מפי השמועה שלא שמעתי ולא כתובים בשיחותיו של הרצי"ה רק מלמדים על העובדה שהוא היה צמוד אליו ושימש אותו היטב.
המשך 10:57 02.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר