עשר קושיות למתרגל קרבן הפסח - סרוגים

עשר קושיות למתרגל קרבן הפסח

לקראת תרגול קרבן פסח שייערך מחר בירושלים, שואל יהודה אמיר 10 קושיות כשהעיקריות שבהן היא למה עד היום לא שמענו על אף רב שעשה תרגול שכזה

author-image
עשר קושיות למתרגל קרבן הפסח
  מתרגלים את קרבן פסח. (מטה ארגוני המקדש)

לקראת תרגול קרבן פסח שייערך מחר בירושלים, שואל יהודה אמיר 10 קושיות:

  1. האם נתקלת אי פעם ברמז כלשהו במרחבי הספרות התורנית לביצוע תרגול שחיטת הפסח? אם לא – מהי משמעות הדבר בעיניך?
  2. מדוע עד השנים האחרונות לא ראינו שגדולי ישראל ביצעו תרגול? רבותינו הגדולים שישבו בארץ ישראל וכספו להקרבת הקרבנות: הראי"ה קוק, הרצי"ה קוק, הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא, הרב שלמה גורן, וחבריהם. האם ביררת אצל תלמידיהם מדוע נמנעו מלבצע תרגול זה?
  3. האם יש הכרח לבצע את התרגול על בעל חיים ולא על בובת-דמה, ובכך לחסוך את שפיכת דם הגדי?
  4. האם תרגול של מִצווה מצדיק הסבת כאב? האם זוהי דרכה של תורה אשר "דרכיה דרכי נועם" (סוכה לב, ב)? האם לפי ההלכה רשאי השוחט לתרגל שחיטה על בהמה כלשהי, שלא על מנת לאוכלה? או שמא יש בכך איסור חמור מדאורייתא: צער בעלי חיים, ולפי זה יתכן והנך מחויב (הלכתית!) להגיע מחר לאירוע – על מנת למנוע את הצער!
  5. האם וידאת מראש אצל מארגני האירוע שהגדי שנשחט למול עיניך מגיע ממכלאה שבה הוקפדו כל הלכות צעב"ח כפי שנדרש? או שמא מדובר בקרבן שנעשתה בו עבירה חמורה של צעב"ח, כמקובל כיום, וממילא עלול לקטרג על עם ישראל ח"ו?
  6. האם אתה עצמך מעז לשחוט את השה התמים, ולשפוך את דמו? אם לא, האם תוכל להסביר את הריחוק שלך מכך?
  7. האם באופן כללי שחיטה מתאימה להיות פומבית, מול עיני ילדים ונשים? האם הדבר לא יגרום להם לסלידה שעלולה לפגוע ביכולתם להמשיך ולצרוך מזון מן החי, או אפילו ביכולתם ללמוד את הלכות הקרבנות בגישה בריאה ואוהבת?
  8. האם יש לך מושג מהי המשמעות ההלכתית והרוחנית של הקרבת קרבן הפסח? האם הנך בקי בהלכותיו וכל שנותר הוא לצפות במחזה השחיטה?
  9. מפני מה לא מצינו שעורכים תרגול פומבי של שירת הלווים ונגינתם?
  10. האם אירוע השחיטה מקרב יהודים "חילונים" לתורה ולמצוות, או מרחיק אותם?

==

"…למען השריש על ידי זה בלבו של אדם, כי הוא ניגש לא [אל] דבר של הפקר, שאין בו אלא תנועה אוטומטית, כי אם גם בריה חיה ומרגשת, שצריך להתחשב עם חושיה, ואפילו עם רגשי לבה, עם רגש חיי המשפחה שלה וחמלתה על צאצאיה" (הראי"ה קוק זצ"ל, אפיקים בנגב)

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
חלש..
אלעד | 30-03-2015 10:54
חסר עומק.. יש כאן ביטוי לצפייה לבניין המקדש.
2
מה בא קודם החץ או המטרה של הכותב...
יצחק | 30-03-2015 11:02
3
בדיוק להיפך: צריך לשאול כל שנה את הרבנים מדוע נכון
אורי מקדומים | 30-03-2015 11:26
לבטל השנה את קורבן הפסח שהוא מדאורייתא, באיזה תירוץ הם מעבירים את עם ישראל על כרת כל שנה מחדש . זו הדרך הנכונה . יתכן שיש סיבות טובות לא לבנות מזבח ולהקריב קורבן, אבל השיטה צריכה להיות הפוכה,מי שמונע קורבן צריך כל שנה מחדש להסביר מדוע לא
4
אז מה אתה אומר בעצם?
יהודה | 30-03-2015 12:17
שלא נשאף לאכול מן הזבחים ומן הפסחים?! לדעת כבודו תבוטל לעת"ל מצוות הקרבת קורבן?!
5
"העיקרית שבהן" היא למעשה המוזרה יותר...
| 30-03-2015 13:26
הרי זו השאלה שהחרדים מקשים: במשך 1800 גדולי ישראל לא הקימו מדינה, וכי לדעתכם הם לא שאפו לגאולה? ואז אנחנו נענה: חיכו להזדמנות...עכשיו מה מצחיק? לפני הציונות היו את "מבשרי הציונות", שהם היו רבנים ש"דרשו את ציון". ומה היה הדיון שהחל את כל הדבר הזה? הדיון בין הרב קאלישר, רבי עקביא איגר והחת"ם סופר לגבי אפשרות הק'רבת קרבן פסח בימינו. התשובה: המניעה היא לא הלכתית אלא שלטונית - השליט התורכי לא ירשה...
6
גיבוב של שטויות
מתן | 30-03-2015 13:27
אין דורש לציון - מכלל דבעיה דרישה האם לא היו מתרגלים את הכהן הגדול לפני יום הכיפורים? האם התכוננות למצוה זה דבר קל בעיניך? זה נחשב לחינם? אפילו עורך האתר הבין שהרוב כאן קישקוש ולכן כתב ו"העיקריות שבהן"... הגיע הזמן להפוך את החלום של 2000 שנה למציאות. מי שלא רואה את עצמו מצפה לבנין בית המקדש ולחזרת העבודה למקומה, לפחות שלא יפריע ויוציא לעז, ו... כדאי שיעשה תשובה. חג שמח!
7
שטויות
| 30-03-2015 13:28
אתה אפילו לא טרחת לקרוא את הפרסום. הרי אתה שואל האם מותר לשחוט סתם שלא על מנת לאכול - והרי מחלקים שם את הבשר! ויהיה גם תירגול של הלויים... והכל בפיקוח כראוי (חוקי והלכתי). אז אתה שואל מנין לנו כל מיני דברים? אז אני שואל - מנין לך שלא??? (כתוב כאן למטה שאין לשלוח תגובות הכוללות דיבה ולשון הרע - אבל כתבות כן???)
8
חומרות שלא נתחייבנו בהן...
| 30-03-2015 13:33
הכותב דורש "מהדרין מן המהדרין מן המהדרין" בעל האש הזה... הא לפני שהוא אוכל את הארוחה הצמחונית שלו (כי אז השאלות שלו על הבשר תקפות) הוא מןןדא לא רק כשרות למהדרין, אלא גם שלא היתה פגיעה בבתי גידול של בעלי חיים או שימוש במדבירים כימיים (צער בעלי חיים, לא?), שהפועלים קיבלו משכורת בזמן (חובה הלכתית) לא נעשה חילול שבת בכל תהליך הייצור והייבוא (גם איסור חמור) ושלא היה שום גזל. ועוד לא דיברנו לוודא שהבית שלך והמחשב בו אתה כותב לא נעשו על ידי מעבידי ילדים במדינות עולם שלישי (רכיבים ורכיבי רכיבים) ושגם הם שמלמים משכורת בזמן, לא מעלימים מס ולא מחללים שבת (היהודים שבהם)? יש גבול. אגב, קודם תביא הוכחה שהעבירות אליהן אתה מתייחס באמת התקיימו ואז זה ירד מדרגת "הוצאת שם רע" ל"לשון הרע" "בלבד"...
9
תשובות לכל
דוד | 30-03-2015 14:33
1. דבר שלא נעשה ב2000 שנה האחרונות מצריך תרגול שלא יכשלו בו ישראל. כיום יש מומחים לכל שלב ואנחנו מקבלים בשר לפני בישול ולכן כולם צריכים ללמוד מה עושים ואיך עושים כי בקרבן הכל מתחיל ונגמר במי שמביא את הקרבן פחות או יותר. חוץ משחיטה שצריך מומחה. 2. כי עד ששת הימים לא היה מצב שגויים יאשרו את זה וכיום המדינה מונעת אז לא ניסו להלחם במדינה בהקמה. ועכשיו הוכשרו הלבבות של רבים מעם ישראל לדבר כדי שיהיה מינימום להקרבה. 3 לא ניתן לקיים את זה על בובה כי כל שלב צריך ללמוד על אמת ולא על בובה. 4. זה נאכל בסוף התרגול אז כל השאלה שלך מיותרת. 5. הגדי נלקח ממגדלים גבעונים שהם המגדלים גם לצורך הקרבן אם יתאפשר ולכן הם מחוייביח לשמור עליהם מכל משמר אז כנראה שאין צער בגידול כדי שלא יפסל ויהיה להם הפסד. 6. לו למדתי לשחוט אז כן ומנ שלא שוחט זה רק כי אין לו התמחות בזה וזה עלול יפסול את השה אפילו מאכילה. 7. לא מסתירים מאף אחד את זה כדי שידעו מה נעשה ואיך נעשה ומזה ילמדו. אננ למדתי מגיל 3 חכסות דם כי ראיתי וזה לא שינה לי דבר כי אני יודע שסוף אדם למיתה וסוף בהמה לשחיטה. ואם זה ימנע מהם אכילת בשר אז הטבעונים יכולים לברך. בכל מקרה קרבנות נעשים בפומבי כי כך היה וכך יהיה ואין צורך להיות צמחוני. 8. כן וכן ומצוות צריכות להעשות כי כך ציווה ה' ומי שמקריב צריך לדעת לשם מה זה אחרת לא יצא בהקרבה. ומה שנותר לנו זה לראות וללמוד שלא נטעה בזה. 9. חלק מהתרגול הוא גם בשירת הלוויים במוצאי חג יש תרגול קצירת העומר ויום למחרת תרגול ההנפה שלטףו. לפני שבועות היה תרגול של 2 הלחם ובסוכות תרגול שאיבת המים והניסוך. אז כנראה שאתה לא מודע להכל ולא הכל דם. 10. זאת לא שאלה כי זה שאנחנו שומרים שבת יכול לקרב או להרחיק. לא בזה נמדדת חיוניות של המעשים שלנו אחרת עדיף שלא נחיה כי יש כאלו שעצם חיותם מרחיקה מהדת.
10
כל השאלות האלו רק מראות כמה שהתרגול הוא קודש קודשים !!!
| 30-03-2015 15:04
כל הקליפות, כמו כותב המאמר ואמנון בזק, המנסים למנוע כל דבר שבקדושה, עומדים על רגליהם ומתנגדים. זה אומר דרשני !!!!!!!!
11
שטויות
דודי | 30-03-2015 15:36
זה אוסף של דברי הבל שמתיימרים להיות באצטלה תורנית. זה כל כך רדוד שבאמת שום שאלה לא ראויה לתשובה.
12
תשובות
מישהו | 30-03-2015 16:41
בס״ד 1-2) האם מצאת בספרות התורנית דברים על הקמת מדינה? מדוע לא הקימו מדינה במשך 1800 שנה? מדוע הרמב״ם,הרמב״ן,ריה״ל,רבי יוסף קארו,האר״י הקדוש,האור החיים הקדוש,החפץ חיים והרב קוק לא הקימו מדינה? כמו שהבנת,זה שהם לא הקימו או לא כתבו על זה,זה לא אומר שזה אסור ואין לעשות את זה. ואם השאלה היא על רבנים,יש מספיק רבנים שתומכים בזה. 3-4)לחסוך את שפיכת דם הגדי? אוכלים אותו אחר כך. 5)ואולי גם ניזהר שמי שהביא את הגדי לא היקרה בעבירה לפני כן? עיין תגובה 8. 6)אינני שוחט,ואני נרתע מזה מכיוון שאני לא מתאים להיות שוחט. 7-8)האם עיקר האירוע הוא בשביל המשתתפים? ובשביל שידעו את ההלכות? עיקר האירוע הוא כדי להודיע לכולם: אנחנו קרובים להקרבת קורבנות. לא בשמים היא! 9)כמו שכתבו פה, יש גם את זה. ואפילו אם אין, האם זה אומר שלא נעשה את תרגול הקרבת קרבן הפסח? 10)האם התפילה מקרבת אנשים לא דתיים לתורה? מסתבר שלא. האם בגלל זה נימנע מלהתפלל? מסתבר שלא.
13
תראו את הפרסומת בעמוד זה :)
מרדכי | 30-03-2015 21:46
באותו עמוד בו יוצא הכותב נגד התרגול. יש פרסומת על 'צלעות בקר ברוטב'. האם גם זה מפריע לו. אגב בשר הגדי בתרגול נאכל. גם צלעות הגדי...
14
ברור שאלות
ישי | 31-03-2015 0:56
האם אתה בררת את כל השאלות האלה לפני שהחלטת מה דעתך?
15
קחו את המילים קרבן פסח ושימו יום העצמאות
איש יהודי | 31-03-2015 7:00
וסטיק אנריקוט ששמתם על המנגל....
16
ורבן פסח
ישראל | 02-04-2015 10:09
אוכלים את הבשר האו לא הולך לפח
17
האם הכותב נשלח מטעם מארגני התרגול?
האם | 11-04-2016 22:35
האם כוונתו להציג את מתנגדי הבניין בצורה נלעגת וילדותית?