"אם יש לך תסריט טוב, לא שואלים אותך איפה למדת": סינמה שו"ת עם ערן ב.י
סינמה שו"ת פרק 5: ערן בן יעקב (ערן ב.י.) חושף את סיפור החיים המפתיע שהוביל אותו לעולם הקולנוע. "כבמאי אני אוהב רומנטיקה" ו"כיפה אדומה זה הסרט הכי אישי שלי"

סינמה שו"ת פרק 5, הפודקאסט מבית אתר סרוגים, מארח בפרקו החמישי את הבמאי והתסריטאי ערן בן יעקב (המוכר גם כערן ב.י.), אחד הקולות היצירתיים והמגוונים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה הישראלית. בן יעקב, שמוכר בזכות יצירות כמו "מתחתנת", "כיפה אדומה", "גיבורים קטנים", והמיני-סדרה "אם וכאשר", משתף בשיחה מרתקת על דרכו המקצועית והיצירתית.
בשיחה חושף בן יעקב את סיפור החיים המפתיע שהוביל אותו לעולם הקולנוע: "לא הגעתי לתחום של הקולנוע מתוך איזה חלום אני אהיה ספילברג," הוא מספר. במקור למד פסיכולוגיה וקולנוע באוניברסיטת תל אביב, כשהקולנוע נבחר כחוג משני בגלל שהיה "נראה קל". אך במהרה התחולל מפנה: "בשנה הראשונה התרחש איזה סוויץ' כזה, פתאום נדלקתי על התחום הזה של קולנוע וטלוויזיה, אבל לא למדתי תסריטאות באופן רשמי," הוא מגלה.
בגיל 30, היה לי סרט בהפקה, נולדה לי בת ויצא הספר שכתבתי
בן יעקב מציין את סרטו הראשון "גיבורים קטנים" כפריצת דרך משמעותית: "בגיל 30 היה לי סרט בהפקה, נולדה לי בת, ויצא הספר הראשון שכתבתי. זאת הייתה שנה כזאת מאוד משמעותית, את גיל 30 עברתי כזה עם פריצה." הסרט, שהפך לאחת מקלאסיקות סרטי הילדים הישראליים, נכתב מתוך חישוב אסטרטגי: "אמרתי לעצמי אוקיי, סרטי ילדים, אם רק פותחים את המסלול, בטח יהיו מעט פרויקטים והסיכוי לעבור שמה יהיה יותר גבוה. הייתה לי הבנה כבר אז בגיל יחסית צעיר של איפה כדאי לכוון את העבודה שלי."
כיפה אדומה זה הסרט הכי אישי שלי
אחד החלקים המרתקים בשיחה נוגע לסרט "כיפה אדומה", תסריט שלקח עשור להפוך לסרט מוגמר. "התסריט הזה ממש פתח לי את קריירת התסריטאות שלי וזה מבלי שהסרט עדיין הופק," מספר בן יעקב, "התחלתי ללמד בסם שפיגל בזכות התסריט הזה, התקבלתי לאיזושהי תוכנית יוקרתית של האיחוד האירופי ונסעתי למרוקו שלוש פעמים." לדבריו, התסריט פתח דלתות רבות למרות העיכוב בהפקה, ומלמד שיעור משמעותי: "כל פרויקט יש פרויקט שהוא טוב וזה יבוא הזמן שלו, אם לא הגיע הזמן שלו כנראה שהוא לא זה. שימו אותו בצד, תעסקו במשהו אחר, וכשיבוא הטיימינג הנכון והתנאים יבשילו אז תיקחו את זה."
אחד ההישגים המשמעותיים ביותר בקריירה שלו הוא המיני-סדרה "אם וכאשר", שהתחילה כסרט עצמאי והפכה לסדרת טלוויזיה מצליחה. "הסרט הכי אישי שלי זה אם וכאשר. יש שמה שלוש סצנות שאשכרה המצאתי אותן, כל השאר זה קרה באמת," הוא חושף. הפרויקט הופק באופן עצמאי מתוך אהבה ותשוקה: "עשינו אותה בדם ליבנו, וכלכלית זה יצא טוב. בדיעבד כשאני מסתכל על הקריירה שלי, אם וכאשר זה אולי ההצלחה הכי גדולה שלי."
כבמאי אני אוהב רומנטיקה
למרות הקריירה המגוונת שכוללת כתיבה ובימוי בז'אנרים שונים, בן יעקב מזהה את הרומנטיקה כתחום שמדבר אליו במיוחד: "באיזשהו מקום התחדד לי באם וכאשר שאני במיוחד כבמאי אני אוהב רומנטיקה. אם אני כותב מתח, אני אעביר את זה למישהו אחר לביים. אם אני כותב רומנטיקה, אז אני רוצה לביים את זה, כי אני באמת אוהב את זה. אני אוהב קומדיות רומנטיות, אני אוהב סרטים רומנטיים."
באופן מפתיע, בן יעקב מגדיר את הבלוג שלו "איך לכתוב תסריט" כיצירה המשמעותית ביותר שלו: "היצירה המשמעותית ביותר שיצרתי בחיי זה הבלוג 'איך לכתוב תסריט'. במהלך 10 שנים, ליטרלי מאות אלפים עברו דרך הבלוג וקיבלו ממנו מידע. בהחלט משמעית זאת היצירה המשמעותית ביותר שיצרתי, זאת אומרת היצירה שבאמת תרמה לתסריטאים."
לקראת סיום, בן יעקב משתף את דעתו על העתיד המאתגר של התעשייה לנוכח המהפכה הטכנולוגית: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה. שלוש עד חמש שנים מעכשיו אתה חוזר הביתה, לוחץ על איזשהו כפתור ואומר 'אני רוצה לראות סדרה קומית כדורגל באיביזה עם גל גדות, דב נבון וספיידרמן', ותוך דקה הפרק הראשון מתחיל להיות משודר אצלך בטלוויזיה." למרות זאת, הוא מציין לקחים ממהפכת האינטרנט: "דברים לוקחים זמן. AI הוא מהפכה, אני קורא לזה destructive revolution, מהפכה שתשנה את הכל. הוא ישנה הרבה דברים, אבל גם ייצר דברים חדשים שאני לא יודע עדיין מה הם."
במבט לאחור על קריירה ארוכה ומגוונת, בן יעקב מסכם: "אני מרגיש שאני מימשתי את פנטזיית הילדות שלי. יחד עם זאת, אני לא אומר שזה היה קל. צריך להיות מאוד אנרגטי, כל הזמן להמשיך לייצר, לא לוותר, לחפש הזדמנויות. מצד אחד לשמור על גמישות מחשבתית ומצד שני לדחוף קדימה כל הזמן. אני לא רוצה שיעבור כאן שזה הכל כזה הלך לי קל, לא, גם כל דבר כזה לקח שנים."
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו