אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

גיבורי המגילה בשדה הפוליטי / פרשנות

בימי קטטות טרום-בחירות שכאלה, ובמיוחד בימים שמתעורר בהם מתח בין לאומי רב אנחנו יכולים בקלות להשוות את צד זה או אחר במפה הפוליטית להמן או לוושתי, או גורמים במערכה הבינלאומית לאחשוורוש, ולפטור את עצמינו במסקנה שאנחנו צודקים והכל עושים לנו עוול, אנחנו בסדר והעולם כולו נגדנו

גיבורי המגילה בשדה הפוליטי / פרשנות
  באדיבות המצולם

מגילת אסתר פורסת לפנינו תמונת מציאות עשירה ובנויה היטב.

בתוך המדינה הפרסית פועלים גיבורי המגילה בעיקר בשדה הפוליטי. אסתר היא מועמדת למלכה ואחר כך מלכה, מרדכי יושב בשער המלך – יש שיאמרו שהיה במערכת המשפט, במערכת הצבאית או רק מתבונן וחוקר – כמו עיתונאי, ואחר כך הוא מתמנה למשנה למלך.

שני גיבורים אלה בלי ספק רואים לעצמם חובה לפעול לטובת עם ישראל כולו, וגם לפעול כאזרחים נאמנים של מדינתם.הדבר דומה לנאמנות הכפולה שמורגלים בה תושבי ארה"ב היהודים, וכמובן גם יהודים במדינות אחרות. על כן מרדכי מרגיש חובה לעצמו לדווח על קשר להתנקשות במלך, שעליו נודע לו במקרה. בסופו של דבר, הפעולה הנכונה – במקום שמבחינה לאומית הוא נייטרלי -השתלמה בסופו של דבר היטב, ושיחקה תפקיד חשוב בישועת העם.

גם אסתר פועלת לפי החוקים. היא פועלת על פי הנחיות עבדי המלך בעת שהיא מועמדת למלכות, וגם אחר כך מצייתת לחוק, האוסר עליה לבוא אל המלך מבלי שנקראה. כאשר שתי הנאמנויות עומדות בקונפליקט – כאשר יש הכרח לבוא אל המלך ולהתחנן לו על עמה – היא עושה את הפעולה מתוך חרדתה לעתיד העם, אבל גם מתוך גישה שמקבלת עליה את חוקי המלך, שיגרמו לעונש חמור אם לא תצליח במשימתה. דרך פעולה אחרת, שבה לא נקטה, הייתה ליזום תככים ומרידה במלך מתוך חישובים פוליטיים וסיכון. אבל אסתר ומרדכי בהחלט מקבלים עליהם את כללי המשחק ועל פיהם הם פועלים.

רב הפיתוי לשאוב מסקנות מימי המגילה לימינו, ואמנם אנחנו תמיד רוצים להפיק לקחים מימי החגים למציאות היום הרגילה. אלא שיש להיזהר ולבחור בלקחים הנכונים והמתאימים.

בימי קטטות טרום-בחירות שכאלה, ובמיוחד בימים שמתעורר בהם מתח בין לאומי רב אנחנו יכולים בקלות להשוות את צד זה או אחר במפה הפוליטית להמן או לוושתי, או גורמים במערכה הבינלאומית לאחשוורוש, ולפטור את עצמינו במסקנה שאנחנו צודקים והכל עושים לנו עוול, אנחנו בסדר והעולם כולו נגדנו. אני סבור שגם במקום שיש בהנחות אלה מידה של אמת, טוב יותר לנו לחפש הזדמנויות למידה ורמזים שיאפשרו לנו לשפר את עצמנו עוד, ולא להטיל על אחרים את כל משימת השיפור והתיקון.

מרדכי ואסתר נכנסים לסיכון אישי רב כאשר הם לוקחים על עצמם התמודדות עם המן ועימות עם אחשוורוש. יש להם פתח צר לניצחון וחומה רחבה חוסמת את דרכם. אפילו אם תגיע הצלחה, היא נושאת איתה מחיר משלה. אסתר מתגלה כיהודיה בסביבה עויינת. מרדכי מתמנה למשנה למלך אבל מסתכסך עם חלק מבני עמו – "ורצוי לרוב אחיו", ומבחינה אישית מדרשי חז"ל מרמזים שהקשר האישי המשפחתי של מרדכי ואסתר הגיע לקיצו כאשר אסתר באה אל המלך – מפני שמכאן ואילך המלך הפריד ביניהם.

אם כן, עבודה בתוך המסגרת ולא סביבה ,תחושה עזה של מחויבות, נכונות להקרבה לטובת העם, כל אלה מאפיינים את פעולתם של אסתר ומרדכי. ניתנה בידם עזרת שמים, רוח הקודש – המחדדת את החושים ואת השכל ומאפשרת פעולה עדינה ומדויקת, וכך התאפשר בידם להביא ישועה לעם וחג חדש עבורנו.

(הכותב הוא רב קהילה בפתח תקווה וחבר ארגון רבני בית הלל)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ניתוח של כיתה ד
שמעון | 04-03-2015 16:34
באמת רב קהילה? איזו?
2
אמרת בית הלל - אמרת הכל.
דוד | 04-03-2015 21:32