אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

חבל על הזמן: תפסיקו לנתח את המגזר

רבני 'בית הלל' ודוברי 'דרך אמונה' כולם בטוחים שהם מייצגי הציונות הדתית ותלמידי הרב קוק הממשיכים את דרכו האמיתית. אחרים, הממהרים להספיד את המגזר ולהופכו לכמה תורות או לכזה שיתמסמס בשצף הישראליות מחפשים עדיין את קולו של הרוב הדומם. ובכן רבותיי, הרוב הדומם שותק כי הוא עסוק

חבל על הזמן: תפסיקו לנתח את המגזר
  כולנו ציונות דתית. הרב אבוקרט (באדיבות המצולם)

בני הציונות הדתית עוסקים בתחומים רבים, הם מצויים במשק הכלכלי, בשדה החקלאות, במדיניות ובפוליטיקה, בעבודת הכפיים ובמשרדי השרד. אבל נדמה, כי אין דבר שבני הציונות הדתית עוסקים בו יותר מאשר ניתוח עצמי בהגדרת גבולות המחנה ומגמותיו. אין כנס ציוני דתי שאינו מכבד את עצמו שלא יכיל את המושב 'ציונות הדתית – לאן?', אין סופר שהוציא ספר חדש או רב שמסכם שנות פעילות רבות שלא יקרא לבני הציונות הדתית 'לשוב לעצמם' או יבכה את השינויים שחלים בו.

הכל מתחיל ונגמר בנקודת מוצא מוטעית המובילה לניתוחים עקומים ולתחזיות קודרות. המגזר הציוני הדתי איננו במשבר גיל הארבעים או בחגיגות היציאה לפנסיה. הוא נער בשיא גיל ההתבגרות וכל ניסיון לקבוע לו, כאן ועכשיו, את קווי הפעילות שלו הוא מגוחך ומכעיס כאחד.

כיצד ניתן למשל לנתח את תופעת הדתל"שים? האם בוגר תיכון דתי שהוריד את הכיפה לפני הצבא או בת אולפנה יוקרתית שכיום מחללת שבת דומים הם?, האם לבישת מכנסיים של בת קיבוץ דתי שקולה לקיצור חצאית של מתנחלת מיישוב יוקרתי ביש"ע?

ובכלל, מהו דתי לייט? האם מי שבא להתפלל רק בערב שבת כשכל השבוע ראשו חשוף הוא דתי לייט? האם אין הבדל למשל אם הוא בן שלושים ושתיים בוגר טרי של ישיבת הסדר או יהודי ספרדי מסורתי כבן חמישים?

– כולם משתייכים למטריה הרחבה של הציונות הדתית אבל המניעים, הכוונות והמטרות שלהם שונים כל כך.

הציונות הדתית מביאה בכנפיה תורה גדולה ואמירה רחבה, כך שכל אחד מבניה מוצא בה נקודת עוגן לדברים הקרובים לליבו או המוכרים לו מן הבית. בני הציונות הדתית מוצאים את עצמם בכל מפלגה יהודית אפשרית, כיון ששלל הערכים המפוזרים בין 'מימד' ל'יחד' – כולם כולם נכללים במשנתה של הציונות הדתית. והיא באה והולכת, משנה את פניה לכאן ומתגמשת כרצועה אלסטית רחבה לשם. בשמה של הציונות הדתית פועלות פמיניסטיות [גם רדיקליות], מדברים רבנים [כולל השמרנים ביותר], פועלים אנשי מסחר [עם גדלי כיפות שונים] ויוצרים אנשי אומנות [שמרניים וחתרניים כאחד].

הציונות הדתית היא תנועה של חיים, סרט נע של מתח ודרמה, קומדיה וטרגדיה. כתחליף לביקורת הסרטים המנותקת שנוטים לכתוב מבקריה של התנועה, הייתי מציע לחיות את הסרט. להתבונן בהשתאות איך העלילה נרקמת, לא לדאוג כל כך לאובדן הדרך של הציונות הדתית ולא להספיד במהרה את כל אלו שטיפה מתנהלים על שוליה כביכול. זאת, במקום הישיבה במגדל השן, מוקף מאמרי מוסף שבת, מסנוור מאורו של הפייסבוק ומוגן בהיכלי המדרשה, הישיבה או האקדמיה – ולנתח את הציבור הענק הזה שכל אחד ממנו מגדיר את עצמו 'ציוני דתי'?

טעות חמורה יותר, והיא זו שנעשתה ב'מבחן אוחנה', היא לנסות להכתיב גם את קצב ההליכה. אמת היא שהציונות הדתית פותחת את שורותיה, למעשה הן היו פתוחות תמיד אלא שכעת היא מנסה לתת לכך ביטוי ציבורי נבחרי. באופן זה, משנת יהודי ספרד מתחילה למצוא את מקומה המודחק, תנועות מסורת ויהדות רוחנית מוצאות כר נוח לפעילות ומגמות יצירה ופעילות מקבלות גוון ציוני דתי. אבל מי שניסה לקבוע לציונות הדתית עד כמה להפוך לישראלית מוחלטת, באיזה אופן לאבד את קווי המתאר המוחלטים ולהפוך אותם למקווקווים יותר – נכשל כישלון חרוץ. כשם שלא ניתן לשרטט בסרגל את גלי הים הסוערים של המגזר, כך לא ניתן לנתב אותם כרצונך במחי כף יד.

כמה וכמה כותבי פייסבוק חריפים וחוקרי מגזר ידועים התבטאו בפליאה על תוצאות הפריימריז כאומרים שכנראה בוחרי המפלגה לא קיימים רק בפייסבוק ובשיחות בית הכנסת היישובי. אכן, זו האמת. רבני 'בית הלל' ודוברי 'דרך אמונה' כולם בטוחים שהם מייצגי הציונות הדתית ותלמידי הרב קוק הממשיכים את דרכו האמיתית. אחרים, הממהרים להספיד את המגזר ולהופכו לכמה תורות או לכזה שיתמסמס בשצף הישראליות מחפשים עדיין את קולו של הרוב הדומם. ובכן רבותיי, הרוב הדומם שותק כי הוא עסוק.

רבים רבים מבניה של הציונות הדתית אינם מתעסקים בניתוח העצמי עד לאיבוד הדעת, הם נמצאים בכל שדי העשייה הציבורית והפרטית, הם וילדיהם יודעים טוב מאוד שהם ציונים דתיים ולא מבקשים הוכחה או אישור לכך. לדידם, שום תיאוריה או חשבון פוליטי מורכב לא ינתקו אותם מן המגזר שלהם. הם לומדים תורה כפי יכולתם, שומרים מצוות כפי כוחם ופועלים בעולם החולין באופן המתאים להם. על שולחן השבת שלהם מסבים כל בני הבית – האברך מהר המור, הבת מברוריה, הילד הקטן מהממ"ד והאח מהגן של הגרעין התורני. גם החתנים והכלות של האחים המבוגרים יותר – הספרדייה והדתל"ש, עטויית הפשמינה וחבושת הסרט המעוצב – כולם בני אותו מגזר, לטוב ולמוטב.(

חבל לאבד את הזמן והכוחות בשלל תחזיות שלא יתממשו ובחיתוכים גסים של דינמיות מהירה, כדאי כתחליף להציע כיווני פעולה נוספים או לשקף את אלו הקיימים ובכך להגדיל את משמעותה של תנועת החיים הנפלאה הזו המתפרסת ממשנת 'תורה עם דרך ארץ' האירופאית ועד אהבת ציון ביצירות חכמי מרוקו.

==

הרב אבינדב אבוקרט הוא רב קהילת 'אברהם יגל' בגבעת שמואל העוסק בראיית חשבון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
לאבינדב, לא בחרנו אותך לכתוב כאלה מאמרים.
חבר בקהילתך בגבעת שמואל | 15-02-2015 23:37
בחרנו רב צעיר שיגדל איתנו, לא מתאים שתכתוב דברים כאלה בשלב הזה
2
מאמר סתמי. מנסה להיות עם כולם ומעל כולם. פחד לנקוט עמדה
משה | 15-02-2015 23:46
3
בדיוק!
מאיר | 16-02-2015 0:58
הרב אמר באופן נפלא מה שחשבתי זמן רב. בזמן שכולם מנתחים אותנו אנחנו חיים. כל המנתחים והמספידים רק מתרחקים מאיתנו, ושטף החיים מעצב את המגזר. בזמן שהם מנתחים אנחנו עסוקים- מדויק ונכון. די להגדרות ולסיבוכים, אנחנו דינמיים, אנחנו בני אדם. שום מאמר דעה או ידיעה מרעישה של מן דהו לא ישנו את דעתנו. אנחנו מעוצבים, בעלי דעה ולא עלה נידף ברוח
4
נכון, כולנו מקושרים חברתית ואפילו משפחתית, כולל עם
סתם אני | 16-02-2015 8:09
החברה החרדית. מלמעלה נראה הכל מאד מאד יפה וטוב שכך.. אך במחשבה עמוקה יותר כאשר רואים למשל מה מתרחש בחברה היהודית בארה"ב למשל, ישנם כמה קוים מגבילים מדאיגים, מותר לזהות זאת ולטפל בכך.
5
אבינדב, אכזבת אותי
אריאל מגבעת שמואל | 16-02-2015 8:27
הניסיון להיות סופר מתוחכם, יודע יותר מכולם וצדיק הדור הוא פתטי. באת אלינו כהבטחה, ואתה ממשיך לאכזב את כולנו.
6
גישה נכונה - ישר כח.
ציון וטורי | 16-02-2015 8:41
ולחבר בקהילה שלא מזדהה. אתה לא חייב להסכים אבל אם בחרתם רב נהג בו כבוד.
7
התגובות מבזות את המטקבקים בלבד
נועם | 16-02-2015 9:01
מי שמסתתר מאחורי טוקבקים, הוא אדם קטן, כפי שמעידה גם התגובה עצמה. מי פונה אל רב הקהילה שלו בשמו הפרטי? רק אנשים קטנים.... הרב אבינדב מרים את הקהילה לגבהים חדשים ואינו מאכזב איש... אנשים יקרים, מי שאתם - תגדלו כבר.....
8
ישר כוח לרב אבינדב, מאמר חשוב. לראות את המחבר ולא המפרי
אלי זילכה | 16-02-2015 9:23
ישר כוח לרב אבינדב עוזר לנו להסתכל על המחלוקות הפנימיות בפרופורציה הנכונה. מטבע הדברים, אדם שכותב מאמר עמדה מדגיש נקודות מחלוקת ושולל את דברי החולקים. לצערינו הרב אנו רואים לאחרונה שהמחלוקות מחריפות ולעיטים יוצאות מפרופורציה ושוללות את הלגיטימיות של הצד שכנגד. מאמרו החשוב של הרב אבוקרט קורא לנו להסתכל מלמעלה, על העץ שנטוע עמוק באדמה ויש לו ענפים עלים ופירות, שכולם יונקים מתורה גדולה. הרב מסביר שאם נסתכל מלמעלה נראה שזה עץ יפה. נצליח להבחין בחיבור במקום במה שמפריד. זו ההסתכלות הנכונה, לראות את כל העץ ולא להסתכל על ענף בודד שלמראית עין מנותק מהענף שבצד השני. אלו הם דברים חשובים מאוד במיוחד בעתות כאלו. חזק וברוך
9
אשרי הקהילה שזהו רבה!
אביקם ברהוד | 16-02-2015 9:44
הבשורה היא לראות את המקשר בין חלקי העם ולא את מפריד.
10
למגיב 1 ולמגיב 5 האנונימיים.
אלי זילכה | 16-02-2015 9:49
אם אתם מחפשים, אוכל להפנות אתכם בשמחה למאמרים של הרב אבוקרט בהלכה, במחשבה, באגדה ובעיון עמוק בסוגיות התלמוד. את מה שלא תבינו הרב ישמח להסביר לכם. אבל לפני שאתם מגיבים, כדאי מאוד שתלמדו סעיפים מפורשים בשולחן ערוך יורה דעה סימן רמב על מנת שלא תיכשלו שוב באיסורי תורה. ודרך אגב, פרסום מאמרי דעה של הרב אבוקרט אינו חדש, תוכלו לאתר בקלות מאמרים של הרב בהם הוא אינו חושש להביע את עמדתו ולא מסתתר אחרי שמות אנונימיים. זאת עוד הרבה לפני שהגיע לגבעת שמואל ראו למשל מאמר דומה: http://www.srugim.co.il/66280-%d7%94%d7%a4%d7%a1%d7%99%d7%a7%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%9b%d7%a8%d7%99%d7%aa%d7%aa-%d7%94%d7%a2%d7%a5-%d7%94%d7%93%d7%aa%d7%99-%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%99
11
צודק הרב. מסר ראוי ונכון שצריך היה להיכתב ולהישמע
קובי פיטוסי | 16-02-2015 10:41
קצת נמאס שכל בוקר מישהו אחר (דמות רבנית/פוליטית/תקשורתית) מנסה להגדיר אותנו מי אנו והיכן אנו ניצבים בסרגל הציוני-דתי-לאומי. מי יכול לקבוע את הדבר הזה? ולמגיב 1 יפה שהסתתרת מאחורי שם בדוי. מראה על אומץ ונחישות, רצינות ואמיתות דבריך...ברצינות, אתה באמת חושב שהרב צריך לכתוב רק מה שאתה חושב? אולי תחליט בשבילו מה להצביע בבחירות? עזוב, הכי טוב שתחליט בשבילו איזה סוג לחם הוא יאכל ממחר בבוקר - בשביל זה בחרת בו, לא?
12
הסדרניק נשאר הסדרניק...
גלעד | 16-02-2015 13:16
בערך, ליד, מהסס, "עסוק"....
13
בקיצור הוא אומר...
ציוני מפוקח | 16-02-2015 20:53
תנו לנו להמשיך להיות בינוניים... כך גם בטח היו כותבים הראבייס הרפורמים...