שנה קטלנית בכבישים: בשנת 2024 נרשמו 434 הרוגים בתאונות דרכים שהתרחשו בכבישי ישראל – כך עולה מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הנתון משקף עלייה של 20% לעומת שנת 2023, אז נרשמו 361 הרוגים.

מדובר במספר ההרוגים הגדול ביותר שנרשם מזה 17 שנה. מספר הרוגים זהה נרשם בשנת 2008, כשבשנת 2007 נרשמו 435 הרוגים בסיכום השנתי.

שיא במספר ההרוגים בחברה הערבית

החברה הערבית רשמה את הזינוק הגבוה ביותר במספר ההרוגים בשנת 2024, עם 159 הרוגים בדרכים. מדובר בעלייה של 62% לעומת 2023, שבה נרשמו 90 הרוגים בלבד. ברלב"ד מציינים כי 2024 היא השנה הקטלנית ביותר שחוותה החברה הערבית עד היום, כהשיא האחרון במספר ההרוגים בחברה הערבית היה בשנת 2010 –  אז נרשמו 140 הרוגים בחברה הערבית.

קבוצת משתמשי דרך פגיעה במיוחד בחברה הערבית היא ילדים מגילאי 0 עד 14, שבה נרשמו 31 הרוגים, מהם 17 הולכי רגל, רובם בתאונות חצר ותאונות קרובות לבית. זאת מתוך 41 הרוגים בגילאי 0 עד 14 בכלל מדינת ישראל. על פי נתוני הרלב"ד, נהגים בחברה הערבית מעורבים בכ-50% מכלל התאונות וחלקם במספר ההרוגים עומד על כ-37% מכלל ההרוגים – נתון כמעט כפול מחלקם באוכלוסיית הנהגים בישראל.

זינוק במספר רוכבי האופנועים ההרוגים

שיא שלילי נוסף שנרשם השנה הוא זינוק של 26% במספר רוכבי הדו גלגלי ההרוגים, שעלה השנה ל-97 הרוגים לעומת 77 הרוגים בשנת 2023. על פי נתוני הרלב"ד, כמחצית מהנפגעים וההרוגים על אופנועים כבדים רוכבים ללא רישיון, בעוד ששליש מהנפגעים ועשרות אחוזים מההרוגים על אופנועים וקטנועים הם רוכבים ללא רישיון שמסכנים את עצמם ואת הסובבים אותם. על פי נתוני הרלב"ד, 0.5% מכלל הרוכבים הצעירים עד גיל 24 נהרגים או נפצעים קשה.

עלייה במספר הנהגים הצעירים ההרוגים

נתון מטריד נוסף שעולה מנתוני 2024 הוא הזינוק במספר הנהגים הצעירים ההרוגים. ב-2024 נהרגו 65 נהגים צעירים עד גיל 24, כשהנתון השנה משקף זינוק של 55% במספר הנהגים הצעירים ההרוגים. מתוך כלל הנהגים הצעירים ההרוגים, 31 נהגים צעירים הרוגים הם נהגים מהחברה הערבית, 13 מתוך ההרוגים הנהגים הצעירים בחברה הערבית הם רוכבי אופנוע. מתוך כלל ההרוגים הצעירים, 36 הם רוכבי דו גלגלי.

בחלוקה לכבישים עירוניים ובינעירוניים – נרשמה בשנת 2024 יציבות במספר ההרוגים בתחום העירוני, עם 155 הרוגים לעומת 157 הרוגים בשנת 2023. בתחום הבינעירוני ניכר זינוק של 35% במספר ההרוגים, שעלה ל-268 הרוגים בכבישים בינעירוניים לעומת 198 הרוגים בשנת 2023.

ירידה קלה במספר הפצועים ב-2024

מנגד, בשנת 2024 נפצעו קשה 2438 משתמשי דרך – בנתון המהווה ירידה של 8% לעומת שנת 2023. מספר הפצועים קל ירד ב-18% ל-10,559 פצועים קל לעומת 12,863 פצועים קל מתאונות דרכים בשנת 2023.

מנכ"ל הרלב"ד, גלעד כהן, אמר כי "אנו מסכמים שנה קשה מאוד עם עלייה חדה במספר ההרוגים מתאונות במדינת ישראל. סדר העדיפויות של המדינה ומשרדי הממשלה יהיה חייב להשתנות. על מנת לראות בלימה במספר ההרוגים, המשטרה חייבת להגביר את האכיפה בדרכים, אכיפה שירדה באופן חד מאוד במהלך שנת 2024 וגרמה להיעדר הרתעה. אנו פועלים להרחבת סמכויות והגדלת תקציב הרלב"ד על מנת לאפשר לנו לקחת יותר אחריות ולהתמקד במניעת תאונות, הגברת הבטיחות בדרכים וצמצום מספר ההרוגים בכבישים".