חנוכה תשפ"ה בסרוגים. הראשון לציון הרב דוד יוסף מפרסם קובץ הלכות לחנוכה עבור חיילים ומי שאינו נמצא בביתו.
הלכות חנוכה לחיילי צה"ל
כמה נרות מדליק – נהגו כל ישראל להדר ולהוסיף במצווה ולהוסיף נר אחד בכל לילה, הדיינו שבלילה הראשון מדליק נר אחד, ובלילה השני שני נרות, וכן הלאה, עד שבלילה השמיני מדליק שמונה נרות.
בשעת הדחק כשאין אפשרות לעשות כן, ידליק נר אחד בכל לילה, ובמידה ונזדמן לו נרות נוספים כמניין אותו יום, לאחר שהדליק נר אחד, ידליקם ללא ברכה.
החייבים בהדלקת נרות חנוכה – גברים ונשים חייבים בהדלקת נרות חנוכה.
מי מדליק
בני ספרד – בעל הבית מדליק ופוטר את בני הבית.
בני אשכנז – כל אחד מבני הבית מדליק נרות בפני עצמו, למעט אשתו ובנותיו של בעל הבית שאם בעל הבית מדליק אינן מדליקות בפני עצמן אלא סומכות על הדלקתו, ורק אם האשה לבדה בביתה, כגון שאין לה בעל או שאין בעלה נמצא בבית, מדליקה האשה נרות חנוכה (תורה המועדים, סימן א, ג).
חיילים בבסיס
לאור האמור, החיילים הנמצאים בצבא ולנים שם:
לבני ספרד – אם מדליקים עליהם בביתם יוצאים ידי חובת בהדלקתם. ואם רצו להחמיר להדליק בעצמם רשאים, אולם אסור להם לברך על ההדלקה, ולא יועיל כוונת הפכית שלא לצאת ידי חובה (ע"פ תורה המועדים ב, ט).
במידה ומשפחתו של החייל אינה מדליקה נרות, כגון שאינם שומרי מצוות, ידליקו החיילים בעצמם בברכה. ובפרט אם מדליקים עליהם ידליקו בלי ברכה.
לבני אשכנז – חייל רווק מדליק בעצמו, וחייל נשוי יוצא ידי חובה בהדלקת אשתו בביתם, ונכון יותר שלא ידליק בברכה במקום שנמצא, ומכל מקום בני אשכנז הנוהגים לברך במקום שנמצאים, ומכוונים שלא לצאת ידי חובה בהדלקת נשותיהם, אין למחות בידם על מה שסומכים (תורה המועדים שם). אם האשה נפטרה לבית עולמה ואינה בביתה, ידליק בעצמו.
מקום ההדלקה למדליקים בבסיס
באם מאושר הדבר בכפוף להוראות הבטיחות, הנכון להדליק בפתח החלון המבואה או בפתח חדרו, ואם אי אפשר במקומות אלו, ידליקו הנרות בחדר האוכל בברכה.
שטח פתוח – השוהים בשטח פתוח תחת כיפת השמים, או חיילים המפלגים בספינה שאינה מקורה ואין בה תנאי מגורים בסיסיים, ואין להם בית כלל, ואינם סמוכים על שולחן אחרים, אינם יכולים להדליק נרות חנוכה (ע"פ תורה המועדים ב,יח), ולעניין הרואה נר חנוכה של אחרים ראה להלן פרטי הלכה בדין ברכת "הרואה".
מגורים ארעיים – השוהים במאהל ומי שהתו בכיוון וכדומה, ינהגו לפי מנהגם בהתייחס למצב אם מדליקים עליהם בביתם.
שליחות המדליק נר ע"י שליח – כשלא מתאפשר לו להדליק בעצמו, השליח העושה המצווה בפועל מברך ומדליק (חזון עובדיה חנוכה עמוד קטן). ונוסח הברכה הוא הנוסח הרגיל כמו שהוא היה מברך בעצמו (תורה המועדים ו,יד).
מטיילים ונוסעים
יציאת ידי חובת הדלקת נרות חנוכה בנרות חשמליים כשאין אפשרות להדלקת נרות, כגון שנמצא בטיסה או ברכבת, ואם לא מדליקים עליו בביתו, אין להדליק בנרות חשמליים, היות ולא יוצאים בהם ידי חובה, ואסור לברך עליהם. וטוב שידליק פנס ללא ברכה (ע"פ חזון עובדיה חנוכה עמוד צד ותורה המועדים ה,ח).
מי שמדליקים עליו בביתו, ואינו באותו ארץ ויש הפרש שעות בין המדינות – אם מדליקים עליו בביתו (רווק שהוריו מדליקים או נשוי שאשתו מדלקת) אינו צריך להדליק נרות כלל למנהג בני ספרד, ומכל מקום כששש הפרש שעות בין המדינות, אם ירצה בעצמו רשאי "להדליק נר חנוכה" (ע"פ חזון עובדיה חנוכה ליקוטי יוסף חנוכה עמוד קצד).
מי שאין לו בית, או הטס במטוס או נוסע ברכבת
מי שאין לו בית כלל, ואינו סמוך על שולחן אחרים, אינו יכול להדליק נרות חנוכה, וטוב שידליק נר חנוכה בלא ברכה. ואם אוכל על שולחן חברו, ידליק שם נרות חנוכה בלא ברכה, או ישתתף עם חברו בהוצאות הדלקת נרות [ומכל מקום אם ברכת "שהחיינו" בשעת ראיית נרות חנוכה של חברו בזמן ההדלקה, מברך ברכת "שהחיינו" בשם ומלכות גם כאשר נזדמן לו להדליק נרות בעצמו], והרגע זמן ההדלקה, ידליק, וידליק ללא ברכה (ע"פ תורת המועדים ב,יח).
הדלקת נר חנוכה בבית מלון
כשאוסרים להדליק נרות בחדרים – אסור להדליק ללא רשות, ויש בזה חשש גדול. איסור להדליק בחדרים נגד רצון בעלי המלון, והרי זה מצוה הבאה בעבירה. וה"ה להדליק בטיסה או ברכבת וכו' כשהאחראים אוסרים זאת. (הלכה ברורה חלק טו, סימן ט). ומקום ההדלקה החשוב בבית המלון (לפני שצריך להדליק, כגון שלא מדליקים עליו בתוך ביתו, או אף אם מדליקין עליו בביתו) הוא בלובי של בית המלון או בפתח חדר האוכל או בפתח בית המלון.
מהם התנאים לברכת "הרואה":
1. שלא הדליק נר חנוכה. 2. אינו עתיד להדליק. 3. אין מדליקין עליו בביתו.
כשרואה נרות חנוכה בלילה הראשון מברך שתי ברכות, שעשה נסים ושהחיינו, ומשאר לילות ברכת שעשה נסים בלבד.
והנני לסיים בברכת שומר עמו ישראל לעד, ושומרי השי"ת על החיילים שישובו לביתהם לחיים טובים ולשלום, ולכל הנוסעים והולכי דרכים שיגיענו למחוז חפצם לחיים ולשלום, ושייעשה ה' לנו נסים כימים ההם בזמן הזה, ובימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות, ויעתרו כל המיועדים לקבל חיוב מחנוכה ופורים.

מה דעתך בנושא?
3 תגובות
1 דיונים
JJ
חוצפה ...קודם לקרוא לא להתגייס, ואז להעיז לפסוק הלכה לחיילים....
17:29 25.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בנימין
בתגובה ל: JJ
זה אחיו שקרא לא להתגייס, הוא דווקא בעד
18:21 25.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
J j
חג שמח. לא הייתי מקהל הלכה לגבי חיילים ממי שקורא לא להתגייס....
17:26 25.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר