הרב יגאל לוינשטיין, מרבני מכינת עלי, ענה בערוץ היוטיוב שלו על שאלת היחס לדבריהם של תלמידי חכמים בענייני חול.

הרב נשאל : "האם צריך לשמוע דעת רב בנושאים כללים, בענייני חול והלכות ציבור? בנושא הלכה הרב יורה דרכה של תורה. אבל ביחס לנושאי חול, סוף סוף אין הבדל בין פרשנות של רב לאיש חול. מרגע שרב מדבר בנושאים אלו זה מבלבל כאילו יש לו ערוץ ישיר לשכינה בכל תחום, מה שנותן פתח לנביאי שקר ורבני שקר, לא כן?".

 

הרב ענה: "נכון, לא שונה דעתו של רב ביחס למציאות מדעת איש חול. רב מבין בתורה הוא לא מבין במציאות יותר מאדם אחר. כמובן ששני הצדדים גם הרב וגם איש החול צריכים להבין מה קורה במציאות, וזו לא תמיד משימה קלה. כדי להבין מה קורה צריך לשאול מומחים, או שהאדם לומד בעצמו, או שהאדם לומד מאדם אחר. אבל גם על זה צריך לחשוב האדם האחר ממנו אתה לומד- מאיפה הוא יודע מה יש במציאות? לפעמים האדם מכיר את המציאות בגלל שהוא שומע חדשות, שומע טלוויזיה, אבל הם מטים את ראשו מראש! אז צריכים להכיר את המציאות באופן אמיתי, מנותק מפופוליזם מאג'נדות וכן הלאה.זו עבודה גדולה, איך לברר מהי המציאות.

היחס למציאות נגזר מהשקפת עולם, חשוב לתת את הדעת על האופן שבו האדם מסתכל על המציאות, הוא נגזר מהשקפת העולם של המסתכל. ישנה השפעה מהאידאולוגיה של המסתכל ליחס שלו למציאות.

אהוד ברק שאומר שאין אמת בעולם, הכל סובייקטיבי, הכל זה רלטביסטי (הכל יחסי, אין אמת. מ"ר), זה מה שמוחלט. לכן אמר ברק: "לו אני הייתי גדל בחברה הפלסטינית, הייתי מחבל נוחבה, או מחבל חמאס ככל הנראה". מה הוא רוצה בעצם לומר? שהארץ היא לא שלי ולא שלו, או של שנינו וצריך להתחלק, כי אף אחד לא יודע, אין צודק באמת. ממה נובעת השקפת העולם הזאת? אם אין אלוקים, אם אין תורה, השכל האנושי הוא סובייקטיבי, כל אחד הוא תוצאה של התרבות שבה הוא גדל, ממילא אין שום דבר יותר נכון מהשני. כל חברה צודקת בדיוק, כמו החברה שעומדת מולה. זו המציאות לפי אהוד ברק.

לעומת זאת השקפת העולם של תורה, שיש בורא ויש עולם, ויש כוונה בבריאה, והארץ הזאת היא ארץ הקודש ויש עם הקודש, והם צריכים להיות ביחד, כדי להביא ברכה לעולם. השקפת עולם זו של תורה גם לה השלכה המעשית- המאבק בארץ בינינו לבין הערבים הוא המאבק בין קודש, למי שמתנגד לקודש. לכן אנחנו עושים את כל המאמץ, כדי לא לחלק את הארץ בינינו לבינם. כי זה לא רלטביזם ,לא סובייקטביזם- בו כל אחד בדעתו.

הנה לך, שהשקפת העולם של תורה, היא זאת שגורמת לאדם, להסתכל על המציאות בעיניים אחרות, ממילא גם לפעול אחרת.