מה גרם לאיילת שקד לוותר על תיק המשפטים? - סרוגים

מה גרם לאיילת שקד לוותר על תיק המשפטים?

במהלך הפריימריז בבית היהודי כיוונה איילת שקד את המטרות שלה לתיק המשפטים שמנהל את עבודת הממשלה. מה גרם לה לעזוב אותו ולפנות לתיק בטחון הפנים? רמז: הירידה בסקרים

author-image
מה גרם לאיילת שקד לוותר על תיק המשפטים?

בחודשים האחרונים הייתה לח"כ איילת שקד מטרה אחת – תיק המשפטים בממשלה הבאה.

היא ואורי אריאל הצהירו על כך בכנס לפני קצת יותר מחודש, "מפלגת הבית היהודי תדרוש בממשלה הבאה את תיק המשפטים", ואפילו הצהירה על כך מפורשת בראיון למגזין 'את' אחרי הנצחון ההיסטורי בפריימריז של הבית היהודי: איזה שרה את רוצה להיות? שאלה אותה אורטל בן דיין, והתשובה: "שרת המשפטים או שרת הכלכלה".

שקד רוצה להיות שרת המשפטים

ראיון עם אילת שקד. מתוך המגזין 'את' (צילום מסך)

שבועיים עברו, והבוקר פרסמה המפלגה את דרישתה של המפלגה, כי תצטרף לממשלה רק אם תקבל את תיק בטחון הפנים. בהודעה שפרסמה המפלגה נאמר כי "בחודשים האחרונים שקדה שקד לבקשת יו״ר הבית היהודי נפתלי בנט על תכנית מפורטת ׳חוק וסדר׳ במטרה להביא לשינוי המצב השורר כיום במשטרה."

עיקרי התכנית של שקד, היא הפסקת "הקייטנה" של המחבלים בכלא – נושא שבבית היהודי העלו גם אתמול בסרטון שהפיקו, טיפול בהסתה של הארגונים האסלאמיים, טיפול במסתננים, הפסקת מדיניות ההכלה במזרח ירושלים, הנגב והגליל כנגד פורעים ערבים וניעור מערכת המשטרה שנמצאת יותר בחדרי החקירות מהצד הלא נכון.

הסעיף האחרון הוא שינוי מערכת המשפט, ובו שינוי הרכב ועדה לבחירת שופטים ודרכי מינויים, פיצול תפקידי היועץ המשפטי למייעץ ולתובע ופסקת ההתגברות כדי למנוע פסילת חוקים על ידי בג"צ. אלא שכל הדרישות האלה אינן בסמכותו של המשרד לבטחון פנים אלא של משרד המשפטים – שאותו כבר לא דורשים יותר בבית היהודי.

אז מה קרה?

מה שקרה בחודשיים האחרונים, הוא צלילתה של הבית היהודי בסקרים. כששקד ואריאל דרשו את תיק המשפטים, עמדה המפלגה על 18 מנדטים בסקרים והייתה המפלגה השנייה בגודלה. בינתיים בוז'י ולבני התאחדו,  והבית היהודי בצלילה חופשית – כשסקר של 'יומן' בערוץ 1 מעניק למפלגה 11 מנדטים – המספר הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות!.

תיק המשפטים הוא אחד התיקים הבכירים בממשלה, אחרי החוץ והבטחון היוקרתיים, תיק המשפטים מנהל למעשה את הממשלה. השר הממונה יושב בראש ועדת השרים לחקיקה, ובראש הועדות למינוי שופטים ודיינים וחבר בקבינט המדיני-בטחוני. בסמכותו להורות ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירות ולקבל או לדחות את המלצותיו ואפילו יותר מזה – לקבוע את המדיניות של פרקליטות המדינה. ציפי לבני ידעה היטב מדוע היא דורשת את התיק הזה, ועד שפוטרה מנעה כל אפשרות לקואליציה האחרונה לעבוד.

אם בנט שואף לתיק בכיר יותר מתיק הכלכלה, ואורי אריאל מקווה להשאר בבינוי, שקד היא השרה השלישית של הבית היהודי. ב-18 מנדטים לדרישה של תיק המשפטים הייתה היתכנות כלשהי, אבל ב-11 מנדטים, שלושה שרים בכירים שאחד מהם הוא המשפטים – זו דרישה מוגזמת שלא תתקבל. בבית היהודי הבינו את כוחם, והציבו סולם כדי לרדת מהעץ באלגנטיות – במקום משפטים – בטחון הפנים. משרד פחות נוצץ, אבל עם הרבה כוח ביד, בעיקר בנושאים שבנט ושקד רוצים לעסוק בהם – מלחמה בטרור ותחושת בטחון אזרחי.

שינוי המגמה הולך להיות בולט גם בקמפיין, שכבר אתמול התחיל לדבר על עצירת שחרור המחבלים ויעבור לדבר על סגירת "הקייטנה" בבתי הכלא. אם פעם אלה היו ססמאות של ליברמן וישראל ביתנו, היום נשמע אותם מהבית היהודי, בתקווה להחזיר מנדטים שעברו לליכוד (27 בסקר של 'יומן') ומתחזק בעיקר על חשבון המפלגה של בנט.

בבית היהודי אומרים לסרוגים: "שקד מעולם לא דרשה במפורש את תיק המשפטים לעצמה, אלא רצינו אותו למפלגה. הציטוט שנכתב בעיתון בשמה לפיה היא רוצה את תיק המשפטים אינו מדויק". על דרישת תיק המשפטים אומרים במפלגה: "דרישת תיק המשפטים לא ירדה מהפרק. כרגע אנחנו דורשים את התיק לבטחון פנים, וייתכן וגם תיק המשפטים יעלה על השולחן".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
כמו שבנט אמר
| 08-02-2015 13:03
אוחנה לימד אותנו שיעור בצניעות. אכן עם 11 משובים בכנסת הבאה זה נכון לבקש את התפקיד הזה
2
תיק המשפטים בממשלה הבאה
י | 08-02-2015 13:25
אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה הוא ימנה את בני בגין לשר המשפטים בשביל זה הוא הביא אותו לליכוד בחזרה.
3
תתחילי להכין תכנית לאיכות הסביבה.
| 08-02-2015 14:08
לפי מצב המצביעים באזורים שאני מכירה כדאי לגברת שקד להתכונן לתיק איכות הסביבה....
4
אחי, תשתדל לדייק יותר
צחי, ירושלים | 09-02-2015 14:00
שר המשפטים לא יכול להורות ליועמ"ש לפתוח בחקירה. וכמובן לא להורות על אג'נדה לפרקליטות