לאחרונה קראתי דברים שכתב הרב חיים נבון בהקשר לרבנות הראשית לישראל שבפעם השלישית הרבנים הראשיים שנבחרו הם לא מזוהים עם הציונות הדתית. בדבריו הוא כתב שרק הציבור לאומי מתייחס לרבנות הראשית לישראל וצריך להפסיק להתייחס אליה, והיה נכון להוציא כמה שיותר סמכויות מהרבנות הראשית לישראל.
חשבתי לעצמי מדוע שלא נאמר אותם הדברים בנוגע למערכות ציבוריות שונות. יש הרבה מערכות ציבוריות שאנשים יגידו שאלו שעומדים בראש המערכת אינו מייצג אותם. יהיו כאלו שיאמרו את זה על הצבא, על בית המשפט וכן הלאה. ריבוי אנשים במערכת שלא מייצגים אותי, אין בו סיבה לנטישת המערכת. לאמירה שיש להוציא סמכויות מהמערכת ולא להתייחס אליה. חס וחלילה, אלו מערכות של המדינה, ועל אף שלפעמים אני לא מסכים איתם, יש בהם צורך חיוני. בלעדיהם אין קיום למדינה.
כך גם הדבר לגבי הרבנות הראשית לישראל. יש צורך הכרחי לרבנות ראשית לישראל. בלי רבנות ראשית לישראל שאחראית על הגיורים, אישות וכשרויות בארץ היינו בצרה גדולה. כשאין מוסד מוסמך שמוכר לגיורים, אין יכולת לדעת מי התגייר כהלכה ואפשר להינשא איתו. זו אחת מהבעיות הגדולות באנשים שהתגיירו בחו"ל. לכן, יש רבנות ראשית לישראל שבודקת ומאשרת את הגיורים בחו"ל. אדם בחו"ל לא יכול לדעת אם הבית דין הזה הוא ראוי ואינו ראוי. יש אנשים שהם תלמידי חכמים שמכירים את הדברים. אבל, האדם הפשוט אינו יודע את הדבר ובטעות ובלי כוונה יכול לבוא להתחתן עם מישהי שהתגיירה בגיור רפורמי, או קונסרבטיבי. יתירה מכך, יש אנשים שבאים ומתגיירים בחו"ל ולא יודעים שבבית דין שהם התגיירו, הגיור לא תופס. הם באים בתמימות לבית דין מסויים וחושבים שהגיור שם הוא גיור טוב.
נוסיף את הבעיה בענייני אישות, בלי מוסד שמוסמך על העניין לא נוכל לדעת אם האדם התחתן כדת משה וישראל ואם התגרש כדת משה וישראל. נבלי הרישום והסמכות אנשים יתגרשו שלא כדין ויהיה ריבוי ממזרים.
חשיבות רבה יש גם למוסד שינהל את ענייני הכשרות, יש רבים שרוצים לאכול כשר ואינם מבינים גדולים בענייני כשרות. אם כל אחד יוכל לתת כשרות, רבים יבואו לידי מכשול. אני עוד זוכר, כשגרתי בחו"ל, הייתי צריך להיות בקי בסימני הכשרות. איזה סימן מסמל כשרות טובה ואיזה סימן מסמל כשרות לא מקובלת. הדברים היו מסובכים ובוודאי הייתה אפשרות להגיע לידי טעות.
הנקודה הנוספת שברצוני לעמוד עליה והיא טעות יסודית, אני לא מבין מדוע אנשים חושבים שרק רב ציוני ראוי להיות רב ראשי לישראל. מי אמר שרב ציוני עדיף על רב חרדי? יכול להיות שיהיה רב חרדי שיפעל בצורה יותר ראויה מהרב הציוני, יקדש שם שמים ויביא לחיבור בין דתיים לאלו שאינם דתיים. יארגן את המערכות השונות בצורה הראויה. צריך לבדוק את הדברים בראיה אמיתית ולא לפי צבע הכיפה. ובסופו של דבר אוסיף ואומר אני לא יודע מי מגדיר מי מזוהה עם הציונות הדתית ומי לא מזוהה. מה צריך לעשות כדי להיות מזוהה עם הציונות הדתית.
לכן, כדאי יותר לחזק את הרבנות הראשית לישראל ופחות לבקר אותה בכל יום ויום.
=======
הרב אורי בצלאל פישר מרבני 'דרך אמונה', ר"מ בכרם ביבנה
מה דעתך בנושא?
46 תגובות
6 דיונים
לונה
אני מורה באולפן גיור. ואני מעידה שאחד הדיינים המועדפים עלי לפתיחת תיק ולהרכב מעמד בית דין זה הרב אורי פישר. כל דיון שהוא נמצא בו מתנהל בדרך ארץ, בענייניות. צבע...
אני מורה באולפן גיור. ואני מעידה שאחד הדיינים המועדפים עלי לפתיחת תיק ולהרכב מעמד בית דין זה הרב אורי פישר. כל דיון שהוא נמצא בו מתנהל בדרך ארץ, בענייניות. צבע הכיפה שלו לא מעניין אותי בכלל, זה תלמיד חכם ומענטש. ויודע לכבד אדם באשר הוא אדם. וכבר ראיתי ושמעתי. וירבו כמותו בישראל. כל מילה אמת. בשורה התחתונה אדם ורב ודיין נמדד על מי שהוא, על היושרה שלו, על היכולת שלו להעמיק ולהרחיב, להתמקד ולצמצם. פחות מעניינת אותי הבקיאות שלו במאמר הדור או השיוך שלו למרכז להר המור לצוהר או לגוש. לא רלוונטי כשהוא דיין ראוי תל"ח וירא שמיים.
המשך 12:43 22.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זרובבל
תשובה שעושה חוכא ואיטלולא מהבעיה, הרבנות בראשות החרדים עושב רע ליהדות
10:55 22.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד משה
הרב גרוסמןממגדל העמק שהאהבה אליו חוצה גבולות, הוא רב ח ר ד י אז מה הבעיה עם רב חרדי ?
23:13 20.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קורא
בהמשך למה שכתב המחבר בסוף הרשימה, מהי האבחנה בין ציוני דתי לבין חרדי?
13:32 20.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ס.
זו הרי המצאה חדשה, זה מקרוב באה. במשך אלפי שנים היה העם היהודי מפוזר ברחבי העולם, ולא היתה שום רבנות ראשית שהשגיחה על גיורים ונישואים, והסתדרנו מצויין. השלטן העותמאני המציא...
זו הרי המצאה חדשה, זה מקרוב באה. במשך אלפי שנים היה העם היהודי מפוזר ברחבי העולם, ולא היתה שום רבנות ראשית שהשגיחה על גיורים ונישואים, והסתדרנו מצויין. השלטן העותמאני המציא לנו את הרבנות הראשית, ואין שום סיבה שנכפיף עצמנו אליה.
המשך 11:50 20.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אממ
המלצה חמה תפסיקו לקטלג אנשים לפי צבע הכיפה זה שאדם לובש כיפה שחורה לא הופך אותו ללא ציוני וזה שאדם לובש כיפה סרוגה לא הופך אותו לפחות דתי(הכותב הינו חרדי ציוני המשרת...
המלצה חמה תפסיקו לקטלג אנשים לפי צבע הכיפה זה שאדם לובש כיפה שחורה לא הופך אותו ללא ציוני וזה שאדם לובש כיפה סרוגה לא הופך אותו לפחות דתי(הכותב הינו חרדי ציוני המשרת בצהל)
המשך 20:58 19.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחיאל
הכותב עוד רב שעושה תחרות עם רבנים ליטאים מי הוא גודל אמיתי. חרדים בטלנים וגם הרבנים שלהם
17:03 19.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שם משמואל
אתה צודק. הבעיה של הרבנות הראשית היא לא שהיא חרדית. יש כאן בעיה הרבה יותר עמוקה. זה מוסד שצריך היה לסגור אותו מזמן. כפי שכתבת בעצמך, בחו"ל אין רבנות ראשית....
אתה צודק. הבעיה של הרבנות הראשית היא לא שהיא חרדית. יש כאן בעיה הרבה יותר עמוקה. זה מוסד שצריך היה לסגור אותו מזמן. כפי שכתבת בעצמך, בחו"ל אין רבנות ראשית. רוב העם היהודי לאורך כל ההיסטוריה הסתדר בלי רבנות ראשית. זה מסובך? יכול להיות. אבל הנזק שגורם מוסד כמו הרבנות הראשית הוא הרבה הרבה יותר מסובך.
המשך 09:02 19.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
האמת
האם זה באמת דיון שככ חשוב להתדיין עליו כיום? בושות וחרפות לכולכם
21:37 18.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבז
מכרם ביבנה ? עכשיו הכל ברור....
08:57 18.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר