לאחרונה קראתי ביקורת חריפה שהופצה ברשתות החברתיות, על הספר "קריאה לתחייתה של הפילוסופיה הדתית". חשוב לי ללבן את הסוגייה בצורה מכובדת ולכן הזמנתי את הרב שמואל אריאל לדיון פומבי ומוקלט בעוד כשבוע. בכל זאת אכתוב כאן דברים אחדים למען משתמשי הרשתות.
הדיון נסוב סביב שני נושאים חשובים: א. מה דעתו של הרמב"ם במגוון שאלות יסוד כגון שכר ועונש ותורה מן השמים. ב. האם אפשר להוציא מן היהדות אדם המקיים מצוות, רק בשל דעותיו.
א. הנושא הראשון הוא חשוב ביותר מכיוון שלא רק מדובר בהוצאת עמדותיי, הלא חשובות, מעולם הישיבות אלא בהוצאת דעתו האמיתית של הרמב"ם, ועמדותיהם של בערך כמחצית פרשניו בימי הביניים (ר' יוסף אבן כספי, רבי משה מנרבון, רבי יצחק פולקר, רבי יצחק אלבלג, רבי נסים ממרסיי, רבי לוי בן אברהם).
אינני חושב שאף אחד כיום, בניגוד למצב בימי הביניים, מעוניין להוציא את הרמב"ם מבית מדרש ולכן ליבון דעתו האמיתית של הרמב"ם חשוב מאוד לדיון. אם הרמב"ם חושב שההשגחה היא טבעית ונתינת התורה היא דרך השכלתו של משה רבנו – אזי העמדה הזו בוודאי לגיטימית.
הדרכים להבין לעומק את מורה נבוכים הן שתיים (כפי שהרמב"ם כותב במבוא). 1. להיות נבוך. 2 להיות בעל ידיעות בפילוסופיה.
הביקורת עליי באה לרוב ממי שאין להם אף אחד מבין הקריטריונים האלו. הם לעולם לא היו נבוכים. הם לא תהו איך אפשר להישאר דתי למרות שההשגחה לא תמיד עובדת כמו שמצופה ממנה, ולמרות שהם לא מאמינים בניסים ובשאר האמונות הדתיות הרווחות בציבור. מי שתוקפים אותי רואים את הביקורתיות של האדם המאמין כסימן לבלבול ואינם מעוניינים לתת לשאלות פילוסופיות מקום בדת. כשהם שומעים דבר שלדעתם לא נכון הם זועקים 'כפירה' ובכך מנסים לסיים את הדיון גם במחיר שהנבוך יפסיק לקיים מצוות. בשל העובדה שהם כלל לא מתעניינים בשאלות אמוניות בדרך רציונלית, הם גם לא קראו את אריסטו, את אפלטון ואת אל פארבי (וגם לא את הרמב"ם במקור בערבית-יהודית).
יש גישות דתיות הרואות בחוסר ביקורת בתחום האמונה ובבורות מוחלטת בתחום הפילוסופי מעלה דתית – אך זו בוודאי לא גישתו של הרמב"ם. ממילא, מי שמבקרים אותי כעת ברשתות לא יכולים להבין דבר וחצי דבר במורה נבוכים, ולרוב הם כלל לא מודעים לפרשנות הרמב"ם בימי הביניים. הם מייצגים את קריאת הרמב"ם המתאימה ל'אחד בור מהמוני הרבנים', קריאה אפשרית ברמב"ם אך לא מעמיקה. אני מקווה שלמרות זאת, בזכותם ובזכות הדיון שנוצר, אנשים ביקורתיים יעמיקו בכתבי הרמב"ם על פי דרכו האמיתית, ויבינו שקיימת אפשרות להיות דתי מאמין באלוהי הפילוסופים: להאמין בתורה מן השמים ובהשגחה בתוך הטבע ולא מחוץ לו; לקיים מצוות לא מכיוון שמצפים להגיע לעולם הבא או לקבל עזרה על טבעית אלא מכוון שזה אורח החיים הטוב ביותר; לאהוב וליראה את אלוהי הרמב"ם.
ב. יש בהחלט וויכוח האם אפשר להוציא אדם מן היהדות על פי אמונותיו. אני מודה שבנושא הזה אני מסכים עם רבי חסדאי קרשקש ורבי יוסף אלבו ולא עם הרמב"ם. הרמב"ם היה מוציא אנשים מחוץ ליהדות ובטח מחוץ לעולם הישיבות. לא את מי שמאמין בעמדות שייחסו לי, אלא את מי שאוחזים בגישות שונות הנובעות מן הקבלה. בנושא הזה אני לא מסכים איתו – אך יהיה זה פתטי להשתמש בעמדת הרמב"ם כדי להוציא את דעותיו שלו מבית המדרש במקום לדון אם להוציא את אלו שהרמב"ם באמת לא ראה אותם כלגיטימיים. בתקווה שהדיון ירבה עיון דתי ביקורתי ויחזק את כולנו בשמירת מצוות ובאהבה ויראת ה'. חג סוכות שמח לכולם.
מה דעתך בנושא?
89 תגובות
19 דיונים
אריה 1
מאמר מביך מאוד של אדם ילדותי. תמצית דבריו: כל מי שמבקר אותי טיפש, בור ולא מבין כלום
13:38 25.07.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
מזכיר מאד את לייבוביץ
13:13 30.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טל
"ל'אחד בור מהמוני הרבנים', קריאה אפשרית ברמב"ם" - לא כבודו! זה בשום צורה לא קריאה אפשרית ברמבם, לכל דתי רגיל שצמוד למסורת. גם לא לחשוב ששייך ניסים זה ממש...
"ל'אחד בור מהמוני הרבנים', קריאה אפשרית ברמב"ם" - לא כבודו! זה בשום צורה לא קריאה אפשרית ברמבם, לכל דתי רגיל שצמוד למסורת. גם לא לחשוב ששייך ניסים זה ממש לא חלק מהמסורת היהודית, במסורת היהודית התקבלה האמונה בניבים. ואחרי כל זה אני עוד לא מדבר על צורת ההבנה של כבודו את הרמבם שהלימודים המסורתי עי גאוני ישראל היה חולק עליו בכמה מקומות לכאורה.
המשך 08:14 29.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה וחשוב!
כל הכבוד הרב! בימינו, ימים של בורות, הקטנת ראש וזימוא עיניים, להשמיע קול מבאר ופותח הוא מעשה אמיץ! וחשוב! התעלם מכל הקוראים להשתקת מחשבה ולביטול עצמי. אלו חסידים שוטים. מחרחרי ריב ועצלי...
כל הכבוד הרב! בימינו, ימים של בורות, הקטנת ראש וזימוא עיניים, להשמיע קול מבאר ופותח הוא מעשה אמיץ! וחשוב! התעלם מכל הקוראים להשתקת מחשבה ולביטול עצמי. אלו חסידים שוטים. מחרחרי ריב ועצלי לב. לעולם לא ימצאו בעצמם כח לבחור בעצמם. להטיל ספק. לעמוד על האמת חזק ואמץ
המשך 07:59 28.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
לפי סגנון התגובות,נראה לי שזה אותו בן אדם שכותב כמעט את כל ההודעות נגד פרופסור צדיק. כנראה חרדלי אחוז חרדה שמא הפרופסור עלול לפקוח עיניהם של מאמינים תמימים. מה לעשות...
לפי סגנון התגובות,נראה לי שזה אותו בן אדם שכותב כמעט את כל ההודעות נגד פרופסור צדיק. כנראה חרדלי אחוז חרדה שמא הפרופסור עלול לפקוח עיניהם של מאמינים תמימים. מה לעשות שפרופסור צדיק רק משחזר לנו את הרמב"ם כפי שהבינו אותו גדולי פרשניו דור אחד ושניים לאחר מותו,ואבן תיבון בראשם. שמואל אריאל היה כנראה בין שורפי כתביו של הרמב"ם לו חי אז.
המשך 19:25 28.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תוהה ומשתאה
שלום לפרופסור שלום, הטרם הבנת שעולם הישיבות הרדי והחרדלי סגר את השכל שלו מכל כיוון? לאיזו פתיחות אתה מצפה?
15:46 25.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ט
בתגובה ל: תוהה ומשתאה
מה הקשר - יש מסורת יהודית שמתבררת מתוך המון שכל. וכאן לא מדובר על לפתוח את השכל, אלא לפתוח את חשק הלב לנטות לאן שהוא רוצה, מבלי להיות נאמן למסורת היהודית, ולגדולי החכמים. כל טוב
08:16 29.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף חיים
השמאל מנסה לחרחר ריב ולהפיל את הממשלה. ביבי תזהר השמאל מתכנן להכניס אותך לכלא. חובה לכבד הסכמים. הקשר בין מישהו שלפני עשר שנים עשה פשע פלילי לבין דריסה עשור אחר זה....
השמאל מנסה לחרחר ריב ולהפיל את הממשלה. ביבי תזהר השמאל מתכנן להכניס אותך לכלא. חובה לכבד הסכמים. הקשר בין מישהו שלפני עשר שנים עשה פשע פלילי לבין דריסה עשור אחר זה. חובה להראות את בית המשפט בחסות שמאל קפלן אחים לנשק ולגהנום באור שלילי. ראוי להזכיר מידע לא פחות חשוב. יש מישהו שהורשע בטרור, לא בפלילים, קראו לו סינוואר והוא שוחרר. על ידי לחץ של בית המשפט על ידי השמאל וקפלן בגלל גלעד שליט השמאל לחצו על ממשלת ימין. חבר ממנה חבר זה מאפייה של מושחתים. נשואים של גבר עם גבר, סדום בראש שלהם לא יהודים ולא עם ישראל. הם אומרים אנחנו שולטים מי שיתנגד נתפור לו תיק במשטרה והוא יבלה ויחגוג בבתי משפט ובכלא. מי שזורם איתם כמו בנט וגנץ מעלימים עין מהגנבות שלו. שמור לי ואשמור לך תדבר נפתח לך תיק במשטרה. ממש סדום ועמורה. מסכן ביבי מבלה וחוגג בבתי משפט בגלל קפלן שמאל חבר ממנה חבר מאפייה של עבריינים.
המשך 18:47 27.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
בימי הביניים, הכריחו כמרים את הרבנים להשתתף בוויכוחים פומביים, כשמטרתם הייתה לפגועה ביסודות האמונה היהודית האוטנטית של הצופים, לייאש ולפורר את ההשקפה האמתית. ומטרתם הסופית מתוך זה לנצר. כשברור...
בימי הביניים, הכריחו כמרים את הרבנים להשתתף בוויכוחים פומביים, כשמטרתם הייתה לפגועה ביסודות האמונה היהודית האוטנטית של הצופים, לייאש ולפורר את ההשקפה האמתית. ומטרתם הסופית מתוך זה לנצר. כשברור שמדובר בכפירה וניסיון לפורר אמונה להרחיק מהיהדות, ולהכניס אח"כ דעות אחרות, למה לתת לזה במה?!
המשך 22:42 26.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ידעי
אשמח למייל של הרב שלום צדיק, יש לי בנושא הזה חומר לשלוח לו
14:30 25.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
צריך לאפשר חופש דעות , כמו שהיה בתקופת הראשונים. אגב אני פעם האמנתי כמוהו, כיום דווקא מקרוב יותר לקבלה. אבל צריך לאפשר לאנשים ללמוד ולא לפחד מהמדרון החלקלק.
14:14 25.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר