יש דברים שמזינים את הפחד של החילונים מהמגזר - סרוגים

יש דברים שמזינים את הפחד של החילונים מהמגזר

הניכור בין דתיים לחילוניים מסכן את קיומנו לא פחות מהאויבים מבחוץ. לכולנו יש אחריות לייצר יותר מפגשים פנים אל פנים. יש מחלוקות אמתיות שאפשר וכדאי לדון בהן

פסית שיח
יש דברים שמזינים את הפחד של החילונים מהמגזר
  (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

הדברים האלה נכתבים מתוך הערכה גדולה לציבור הדתי שאני חלק ממנו. נאמנים פצעי אוהבת.

רבים מחבריי הדתיים תוהים איך ייתכן שאפילו בשנה האחרונה, הציבור הדתי-לאומי, זה שנכנס תחת האלונקה תרתי משמע, מתגייס באחוזים גבוהים ולצערנו רבים מבניו משלמים בחייהם – איך זה שדווקא בתקופה כזו הציבור הדתי נתון לביקורת קשה כל כך מחלקים גדולים בציבור הרחב.

כולנו מלאי הערכה לכל החיילים, הדתיים והחילוניים. כולנו מכירים תודה למי שנמצאים בחזית ומסכנים את חייהם כדי שכולנו נוכל לחיות על פיסת האדמה הזו. יעידו על כך היוזמות האזרחיות הרבות שנועדו לסייע לחיילים ולמשפחותיהם. אך יחד עם ההערכה, חשוב להבין שאכן יש בציבור הרחב תחושות ניכור משמעותיות כלפי הציבור הדתי.

הדתיים דואגים לחטופים – לא פחות מכל אחד אחר

יש החושבים בטעות כי הציבור הדתי דואג פחות לחטופים. הם חושבים כי זה שרואים רק דתיים מעטים בהפגנות שמובילות משפחות החטופים מעיד על כך שהדתיים אדישים לגורל החטופים. יתרה מזאת, יש הטועים לחשוב שהציבור הדתי נכון להקריב את בניו בהתלהבות, משל היו אברהם אבינו בעקדה. אין לי ספק כי באשר לרוב רובו של הציבור הדתי הדברים אינם נכונים. הדתיים חרדים לילדיהם הנמצאים בחזית ומייחלים לשובם בשלום. הדתיים דואגים לחטופים וכואבים את מצבם – לא פחות מכל אחד אחר. אני מצרה על כך שהם נשארים בבית, אך אין הדבר מעיד על אדישות, חלילה.

חשוב להבין שיש לא מעט אנשים במדינה שפוחדים שהדתיים מנסים להוביל אותנו למדינת הלכה. ספק אם הפחד הזה מוצדק. רוב הדתיים מאמינים שצריכה להיות לכל אחד ואחת בחירה חופשית לבחור את דרכם, מה גם שאין כמעט בית שאין בו דתל"ש (דתי לשעבר). רובם הגדול לא רוצים לכפות על אחיהם לשמור מצוות, בין שזה מתוך כבוד לבחירה ובין מתוך הבנה שכפייה תרחיק את הדתל"שים עוד יותר. אבל גם אם אין כוונה להוביל למדינת הלכה, חשוב להבין שבמציאות מתרחשים דברים שמזינים את הפחד הזה.

דוגמה קטנה – ביום הכיפורים שחל השבוע, היה ילד ממרכז הארץ שנחבל. הוא נלקח לבית החולים במהלך הצום. הילד אינו דתי והוא לא צם. במהלך הטיפול, הוא ביקש מהוריו לקנות עבורו דבר מתיקה מאחת המכונות האוטומטיות שיש בבית החולים, אך הדבר לא התאפשר. למישהו היה דחוף לוודא שכל המכונות ברחבי בית החולים יהיו סגורות במהלך היום הקדוש. זו דוגמה קטנה שמעידה על כך שיותר ויותר דברים נעשים בכפייה, ולצערנו, רק מזינים את החרדה ממדינת הלכה.

המחאה נגד הממשלה לא קשורה לחטופים

דתיים רבים טוענים שהמחאה נועדה לשתי מטרות בלבד: א. הפלת ממשלת ימין. ב. קידום מדינת 'כל אזרחיה'. אני לא בטוחה איזו טענה שגויה יותר. חלק גדול מאנשי המחאה הם בעלי עמדות ניציות. הרצון להפיל את הממשלה אינו קשור להיותה ממשלת ימין, אלא לכך שזו הממשלה הגרועה ביותר בתולדות ישראל: היא הובילה רפורמה מסוכנת שנועדה לתת לממשלה כוח בלתי מוגבל, מינתה אנשים חסרי ידע ומקצועיות לתפקידי מפתח, ובמשמרת שלה התרחש המחדל הנורא ביותר בתולדות המדינה. מאז היא מובילה מלחמה שאין לה סוף ואין לה תכלית. המלחמה נמשכת למעלה משנה, ולמרות כל ההישגים הצבאיים החמאס עדיין שולט ברצועה, החטופים עדיין שם, תושבי הצפון טרם חזרו לבתיהם, וסיום המלחמה אינו נראה באופק.

ובנוגע למדינת כל אזרחיה – הייתי ביותר ממאה הפגנות בשנתיים האחרונות, והמסר החוזר בכולן הוא רצון של כלל המפגינים לשמור את המדינה יהודית ודמוקרטית. גם המפגינים הנחושים ביותר שמחים לקשר עם היהדות כל עוד אין בה ניחוח של כפייה או התנשאות. בחודשים האחרונים אני מרצה (בהתנדבות) על השינויים שחלו בציבור הדתי. הייתי בעשרות קיבוצים חילוניים – בית השיטה, עין חרוד, דגניה, עין שמר, גבעת חיים ועוד.

עשיתי לי מנהג לסיים את ההרצאה בתפילה שכתב הרב מישאל ציון למען החזרת החטופים. אני מבהירה שאפילו אם יש רק אדם אחד בקהל שלא נוח לו עם הסיטואציה, אתפלל אחרי כן, ביחידות, מכיוון שבאמת ובתמים אין לי רצון לכפות תפילה על אף אחד. והנה, הפלא ופלא, עד כה, בכל ההרצאות שלי, לא היה אפילו אדם אחד שהתפילה הפריעה לו. רבים עונים אמן.

הניכור בין דתיים לחילוניים מסכן את קיומנו לא פחות מהאויבים מבחוץ. לכולנו יש אחריות לייצר יותר מפגשים פנים אל פנים. חשוב לזכור שחלק גדול מהכעס ההדדי מבוסס על פרשנות שגויה. יש מחלוקות אמתיות שאפשר וכדאי לדון בהן. כדי שזה יקרה צריך להיפגש ולדבר. בנפשנו הדבר.

==

פסית שיח היא מנהלת לשעבר של תיכון דמוקרטי, יהודי-פלורליסטי, כיום מלווה מנהלי בתי ספר, מורה למחשבת ישראל ומטפלת ב-Li.c.b.t. בוגרת האולפנה בכפר-פינס ומדרשת לינדנבאום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
74 תגובות - 49 דיונים מיין לפי
1
"יש דברים שמזינים...
ר' יענקל | 15-10-2024 15:51
"יש דברים שמזינים את הפחד של החילונים מהמגזר" : אין שום ניכור, בקרב חילוניים בני-דעת, המכירים את המגזר הדתי-ציוני, נלחמים עימו שכם-אל-שכם, וחי עימו את חיי-החולין. יש ניכור וטינה, מובנת, כלפי החרדים, רובם , בגלל גישתם האנטי-ציונית, והשתמטותם מחובות לכלל המדינה ( מיסים, שרות צבאי, וכד'). אך זהו ניכור צודק וסביר, הקיים גם בקרב רבים מהציבור הדתי-ציוני, כולל אנוכי ומרבית חברי . ואנו, נביא למצב הנוכחי סוף, והלואי והחרדים יקחו את עצמם ויעופו לשטייטל בחו"ל. הגויים, יחנו אותם, בס"ד
היהדות הרבנית מסכנת את קיום המדינה
דן | 16-10-2024 9:50
בין חרדים ובין (הלא) ציונות (הלא) דתית (אלא שבתאית). יש ליצור יהדות חדשה אם חפצי חיים אנו.
2
כמה הבלים, שטויות,...
מילואימניק | 15-10-2024 15:52
כמה הבלים, שטויות, ניתוח מציאות מוטעה, ורלביזם סמוי בכתבה אחת.
3
כמה את צודקת
רחל | 15-10-2024 16:14
רק מפגש יאפשר קיום משותף. צודקת בכל מילה
4
אין רצון לכפיה?
מאיר | 15-10-2024 16:29
רק כפיה חילונית נגד הפרדה בתפילה? רק כפיה חילונית נגד שעות הפרדה במעיינות? וכו' וכו' וכו'
אתה מטרד ...
קיצר | 16-10-2024 12:04
אתה מטרד
אתה כמו מבקש...
למחשיך | 16-10-2024 12:03
אתה כמו מבקש להביא מסיבה למרכז בניברק בערב כיפור
מתפללים בהית כנסת...
למחשיך | 16-10-2024 12:02
מתפללים בהית כנסת לא בכיכר החילונית
5
והדתיים הגיזענים לא...
רפאלה | 15-10-2024 17:02
והדתיים הגיזענים לא אשמים?
6
למרותשרוב הציונות הדתית...
בן ציון | 15-10-2024 17:18
למרותשרוב הציונות הדתית מתגייסת חלק מנציגיה בכנסת לא שרתו או שרתו באופן חלקי. בנוסף הנציגים תומכים בהשתמתות החרדים.
7
ניתוח מוטעה ומטעה....
מממ | 15-10-2024 17:28
ניתוח מוטעה ומטעה. הדתיים לא נשתתפים בהפגנות כי מה יעזרו ההפגנות? זה מחליש אותנו ומעלה את המחיר מול האויב. כולם רוצים שהחטופים יחזרו גם הממשלה וגם הצבא ומנסים לעשות הכל שיחזרו. נהגרו מאות חיילים ונפצעו אלפים וחלקם הגדול דתיים בשביל לנסות ולהחזיר את החטופים ולא סתם לעמוד להפגין. מישהו ממשפחות החטופים בא להלוויה או לבית החולים ואמר תודה למשפחות השכולות או לחיילים הפצועים שחלקה איבד רגל או יד בשביל לנסות ולחלץ חטופים או לקבל מידע אודותם. ואם היו כאילו שבאו אז התקשורת סיקרה את האירוע או שרק הפגנות חשוב לסקר. כתבת מאמר מיותר וממש לא נכון ומה שמראה לצערישהתהום ביננו גדולה מאוד
8
רצתם במעלה ההר לכבוש אותו ולהשתלט על פסגתו
אורח | 15-10-2024 17:45
מתי החרדלים יפסיקו להקריב בדרך לפסגה שלא לשם שמים ולהתלונן על כמות הנפגעים?
פסית לא חרדלניקית...
שע | 16-10-2024 7:39
פסית לא חרדלניקית
9
ציבור חילוני גדול מרגיש שהוא לא יכול יותר
נוסטרודמוס | 15-10-2024 18:44
רוב חובשי הכיפה מעריכים בחסר את עוצמת הרגשות והבגידה והאכזבה של ציבור חילוני גדול מהמדינה. בין אם ההרגשה נכונה או לא, זה לא משנה את העובדה שזאת ההרגשה שלהם. זה מסכן את אחדות העם ולא פחות מזה, את קיומה של המדינה. אם נמשיך בדרך הזאת הרי שפנינו לאבדון. אין לנו תקומה כל עוד אנחנו מפולגים. להסתכל על המצב ולבטל את הפחד של החילונים כמשהו שלא באמת מוחשי זאת טעות שתביא לאובדנה של המדינה כפי שאנחנו מכירים אותה ואוהבים אותה. גם אותו ציבור דתי לאומי לא יאהב את המדינה שהולכת להיות לנו עוד עשרים שנה. זאת לא הדרך של היהדות אבל לשם המדינה דוהרת כל עוד היא מובלת על ידי פאנטים קיצונים.
10
או חיכינו לך...
שיי | 15-10-2024 19:53
או חיכינו לך פאר הדור והדרו מאור הגולה הלוא היא פסית פסית פסית
11
הפחד של החילונים...
אהמממ | 15-10-2024 19:56
הפחד של החילונים מהמגזר מבוסס בעיקר על עולם הערכים הברברי של המגזר, והרצון של המגזר לכפות אותו על כולם. זה נורא פשוט: דתי חייב להאמין שכלללל היהודים חייבים לחיות כמוהו, לפי חוקי החבר הדמיוני. גם כי האייתולה בישיבה אמר, אבל בעיקר כי האלטרנטיבה היא מחרידה: אם יהודי יכול לחיות *בלי* כל האיסורים המטורפים והכללים המטופשים, כל חייו של הדתי היו בזבוז. סתם סבל מיותר, בלי שום תגמול.
12
לכי תחפשי לך...
פיהוק גדול | 15-10-2024 20:01
לכי תחפשי לך חיים פסית (אגב לדעתי את צריכה להסביר ל"עשרות ההרצאות שמזמינים ממך" שאת לא מייצגת אף אחד. אז בעצם את סוג של שרלטנית
מסוכן לפהק שלא...
ביביסט זה שתקוע בישבן של השקרן הזקן | 16-10-2024 9:20
מסוכן לפהק שלא יכנס לך משהו
13
מסכימה עם כל...
רחל | 15-10-2024 21:59
מסכימה עם כל מילה
14
פשוט מי שעוזב...
יהודי | 15-10-2024 23:10
פשוט מי שעוזב את התורה וכך מחנך את ילדיו למה לו להלחם על הארץ והארץ מקיאה אותו מטבע המציאות . כל השאר סיפורים. למה העבים לא מפחדים מהאמונה שלהם. שמה ײַש דמוקראטייה.?
15
כשהיא כתבה באתר...
איך הכותבת יכולה לכתוב שההפגנות לא נגד הממשלה | 15-10-2024 23:44
כשהיא כתבה באתר הזה בבמה הזאת במשך חודשים רבים נגד הממשלה, הרבה לפני שפרצה המלחמה. נו באמת
ההפגנות הן נגד...
בעיה בהבנת הנקרא. | 16-10-2024 0:41
ההפגנות הן נגד ממשלה גרועה בלי קשר להיותה ממשלת ימין
16
את מתכוונת למגזר...
מי אתם לא?? | 16-10-2024 6:41
את מתכוונת למגזר שגונב את כבשת הרש מכל קהילה שבה הוא שם רגל. שהבנים שלו עושים חצי שירות סדיר והבנות בוחרות אם להתגייס או לא. המגזר שהילדים שלו שורפים כפרים ומציקים לפלסטינים. המגזר שחברי כנסת מטעמו פרצו לבסיס ומרביצים לחיילים בשטחים. מגזר שהרבנים שלו שותקים . מגזר שהורס את הכלכלה והחברה מבפנים.
17
כתבה מרתקת. טוב...
חייל | 16-10-2024 7:06
כתבה מרתקת. טוב לראות מזווית ראייה אחרת. יש להניח שהרבה דתיים לא יסכימו עם הכתבה אבל מעניין מה חילונים יגידו עליו
18
עוד רפורמית שכותבת...
יעל | 16-10-2024 8:20
עוד רפורמית שכותבת כאן?
איפה כתוב שיהודי...
אין מוח | 16-10-2024 11:28
איפה כתוב שיהודי דתי זה לתמוך בהשתמטות ממלחמת חובה?? לתמוך בגנבים ועבריינים?? לממן ולטפח את אוייבנו??? להפקיר חיילים??? ללכת בעיניים עצומות אחרי שקרן אוכל שרצים ומסית?
19
בני הציונות הדתית...
פסית מבינה דבר או שניים אבל מתעלמת מהפיל שבחדר | 16-10-2024 8:20
בני הציונות הדתית חדורי אמונה להתנדב ולשרת את המדינה במסירות שהלב יוצא אליה. יחד עם זאת כציבור, העמידו בראשם את סמוטריץ. לא סתם משתמט. אלא נוכל התורתו אומנותו הקיצוני הדוחף את הממשלה לחוקי השתמטות, למדינת הלכה לריקון קופת המדינה, לפגיעה בחיילים ובמגזרים העובדים והמשלמים מיסים, דוחף למניעת השבת החיילות והחיילים והאזרחים שהופקרו. זאת ועוד, המגזר הסרוג, תומך בנתניהו, האיש שטיפל ומימן את החמאס, האיש שלא מכיר באחריות לדבר למרות שהביא לכשלונןת הגדולים ביותר בכל התחומים, האיד שמונע וועדת חקירה, האיש שפועל ממניעים אישיים ופוליטיים ולא טובת המדינה. האיש שמושך את המלחמות, שמונע יעדים ומטרות הכרחיות, מונע נצחון והכרעה, האיש שלא סופר את החיילים, האיש שמטרפד השבת השבויים, איש שמפלג ומפרק את המדינה ואת העם. אז המגזר החכם והלוחם, מסתבר שבו בעת הוא תומך רובו ככולו במי שהרס והורס את המדינה בכל התחומים
כח ...
יישר | 16-10-2024 9:53
כח
20
כתבה רדודה...אוסף של...
דניאל | 16-10-2024 8:37
כתבה רדודה...אוסף של מילים ועוד מילים ובסופו של דבר מקיאה את מטרתה, הפלת הממשלה אז די עם החרטוט "היפה" שלך , לא קונה צביעות !
והקאת כאן עכשיו...
אתה ביביסט | 16-10-2024 9:16
והקאת כאן עכשיו
21
או שאתה תמים...
רוןה | 16-10-2024 9:48
או שאתה תמים או שאתה נוכל . מטרת המחאה היא להמליך ממשלת שמאל שתתן לפלסטינים את יהודה שומרון . הם יתנו פטור גורף לכל חרדי ויעשו חוקים לצפייה דתית ובלבד שיפנו את כל ההתנחלויות .
אתה מנותק. אין אף...
לרוןה | 16-10-2024 10:07
אתה מנותק. אין אף אדם 1 מתוך שני מיליון שהשתתפו במחאה לפחות בהפגנה אחת, שמטרתו: "מטרת המחאה היא להמליך ממשלת שמאל שתתן לפלסטינים את יהודה שומרון ."
22
‎רק החזרת כל...
עוד דבילית | 16-10-2024 9:51
‎רק החזרת כל השטחים שמעבר לקו הירוק תוך השארת המתנחלים בצד המזרחי עשויה להציל את מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי.
תבדוק מאיפה החיילים...
חחח | 18-10-2024 9:11
תבדוק מאיפה החיילים הקרביים באים ותחשוב שוב
לא צריך את...
יון | 17-10-2024 11:05
לא צריך את תל אביב ובני ברק וכפרי המשולש תשאירו אצלכם דומקרטים
כותב לעצבן ולהדליק...
זהירות טרול | 16-10-2024 10:10
כותב לעצבן ולהדליק
23
אני מסכים עם...
אזרח שומר חוק | 16-10-2024 10:21
אני מסכים עם הרוב. רק למה הציבור הדתי לא יוצא לרחובות להפלת הממשלה? הרי זאת ממשלת שחיתות וחסרת אחריות. התשובה הינה כי גם בחרתם את הממשלה הזאת ששונה מכך הערכים שאתם עומדים עליהם. גיוס הממשלה רוצה לתת פטור. בן גביר ובנו, גפני דרעי ואף סמוטריץ שעשה חלקי לא התגייסו. אחדות הממשלה מציירת את משפחות החטופים כאויב. אז במקום לדבר אחדות זה להתףצטרף למחאות עם כיפה על הראש ולדרוש שינוי. כנראה שראש הממשלה הבא יהיה דתי ורבים מבוחריו יהיו חילונים מתוך דאגה למדינה נוותר על עקרונותיהו
24
האמת פשוטה והיא...
ע | 16-10-2024 11:16
האמת פשוטה והיא שחייבים להפרד לשתי מדינות כי אין הרבה משותף בינינו.
העניין הוא שנראה...
שימ | 18-10-2024 9:10
העניין הוא שנראה בך אויב על כלתהמשתמע
25
‎השילוב בין דת...
כמה חוסר הבנה.. | 16-10-2024 11:43
‎השילוב בין דת ולאומנות הוא תמצית הרשע האנושי. גזענות פאשיסטית נוטפת דבש של אמונה ואחדות. כן, הם מוכנים להקריב את ילדיהם על מזבח הארץ, בדיוק כמו משפחות החמאס, אין שום הבדל. המלחמה בעזה היא אקסטזה משיחית בעיניהם. ככל שהקטסטרופה גדולה ורצחנית יותר כך עוצם ידו של אלוהים מורגש יותר. אזרחי ישראל הליברלית - האויב מספר אחד שלנו הוא הציונות הדתית מבית מדרשם של לווינגר ודניאלה וייס. ביבי העלוב הוא רק כלי משחק ריק וזמני בידיהם. ככל שנקדים להבין זאת ולהסיק את המסקנות הראויות, כך יגדל הסיכוי להציל את המדינה הזו מידיהם.
בשתי מילים: כמה...
ברוך | 17-10-2024 19:43
בשתי מילים: כמה בורות.
26
אלה שמבקשים לעזוב,...
לא | 16-10-2024 11:45
אלה שמבקשים לעזוב, רק חלקם הקטן (לדעתי) עושה זאת בגלל המצב הביטחוני. בסופו של דבר, איום קיומי אמיתי היה לנו לפני 50 שנה. האויבים האמיתיים, אלה שזורים אימה ויאוש, אינם ארגוני טרור מחוץ לישראל, אלא הגיס החמישי: החרדים-לאומיים. אותם סרוגי הכיפה שיוצרים מצג שווא של מלח הארץ ומתגייסים לצבא ונהרגים ויש להם "ערכים" - הם אלה שמאיימים באמת.
27
צר לי לאכזב...
שפרה צודקת | 16-10-2024 11:58
צר לי לאכזב אותך. אבל המסר שיש בהפגנות של חברייך מהשמאל החילוני הוא 1. די לכיבוש (לקידוש). 2. להפיל את ממשלת הימין. רפורמה מסוכנת? הצחקתני, בגץ שמקדם זכויות של מהגרים ומחבלים הוא הסכנה, הוא בגץ אין לו ריסון ובלמים בכוחות שלו, ואת גברתי הפחות נעלה, מנותקת מהמציאות. דתיי מחמד כמוך מגעילים אותי, בושה למדרשת לינדינבאום שממנה יצאת
שופרית המהדהדת מסרי...
זה לא שפרה זה שופרה | 16-10-2024 12:15
שופרית המהדהדת מסרי ההסתה של נתניהו, אם בתמימותה ואם בזדון. ההפגנות והמפגינים אינם נגד כיבוש כלשהו! ולא נגד ימין! . מי מציף לך את המסרים לראש?
28
הדתיים נוהגים לכפות...
ק. פריש | 16-10-2024 12:46
הדתיים נוהגים לכפות את מנהגיהם. החילונים לא. זה לא מהשלטון הזה. זה היה כבר בשלטון מפא"י.
29
ממש נורא, לא
גולשת | 16-10-2024 13:17
ממש נורא, לא יכלו להביא לילד ממתק. תמיד בהחלטות לגבי כלל שלם, יש מיעוט שעשוי לסבול והוא עושה זאת למען שמירה על קיומו של הכלל.
שבאמת יש כפייה דתית
הנורא הוא | 16-10-2024 13:59
ברגע שמישהו מנסה לכפות צום על מישהו אחר, זו כפייה דתית. בעיניך זה לא נורא אם למישהו לא היה ממתק. זה כמובן לא הממתק, אלא התחושה שמישהו מנסה לכפות עליך את דרכו ואמונתו. קצת רגישות לא תזיק. במקרה הזה עדיף הרבה רגישות.
30
פורס את טלפיו...
המגזר מתנהל בדרך המזכירה דבר אחר | 16-10-2024 13:51
פורס את טלפיו תראו כמה שאני טהור, כמה שאני כשר, מפריס פרסה ומוכיח יש לי את הפרסות הכי יפות במדינה, אני הכי מתנדב הכי אמוני אני יותר כשר מכולם. אבל אין לשכוח שאינו מעלה גירה. בולע בשקיקה את תורת משמיד המדינה נתניהו. המגזר תומך ללא שאלה היסוס או חשבון, בשקקרן הפחדן הרופס והמסית מלאך המוות נטול האחריות
31
זו תמימות או מניפולציה מרושעת
שמואל 3 | 16-10-2024 15:28
משווקת את השנאה המזוקקת של השמאל במילים מתקתקות
32
נראה שהכותבת אשכנזיה...
עמיאל | 16-10-2024 17:15
נראה שהכותבת אשכנזיה מתוסכלת ומתוסבכת. רפואה שלימה.
אצלנו במפלגה כולם...
סמוטריץ | 16-10-2024 22:26
אצלנו במפלגה כולם אשכנזים מתנשאים. יש לך בעיה עם זה?
33
כול מילה בסלע
עמקה | 16-10-2024 17:46
כול כך נכון, הניכור של החברה הדתית לחטופים ומשפחותיהם מכאיב, ההיעדרות מהפגנות נגד ממשלת החורבן, התמיכה בחוק הגיוס מעמיקים את הקרע והניכור מסקטור זה.
34
אני דתייה אבל...
ערן טפר | 16-10-2024 20:14
אני דתייה אבל נגד נתניהו, שמאלנים תאהבו אותי, תמצית הכתבה
35
לא הפחדה אלא...
חרדה למדינה | 17-10-2024 7:42
לא הפחדה אלא הדתה !!!, את זה אנחנו מתעבים.
אתם מתעבים כל...
שקר | 20-10-2024 7:17
אתם מתעבים כל דבר שלא לרוחכם לכן אתם גזענים ודיקטטורים נוכרים ומתייוונים
36
נכתב בתלמוד "...
בןבני | 17-10-2024 7:43
נכתב בתלמוד " אין גוזרין על הציבור גזירה שאינו יכול לעמוד בה" בעבר... הדתיים היו הרבה יותר מכילים ונהגו לקרב יהודים מסורתיים לא היתה כפייה... כיום הם מתייחסים לחילונים כאל "עגלא ריקא"... משתמטים מכל מחוייבות ... מקבלים תקציבי ענק על חשבון משלם המיסים. עד מתי ימשך חוסר השיוויון?
ההודעה שלך מלמדת...
ערן כאלב הסתה טפר | 17-10-2024 12:37
ההודעה שלך מלמדת עליך
37
אין !!! חצי...
חרדה למדינה | 17-10-2024 8:05
אין !!! חצי חופש מדת וחצי דמוקרטיה - אין על מה להגיע "להסכמה" שמשמעותה תמיד נסיגת היהודים החילונים מערכיהם ודיעותיהם.
38
עם כל הרצון...
גדי | 17-10-2024 9:10
עם כל הרצון הטוב, איך אפשר להאמין לאדם שבבסיס אמונתו וחייו עומדת ישות דמיונית?
אם היה לך...
כי אי לך שכל | 20-10-2024 7:15
אם היה לך שכל והיית אדם משכיל הייתי חוקר ובודק ומוצא ללא עוררין שאין יצירה בלי יוצר זה כל ילד בן 5 מבין בשיכלו אם אתה עוד לא הבנתי כנראה רמת המשכל שלך מאוד נמוכה וגובלת בטיפשות גמורה
39
יש עוד סיבה:...
יהושוע | 17-10-2024 10:04
יש עוד סיבה: אנחנו חוששים שמטרת ההפיכה המשטרית היא להכפיף את הרשות השופטת לממשלה כדי לתת כוח בלתי מוגבל לממשלה שמשמעותו בפועל ביטול הדמוקרטיה. במצב כזה זכויות בסיסיות של העם כגון שיוויון, חופש הביטוי, חופש התנועה וכולי יפגעו קשות. זהו מצב שבו מדינה לא יכולה לשגשג, משקיעים מאבדים אמון במדינה, זה מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה פגיעה במובילות הטכנולוגית של ישראל דבר שיפגע קשות בביטחון (לאחרונה ראינו עד כמה חשובה עליונות טכנולוגית לבטחון) וישראל תהפוך למדינת עולם שלישי עניה וחלשה. אין אף מדינה בעולם שהשלטון שלה הוא תאוקרטי (שלטון דת) או רודני שאינה מדינה נכשלת. אנחנו אנשי המחאה רוצים ישראל יהודית ודמוקרטית, מדינה מוסרית וחזקה בטחונית וכלכלית.
הקפלניסטים רוצים דקטטורה...
קשקוש | 20-10-2024 7:13
הקפלניסטים רוצים דקטטורה לא דמוקרטיה . פשוט מאוד הם לא מקבלים את השילטון ורוב העם בחר בדרכי דמוקרטיה מה יוצא לנו שהקפלניסטים חושבים דהם מבינים יותר מרוב העם לכן הם רודנים ולא דמוקרטים מתנשאים ולא מכילים בוטים ובלי דרך ארץ וכבוד האדם. לכן חייב הפיכה משפטית
ואנחנו תןמכי הרפורמה...
משועשע | 18-10-2024 16:07
ואנחנו תןמכי הרפורמה לא רק חושבים ומשערים על בסיס אפס נתונים השערות מופרכות כמו שלך,אלא רואים כבר עשורים כיצד התבצעה מהפכה משפטית אקטיביסטית שנטלה סמכויות רבות מידי נבחרי הציבור והעבירה אותן לידי מיעוט זעיר בלתי נבחר ושאיננו נתון לאף ביקורת ציבורית ממשלתית או שיפוטית, אשר איננו מחוייב לאף אמת מידה ואוחז ברובו בדעות קיצוניות מאוד שאינן מייצגות 99 מהציבור
40
אל תשכחי שהפכו...
יון | 17-10-2024 11:03
אל תשכחי שהפכו את מי שחושב אחרת לאויבי השלום רוצחי רבין קיצונים אלימים אז עכשיו למקריבי בנים וחטופים אז בואי
41
איך כשומרי מצוות...
בן יעקב | 17-10-2024 13:36
איך כשומרי מצוות אתם מוכנים לתמוך בשוכב משכב זכר כיושב ראש הכנסת ובראש ממשלה שבגד באשתו הראשונה, השניה הייתה גוייה שגיורה בספק ובשלישית בגד עם אשת איש וילדו הוא "זיבלה".
42
קשקושי שכל.אין שום...
רפול | 17-10-2024 19:09
קשקושי שכל.אין שום ריחוק במדינה .רוב המדינה מורכבת מציבור מסורתי .הקיטוב הוא רק באמצעי התקשורת שמדגישים את המפריד וטוענים שגנבו להם את המדינה.המיעוט הזה חושב שהמדינה של אבא שלהם ומכן כל התסכול.תקוותי שיפתלו טיפה את הראש והעיינים כי ממיחא הם הולכים ונעלמים עקב ירידה מן הארץ וילודה נמוכה
נראה לי שאתה מתעלם
מציבור גדול ומשמעותי | 17-10-2024 19:35
החילונים אינם זו נכחד, בניגוד לדעתך. זה ציבור גדול, אוהב הארץ, מחוייב ומסור, שמוביל את המחאה הכי ארוכה ונחושה בתולדות העולם. נראה שאין לך מושג ואתה לחלוטין לא מבין כמה הציבור הזה אוהב את המדינה ונחוש להגן עליה מסיכונים מבפנים.
43
המקום הזה קשה,...
בנוסף | 17-10-2024 21:06
המקום הזה קשה, אלים, מכוער, צפוף, מלוכלך, יקר ובלתי נסבל ואכן מתחשק מאד להתחפף מפה.
44
פסית אינך מייצגת...
יבא | 17-10-2024 22:58
פסית אינך מייצגת אדם שפוי ו/או דתי ו/או לאומי. תחזרי לחור שלך ואל תזהמי התקשורת בליהוגיך
45
מאמר כל כך...
מילים זה בזול | 18-10-2024 15:39
מאמר כל כך לא משכנע, ועוד בפולנית שוטפת, לא נכתב פה מזמן.
46
ובכן- אינני בטוח...
משועשע | 18-10-2024 16:01
ובכן- אינני בטוח מי מטענותייך שגויה יותר - הדקלום הרגיל על המלחמה הארוכה או הניסיון להציג את המפגינים כחרדים באמת ובתמים מהצבת אנשים שאינם ראויים' בעמדות מפתח ללא כל קשר לצד הפוליטי בו נמצאים? אין סיכוי שאפילו את מאמינה בזה. אני רואה ועובר בכל ההפגנות בעזריאלי וקפלן ושומע ורואה את הצעקות והשלטים. לא ראיתי פוליטי מזה ופרסונלי מזה. הצביעה של כל חובש כיפה כפשיסט, לאומן משיחי או פרזיט היא פוליטית, ונובעת מהסתה פרועה של חלק ממובילי המחאות הסופר אליטיסטיות ואולטרה פוליטיות שפשוט לא סופרים את שאר העם, בזים לו ומתנשאים מעליו ובטוחים שהם הם מחזיקי המדינה, בוניה ובעלי הזכות הבלעדית למשול בה.
47
תודה לך פסית...
דברי חוכמה. דרוש אומץ רב כדי לאמר את האמת | 20-10-2024 17:43
תודה לך פסית
48
תודה שאת נותנת...
יש דתיים ליברליים בישראל | 21-10-2024 0:29
תודה שאת נותנת להם קול. סמוטריץ לא מייצג אותנו
49
מי שעוד לא...
דרור | 21-10-2024 15:50
מי שעוד לא הבין שהחלוקה לישראל ויהודה היא כבר עובדה, מספיק לו לקרוא את התגובות למאמר כאן.