ישראל זעירא מנכ"ל ראש יהודי החליט למרות פסיקת בית המשפט העליון ולנוכח קריאות להפרעות לתפילה לוותר על תפילת כיפור בגן מאיר ולקיים אותה בבית הכנסת. בכך הוא העדיף את השלום על פני הצדק, לפחות מבחינתו. ועל זה נאמר 'יש הקונה עולמו בשעה אחת'.

בסיפור הזה יש יותר מדי 'צודקים' ופחות מדי חכמים וחומלים, סוג של קדימון למלחמת 'הפרוגרסיביים' ב'משיחיים' לכן בעת הזו 'עת רצון' יש ללמד זכות על החברה הישראלית ולהבין שיש מחנות שהחרדה מנהלת אותם.

ורגע לפני שאנחנו מתעצבנים ופותחים את הפה לזכור את דבריו של יהודה עמיחי: "מהמקום שבו אנו צודקים, לא יצמחו לעולם פרחים באביב".

כיכר דיזינגוף ביום כיפור (איתן אלחדז)
כיכר דיזינגוף אחרי שמחת תורה (איתן אלחדז)

את התמונות שצירפתי צילמתי באותו מקום בהפרש של שבועיים: גירוש אנשי 'ראש יהודי' בבושת פנים בערב כיפור ומנגד מה שקרה לנו שבועיים לאחר מכן. חבר סיפר לי שהוא שלח הודעה לזעירא אתמול בו הוא מתרה בו 'מחשש מחרון אפו של האל' לנוכח מה שעלול לקרות. אף כי אני לא מאמין גדול, המחשבה הזו התגנבה ללבי בעקבות מה שצילמתי בכיכר.

לאסוף את השברים ולאחות אותם

'הימים הנוראים' שבין אוקטובר לאוקטובר כמו שאנו חווים השנה מבקשים מאתנו כך נדמה, 'לעשות תשובה' לגבי הדברים שנאחזנו בהם כיודעי דבר.

כשהייתי השבוע בבארי פגשתי בבית השרוף של משפחת טוכמן את אחד מגיבורי השבת, קצין בעברו שראה שכונות שלמות שעולות באש ואין מציל ומושיע: "אני קם כל לילה", הוא מספר כבדרך אגב: "ומנסה להבין מה קרה לנו באותו יום מר ונמהר ומכל זווית שאני מנתח את זה אני מגיע למבוי סתום".

יש שיכנו זאת הברדק וההלם שאחז בנו ויש שיראו בכך 'הסתר פנים'.

אז אולי 'התשובה' מתחילה היכן שנגמרות השאלות? אבל 'התשובה' בימי התשובה היא גם במובן של לשוב אל עצמך. כאן טמון ההבדל שבין 'לחזור בתשובה' ככינון מחדש של העצמי לעומת הערך התרפויטי הגלום בתשובה מן הסוג השני.

אחרי שנכווינו מאש הגיהינום, הצצנו אל השאול ופילרטטנו עם אשמדאי, על לבנו חקוקים, 'לוחות ושברי לוחות' (מתוך ברכות ח'). עתה עלינו לאסוף את השברים ולנסות לאחות אותם:

כותב נדב כהן באסופה לימים הנוראים שהוציא בית המדרש הישראלי 'מבוע": "לב נשבר יקר מאוד בעיניו יתברך' (רבי נחמן) הלב המתאחה דומה עתה 'לקינצוגי' היפני – כלי החרס השבור שהתאחה בעזרת אבקת זהב. קווי השבר הבולטים הופכים אותו ליפה משהיה לפי תפיסת היופי הבלתי מושלם (וואבי סאבי) זה נכון בכל זמן אך השנה ב"ה לבבות כולנו נשברו שוב ושוב ועודם מצפים להתאחות. אך הם לעולם לא ישובו להיות כפי שהיו".

גמר חתימה טובה

==

איתן אלחדז ברק הוא כתב, צלם וחוקר טקסים ומנהגים בישראל.