יום הכיפורים הוא היום היחיד בשנה שבו אנו אומרים בקול רם את המילים "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד". חז"ל מסבירים שבניגוד לקריאה הרמה "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" שמבטאת אבחנה ברורה באחדות ה' בעולם – הרי "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" מבטאת אבחנה חלשה יותר של ההשגחה האלוקית ("כבוד מלכות") ולכן נאמרת כל השנה בלחש. לעומת זאת, ביום הכיפורים ניתן לזהות בצורה ברורה יותר את טביעות האצבע של הנהגת ה' בעולם ולכן אנו אומרים זאת בקול רם.
ביום כיפורים השנה עומדת הבחירה בפני כל אחד ואחת כיצד לומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"? ישנם כאלה שאולי ילחשו אותה חרישית או לא יאמרו בכלל כי מבחינתם כבוד מלכותו של הקדוש ברוך הוא לא נראה בשנה האחרונה.
לעומתם, ישנם כאלה שיאמרו בקול רם וברור: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד!". לפני שנה, בערב יום הכיפורים תשפ"ד, בזמן שהמפלצות גדלו מעבר לגבול וטבעת החנק הלכה והתהדקה, מדינת ישראל הייתה שרויה בתרדמת לאומית; התרבות הרוחנית הייתה מצויה בבלבול עד שקומץ אלים דמיין שיש לו לגיטימציה ציבורית למנוע תפילה כהלכתה בחוצות תל אביב.
כיום, ערב יום הכיפורים תשפ"ה, אנו נמצאים במקום שונה לחלוטין: במישור הבטחוני המפלצת נחשפה והוכתה שוק על ירך; טבעת החנק הולכת ומשתחררת והניצחון מעבר לאופק. במישור הפנימי – המסורתיות כה התגברה בשנה זו עד שאפילו בג"ץ מיישר קו עם הלך הרוח הציבורי שמעוניין בתפילה יהודית.
המערכה לא הסתיימה עדיין בכל החזיתות, אבל הזיהוי של כבוד מלכותו של ה' הוא חד וברור; ולכן השנה נצעק הכי חזק שאפשר – גם בחוצות תל אביב – "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד". גמר חתימה טובה
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
לירון שפירא
לונדין מתאר מצב בו "ההשגחה הפרטית" היא עובדה מוגמרת: ברור חד וחלק שההתערבות האלוהית במציאות של חיי אדם קיימת מעל לכל ספק. כמובן זו זכותו של לונדין להאמין אבל אמונה...
לונדין מתאר מצב בו "ההשגחה הפרטית" היא עובדה מוגמרת: ברור חד וחלק שההתערבות האלוהית במציאות של חיי אדם קיימת מעל לכל ספק. כמובן זו זכותו של לונדין להאמין אבל אמונה היא לא ידיעה, כפי שאמר רבי נחמן: " עיקר האמונה בכוח הדמיון, כי במה שמבין השכל אין שייך אמונה" ) וחכמים נוספים כתבו דברים דומים). לכן לדבר על ענייני אמונה כאילו הם חוקי הפיזיקה בעולם זו כמעט בורות. כוח הכבידה קיים ומשפיע על כל המציאות ואין שום רלוונטיות אם "מאמינים" בו או לו. שאלת האל, קיומו והתערבותו בפרטי המציאות הם עניין אחר לחלוטין. רוצה לונדין להאמין? זו זכותו. הוכחות חד משמעיות זה כבר עניין אחר לגמרי. חג שמח
המשך 11:52 16.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
חתימה טובה תיאור אפשרי של תמונה: הוסף לחידושים מועדפים נכתב על ידי משה אהרוןתיאור אפשרי של תמונה: הוסף למחדשים שלי - דווח לי כאשר הכותב מוסיף חידוש חדש, 11/10/2024 [ערוך חידוש] ...
חתימה טובה תיאור אפשרי של תמונה: הוסף לחידושים מועדפים נכתב על ידי משה אהרוןתיאור אפשרי של תמונה: הוסף למחדשים שלי - דווח לי כאשר הכותב מוסיף חידוש חדש, 11/10/2024 [ערוך חידוש] בס"ד. חתימה טובה. ------------------------ "יום הכיפורים" ולא "יום כיפור". יום הכיפורים ודווקא ברבים משום שהסליחה הנדרשת בעיקרה היא אופקית [כלפי הסביבה] פחות אנכית בבחינת "יום כיפור" [כלפי מעלה - כלפי שמיים]. והנה יש בנו הטועים לחשוב שמהות יום הכיפור היא בקשות הסליחה מיוצר כל . בעוד שסליחה זו כול כולה תלויה כאמור בסליחה האופקית . בהיות האדם שלם ככל האפשר עם אחיו ועם הבריאה בכלל. על רקע זה אולי יובן יותר יסוד העינוי ביום זה . לאמור : הצום[ראשי תיבות של : "צדקה ומשפט"]. אדם ביום הכיפורים צריך לחוש מה זה להיות אדם רעב עליו להרהר שוב ושוב כשהוא היה שבע כל השנה. כמה אנשים רעבים היו סביבו.והוא לא חש בכך. עתה הוא נדרש לחוש ברעב להיות שווה לכולם ובעיקר להבטיח לעצמו שבשנה הבאה יהא יותר רגיש .ויותר פתוח. לא בכדי הנביא אומר ביחס לצום לאמור : הֲל֣וֹא זֶה֮ צ֣וֹם אֶבְחָרֵהוּ֒ פַּתֵּ֨חַ֙ חַרְצֻבּ֣וֹת רֶ֔שַׁע הַתֵּ֖ר אֲגֻדּ֣וֹת מוֹטָ֑ה וְשַׁלַּ֤ח רְצוּצִים֙ חׇפְשִׁ֔ים וְכׇל־מוֹטָ֖ה תְּנַתֵּֽקוּ׃ וכן : "פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בייתה". הנה כי כן, איזה הוא אדם הזוכה ביום הכיפורים ל"חתימה טובה". . אותו שמביא יותר חתימות מיותר בני אדם ,כי הם "מאשרים" שסלחו לו. בהזדמנות זו "חתימכם" למחילה אם פגעתי בכם. חתימה טובה משה אהרון
המשך 14:56 11.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתן
כמה חוסר מודעות..... כמה צביעות.... כמה ארס.... כמה ססמאות ושטחיות..... שכויח לונדין!!!!!
18:04 10.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהמממ
חירטט הרבה עד שיצא לו "קומץ אלים שניסה למנוע תפילה בתל אביב". מטרת ה"תפילה" בתל אביב החא להפגין את עליונות הדת. זה כל הסיפור. אם כבר הזכרת את המונח 'קומץ', נזכיר שבשנה...
חירטט הרבה עד שיצא לו "קומץ אלים שניסה למנוע תפילה בתל אביב". מטרת ה"תפילה" בתל אביב החא להפגין את עליונות הדת. זה כל הסיפור. אם כבר הזכרת את המונח 'קומץ', נזכיר שבשנה שעברה ה'מתפללים' היו בעיקר מתנחבלים חמושים ונערי ה'גרעין התורני' שתקוע בתל אביב כמו קוץ בת₪ת. אתם גם שותקים חזק-חזק בנושא הסיבה האמיתית לסילוק הנשים הצידה: הדתיים הפרימיטיבים באמת מאמינים שאישה במחזור החא 'טמאה', וכדי לא לשאול מי נמצאת במחזור היום - מסלקים את כל הנשים הצידה.
המשך 11:14 10.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
יש כאלה שמתכוונים במילים ברוך שם כבוד מלכותו, לביבי ולכן הגענו לאן שהגענו, לא קשור לתפילה ברחוב, היא הסימפטום, לא הבעיה
11:12 10.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
ביום כיפור כולנו עוזבים את גבעות השומרון הטמאות, עוזבים את עיר השנאה ירושלים ומשאירים אותה למוסלמים ולנוצרים. יהודי אמיתי עולה לעיר הקודש תל אביב - עיר שלא נטמאה בכהני דת שיכורי...
ביום כיפור כולנו עוזבים את גבעות השומרון הטמאות, עוזבים את עיר השנאה ירושלים ומשאירים אותה למוסלמים ולנוצרים. יהודי אמיתי עולה לעיר הקודש תל אביב - עיר שלא נטמאה בכהני דת שיכורי כח, עיר שכולה אהבה לעומת ערי השנאה של השומרון וירושלים. בואו תראו יהודים אמיתיים- חכמים, מוכשרים, יצרניים ולא את הערב רב הטיפש, כושל ומלא שנאה וקנאה
המשך 10:04 10.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב לונדין "יהיה טוב' יותר בשנה הבאה
זוכר את ההבטחות שלך?
09:47 10.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר