"אני מבטיח לך, ילדה שלי קטנה, שזאת תהיה המלחמה האחרונה" – חיים חפר.
נולדתי לאחר מלחמת ששת הימים, ובילדותי חוויתי את מלחמת יום הכיפורים. בנערותי, את מלחמת לבנון הארוכה, וכך זה ממשיך: ילדים נולדים, ובפינו נשמעת ההבטחה – זו תהיה המלחמה האחרונה.
אך בשנה האחרונה אנחנו ניצבים שוב בפני מלחמה וחוסר ודאות מתמשכת. אומנם פתיחת שנת הלימודים בראשון לספטמבר הכניסה את תלמידי ותלמידות ישראל לשגרה, או לפחות את חלקם, ועדיין חוסר הודאות נוכחת בעוצמה. התלמידים פוגשים הורה, מורה או קרוב משפחה שמשרתים במילואים, מפונים שטרם חזרו לבתיהם, שביתה במערכת החינוך. ההתמודדות הופכת למורכבת במיוחד.
התמודדות עם אי ודאות לאומית ואישית
מלבד ההתמודדות עם המצב הלאומי, ישנם רבים שמתמודדים גם עם אי ודאות בעקבות משבר בריאותי שהחל עוד לפני המלחמה. באופן אישי, חוויתי התמודדות עם תקופת אי ודאות מתמשכת כאמא לילד חולה בלוקמיה. בני נועם חלה לראשונה כשהיה בן ארבע וחצי. באותו זמן היה לנו פעוט נוסף בן שנה, ואנחנו, ההורים, עבדנו במשרה מלאה. ניתן לדמיין את הכאוס שנכנס לחיינו עם גילוי המחלה והתחלת הטיפולים. בתוך כל אי הוודאות הזו, חיפשתי עוגנים לסדר ולשפיות עבורי, עבור נועם ועבור המשפחה כולה. באותה התקופה סיגלתי לעצמי מספר מנהגים שאיפשרו לי חיזוק פנימי כדי שאוכל לתת לנועם את הכוחות שהוא היה זקוק להם.
לייצר עוגנים בתקופת אי ודאות מתמשכת
במציאות הסוערת – אישית ולאומית, יש לנו המבוגרים תפקיד חשוב, והאחריות לסייע לילדים לפתח חוסן נפשי היא משמעותית. מתוך ההתמודדות האישית, המשפחתית והלאומית שלי, אני מציעה מספר דברים שיכולים לסייע לילדים וגם לנו ההורים להתמודד עם החזרה ללימודים בתקופה זו.
ראשית, יש להעניק לכל תלמיד, בכל גיל, את התחושה שבית הספר הוא מקום בטוח עבורם. אם בית הספר פתוח, זה אומר שהוא מוכן להתמודד גם בתנאי המלחמה הנוכחיים, ויש לו את כל המשאבים הדרושים לכך.
ילדים, בעיקר הצעירים, שואבים את חוסנם מהמבוגרים שבסביבתם. לכן חשוב שאנחנו, ההורים, נרגיש בביטחון מלא שהילדים שלנו במקום בטוח ונשדר להם את התחושה הזו.
לצד זאת, חשוב לצמצם את אי הוודאות בכל מה שקשור ללמידה. להכיר את הצוות החינוכי, להוסיף את פרטיהם לאנשי הקשר בטלפון, ולהכיר יחד עם הילדים את המרחב המוגן בבית הספר.
הכינו את הבית למקרה של למידה מרחוק: תכננו פינות שקטות לכל ילד, וודאו שיש מחשב זמין. מדינת ישראל כבר למדה איך להתמודד עם למידה מרחוק, והצוות החינוכי מיומן בהפעלת כיתה מרחוק.
להגיד שלוש תודות על דברים טובים שקרו לנו
בנוסף, עודדו את הילדים להשתתף בפעילות חברתיות כמו תנועות נוער, פעילות במרכזי קהילה, בתי כנסת או כל מסגרת חברתית אחרת שמספקת תמיכה ומעניקה שכבה נוספת של בטחון ומסייעת ליצירת תחושת שייכות.
אני ממליצה גם לשלב טקס קטן בכל ערב לפני השינה: לסקור את היום שהיה, להגיד שלוש תודות על דברים טובים שקרו לנו, ולאחל ליום הבא שיהיה שלו ורגוע. כך נוכל להיכנס לשינה מתוקה ורגועה.
אנחנו, ההורים, מתבקשים לעשות כל מאמץ לשמור על השגרה גם בתקופה של חוסר ודאות תוך שידור ביטחון ואמונה. למרות המורכבות, יש לנו את הכוח להקנות לילדים שלנו כלים להתמודדות, לחוסן, ולאמונה בעצמם, גם בזמנים הכי מאתגרים. לכן חשוב לשמור על שגרת הלימודים, שמשמשת כמקום המוכר והבטוח עבור הילדים.
שנת לימודים פורייה, מוצלחת ובטוחה לכל ילדי ישראל, ותפילה לשלום, שלווה ואיחוד משפחות לכל עם ישראל.
==
רבקה אוטולנגי היא אמא לשלושה בנים, מרצה, מאמנת אישית וזוגית, מראת דרך להורים עם ילדים בעלי מוגבלויות וחברה בקהילה של "המעגל של ג'רמי".

מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
גוש כיעור
המלחמה נמשכת סתם, עד הבחירות ב26. אנשים מתים סתם, מה אכפת לו? כל עוד זה מרצה את המתנחלים והערסים. הגיע הזמן לסיים את המלחמה, או לפחות שהנורמלים יסרבו. מתנחלים רוצים...
המלחמה נמשכת סתם, עד הבחירות ב26. אנשים מתים סתם, מה אכפת לו? כל עוד זה מרצה את המתנחלים והערסים. הגיע הזמן לסיים את המלחמה, או לפחות שהנורמלים יסרבו. מתנחלים רוצים למות - שימותו.
המשך 15:44 22.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ר.ש
להתפלל, זה עוגן !
12:49 22.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גוש כיעור
המלחמה נמשכת סתם, עד הבחירות ב26. אנשים מתים סתם, מה אכפת לו? כל עוד זה מרצה את המתנחלים והערסים. הגיע הזמן לסיים את המלחמה, או לפחות שהנורמלים יסרבו. מתנחלים רוצים...
המלחמה נמשכת סתם, עד הבחירות ב26. אנשים מתים סתם, מה אכפת לו? כל עוד זה מרצה את המתנחלים והערסים. הגיע הזמן לסיים את המלחמה, או לפחות שהנורמלים יסרבו. מתנחלים רוצים למות - שימותו.
המשך 15:44 22.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ר.ש
להתפלל, זה עוגן !
12:49 22.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר