ראש ישיבת מעלה גלבוע הרב יהודה גלעד התייחס היום לדילמה הקשה של מקבלי ההחלטות בכל בנוגע לעסקת חטופים עם חמאס.
הדילמה קורעת הלב העומדת בפני מקבלי ההחלטות בסוגיית העסקה לשחרור חטופים, היא מן הקשות ביותר שניתן להעלות על הדעת. באופן טבעי, בשאלות הרות גורל מעין אלו יהודים מאמינים מבקשים למצוא סעד במקורותינו העתיקים, היונקים מתורת ה' שניתנה למשה בסיני.
אשר על כן, ניתן למצוא בספרות התורנית של עשרות השנים האחרונות מאמרים הלכתיים לא מעטים העוסקים בסוגיה זו.המקור ההלכתי העיקרי והנפוץ ביותר בכל הדיונים ההלכתיים הוא המשנה במסכת גיטין פרק ד' משנה ו' הקובעת ש"אין פודים את השבויים יותר על כדי דמיהם מפני תיקון העולם".
הסוגיה בגמרא במסכת גיטין מגיעה למסקנה שהסיבה העיקרית להלכה זו היא "דלא ליגרבו ולייתו". כלומר, תשלום מופקע עבור פדיון שבויים יעודד את שונאי ישראל לשבות עוד ועוד יהודים, כשיווכחו שיהודים מוכנים לשלם כמעט כל מחיר על מנת לחלץ את אחיהם מן השבי ולקיים בכך את המצווה החשובה של פדיון שבויים.
העיקרון העומד ביסוד קביעה זו, הוא העיקרון הסביר המציב את טובת הכלל לפני טובת היחידים. בעקבות זה, רוב הכותבים בנושא משליכים את מסקנות הסוגיא לשאלות של עסקאות שבויים בימינו.
הטיעון הנפוץ אצל רבים מן הכותבים בנוי על קל וחומר: אם כשמדובר בתשלום כספי מופקע אין לשלמו על מנת שלא לעודד את האויבים לחטוף ולשבות, כשמדובר בשחרור מחבלים רוצחים המחזיקים באידיאולוגיה דתית רצחנית המצהירה בריש גלי את מטרותיה להרוג כמה שיותר יהודים – על אחת כמה וכמה שעסקה כזו פסולה ואסורה.האם טיעון זה עומד במבחן ההגיון ההלכתי?
המשפט הבא בהמשך המשנה הנ"ל בגיטין קובע הלכה נוספת: "אין מבריחים את השבויים מפני תיקון העולם". הסיבה לכך היא על מנת שהאוייבים, השבאים, המחזיקים בשבויים, לא יחמירו את השמירה ואת הסבל של השבויים הנותרים שנותרו בשבי.
האם יש רב או פוסק כלשהו שיטען שלכן מבצעי שחרור החטופים של צה"ל הם מנוגדים להלכה? ודאי שלא! ועל שום מה? הרי זו משנה מפורשת שאין חולק עליה בדיוק כמו המשפט הקודם שאין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהן?אלא מאי? לכל ברור שהמציאות עליה מדברת המשנה שונה לחלוטין מן המציאות שלנו.
המשנה מדברת על קהילה יהודית חסרת כוח התלויה בחסדי הגויים, והמציאות שלנו היא של מדינה ריבונית בעלת כוח צבאי אשר ב"ה יודע (בדרך כלל..) להגן עלינו ולהפליא מכותיו באויבינו.ואם אכן כך, הרי שגם ההלכה שאין פודים את השבויים יותר מכדי דמיהם צריכה להיבחן לאור המציאות שלנו כמדינה ריבונית.
אך מאחר שאין לנו מקורות הלכתיים המתייחסים למצב של שבויים בזמן שישנה ריבונות יהודית, קשה לפסוק הלכה ברורה וחד משמעית בנושא.מה שאכן ניתן וצריך לגזור מן ההלכה, הוא הערך המרכזי שטובת הכלל, הציבור, קודמת לטובתם של פרטים, ולכן לעיתים מנהיגות חייבת לקבל החלטות קשות שיש בהן ויתור על חיי הפרטים למען הכלל.
אי אפשר לקיים מדינה וצבא בוודאי במדינה הנלחמת על קיומה בלי להסתמך על ערך בסיסי זה.אולם מי הם המוסמכים לקבוע מהי טובת הכלל וביטחונו? כבכל סוגיה אחרת התלויה בבירור המציאות, על הפוסקים להסתמך על חוות דעת מקצועית.
אולם מי הם "אנשי המקצוע" בעניין זה? הווי אומר זו המנהיגות הצבאית והמדינית המכירה היטב את הנתונים כולם ועליה מוטל להכריע מהי טובת הכלל במקרה הנדון. זו אם כך לענ"ד הדרכת התורה: לתת את ההכרעה בידי המנהיגות המדינית והצבאית.
אם היא תחליט שטובת הכלל היא שלא להסכים לעסקה זו, החלטתה לגיטימית גם על פי התורה, בדיוק כשם שאם תחליט שבנסיבות מסוימות דווקא עסקה היא הדבר הנכון לטובת כלל ישראל, למרות הסיכונים הכרוכים בה (כאשר הם מוסכמים ע"י מערכת הביטחון), החלטתה לגיטימית גם על פי המבט של תורת ישראל.
מה דעתך בנושא?
33 תגובות
8 דיונים
מיכל
דילמה קורעת לב??? הצחקת.. איפה בדיוק את מזהה לב אצל ראש הממדלה? אצל שריו? על מה אתה מדבר?
08:12 15.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
לצערנו למקבל ההחלטות, הראש האשם שברשות הממשלה, אין דילמות מוסריות. הוא מעוניין לשרוד, להתחמק ממשפט, והכל כשר בעיניו. ולכל מלככי הפינכה, שתלויים בו לפרנסתם, גם אין דילמות מוסריות. כל אלה שבהנהגה, עסוקים רק...
לצערנו למקבל ההחלטות, הראש האשם שברשות הממשלה, אין דילמות מוסריות. הוא מעוניין לשרוד, להתחמק ממשפט, והכל כשר בעיניו. ולכל מלככי הפינכה, שתלויים בו לפרנסתם, גם אין דילמות מוסריות. כל אלה שבהנהגה, עסוקים רק בעצמם. מספיק לראות את המצב במדינה בעל התחומים, על מנת להבין, שהאזרחים במדינה, בעזה, החיים, המתים, המפונים, ההפצועים, וכולםםםםםם מעניינים אותם כקליפת השום. לא מוסר- ולא נעליים. שלטון, כסף, הישרדות וכוח. זהו.
המשך 07:01 15.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עיניים להם ולא יראו אזניים
הקטסטרופה בעיסקת שליט ובגידול וטיפוח סינואר והחמאס 15 שנה, מלמדת עד כמה אסור לתת לנתניהו הפחחדן המוששחת הפוליטי לתת לו לבדו להכריע
10:55 12.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ב.
הקטסטרופה של עסקת שליט היא ההוכחה עד כמה צדקו רבותנו במה שכתבו. אינני מבין איך אדם רציונלי יכול לתמוך בהחזרת החמאס לשלטון בעזה ושיכומה, שחחרור 5000 מחבלים לאזורים סמוכים למרכז הארץ...
הקטסטרופה של עסקת שליט היא ההוכחה עד כמה צדקו רבותנו במה שכתבו. אינני מבין איך אדם רציונלי יכול לתמוך בהחזרת החמאס לשלטון בעזה ושיכומה, שחחרור 5000 מחבלים לאזורים סמוכים למרכז הארץ תמורת שחרור 50 בני ערובה.
המשך 10:43 12.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב טועה ומטעה
ואם לפסוק לפי המנהיגות שמכירה את הפרטים ותשפוט לטובת הציבור, מדוע ללכת אחר ביבי שהחלטותיו פוליטיות ואישיות ומנוגדות לכל אנשי המקצוע מנוגדות לראשי צהל והרמטכל מנוגדות לשר הבטון מנוגדות לראשי...
ואם לפסוק לפי המנהיגות שמכירה את הפרטים ותשפוט לטובת הציבור, מדוע ללכת אחר ביבי שהחלטותיו פוליטיות ואישיות ומנוגדות לכל אנשי המקצוע מנוגדות לראשי צהל והרמטכל מנוגדות לשר הבטון מנוגדות לראשי המוסד מנוגדות לראשי השבכ. ביבי המציא את סלע קיומנו פילדלפי רק אחרי שביידן הכריז שחמאס מסכימים למתווה נתניהו. כדי להכשיל, פתח שוב תנאים. ובכלל צהל חזק ויכול לרסק את חמאס בכל עת. אלמלא ביבי הפחדן שמימן ובנה את חמאס 15 שנה.
המשך 10:17 12.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נפל של רב
הרב מתאמץ לשרת את מלאך החבלה
04:49 12.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב מנסה ללמד סנגוריה על מלאך המוות
הרב מנסה ללמד סנגוריה על מלאך המוות
04:32 12.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ילדי ישראל
לא תפדה שבוי יהודי בדם יהודי . מצווה לפדות שבוי . בדמים = כסף . שיחרור רוצחים יעלה בדם נרצחים לאחר השחרור.
03:38 12.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לונה
שמעתי עדויות. בארי, בכפר עזה ובניר עוז היתה שיטה אכזרית למחבלים. שבו נער, הצמידו לו קנה לרקה ואילצו אותו לבקש מדלתות של ממדים שיפתחו. אם נקרא לנער השבוי - חטוף....
שמעתי עדויות. בארי, בכפר עזה ובניר עוז היתה שיטה אכזרית למחבלים. שבו נער, הצמידו לו קנה לרקה ואילצו אותו לבקש מדלתות של ממדים שיפתחו. אם נקרא לנער השבוי - חטוף. ולמשפחה בממ"ד נקרא מדינת ישראל. אפשר לראות שהקיבוצים פסקו אנטואיטיבית בזמן אמת. רוב הדלתות לא נפתחו ברמה שכמה שעות אחרי חיילים קראו שמע ישראל כדי שיושבי הממ"ד יאמינו להם ויפתחו. מה תפקיד המדינה? להרעיב ולהוריד את הרוצחים על הברכים ולשבור להם מפרקת. בשום אופן לא להכריח את יושבי הממ"ד לפתוח את הדלת למרצחים.
המשך 00:25 12.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טובת הציבור
מדינת ישראל השנה הפכה למדינה אכזרית שמפנה עורף לנדכאים וששופכת את חמתה על משפחותיהם -משפחות שעושות את מהנשכל משפחה היתה עושה במצבן, מתחננות על חיי יקיריהן. אני מתביישת במה שהפכנו...
מדינת ישראל השנה הפכה למדינה אכזרית שמפנה עורף לנדכאים וששופכת את חמתה על משפחותיהם -משפחות שעושות את מהנשכל משפחה היתה עושה במצבן, מתחננות על חיי יקיריהן. אני מתביישת במה שהפכנו להיות וחמור מכך, למדתי מכל מה שמתחולל פה שאם חלילה אחד מילדי המשרתים בצפון ובדרום יחטפו, אהפוך למוקצית. השלטון יפנה לי גב ואזרחים יאחלו לי מוות אלים (שמעתם מה קרה לעינב צנגאוקר, כן?!). מסקנה: איש איש לעצמו. כל ישראל ערבים זה לזה?! פחחחח.
המשך 18:37 11.09.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר