"מערכת החינוך במצב קשה, כולם יודעים את זה אבל אף אחד לא עושה כלום לשנות את המצב" כך מתארת לסרוגים אורית גור-כהן, יו"ר משותפת "מנהיגים" – ארגון מנהלי בתי הספר.

את הדברים מסרה גור כהן על רקע השביתה של ארגון המורים ועל רצונו של היו"ר, רן ארז, לקצץ בשכר המנהלים.

לטענת ארגון המנהלים, ארגון המורים מזיז תקציבים שהוקדשו למנהלים ללא מתן תשובה, מה שיוצר פגיעה ישירה במנהלים והחרפת המצב. משרד החינוך והאוצר הקציבו 50 מיליון ש"ח לטובת המנהלים, בפועל כספים אלו מגיעים בצורת "משכורת 13" (משכורת נוספת בסוף השנה) אך מביאה להפחתה במה שאמור להגיע לכל מנהל.

"מנהל מצויין בבית ספר גרוע ישנה את בית הספר ולהפך"

כדי להבין, עד כמה הפגיעה קשה, מסבירה אורית את תפקידו הקריטי של המנהל: "בסוף מי שנמצא בפרונט ומוביל את הקהילה זה מנהלי בית הספר, אצלם יכול להיווצר השינוי. קחו בית ספר גרוע שימו בו מנהל מצויין עם אותם נתונים הוא יהפוך למצויין ולהפך, מנהל גרוע שיכנס לבית ספר טוב, יעבוד מכח האינרציה במשך שנתיים ואז הוא ירד, ככל שיש מנהל שמוביל קהילה החינוך יהיה מצויין עם כל המורכבויות".

גור כהן מרחיבה: "המחסור במנהלים, הוא מחסור שקוף, בית ספר יכול להיפתח בלי מורה, מקצצים שעות, מוסיפים שעות למורה אחר ופותרים את העניין אבל אם אין מנהל, בית הספר לא נפתח כלל.

בראשון בספטמבר צריכה לעמוד דמות בראש בית הספר, יש חשיבות עצומה לזהות הדמות הזו ומה הקריטריונים לקבל אותה. משרד החינוך ויתר על אבני ראשה, יש המון מנהלים שמגיעים למכרזים ויוצאים בלי כלום".

(אורית גור- כהן, צילום: יח"צ)

"מנהל בית ספר חשוף לתביעה אישית מההורים"

גור כהן מונה שלושה תחומים שפיתרון בהם יביא אנשים מצויינים למערכת: "הראשון, לעבוד על מעמד המנהל על הסמכות והאמירה שלו.

השני, סיפור המוגנות של מנהלי בית ספר, מנהלי בית ספר חשופים לאלימות, לשון הרע עד למצב של תביעות אישיות. "הדמויות היחידות בחינוך שחשופות לתביעה אישית זה מנהלי בית ספר, אין להם ביטוח ואין מי שיכסה את התביעה, זה יוצא מכיסם. לדוגמא: מנהל לא הוציא ילד לטיול שנתי הוא חשוף לתביעה אישית מההורים.

הבעיה השלישית היא תנאי השכר, ארגוני המורים דואגים למורים, באופן טבעי זה הגיע למצב שלא טיפלו במנהלים בכלל. מנהל הוא לא מורה עם גמול ניהול, הוא עסוק בניהול 100% מהזמן, חינוך, הובלה, חזון, תפעול, יש הרבה מורים בבית ספר נתון שמקבלים יותר מהמנהל שלהם".

בהסכם השכר הנוכחי, מנהלי בית הספר עובדים בין 40 ל-50 יום לחופש, הם  לא יכולים לקחת חופש מתי שהם רוצים, בחופשת הקיץ הם עובדים הכי קשה מה שגורם לכך שמורים טובים לא רוצים להיות מנהלים".

"משרד האוצר והחינוך רוצים לתקן והוא רוצה לפגוע"

משרד האוצר, החינוך והשלטון המקומי השכילו להבין, בתיווך 'המנהיגים', שצריך לעשות הבחנה בין מורים למנהלים. הם שמו בצד 50 מיליון לטובת מנהלי בית ספר, 12% תוספת, רן ארז רוצה להפחית זאת ל8%.

גור כהן מציינת: "הם טוענים שהכסף מגולם ב"משכורת 13" (משכורת נוספת לאחר 12 חודשי עבודה) , אבל משכורת זו רק נשמעת מצויין, בפועל זאת הפחתה, לא יודעים לאן הוא לוקח את הכסף. זה כסף צבוע ששמו בצד בגלל החשיבות והערכה למנהלים"

וזועקת:"המצב בשנים האחרונות קשה, יש מחסור במורים יש ילדים במצבים רגשיים שצריכים מענה, מכל מיני סוגים, הורים על הקצה, אין מענה רגשי ויש עליה בילדי החינוך המיוחד. מול ההסכם הנוכחי יש לתקן עוולות מול מנהלי בית ספר, משרד האוצר והחינוך מתחילים לתקן וגם בזה רוצים לפגוע ועל זה הזעקה.

ברגע שיהיה מנהל שיקבל לידיו את התקציב שהשכילו הגורמים להקדיש לו, הוא יהיה מתוגמל ובית הספר יתוגמל בהתאם, מנהל ובית ספר זה הולך ביחד, מקצצים במנהלים התוצאה היא שהטובים לא יגיעו לניהול ויתפשרו על מי שיש או שיגיעו אנשים ללא הכשרה. הכסף הזה קיים, רק צריך לתעל אותו לכיוון שלשמו הוא הוקדש".

תגובת ארגון המורים

מארגון המורים נמסר: "תקצוב מערכת החינוך על מוריה ומנהליה נמצא במשרד האוצר בלבד והם אלה שאחראים להעברות התקציביות".