שרת התחבורה מירי רגב הודיעה כי תקדם רפורמה במטרה לצמצם את מחירי לימודי הנהיגה בישראל, והודיעה כי תצמצם באופן ניכר את כמות השיעורים הדרושה לבחינת טסט, איפה עומדת הרפורמה של השרה רגב ביחס לשאר העולם?

על פי התוכנית שמקדמת רגב, בעוד כעת דרוש מינימום של 28 שיעורי נהיגה פרקטיים באורך של כ-40 דקות כל אחד על מנת לגשת למבחן נהיגה, לאחר הרפורמה ידרשו 22 שיעורים בלבד. מבחינת שעות הלמידה הרפורמה תוביל לירידה של 4 שעות בכמות הזמן הנדרשת להגעה לטסט המיוחל. בעוד כעת דרושות קצת מעל ל-18.5 שעות של שיעורי נהיגה, לאחר הרפורמה ידרשו קצת מעל ל-14.5 שעות בלבד.

מדובר בירידה של קצת מעל ל-20% בכמות הזמן שהייתה נדרשת עד כה בישראל על מנת לגשת למבחן הטסט הראשון, אך כיצד משתווה רפורמת הנהיגה של רגב לכמות השיעורים הנדרשת בשאר העולם?

האיחוד האירופאי:

באיחוד האירופאי, שמורכב ממספר רב של מדינות. משתנה תוכנית הלימודים ממדינה למדינה, אך רובן כוללות תוכנית לימודים דומה לישראל: לימודים ומבחן תאורטי, שיעורי נהיגה פרקטיים (שעות נהיגה) ומבחן פרקטי (הטסט).

אירלנד:

באירלנד ניתן להתחיל לימודי נהיגה תאורטיים מגיל 16.5, ושיעורי נהיגה פרקטיים מגיל 17. אירלנד ביחס לישראל דורשת מספר שעות נמוך משמעותית על מנת לגשת לטסט, על פי חוק תלמיד נדרש לעבור 12 שעות בלבד של שיעורי נהיגה פרקטיים על מנת לגשת לטסט.

ספרד:

בספרד ניתן להתחיל לימודי נהיגה תאורטיים ופרקטיים מגיל 18 בלבד, בנוסף לגיל הגבוה יחסית הדרוש לתחילת לימודי נהיגה, גם מספר השעות הדרוש הוא בין הגבוהים באירופה, ספרד דורשת על פי חוק בין 17 ל-20 שעות (תלוי מחוז) של שיעורי נהיגה פרקטיים.

צרפת:

גם צרפת נמצאת בקצה הטבלה מבחינת דרישות ללימודי נהיגה. בדומה לספרד גם כאן נדרשים צעירים להגיע לגיל 18 לפני שיוכלו לגשת ללמוד נהיגה, בצרפת נדרשות 20 שעות לימודי נהיגה באופן גורף בכלל המדינה על מנת לגשת לטסט.

איטליה:

באיטליה למרות הדרישה לגיל גבוה יחסית של 18 שנים, בדומה לצרפת וספרד, נדרשות על פי חוק רק 12 שעות של שיעורי נהיגה פרקטיים על מנת לגשת לטסט.

פורטוגל:

גם בפורטוגל נדרש צעיר להגיע לגיל 18 על מנת להתחיל לימודי מהיגה, אך בדומה לאיטליה כמות השעות הנדרשת נמוכה יחסית ועומדת על 13 שעות בלבד על מנת לגשת למבחן נהיגה על פי חוק.

ארצות הברית:

בניגוד לאירופה ולישראל, מערכת לימודי הנהיגה בארצות הברית יכולה להיות שונה מאוד משלנו. ברוב המדינות בארה"ב צעיר יכול להתחיל לימודי נהיגה כבר בגיל 16, במספר קטן מהן בגיל 17.

ובעוד בישראל ואירופה דורשות שיעורי נהיגה עם גורמים מורשים חוקית לתפקיד, במרבית המדינות בארצות הברית צעיר מוציא מסמך הנקרא "אישור נהיגה לימודי" שמאפשר לו להתחיל ללמוד נהיגה באופן פרטי, על ידי נהיגה בליווי גורם מפקח המחזיק ברישיון מעל ל-10 שנים. זה יכול להיות מורה בבית הספר, הורה או קרוב משפחה, על כן ההשוואה בין ישראל לארצות הברית איננה משליכה במדויק על רפורמת הנהיגה של רגב, אך מבחינת מספר שעות במרבית המדינות נדרשים תלמידים לעבור "36 שעות נהיגה בליווי" לפני שיוכלו לגשת למבחן נהיגה.

אם כן, בסופו של דבר, נראה שלמרות שהרפורמה של רגב אכן חותכת בכמות שעות הנהיגה שתלמידים ידרשו מבחינת חוקית על מנת לגשת למבחני נהיגה, באופן יחסי כמות שעות הנהיגה לה ידרשו תלמידים עדיין תעמוד בדומה למדרג הבין לאומי הקיים, ותמקם את ישראל מעט מתחת לממוצע באירופה ומקומות שונים, אך לא באופן חריג ביחס לעולם.