חדשות

אז מי באמת אשם באירועי השבעה באוקטובר?

הנרטיב האוטומטי ש"ההנהגה אשמה" – שמאז מלחמת יום כיפור הפך להיות הנרטיב השולט – הוא תפיסת עולם פוסטמודרנית שמייחסת כוונה רעה לכל מקור סמכות

אז מי באמת אשם באירועי השבעה באוקטובר?
צילום: צילום: הקריה האקדמית אונו

כמעט כל דעה שמתייחסת לתחקירי השביעי באוקטובר פוסקת ש"העם נפלא וההנהגה אשמה"; "הלוחמים בשטח גיבורים והמפקדים פחדנים"; "האזרחים פועלים והממשלה נכשלת" וכו'. המנטרה הזו מהודהדת משמאל ומימין של המפה הפוליטית: מהצד השמאלי – שמכוון את האשמה כנגד ההנהגה הנבחרת בכדי להפיל אותה; ומהצד הימני – שמכוון את האשמה כלפי ההנהגה הלא-נבחרת של מערכות הצבא והפקידות. בין כה וכה, הקונצנזוס הוא שיש את "הם הרעים" (פוליטיקאים, אלופים, מקבלי החלטות), ויש "אותנו הטובים" (אזרחים, חיילים ואנשים פשוטים).

ברור שמקבלי החלטות נושאים באחריות אישית אולם אסור לשכוח שראשית, רוב ההחלטות מתקבלות עקב הלך רוח ציבורי ולא רק מגחמות של מנהיגים (אם נתניהו למשל היה מחליט בשישי באוקטובר לתקוף את עזה, הציבור היה תומך בו?); ושנית, הביקורת כלפי ההנהגה אמורה להיות ללא ייחוס של כוונות זדון. אף אחד לא התכוון פה לרעה מהסיבה הפשוטה שמקבלי ההחלטות הם חלק מאיתנו. הזדמן לי לשמוע נערה מקיבוצי העוטף שטענה ש"הופקרנו בכוונה" ו"ההנהגה צריכה להיות ראויה לעם הזה"; רק שבהמשך התברר, למרבה המבוכה, שאביה של אותה נערה הוא מפקד בכיר בגזרה; אז מי "הפקיר" אותה בדיוק?

הנרטיב האוטומטי ש"ההנהגה אשמה" – שמאז מלחמת יום כיפור הפך להיות הנרטיב השולט – הוא תפיסת עולם פוסטמודרנית שמייחסת כוונה רעה לכל מקור סמכות (וכמובן מתחנפת לרוב הקהל שהוא מטבע הדברים אינו בעל סמכות). יתרה מזאת, זו תפיסה שמטפחת עמדה פרטית ולא כללית, היינו אנחנו בעמדת "לקוח" ביחס למדינה שאמורה לרצות אותנו.

התפיסה התורנית היא שאנחנו לא לקוחות אלא שותפים במדינה. זהו אגב כלל נכון לביקורת כלפי כל מערכת כלכלית, חינוכית או משפחתית. אנו נבקר ללא משוא פנים את הכשלים של הדרג הפיקודי, הניהולי והממשלתי אולם מתוך הכרה שכולנו מעוניינים באותו דבר – טובת עם ישראל; יתכן שנגלה אז שביקורת מעין זו גם תהיה יותר יעילה.

הרע יעבור, הטוב יתגבר, בעזרת ה'.

סרוגים premium

המהדורה המובחרת!

הניתוחים, הפרשנויות והסיפורים החמים, מוגשים בצורה מעמיקה וממוקדת ישר למייל

הטבת השקה מיוחדת:

במקום 39 בחודש עכשיו ב 0

תגובות

46
33
הבה נזכיר לכותב את נאום מושחתיהו משנת 20
23.07.24

זה מה שאמרת בשעתו על ראש הממשלה אולמרט , שהיה מוצלח עשרות מונים יותר ממך .... "מדובר על ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, ואין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל, כי קיים חשש, אני חייב להגיד אמיתי ולא בלתי מבוסס שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על פי האינטרס הלאומי … ראש ממשלה שנמצא במצוקה המיוחדת הזאת, כל כך עמוקה". (נתניהו בריאיון ל"חדשות 2" ב-2008, בהתייחסות לראש הממשלה אהוד אולמרט) אחריות לכישלון "מלחמת לבנון השנייה הייתה כישלון והאחריות העליונה לכישלון היא של ראש הממשלה אהוד אולמרט. … אם יש משמעות למושג אחריות, ראש הממשלה חייב גם הוא ללכת. אם אין משמעות למושג אחריות, יש להחזיר לאלתר את דן חלוץ ועמיר פרץ לתפקידיהם. בסרבו לפנות את מקומו, ראש הממשלה בורח מאחריות. רבותיי, לא יעזרו כל התירוצים ולא ההיתפסות לחלק קטן מהדו"ח תוך התעלמות מהקביעות הנוקבות על כישלון

32
משה אהרון.
23.07.24

משנתו של ביביסט נרצע. יכולתי לכתוב עוד מאה מתכונים מהסוג הזה. בשביל להציל את הביביהו אפשר לערבב גם את התהום. תכה על החזה שלך ושל המחנה שלך .כי יום ה' הגדול והנורא קרוב .בינתיים תעשה טובה אל תישן בלילה תעשה תיקון חצות למצוא את הרשימה הנכונה לכותבה על מנת לשכנע סוף סוף את הביבי לעשות עיסקה לשחרור האומללים .

31
משה אהרון
24.07.24

"צלח א- דין" לברוח או לצלוח את הדין בס"ד. "צלח - א- דין" - לצלוח את הדין . ======================= לא ! אל תטעו ,זה לא פולטיקה ולא חומר שיווקי ממומן. זו זעקת "כותב קרנות",מעומק תהומות הלב.: תרצו כעין נבואת טפש..... או למצער ונביא לבב חוכמה..... המוביל אותנו כיום עובד אך לעצמו ,בניסיון נואש להציל משהו ממורשתו ההיסטורית . הוא פוחד מפחד מוות מוועדת חקירה ממלכתית וממיצוי האמת והדין. לכן הוא יוליך אותנו למלחמה אין סופית עד שיוכרז : "סלח א- דין". וכך יצלח בעיניו את הדין - גם את דין ההיסטוריה. רבניננו הסרוגים . אתם המפלט היחיד שיכול לעורר את מי שצריך לעורר. בבקשה התעשתו .עשו משהו ומהר. תתעוררו, הבטרם תדעו כי כבר גלשנו לתהום . הבטרם תדעו כי מהשמיים ינגסו מאיתנו שוב עוד פיסות אדמה מארץ ישראל .......... שלא לדבר על שפיכות דמים נוראה שלא היה כמוה. אל תכעסו .אנחנו שרויים בעידן של ליקוי מאורות. אתם ורוב