"עושים עליה" רוצים לחולל שינוי רוצים להתקדם. בפרשה שלנו מבקשים יצחק ורבקה להיפקד בילדים. "… ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא, ויעתר לו ה', ותהר רבקה אשתו". ורש"י פירש ויעתר – הרבה והפציר בתפילה. אך לפי פירוש זה עדיין לא ברור סוף הפס' "ויעתר לו ה'".

מסביר הרב חנן פורת הי"ו שתפילה הבאה בלשון "ויעתר" הינה תפילה לשינוי המציאות = תפילה למהפכה. הגמרא ביבמות ס"ב אומרת: "ואמר רב יצחק למה נמשלה תפילתם של צדיקים לעתר (קלשון) לומר לך, מה עתר זה מהפך את התבואה בגורן ממקום למקום, כך תפילתם של צדיקים מהפכת מידותיו של הקב"ה ממידת רגזנות למידת רחמנות".

וכן הרב קוק באורות הקודש: "כשמתפללים מתפשט כח הרצון.. וכל כוחות הנפש מתגדלים מעל כל גבול… ותפלתם של צדיקים עושה מהפכה גדולה בערכי העולם כלולו, כעתר זה- המהפך את התבואה בגורן".

אנו למדים שיצחק אבינו הוא מהפכן גדול, תפילתו היא מהפכה שקטה אבל עשייתו המבורכת של חפירת בארות וזריעת מאה שערים היא ביטוי של עשייה ההופכת את המציאות.

זו קריאתנו בחודש זה לכל החניכים – "עושים עליה", זה לעשות מהפכה בכח הרצון. לחלום על סולם שראשו בשמיים, לדעת לטפס על השלב הראשון הקרוב ביותר לרגלי הסולם המוצב ארצה ולהמשיך להתקדם. ואולי גם לכך כיוון רש"י, כיוון שעבודת המהפכה אינה בפעם אחת "זבנג וגמרנו" אלא עבודה של ריבוי מעשים והתמדה.

כך מפרש הרב "בעולת ראיה" את הביטוי "עולת התמיד" – "ההעלאה התדירית, מסוד קדושת התמיד.. עולת התמיד באותיות תולע שדורשי רשימות הזכירוה, כלומר התולע האוכל לאטו. מהרס בהדרגה, ומכלה את החוסן של אור החיים… בפעולתו האיטית המהרסת תדיר, ובאה הקדושה של התמיד, הפועלת תמיד בלא הפסק עלייה של הסמכה, עולת תמיד. והיא מנצחת את ההשחתה האיטית התדירה, מפני שהיסוד הפנימי של הנשמה הלא הוא קודש קודשים."

לפי דברי הרב עולת התמיד מביאה לידי ביטוי את הכח של עבודת ה' כשהיא נעשית בהתמדה, כמו שאנו רואים שתולעת קטנה מצליחה ע"י אכילתה האיטית לגרום להרס גדול, נלמד שכך גם יכול הכח החיובי של הקדושה לגרום לברכה גדולה. עולת התמיד מבטאת את הרצון האמיתי שקיים אצל כל אחד, השאיפה להתעלות.

יצחק אבינו, "איש השדה", מתקן את תפילת מנחה, זו התפילה שמרוממת את אנשי התורה ועבודה, בתוך העיסוק של ענייני החול שמצוי בהם האדם העובד, באה התפילה וטוענת אותו בכח רוחני ומרוממת אותו.

גם אנו חניכי בני עקיבא ובוגריו, זקוקים לגבורתו של יצחק, להמשיך את פעולתנו שאנו עושים שמונים שנה בארץ ישראל. להמשיך לעלות בתורה ובארץ, להמשיך לעלות אל העם, להיות תנועה שמחברת את כל רובדי העם ומצויה בכל תחומי העשייה בארץ ישראל.

אך אין אנו רוצים להישאר במקום אחד. כ"עתר" הזה המהפך את התבואה, רוצים אנו להמשיך ולעשות מהפכות, מהפכה חברתית, מהפכה התיישבותית, מהפכה רוחנית. החודש קורא לכולנו להמשיך "ולחשוב בגדול", לא לפסול אף רעיון ורצון רוחני, יש לנו חזון גדול ובע"ה נזכה להגשימו. אנו קוראים להמשך עשייה ויצירה, יש לנו אמון בבני הנוער שיש להם את "הרוח" להנהיג ולהוביל להוסיף ולבנות.

אני מאחל לכבוד שבת הארגון ברכה והצלחה לכל ההורים, הבוגרים והחברים. ברכה מיוחדת לשבט החדש שעולה לחבריא ב' ולשבט זרעים שהצטרף לתנועה. שיתקיים בנו דברי הנביא ישעיהו: "וקווי ה' יחליפו כח, יעלו אבר כנשרים, ירוצו ולא ייגעו ילכו ולא ייעפו"

בברכת חברים לתורה ועבודה,

בברכת עושים עליה,

הרב בני נכטיילר

מזכ"ל

 

המאמר יופיע בעיתון "זרעים" שיוצא לאור השבת