החופש הגדול בפתח: כך תדאגו לתזונה של בני הנוער שלכם - סרוגים

החופש הגדול בפתח: כך תדאגו לתזונה של בני הנוער שלכם

היפוך השעות של בני הנוער בימי החופש עלול לגרום לתזונה לא נכונה, שיכולה לגרום לחוסרים תזונתיים | אלו הוויטמינים שחשובים לבני נוער וכך תזהו אם הם חסרים לילדכם

author-image
החופש הגדול בפתח: כך תדאגו לתזונה של בני הנוער שלכם
  (צילום: שאטרסטוק)

עם סיומה של שנת הלימודים בבתי הספר העל יסודיים, בני נוער רבים יחלו לשטוף את הרחובות, יהפכו את השעון הביולוגי שלהם ויצאו לבלות ולאכול בעיקר בלילה, בעוד בשעות היום יבלו שעות במיטה. שינויי השעות יכולים להשפיע רבות על חוסרים תזונתיים אצל הצעירים, ולכן לילך סרזו, נטורופתית ומנהלת הדרכה באקוסאפ, מסבירה להורים איך ניתן לדאוג שזה לא יקרה.

מחקרים שונים מצאו כי בני נוער חשופים יותר לחוסרים תזונתיים: לכמעט 20% מהמתבגרים ו-32% מהמבוגרים הצעירים חסר וויטמין D, אחד הוויטמינים החשובים לתמיכה במספר רב של מערכות בגוף. לכן, עלינו לדאוג שהתזונה של הילדים תהיה מגוונת ומאוזנת ותספק להם את כל הרכיבים החיוניים להם הם זקוקים כל כך בתקופת גדילה מואצת זו, במיוחד בתקופת החופש.

גיל ההתבגרות היא תקופה המאופיינת בצמיחה מהירה של וויטמין D חיוני בין היתר לחיזוק העצמות שלנו, תמיכה בשלד ובשרירים המתפתחים ולתמיכה במערכת החיסון. מחסור בברזל יכול להיות שכיח אצל נערות בגיל ההתבגרות שיש להן מחזור עם דימום כבד או הנמשך מס' רב של ימים ואפילו בתקופות של קפיצות גדילה, הנוטות להתרחש בסביבות גיל 10-14 עבור נערות ו-12-16 שנים עבור נערים.

למרות שלדיאטות צמחוניות וטבעוניות קיימים יתרונות בריאותיים, נערים ונערות בגיל ההתבגרות העוקבים אחר דיאטות כאלו, נמצאים בסיכון גבוה יותר למחסור בוויטמינים מסוימים. לדברי ד"ר סקריפס, מומחה לרפואת משפחה ממרכז אינובה בארה"ב,  כמה מהחסרים התזונתיים הנפוצים ביותר בקרב בני נוער אלו הם ברזל, סידן, ויטמין D, ויטמין B12 ואבץ ובנוסף- אומגה 3.

מדוע בני הנוער זקוקים לוויטמינים ומינרלים בגיל ההתבגרות?

תקופה זו של התפתחות גופנית כוללת צמיחה לגובה של כ20-25 אחוזים, לאחריה תהיה גם עלייה במשקל, בשל התפתחות העצם, השריר ורקמת השומן. אצל בנות, ההתבגרות מתחילה לרוב בסביבות גיל אחת עשרה, בעוד שאצל בנים היא מתחילה בסביבות גיל שתים עשרה. לכן דרישות האנרגיה בזמן זה הן הגבוהות ביותר בהתבסס על הצרכים היומיומיים.

איך מזהים מחסור בוויטמינים?

הדרך הטובה ביותר היא באמצעות בדיקת דם ייעודית, אבל ישנם גם איתותים של הגוף במקרה של מחסור משמעותי כמו נשירת שיער חמורה על הכרית או במקלחת (שיכולה להתאים גם למחסור בברזל), תחושת צריבה או נימולים בכפות הרגליים או בלשון (12B או ויטמיני B אחרים), פצעים שלא מחלימים מהר (ויטמין C), כאבי עצמות (ויטמין D) ועוד.

עוד באותו נושא

זהירות: כך תתגוננו מיתושים עם קדחת הנילוס המערבי

האם ויטמינים ומינרלים מומלצים בגיל ההתבגרות?

הגוף צומח ומתפתח בצורה משמעותית ובקצב מהיר בגיל ההתבגרות, ולכן זקוק להרבה יותר. בני נוער רבים נוטים לאכול חטיפים או אוכל מהיר, ולא מקפידים על תזונה מאוזנת ומגוונת מספיק, הנשענת על ירקות ופירות במגוון צבעים, קטניות, דגנים מלאים וסיבים תזונתיים. מנגד, ההורים, גם אם הם מאוד רוצים- לא תמיד מצליחים לתקשר עם המתבגרים ולהבין מה באמת הם מכניסים לגוף שלהם.

חשוב לזכור שבני הנוער זקוקים ליותר סידן, מגנזיום, ברזל וויטמיני B לצמיחה. אם הם לא מקבלים אותם דרך המזון, לאחר התייעצות עם רופא, כדאי להוסיף את הוויטמינים והמינרלים להשלמת החסר.

אילו ויטמינים ומינרלים חשובים לנוער?

ברזל: אחד המינרלים החשובים ביותר עבור נערות מתבגרות הוא ברזל, במיוחד במחזור. הדימום גורם גם לאיבוד ברזל, ולכן אי הקפדה על קבלת מספיק ברזל בתזונה עלולה להוביל לאנמיה, שתגרום לעייפות, חוסר אנרגיה, ירידה חיסונית ולעיתים אף קוצר נשימה.

מקורות תזונתיים לברזל קיימים גם בחי-בבשר, דגים וביצים וגם במזונות מהצומח כמו קטניות, סלק, טחינה, קוואקר ועלים ירוקים. לספיגה משופרת של ברזל מהצומח, מומלץ לשלב אותו עם ויטמין C.

סידן: סידן חיוני להתפתחות בריאה של העצמות והשיניים ומחסור בו בשנות הילדות המוקדמות עלול לגרום לרככת עצמות.

במהלך שנות ההתבגרות, חשוב להעשיר את התזונה בסידן הזמין לספיגה ונמצא בעיקר בירקות ירוקים כמו כרוב וכרוב ניצנים, קייל, ברוקולי, בקטניות כמו שעועית לבנה, חומוס, אפונה ועדשים, בשומנים מהצומח כגון שקדים, אגוזים, טחינה וחלבה.

עוד באותו נושא

לצד הבשר במנגל: מתכון לחומוס ורוד משגע וחגיגי

ויטמין D: ויטמין זה הוא די ייחודי מכיוון שהוא רכיב תזונתי חיוני שגופנו יכול ליצור באמצעות חשיפה לקרני השמש הארוכות. אנו זקוקים לוויטמין D מכיוון שהוא עוזר לווסת את כמות הסידן והזרחן החיוניים לבריאות העצמות, השיניים, השרירים ורקמות החיבור והוא גם לוקח חלק פעיל באיזון הפעילות ההורמונלית. עבור בני נוער, מחסור בוויטמין D עלול להפריע להתפתחות תקינה.

ויטמין D קיים במעט מאוד מזונות בהם בעיקר דגים מסוימים וחלמון ביצה או מזונות שהועשרו בצורתו הסינתטית ולכן, במצבי חוסר, מומלץ להשלימו באמצעות תוסף תזונה איכותי ובספיגה גבוהה.

ויטמיני B: מדובר בשפחה של 8 ויטמינים הפועלים יחד בסינרגיה. הם משתתפים במגוון רחב של תהליכים חיוניים לבני הנוער, כולל גדילה והתפתחות, תמיכה במערכת העצבים, תהליכים קוגניטיביים כמו קשב וריכוז, הפקת אנרגיה וחילוף חומרים של פחמימות, חלבונים ושומנים. בגלל שהם עובדים בשיתוף פעולה הדוק, מחסור באחד מהם עלול להשפיע על תפקודם של האחרים.

מקורות תזונתיים לקומפלקס ויטמיני B נמצאים בדגנים מלאים, בקטניות, בשמרים, בזרעים ואגוזים ואף בעלים ירוקים.

עוד באותו נושא

חשש לשלום הציבור: עשרות תוספי תזונה הופצו ללא אישור

האם קיימות תופעות לוואי לבני נוער הנוטלים תוספי תזונה?

תוספי מזון הם אופציה נהדרת להשלמת חוסרים תזונתיים כאשר התזונה עצמה לא מצליחה למלא אותם. חשוב לדעת שלעיתים, נטילת יתר- ללא הכוונה מקצועית או בהתאם לצרכים של הגוף, עלולה לגרום לתופעות לוואי.

לכן, מומלץ להיוועץ בגורם מטפל מוסמך על מנת שנטילת התוספים תהיה מדויקת ותענה לצרכים של הגוף ולשים לב במיוחד לוויטמינים המסיסים בשומן כמו ויטמין D, מכיוון שהם מאוחסנים ברקמת השומן ובכבד ולא מתפנים בקלות מהגוף כאשר הם נצרכים בעודף.

לעומת זאת, ויטמינים מסיסים במים, כמו ויטמין C וויטמיני B-קומפלקס או חומצה פולית מפונים מהגוף באמצעות השתן והם לא נוטים להצטבר ברקמות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו