הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) מפרסמת היום (שלישי) את ממצאי המחקר הבין-לאומי פיזה הנוגעים לתחום החשיבה היצירתית. המחקר נערך בישראל בשנת 2022, לצד 63 מדינות וישויות כלכליות, והוערכו בו מיומנויות חשיבה יצירתית של תלמידים ותלמידות בגילאי 15.

שיעור המצטיינים בישראל (30%) גבוה במעט ממדינות הלוקחות חלק בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (שיעור של 27%), אך הפערים בישראל גדולים במיוחד: בעוד שיעור המצטיינים בקרב דוברי עברית הוא מהגבוהים בעולם (35%), שיעור המצטיינים בקרב דוברי הערבית נמוך ממנו בהרבה (11%).

בתחום החשיבה היצירתית נמצא כי הבנות מצטיינות יותר מהבנים. בישראל, כשליש מהבנות (32%) הוגדרו מצטיינות, בדומה לשאר המדינות. בנות החינוך הממלכתי מובילות (44% מצטיינות), ואחריהן החמ"ד (34%), החינוך החרדי (24%) והבנות דוברות הערבית (13%). שיעור הבנים המצטיינים בישראל (28%) גבוה משיעורם במדינות האחרות (שיעור של 23%).

רבע מתלמידי ישראל הוגדרו כמתקשים, וזהו שיעור גבוה במעט ביחס לשאר המדינות (22%). מהנתונים עולה שמרבית דוברי הערבית (61%) מתקשים בחשיבה יצירתית – פי 4 משיעור המתקשים בקרב דוברי העברית (15%). בקרב הבנים דוברי הערבית שיעור המתקשים גבוה במיוחד (70%).

הישגים ישראליים

ממוצע ההישגים בישראל דומה לממוצע במדינות האחרות. בהשוואה לכלל 64 המדינות המשתתפות במחקר, ישראל נמצאת במקום ה-20, והממוצע בישראל דומה לממוצעי המדינות במקומות 13 עד 23. בהשוואה למדינות האחרות, נמצא כי תלמידי ישראל מצליחים יותר במשימות 'הערכה ושיפור של רעיונות' ובפתרון בעיות 'חברתיות' ו'מדעיות'. במשימות המצריכות 'הבעה בכתב' מגלים תלמידי ישראל קושי יחסי.

מחקר פיזה הוא מחקר בין-לאומי של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), שנערך אחת לשלוש שנים, ובודק את רמת האוריינות של תלמידים בני 15 במדינות השונות במתמטיקה, קריאה ומדעים. בכל מחזור מחקר נבחר תחום אורח שנבחן במסגרת המחקר.

התחום האורח במחקר פיזה 2022 הוא חשיבה יצירתית, שהוגדרה כיכולת לעסוק באופן פורה ויעיל בהעלאה, הערכה ושיפור של רעיונות שיכולים להניב פתרונות מקוריים ויעילים, ידע חדש וביטויים של דמיון המשפיעים על העולם.