בבית לוחמי הגטאות נחנך מחדש אולם 'טרבלינקה' המשחזר את מחנה ההשמדה - סרוגים

בבית לוחמי הגטאות נחנך מחדש אולם 'טרבלינקה' המשחזר את מחנה ההשמדה

בתום שנתיים של עבודה, נחנך אתמול בבית לוחמי הגטאות אולם 'טרבלינקה' - דגם המחודש של מחנה ההשמדה, אשר שימש כעדות במשפט אייכמן. אורח הכבוד בחנוכת האולם יהיה הבמאי הצרפתי קלוד לנצמן, שלראשונה אישר להציג קטעים מסרטו "שואה" כחלק ממיצגי הקבע באולם החדש.

בבית לוחמי הגטאות נחנך מחדש אולם 'טרבלינקה' המשחזר את מחנה ההשמדה
  לא עוד. האנדרטה בטרבלניקה (ויקיפדיה)

במוזיאון לוחמי הגטאות, לאחר שנתיים של עבודת שחזור, עדכון ועיצוב מחודשים, נחנך אתמול (ד) אולם חדש – אולם 'טרבלינקה'. התצוגה באולם משרטטת באופן מתומצת את מפעל השמדת יהודי אירופה, כולל עדויות ותיעודים ייחודיים, תוך התמקדות במחנה טרבלינקה.

במוקד התצוגה נמצא אחד המוצגים החשובים בבית לוחמי הגטאות ומהחשובים ביותר הקיימים בתחום מסירת עדות על השמדתם של יהודי אירופה – דגם מחנה טרבלינקה שיצר בסוף שנות ה-50 יעקב ויירניק, אשר עבר תהליך מיוחד של שימור וחידוש לשם הצגתו באולם הקבע החדש.

במחנה ההשמדה טרבלינקה שהוקם ב-1942 הומתו במשך מעל שנה כ-875,000 איש, רובם יהודים פולניים. באוגוסט 1943, פרץ מרד קבוצת אסירים יהודים שבעקבותיו נשרפו רוב המבנים במחנה. לאחר המרד הגרמנים השמידו את יתר המחנה, העלימו כל עדות פיזית למאורעות המחרידים שאירעו שם ואף הקימו חווה חקלאית בשטח.

ויירניק [1889 – 1972], נגר-אומן, היה בין בוני המחנה בכפייה ובין המורדים הבודדים אשר הצליחו להימלט מהמחנה במהלך המרד. לאחר בריחתו שירטט ויירניק את תרשים המחנה לשם עדות וזיכרון לזוועות.

לאחר עלייתו ארצה, סיים בשנת 1959 בהזמנת חבריו יצחק צוקרמן וצביה לובטקין, ממקימי קיבוץ לוחמי הגטאות והמוזיאון, את העבודה על הדגם אשר הוצג במשך השנים בבית ושימש כעדות במשפט אייכמן.

מוצגים מיוחדים נוספים הכלולים בתצוגה הם עדויות, תצלומים מיוחדים, פריטים מארכיון בית לוחמי הגטאות, ותצוגות כדוגמת רשימת חלק מזערי מאלפי החברות המסחריות אשר נהנו באופן ישיר או עקיף מעבודתם של יהודים בעבודות כפייה ביניהן חברות ידועות כמו מרצדס,  bmw, קודאק, באייר וסימנס.

בנוסף יוצגו באולם קטעי וידיאו, ביניהם קטעים מסרטו הידוע של הבמאי הצרפתי קלוד לנצמן 'שואה', אשר יוצגו כחלק ממיצגי הקבע בתערוכה. לנצמן הסכים לראשונה למסור קטעים מסרטו לשימוש קבע במוזיאון כלשהו, ואף הגיע במיוחד מצרפת להשתתף בחנוכת האולם כאורח כבוד.   

"ערכה של העדות וההנצחה הינה חשובה מאין כמוה, בייחוד בדורנו" אמר רמי הוכמן מנכ"ל בית לוחמי הגטאות "לאחר שנתיים של עבודה מאומצת אנו מתכוונים לחנוך את אולם התצוגה החדש, אשר מעלה על נס את מפעלם של גיבורים שנלחמו כנגד כל הסיכויים על מנת להנציח ולתעד את הזוועות לדורות הבאים."

הדגם המחודש של "טרבלינקה" בבית לוחמאי הגטאות (יח"צ)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו