שימושי: הלכות עשרה בטבת שחל בערב שבת - סרוגים

שימושי: הלכות עשרה בטבת שחל בערב שבת

למרות שבדרך כלל אין צמים בתענית ציבור ביום שישי, תענית 'עשרה בטבת' שונה משאר הצומות כי הנביא יחזקאל התבטא לגביו במילים "בעצם היום הזה" ומכאן לומדים חז"ל שצמים את הצום אפילו בערב שבת. מתי מתפללים מנחה? האם אומרים אבינו מלכנו? מתי מדליקים נרות?

שימושי: הלכות עשרה בטבת שחל בערב שבת
  שיבנה בית המקדש (פלאש90)

הקדמה

למרות שבדרך כלל אין צמים בתענית ציבור ביום שישי, תענית 'עשרה בטבת' שונה משאר הצומות כי הנביא יחזקאל התבטא לגביו במילים "בעצם היום הזה" ומכאן לומדים חז"ל שצמים את הצום אפילו בערב שבת.

בשולחן ערוך כתב שגם בכל יום שישי נוהגים 'אנשי מעשה' לצום, ויש בזה ערך כפול- גם דרכי תשובה, וגם נכנס בתיאבון לסעודת שבת.

צער על כאב האומה אינו צער אישי ולכן הוא אפשרי אם הוא גולש לשבת, וגם בקשות מצערות על כלל ישראל אנו מבקשים בשבת עצמה, כגון תפילת הגשמים בפתיחת הארון.

 

הלכות תענית בערב שבת

א. הצום מתחיל בעלות השחר, ומסתיים בצאת הכוכבים, ובפועל זה אומר ששוברים את הצום בקידוש של הערב, לכן מומלץ (בריאותית) לעשות קידוש דווקא על מיץ ענבים ולא על יין חזק.

ב. בתפילה- בשחרית הש"ץ אומר 'עננו', והיחידים אומרים 'עננו' במנחה ב 'שומע תפילה'. לאחר חזרת הש"ץ בבוקר אומרים 'אבינו מלכנו' וסליחות, מוציאים ס"ת וקוראים 'ויחל'. גם במנחה קוראים 'ויחל'. מפטירים 'דרשו ד". בשחרית ובמנחה אומרים תפילת אזכרה לחללי השואה, כתקנת הרבנות הראשית לישראל.

ג. יש להתפלל מנחה מוקדם יותר מאשר בכל שבת בגלל קריאת התורה וברכת הכהנים. הכוהנים נושאים כפיים במנחה. במנחה אין אומרים תחנון ו'אבינו מלכנו'. גם מי שרגיל להניח תפילין במנחה של תעניות, הפעם יניח רק בבוקר.

ד. אם מתפללים מנחה גדולה (לפני פלג המנחה), הכוהנים לא נושאים כפיהם. לכן עדיף שלא להתפלל מנחה גדולה ביום שישי (על אף שזה היה נוח יותר מבחינת שבת).

ה. הפטורים מהצום- ילדים לפני גיל 13 וילדות לפני גיל 12,  חולה גם אם אינו מסוכן (-כאבי ראש, הקאות וכדומה), יולדת עד חודש לאחר לידה. אישה בהריון. אישה מניקה, גם אם הפסיקה להניק, שנתיים מהלידה. אך ראוי למניקה שהפסיקה להניק להשתדל לצום אם היא יכולה. מותר לצחצח שיניים בצום, וחובה להתקלח לכבוד שבת.

ו. אישה שהצום קשה לה, יכולה מיד בצאת הכוכבים לקדש לעצמה (-וצריכה לאכול מעט מזונות או לשתות רביעית מיץ ענבים כדי שיהיה קידוש במקום סעודה), וכשישוב בעלה מבית הכנסת, יקדש.

ז. האישה מדליקה נרות שבת כרגיל, כשהגברים כבר בבית הכנסת לפני כן, שכן התפילה מוקדמת. אפשרות אחרית היא שהאישה תדליק נרות לפני כן ותבוא גם היא למנחה (ובמקרה זה תתנה בהדלקה שאינה מקבלת שבת, כדי שתוכל להתפלל מנחה). ראוי להדליק נר נשמה לעילוי נשמת הנרצחים בשואה, לצד נרות השבת או בערב לפני כן.

ח. אין לדרוש בין בין קבלת שבת לערבית, על מנת שלא להאריך את הצום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
מדוע
שואל | 16-12-2010 16:02
מדוע יש צורך בכתיבת דברים אלו הידועים לכל ומופיעים בכל ספר הלכה מצוי?
2
היתי מבולבלת . תודה לכם
ילדה טובה | 16-12-2010 16:21
ילדה טובה תל אביב
3
תשובה ל-1
אחד שיצום | 16-12-2010 16:25
"לכל" היא מילה קצת בעייתית. האתר לא משמש רק אנשים ש"יודעים כל" או נגישים לספרי הלכה, למרות שקיים בהם הרצון להתחזק או להתקרב לציבור הדתי-לאומי (אני אחד מהם), והם מתעדכנים באתר זה באופן קבוע. כתבות מסוג זה (שהופיעו, עד כמה שיצא לי לראות, רק לקראת מועדים מיוחדים) יכולות להועיל להם מאוד, ולגרות אותם להעמיק וללמוד דברים נוספים. ישר כוח לכותבים ולעורכים
4
כל הכבוד! חזק וברוך
גרשון בביאן | 16-12-2010 16:32
החכמתי בזכותכם
5
י בטבת
| 16-12-2010 16:43
יישר כח עלהבאת דיני הצום שייקה
6
אלו הלכות לאשכנזים מה אם הספרדים?
שיודע לשאול | 16-12-2010 17:54
למשל "עניינו" - רק במנחה (ספרדים אומרים אפילו במעריב של ערב הצום למרות שהם עדיין אוכלים). האם הספרדים לא נחשבים "סרוגים"?
7
תודה על ההלכות
יוסף | 16-12-2010 19:01
8
תוספת לספרדים:
תוספת | 16-12-2010 19:50
"בתפילה ספרדים אומרים כנ"ל, ואומרים עננו גם בשחרית ב 'שומע תפילה'. לא מפטירים. 'ריבון העולמים' לצום באלוהי נצור." למה בסרוגים לא הופיעה התוספת לס]פרדים באמת?
9
כמה אפשר להתעסק בשטויות
יובל | 17-12-2010 7:12
"אין לדרוש בין בין קבלת שבת לערבית, על מנת שלא להאריך את הצום" הגיע הזמן שרבנים יעסקו בדברים מהותיים וחשובים יותר