הפרדה בין גברים ונשים בסעודות מצוה היא המצאה של השנים האחרונות. הורי ז"ל שגדלו במשפחות חסידיות בפולין, סיפרו שבפולין החסידית, בכל סעודת מצוה, ישבו כל המשפחות ביחד, בלי הפרדה בין גברים ונשים.
סברתי לתומי, שהחסידים היו יותר "שובבים" מהליטאים. בדקתי עם גיסי שהינו צאצא למשפחת רבנים ליטאית, והתברר שגם שם לא הייתה הפרדה מינית בשמחות המצוה. וזאת למרות שבליטא התגוררו כל גדולי התורה בדורות האחרונים. וכך היה כמובן גם בארצות האיסלם.
התברר, אפוא, כי לא הייתה הפרדה בכל העולם היהודי, פרט למחוזות מסוימים בהונגריה וגם שם השתרש מנהג פסול זה, רק בסוף המאה ה- 19. מסתבר שזהו "מנהג" חדש שלא ידעו אבותינו במשך אלפי שנים.
אני מוזמן לעיתים קרובות לשמחות, שיש בהם הפרדה בין המינים. אני אולי יכול לסלוח, על כך שאני נאלץ להפרד מרעייתי לשעתיים שלוש, אבל אינני יכול לסלוח, שנאלצתי בשעתו להיפרד בחלק מהשמחות המשפחתיות מאימי מורתי ז"ל, בשנות חייה האחרונות.
אני מבין שאמי מורתי ז"ל, בעשור התשיעי והעשירי של חייה, היתה עלולה לעורר יצרים, אילו ישבה חס וחלילה בין הגברים, אבל נגרם לה ולנו הרבה עוגמת נפש, שנאלצה בעת שמחה להיפרד מבני ביתה.
מאז אמצתי לעצמי מנהג, לא להשתתף בשום סעודת מצוה, בה יש הפרדה בין המינים. אם זאת חתונה, אני בא רק לחופה ועוזב בסיומה. אם זו ברית מילה, אני מסתלק מייד לאחר שהמוהל סיים את מלאכתו. ואם זו בר מצוה אני נותן מתנה, מאחל מזל טוב ופורש לעיסוקיי.
באותו זמן שהחרדים מקיימים את המצוות שבין אדם לקיבתו, אני משתדל לקיים את המצוות שבין אדם לחברו, המצוות שבין אדם לעמו והמצוות שבין אדם לארצו.
אנחנו רשאים לנהוג, כפי שנהגו גאוני וילנא ואדמו"רי ורשה. צריך לשים קץ לטפשות. מי שיצרם כה גדול, שאינם יכולים לאכול בנוכחות נשים, יאכלו בתאבון בלעדי.
אני קורא לכל הציבור השפוי, לאמץ את המנהג שלי. נחסוך לבעלי השמחה החרדים לדבר ה', את עלות האוכל שלנו. יערב להם, יבושם להם ואל יהיה חלקנו עם סעודתם.
מה דעתך בנושא?
36 תגובות
0 דיונים
עוד אחת
פחחחחח מצחיק מאוד.. שיהיה לו בהצלחה נתראה בסיבוב.....
16:01 08.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרון
לא הבנתי את העלאום על הכותב. ישנם הרבה רבנים שחושבים בדיוק כמוהו . אמנם הם לא קוראים להחרים את הסעודה אך בהחלט הם חושבים שההפרדה היא דבר פסול. להפריד בעל...
לא הבנתי את העלאום על הכותב. ישנם הרבה רבנים שחושבים בדיוק כמוהו . אמנם הם לא קוראים להחרים את הסעודה אך בהחלט הם חושבים שההפרדה היא דבר פסול. להפריד בעל מאשתו רק בגלל כל מיני "חומרות" שלא היו בכל הדורות הם דבר בעייתי . אך חמור מכך התגובות הקיצוניות והחרדות .תגידו מה קרה לכם ? זה כ"כ מסובך לשבת ליד אשתך ואחיותה ? ניחא במקומות קיצוניים שם הפריצות מרובה .אך ברוב המקומות האנשים צנועים ומתלבשים כיאות בוודאי אם הם מתבקשים לכך בהזמנות . לעומת זאת הלשון הרע הגסות והצעקנות של חלק מהמגיבים כאן מוכיחה שהם מחמירים איפה שאין צורך (קרי בחתונות נפרדות שזוהי בעצם קולא גדולה ביחסי בני הזוג) והיכן שודאי צריך להחמיר כגון לשון הרע ורכילות הופכים המגיבים כאן למקילים גדולים .
המשך 20:59 01.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוטי
מ פ ג ר עם פיגור שכלי עמוק
14:04 01.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלי
כעסתי מאד למקרא דבריו של רו"ח רבינוביץ, וביותר למראה התמונה הבאה "להמחיש" את הכתוב, ולכן מיהרתי וכתבתי את המילה הזו : מיסרוחניק, אני מתחרטת על הנכתב, כתיבה כזו הינה עבירה...
כעסתי מאד למקרא דבריו של רו"ח רבינוביץ, וביותר למראה התמונה הבאה "להמחיש" את הכתוב, ולכן מיהרתי וכתבתי את המילה הזו : מיסרוחניק, אני מתחרטת על הנכתב, כתיבה כזו הינה עבירה על ארור מכה רעהו בסתר, ובוודאי שאין לכלול ציבור שלם במשוגה של אדם בודד ומודה ועוזב ירוחם
המשך 17:27 31.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
ממתי רואה חשבון ניהיה גם פוסק הלכות???
09:31 29.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
ואת בורותך אין צרך לפרסם ברבים כי עשית זאת בעצמך. שו"ת ב"ח החדשות סימן נה: "... ולפענד"נ ליישב דהמנהג נתפשט ע"פ ספר חסידים שכ' כ"מ שאנשים ונשים רואין זא"ז כגון בסעודת נישואין...
ואת בורותך אין צרך לפרסם ברבים כי עשית זאת בעצמך. שו"ת ב"ח החדשות סימן נה: "... ולפענד"נ ליישב דהמנהג נתפשט ע"פ ספר חסידים שכ' כ"מ שאנשים ונשים רואין זא"ז כגון בסעודת נישואין אין לברך שהש"ב לפי שאין שמחה לפני הקב"ה כשיש הרהורי עבירה עכ"ד בסי' י'. ולפי שבאותו סעודה בליל ב' אין עושין סעודה כ"א לקרובים וכולם יושבין בבית חורף וסועדין ביחד אצל חתן וכמה אנשים ונשים לפיכך א"א שהש"ב ע"פ ס"ח משא"כ בשבת בסעודה ג' דעושין סעודה גדולה ואנשים בלבד ונשים בלבד וכן בסעודה בליל שבת ובשבת שחרית אין סועדין לשם בקראקא כי אם בחורים ובתולות אין בו הרהורי עבירה אלא דוקא כשסועדין נשים בעולות בעל ב' לפיכך א"א שהש"ב...".
המשך 02:30 29.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידן
גם אצלנו נהגו מקדמת דנא הפרדה בסעודות. אבותי ואימותי הסתדרו עם זה מצוין והצליחו לתאם זמנים גם בלי טלפון סלולרי. כדי להשביע את יצר הפינוק מוכן הכותב (האשכנזי מן הסתם)...
גם אצלנו נהגו מקדמת דנא הפרדה בסעודות. אבותי ואימותי הסתדרו עם זה מצוין והצליחו לתאם זמנים גם בלי טלפון סלולרי. כדי להשביע את יצר הפינוק מוכן הכותב (האשכנזי מן הסתם) למחוק באיבחת קולמוס מסורת דורית שיסודתה בהררי קודש של חכמה ומוסר. ועל שכמות היה סבי ז"ל אומר בצער: "המחסר דעה בבריות". ובתרגום חופשי לעברית בת ימינו - כנראה שאין גבול לשטויות שאפשר להמציא.
המשך 00:15 29.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בז נודד דיגיטלי
נראה שבחתונות מעורבות למשל קופצים האורחים המיוחמים זה על זו ובכך השמחה כבר לא במעונו...ולכן ייחוד זה פאסה. לכל אלה שמביאים גדול (לדעתם) זה או אחר...האם זאת דעת רוב הפוסקים דאז?
20:54 28.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש
לא מעוניין לשבת ב"שמורת טבע"
20:51 28.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תוסתן
כולל נשות רבנים ותלמידי חכמים. היו הרבה טעויות הסטוריות, שנתגלו מאוחר יותר. עם ישראל במשך מאות שנים עד ימי עזרא לא היה מקיים מצוות סוכה. קורה, ומתקנים, אבל אני מסכים איתך...
כולל נשות רבנים ותלמידי חכמים. היו הרבה טעויות הסטוריות, שנתגלו מאוחר יותר. עם ישראל במשך מאות שנים עד ימי עזרא לא היה מקיים מצוות סוכה. קורה, ומתקנים, אבל אני מסכים איתך שככה אי אפשר לשמוח
המשך 19:34 28.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר