ביום שני הועברה בכנסת צמצום עילת הסבירות. ביום רביעי בלילה, ערב יום חורבן בית מקדשנו נפתחו מסעדות בתל אביב, וזאת בניגוד לנהוג ולמוסכם מאז קום המדינה.
חודשיים מיום זה יחול היום הקדוש, יום הכיפורים, יום מחילה וסליחה לכל, יום בו חוט השני הופך ללבן וכלל ישראל מטהר במקווה ישראל-ה'. בדמיוני המבועת ראיתי את אותם מסעדות פתוחות גם בליל קדוש זה ומלאות בסועדים. וכי למה נפתחו מסעדות אלו ועל מה באו אחנו בני ישראל לפקוד שולחנותיהם. לא הרעב או החוסר, כי אם הייאוש והניכור הובילו למסיבת מריעים זו.
במחנות ובציבורים הקיימים בחברה הישראלית, הדבק המחבר בן הפרט והכלל, בין היחיד והלאום עשוי מאיכויות ומחומרים שונים ומגוונים. אך דבק זה הוא התשתית של הקיום המשותף. יש הדבקים באומה מתוך תורתם, יש מתוך עברם ויש מתוך ערכים וחיבורים אחרים.
המהפכה המשטרית, הבוז וההתנשאות על ציבורים שלמים ממיסה דבק זה והופכת את חברי ציבורים אלו למנותקים מהעם והחזון. ההתרסה בליל החרבן מעיד כאלף מונים על הצורך התשוקה להיות חלק מהכלל, ועל התסכול והזעם מהדחיקה והאיון של ערכים הטמונים בליבם של מיליוני ישראלים בזיקתם לעם ולארץ.
ההייטקיסט שיכול להרוויח עשרת מונים, הרופא שיכול לנהל רפואה ומחקר ברמה לעין ערוך גבוהה ובתנאים משופרים, החוקר שיכול לקבל תקן וקביעות במוסדות מכובדים בניכר נשארים כאן בגלל החיבור הערכי שלהם למדינה היהודית -דמוקרטית בה הם גדלו. צעדי הממשלה ורטוריקת ההתנשאות והבוז הופכם את קיומם כאן לחסר ערך, לנטל ולחשש מהשפלה מתמשכת.
רוב קוראי אתר זה מחוברים לאומה ולארץ מכוח זיקה היסטרית ואמונה דתית ובזכות על הארץ ובשייכותה אלינו. האם באמת קשה להכיר כי רבים אחרים דבקים בארצם ואוהבים אותה מכוח זיקות אחרות: חברה צודקת פתוחה, מכילה ומאפשרת קיום רב-גוני? האם הכרה בזיקות אלו מחלישה את הסיפור הראשון ומאיימת עליו, או שמא ההתנערות הבוז, וההתנשאות על הסיפור השני מעידה על חולשה, סגירות חוסר בטחון ופחד מרוח מצויה העשייה להעיף את הסכך מסוכה רעועה.
האחריות המוטלת על כתפי המנהיגות הנה לכבד ולהעמיק את הדבק המשותף, ולא למוסס אותו. לחתור לחלום משותף, רחב, ערכי ובר קיימא על פני חלומות ספציפיים ומגזריים, מפעימים ככול שיהיו.
אם נמשיך לשמר ולדבוק בחלום האישי או המגזרי נשאר לבד, והחזון ייהפך לחלום באספמיה. כי איננו יכולים לשרוד יחד ללא אנשי ההייטק, הרופאים, המדענים הטייסים. איננו יכולים להתקיים באופן ריאלי ואיננו יכולים להצדיק קיום של הכלל באופן רוחני ומחובר כיחידה לאומית עם שאיפות והווה משותף.
חודשיים הנם הרף עין אך גם מרחב מאפשר: האם חלום הבלהות של תל אביב חוגגת להכעיס בליל היום הקדוש תתממש או שמא נדע לכבד את הדבק הערכי של מגוון הציבור הישראלי כדי לכונן מחדש חלום וחזון משותף, גדול, מאחה ומכיל?
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
דעת
ה' משפחות רעות גורמות לחשכת בת העין בגלות, ובהחזקת התורה נמשכים אליה ה' אור. בהגלות היחוד ימשכו לבת עין – ה' אחרונה שבשם ה' אור, והסטרא אחרא תאבד בחשכתה. אֵל אֶחָד...
ה' משפחות רעות גורמות לחשכת בת העין בגלות, ובהחזקת התורה נמשכים אליה ה' אור. בהגלות היחוד ימשכו לבת עין – ה' אחרונה שבשם ה' אור, והסטרא אחרא תאבד בחשכתה. אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. 'הָאֵר עֵינֵינוּ בְּתוֹרָתֶךָ' שֶׁהִיא יְהֹוָה אוֹר בַּחֲמִשָּׁה חֻמְשֵׁי תוֹרָה, שֶׁבָּהֶם מְאִירָה בַּת עַיִן. וּפַעַם אַחֶרֶת נֶאֱמַר, "עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ", בַּעֲבוּר ה' מִשְׁפָּחוֹת רָעוֹת שֶׁגּוֹרְמִים חֹשֶׁךְ לְבַת עַיִן, בִּזְמַן שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ, "אֲנִי יְשֵׁנָה בַּגָּלוּת", וְהַכֹּל נִכְלָל בְּעֵשָׂו, שֶׁבַּעֲבוּרוֹ נֶאֱמַר בְּיִצְחָק, "וַתִּכְהֶין עֵינָיו מֵרְאוֹת", הֲרֵי ה' אוֹר דְּאַבְרָהָם בְּ-ה' אוֹתִיּוֹת שֶׁלּוֹ יִהְיוּ מְאִירִים לְבַת עַיִן זֹאת שֶׁעָלֶיהָ אָמְרוּ, 'בַּת הָיָה לוֹ לְאַבְרָהָם וּבַכֹּל שְׁמָהּ'. וְ-ה' אוֹר הֵם בְּגִימַטְרִיָּא אֶלֶף ל"ה, וְהֵם כַּאֲשֶׁר חוֹזֵר אָלֶף לְאֶלֶף – אֵלֶּ"ה לְנֶגֶד אֵלֶּ"ה, "עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ" – שֶׁגָּרְמוּ חֹשֶׁךְ לְבַת עַיִן זֹאת, וּבְאֵלֶּה שֶׁמִּצַּד הַסִּטְרָא אַחֲרָא יֵאָמֵר, "גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה". וְ-ה' אוֹר דְּמַתַּן תּוֹרָה, כְּלוֹמַר חֲמִשָּׁה חֻמְשֵׁי תוֹרָה, "וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ", מִיָּד יִחוּד שֶׁלְּךָ יִהְיֶה מִתְעוֹרֵר לְגַבֵּי הַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא ה' שֶׁל יהו"ה לְהַשְׁלִים בָּהּ שִׁמְךָ הַקָּדוֹשׁ בְּכָל מַדְרֵגוֹתָיו. רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים לְיִחוּדְךָ אָנוּ מְקַוִּים בֶּאֱמֶת, גַּלֵּה לָנוּ אֲמִתְּךָ וּבְיִחוּדְךָ תַּעֲנֵנוּ, לְיַחֵד שִׁמְךָ בָּנוּ, וְלֹא נֵבוֹשׁ, יְהֹוָה אַל תְּאַחַר, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה.
המשך 06:06 01.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קר קרקר קרעי
שרימפס צאו לנו מהצלחת ומהחיים וקחו איתכם את סמוטריץ רוטמן והר המור וכפיליה הסיקריקים
17:51 31.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בואו ננוח קצת
התגובות פה מלמדות על השנאה והעיוורון בעם, הם אלו שיובילו לחורבן, בעזרתם האדיבה של חברי הקואליציה המופלאים שבמסע פירור המדינה עד שלא יוותר ממנה כלום ושום דבר
08:02 31.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אושי
חייבים להיפרד.
07:59 31.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
אידיוט מזרוחניק מזוכיסט ונחיתי שלא לומד כלום מההתנתקות ותמיד מביא את הלחי השניייה בחדווה ההתפלצנות והנאיביות הטפשית מגיעים כל פעם לשיאים חדשים
23:00 30.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
י
מר פרנקל, אני חושב עליך רק בסוף העיכול, לא בהתחלה
15:00 30.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא צריך להיבהל
מה אתה נבהל מכל גימיק? מי אמר לך שהשנה היו יותר מסעדות פתוחות ויותר סועדים? ויתרה מכך. אין מישהו סביר שהיה רגיל לשמור על צום כיפור ומתכוון לבטל זאת רק כדי להביע...
מה אתה נבהל מכל גימיק? מי אמר לך שהשנה היו יותר מסעדות פתוחות ויותר סועדים? ויתרה מכך. אין מישהו סביר שהיה רגיל לשמור על צום כיפור ומתכוון לבטל זאת רק כדי להביע התנגדות לרפורמה.
המשך 14:45 30.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סאבח איל בנדורה
מר פרנקל היקר אצלנו אכלו, אוכלים ויאכלו שרימפס בכל זמן שחפץ ליבנו, ובתנאי שהפרוטה מצויה בידנו. אנחנו לא מתיחסים לארועים הפאגניים שמצויים בלוח השנה שלך שאין להם שום חשיבות...
מר פרנקל היקר אצלנו אכלו, אוכלים ויאכלו שרימפס בכל זמן שחפץ ליבנו, ובתנאי שהפרוטה מצויה בידנו. אנחנו לא מתיחסים לארועים הפאגניים שמצויים בלוח השנה שלך שאין להם שום חשיבות עבורינו. אל תתחוב את אפך בעיניינינו.
המשך 14:29 30.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מה ההבדל?
אלי כהן שר החוץ נצפה אוכל שרימפס להנהתו ביום שישי בערב לאחר כניסת השבת.
14:09 30.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר