לקראת יום כיפור אנו תמיד נוהגים לחשוב כיצד זה אנו יכולים להתנצל כלפי האל בתקווה שיסלח לנו וימחל לנו על החטאים – אלו הם כמובן החטאים שבין אדם 'למקום'. בכל מה שקשור לבין אדם לחברו, כאן אפילו האל מבין שידו קצרה מלהושיע ורק אנחנו יכולים לסלוח האחד לשני.
אך האם לעולם יהיה בנינו לבין האל יחס א-סימטרי? חד כיווני? הרי היהדות היא כל כולה דת דיאלוגית שמאמינה בשיתוף וביצירת דיאלוג רב מימדי: התנ"ך מורכב ביחסים בין אנשים, ביחסים בין אנשים לאלוהים כך גם הגמרא שכל כולה היא שיג ושיח של 'שקלא וטריא' ו'חברותא או מיתותא' בין רבנים לבינם ובינם לבין האל.
לקראת יום הכיפורים אני מרשה לעצמי לשאול האם אנחנו יכולים לתבוע מהאל לבקש סליחה? הרי רק על עצם השאלה הזאת יהיו כאלו שיפליקו לי או שיסתפקו בקריאה 'חוצפן, איך אתה מעז?' אבל הקריאה ליחסים דיאלוגיים עם האל ראשיתה בקריאתו של אברהם לאלוהים 'השופט כל הארץ לא יעשה משפט' זהו ניסיון לדיאלוג ומעבר לכך ניסיון להעמיד את האל למשפט שהוא בעצמו קבע – האם אברהם – ראשון המאמינים אומר לנו בעצם שגם האל כפוף לטובו?
אבל גם בסיפור איוב שנענש על לא עוול בכפו כתוצאה מהתערבות שבין האל לשטן – גם שם השמיים אומנם מסרבים להודות שטעו ("איפה היית ביסדתי ארץ") אבל מפנקים את איוב בפיצויים ראויים.
הניסיון לדרוש צדק וחרטה על דברים שקרו בעולמו
איני חושב שהקריאה ליחסים דו – כיווניים עם האל שתחילתם הוא דיאלוג כנה וסופם הוא גם הניסיון לדרוש צדק וחרטה על דברים שקרו בעולמו המופלא. אלו הם אינם דברים של כופרים ואפיקורסים מהזן הנקלה אלא ניסיון לפרוץ את הדוגמטיות הדתית המקובלת שיחסיה עם האל הם יחסי אב ובן מושפל או מלך ונתין. כי בפועלנו כך אנו מגמדים הן את האדם שנברא בצלם האל והן את האל עצמו שרוצה בני אדם שמאמינים אבל אינו רוצה רובוטים שמאמינים.
הראייה הזאת בהכרח גורסת שהאל מרגע שברא את העולם יש לו אחריות כלפיו והוא כפוף לחוקיו. סוקרטס אבי הפילוסופיה המערבית העלה בעניין טיעון מעניין: בשיחה עם אותיפרון (אדם שהחשיב עצמו כשליח האלים) הוא שאל האם החסידות (קרי מידת הטוב) טובה בפני עצמה או שהיא טובה מפני שהאלים אוהבים אותה? אדם דתי בוודאי יאמר מפני שהאל אוהב זאת כך – אך בכך הוא אינו מסביר את מושג הטוב והופך אותו לתכונה של האל ואז עולה השאלה הגדולה: האם המצוות מצוות מפני שיש בהן משהו טוב או שהן טובות רק בגלל שהן מצוות כך?
אך ברגע שמגיעים למסקנה כי הטוב הוא תכונה בפני עצמה אז למעשה האל כפוף לה וניתן למעשה לדרוש מהאל סליחה על אותם רגעים שבהן הרוע שלט בעולם והוא עמד מנגד.
יש כאלו שאף הרחיקו לכת מכך וטענו כי האל עצמו פגום ויש בו אפילו רוע. אתם לא מאמינים לי? אז אתם מוזמנים לפנות לכתביו של אחד מגדולי מקובלי צפת שהיה מתלמידיו של האר"י – רבי יוסף אבן טבול שבכתביו מספר כי הסיבה לצמצום ושבירת העולמות היא מכיוון שהאל רצה להיפתר משורש הרע שהיה חבוי בו וזו הסיבה שבמלאכת ה'תיקון' אנו לא רק מתקנים את העולם אלא גם את האל. שנים לאחר מכן יגיע הבעש"ט ויאמר לנו כי 'אלוהים הוא צילו של האדם'.
באתר 'סליחה' (כן יש דבר כזה) שמציע לכל אדם סליחה ובקשת סליחה שמופנית מאנשים שונים פונים גם לאלוהים ומבקשים ממנו שיבקש סליחה: "אלוהים שלנו היקר… גם אתה צריך לבקש המון סליחה מהרבה אנשים שהקשית עליהם מאוד את החיים. שלא ראו אור שמחה שלווה .וגם סליחה מאלו שאצל אחרים ראו את זה מהצד ושאלו את עצמם למה זה מגיע להם למרות שלא עשו בכוונה רע לאיש אלא ההפך עושים המון מצוות אם זה בלשמח אנשים, מצוות רבות למול עינך אלוהים. אתה צריך לבקש סליחה על שאתה מענה אותנו וגורם לנו לצער לבכי לדיכאון על לא עוול בכפינו. אתה צריך לבקש סליחה על האשליות שאתה משלה אותנו כשאנחנו מתפללים אליך. אלוהים הגיע הזמן שתבקש סליחה ותתקן אתה מה שהרסת!".
יש מדרש בכתבים שמספר על משה שבנקרת הצור זכה לראות את התפילין שמניח אלוהים ואם אלוהים מניח תפילין ומתעטף בטלית האם הוא חוגג את החגים? ואם כן מתי יוצא יום כיפור של אלוהים? האם באותו יום הוא צם ומתענה ומתפלל על עצמו? האם אנחנו יודעים להקשיב לתפילות ובקשות המחילה של אלוהים? האם נדע לסלוח לו.
איתן אלחדז ברק – חוקר ומתעד טקסים וחגים בישראל
מה דעתך בנושא?
22 תגובות
5 דיונים
מוזס
כן צריך לבקש סליחה מהאל אל זה שהביא לעולם יצורים עם כיפות סרוגות .הולכים עם כיפה ובזים לאל ולתורתו.איכסה של אתר
01:08 17.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהדות בגובה העיניים
לקראת יום הכיפורים אני מרשה לעצמי לשאול האם אנחנו יכולים לתבוע מהאל לבקש סליחה? לא. אז הוא לא דורש את זה הרי רק על עצם השאלה הזאת יהיו כאלו שיפליקו לי...
לקראת יום הכיפורים אני מרשה לעצמי לשאול האם אנחנו יכולים לתבוע מהאל לבקש סליחה? לא. אז הוא לא דורש את זה הרי רק על עצם השאלה הזאת יהיו כאלו שיפליקו לי או שיסתפקו בקריאה 'חוצפן, איך אתה מעז?' אתה צודק. זאת באמת חוצפה לכתוב במילים כאלה באתר דתי
המשך 05:47 14.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
כופר שוטה גס רוח ואוויל משריש
11:04 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זלמן
מה נסגר עם אתר סרוגים שמפרסם דברי בלע הבל וטיפשות כאלו ועוד בערב יום כיפור. נראה לי העורך הראשי יצטרך להוסיף עוד כמה דפיקות על החזה ביום כיפור. חסרי דעת שוטים...
מה נסגר עם אתר סרוגים שמפרסם דברי בלע הבל וטיפשות כאלו ועוד בערב יום כיפור. נראה לי העורך הראשי יצטרך להוסיף עוד כמה דפיקות על החזה ביום כיפור. חסרי דעת שוטים שמפרסמים דברי כפירה.
המשך 11:03 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
יש דרך להתמודד עם האלוהים להציב בפניו את המשוואה של אדם כצלם אלוהים גם בהיפוכה. והדרך היא "המשפט" . "כי המשפט לאלוהים הוא". במובן שגם האלוהים "נכנע ל"משפט" .הנה...
יש דרך להתמודד עם האלוהים להציב בפניו את המשוואה של אדם כצלם אלוהים גם בהיפוכה. והדרך היא "המשפט" . "כי המשפט לאלוהים הוא". במובן שגם האלוהים "נכנע ל"משפט" .הנה כי כן ,אם למשל העם היהודי יחליט להקים טריבונאל של כל יהודי העולם ורצוי גם נציגי שאר האומות לתבוע את אלוהיו על השואה האיומה . לא רק שייכתב היסטורית מסמך מאלף שיילמד לאלף דור. אלא שגם פרקטית,התיאולוגיה תעלה ותשתכלל בעשר דרגות ביחס או באינטרקציה שלה עם האלוהים . מערכת היחסים תשנה לבלי הכר. שאלוהים חזקה עליו שיקבל עליו כל גזר דין שיינתן במשפט שיתנהל נגדו על ידי כלל האדם או כלל העם היהודי . הנה למשל במשפט ההיסטורי של השואה היה האלוהים מוזמן להתגונן ואם הוא אלוהים כפי שאנו מאמינים היה הוא מוצא הדרך להתגונן גם על ידי אין סוף אנשים שהיו מתנדבים להעלות כל טיעון אפשרי להצדיק את האלוהים . כך או כך אם היה מתקיים משפט שכזה והיה נגזר על האלוהים לגאול סוף סוף את האדם היינו נגאלים מיד כי על האלוהים אפשר להשפיע כאמור אך בחרב המשפט. הנה כי כן הטרמינולוגיה שנתפסו אליה כאן במאמר זה איננה רלוונטית לא צריך לצפות לחפיפה של סליחה גם מצד האלוהים כלפי האדם . אלא צריך לגרום לו שישנה מציאות שהטוב המוחלט שהוא זהה לו יתבטא עלינו במוחש ובגדול . משה אהרון .......
המשך 10:19 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליבי
כל התגובות כאן הן של אנשים שלא חוו רוע אמיתי בחייהם, או שמתכחשים לכך. כיף לכם.
07:40 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זלמן
בתגובה ל: ליבי
מציע לך קצת ללמוד ולהתעמק. יש אנשים שהנחת היסוד שלהם היא שמגיע להם ולכן הם רואים רע. אם הנחת היסוד שכל מה שהאדם מקבל זה חסד שבכלל לא מגיע לו אז כל נקודת המבט מתהפכת. הקב"ה לא חייב לאף אחד שום דבר.
19:24 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוע אמיתי
מי שחווה רוע אמיתי והוריו גדלו בלי סבא- בתא ובלי מתכונים משפחתיים יודע מה זה רוע. רק לפקוח את העיניים ולהסתכל על עכו, לוד, ירושלים וכל הערים המעורבות. ויש"ע שבונה את עצמה לפלשתינים
05:45 14.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלכי
כל היהדות עומדת על התבטלות לפני ה' ועל אי יכולת נברא להבין את עומק שכלו של הבורא. הכותב הוא עז פנים, מבולבל, שאולי מבין בטקסים אך לא בתורה, באמונה היהודית הטהורה.
06:53 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליבי
בתגובה ל: מלכי
או אחד כזה שחווה רוע אמיתי בחייו.
07:41 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שדה
בתגובה ל: ליבי
לא שופט אף אחד. לידיעתך, הרבה מאוד נצולי שואה היו ונשארו עובדי ה'. היה לי רב שעבר את השואה וזוועותיה, היה ונשאר עובד ה' גדול. כן , כעובד ה', היתה לו התבטלות לפני ה'.
20:40 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
.
00:46 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
האתר שלנו זה סרוגים
כתבים כמו אלה גורמים לאתר להראות בדיוק כמו סרודים או כיפה סרוגה עדיף לסגואר את האתר אם זאת המטרה עיתון שכולו בקשה לתרומות. העיתון לא נכנס אלינו הביתה יותר. ממש מפחיד ילדים. נראה עיתון חרדי שיפרסם בעמוד ראשי ילד מסכן ויבקש תרומות על דפים שלמים,אתר שיבקש תרומות בדף הראשי כאילו שזה חדשות. רק אצלנו זה אפשרי להתראות לכם. כנראה שגמרנו. הלוואי רימון היה מסנן את הכתבות האלה
05:43 14.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח
את עצם חייך אתה חייב לו, מהמוסר הטבעי שתתגמד ותתנהג כשפל לפניו, מי שאין לו את זה צריך לעבוד על הגאווה שלו, אבל זה המוסר הכי פשוט שיש, להיות...
את עצם חייך אתה חייב לו, מהמוסר הטבעי שתתגמד ותתנהג כשפל לפניו, מי שאין לו את זה צריך לעבוד על הגאווה שלו, אבל זה המוסר הכי פשוט שיש, להיות צנוע בפני מי שברא ומחזיק אותך בכל רגע ורגע. מה שאתה אומר זה פשוט לא נכון במילים עדינות מאוד.
המשך 17:34 12.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
בתגובה ל: ח
מה זה המוסר הטבעי?
18:26 12.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח
בתגובה ל: עידו
מצפון
19:56 12.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ט
בתגובה ל: ח
ההגדרה שלך למצפון היא מאוד שונה מההגדרה המקובלת. אין קשר בין מצפון ובין יראת שמים
11:00 14.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
לך תעשה איזה שקשוקה טובה, אולי תצדיק את הלחם שאכלת היום. אהבל.
16:49 12.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר