נציגי 'גשר' באולפן סרוגים: "חסרה היום יהדות חברתית" - סרוגים

נציגי 'גשר' באולפן סרוגים: "חסרה היום יהדות חברתית"

מפלגת גשר עוברת בסקרים האחרונים את אחוז החסימה, והשיח של מפלגתה של אורלי לוי-אבקסיס מאיים לשבור את ההגמוניה של החלוקה בין ימין ושמאל, בין דתי לחילוני: "צריך לעסוק לא רק בגיור - אלא גם בדיור"

author-image

עם עלייתה של מפלגת 'גשר' על מפת הסקרים, והאפשרות כי מפלגתה של אורלי לוי-אבקסיס תהיה לשון מאזניים, הגיעו לאולפן סרוגים היום (שלישי) פרופ' יפעת ביטון וחגי לביא: "מפלגת גשר היא חיה אחרת, לא ימין ולא שמאל".

האם המפלגה החברתית תוכל לשנות את השיח הפוליטי, המדיני, הביטחוני – לחברתי? צפו:

"הזיהוי של ימין ושמאל תוקע את הסוגיות החברתיות"

פרופ' יפעת ביטון, מועמדת בעבר לבית המשפט העליון, במקום ה-3 ברשימת 'גשר' לכנסת'. ביטון, ידועה בעשייה משפטית חברתית, ומגיעה מהציונות הדתית, ומאידך גם ידועה בעבודתה בקרן החדשה. הסתירה, לפי ביטון, היא על הנייר בלבד: "הדעות שלנו הם לא הסיפור. גם כשהייתי בקרן החדשה עסקתי רק בסוגיות חברתיות, רק לקדם זכויות עובדים, זכויות נשים, לעזור לנפגעי עבירה. זה מה שאני עושה בכל מקום. גם כשהייתי בעוד מקומות כמו באימפקט עסקתי בחלוקת מלגות ללוחמים מהפריפריה".

אל הרשימה הצטרף המועמד הסרוג חגי לביא, מס' 9: "בגשר אני מרגיש חלק מהנבחרת, לא נער פוסטר כי צריך דתי. אני יצרתי קשר עם אורלי". לביא, שעוסק שנים בחינוך, וגם זכה בפרס חינוך המורה של המדינה, מבקר את ההתרחקות של השיח החברתי מהעולם הפוליטי: "כאדם דתי אני מאוד מתוסכל, הקול הזה, של היהדות החברתית, לא נשמע במזנון הכנסת והממשלה. גם כאשר מעלים סוגיות חברתיות זה אף פעם לא קשור לתורה שיש בה את הערכים האלה: לדאוג לגר, ליתום ולאלמנה, לזכור כי גרים היינו, ונורא קשה לי שכל זה לא נמצא. כדתי מצפים ממני לדבר ולעסוק בגיור, אבל לדיור יש גם ערך משמעותי ביהדות, כך גם לעזור לחלשים בחברה".

הניסיון לשנות את השיח בישראל 2019 מימין ושמאל אל חברתיות נראה בתחילה כדרך להתחמק אם 'גשר' ילכו עם גנץ או נתניהו, אבל לביא מבהיר: "אנחנו לא במשחק הזה. הזיהוי של ימין ושמאל תוקע את הסוגיות החברתיות כבר עשורים בגלל שמערכת הבחירות מחולקת ככה, וכך גם הקואליציות שקמות. צריך שיקום כוח שלא משחק ככה – וזה רק אנחנו – שידע להתמקד בסוגיות חברתיות". פרופ' ביטון מוסיפה: "אורלי הבהירה כמה פעמים שבאנו לקדם את הסוגיות החברתיות, עם תכניות מובנות שיש לנו, ובמובן הזה – זה לא שמאל ולא וימין. בנו לעבוד".

מפלגת גשר – כחלון 2019? לביא: "מה שחסר בפוליטיקה הישראלית זה אלו שבאים מהשטח. אני ממליץ לכל אחד להסתכל על הרשימה של 'גשר' ולראות אם אלה לא האנשים שירצה שיהיו בכנסת". ביטון: "אנחנו רחוקים מאוד ממפלגת 'כולנו' של כחלון. קודם כל אנחנו מפלגה אורגנית, כל מי שמרכיב את הרשימה עבד עם אורלי או מולה, והרוב המכריע עבד זה עם זה. אין הרכבה מן היקב ומן הגורן כמו אצל כחלון: מגלנט ועד מייקל אורן – היו שם חיבורים לא טבעיים. אצלנו החיבורים הם טבעיים, וגם המגוון פונה לכלל החברה הישראלית. יש ברשימה של 'גשר' גם גברים וגם נשים, 50% נשים. אצל כולנו יש רק 3 נשים מתוך 12 המועמדים".

יהדות חברתית: לא רק גיור – גם דיור

גם פרופ' ביטון וגם לביא מדגישים את הערכים החברתיים שיש וניתן למצוא בעולם היהדות: "כל הזמן מדברים על חלוקה של קפיטליזם מול סוציאליזם, ואין שיח של ערכי היהדות של אהבת אדם ולחמלה שיתורגם לפעולה משפטית. אני אמנם לא מגדירה את עצמי כדתייה, אבל גדלתי במשפחת מפד"ל מפוארת, גדלתי בקרית מלאכי ובית אל ולמדתי במדרשיית עמליה. העולם הזה קרוב לעולמי ולליבי".

פרקטיקה: איך יהדות חברתית משתלבת? פרופ' ביטון רואה במערכת המשפט הזדמנות לשלב את ערכי היהדות. ביטון לא מחפשת להפוך את מערכת המשפט הישראלית לדתית אלא "להעשיר ביסודות שיש במורשת היהודית".

לביא: "חשוב להבין, אנחנו חיים בעידן שהכסף הופך למטרה וחזות הכל, ולתורה יש אמירה קונקרטית על כך: הכסף הוא רק אמצעי והוא גם לא שלנו באמת. בדיוק באותה מידה צריך קודם עריכם, ולבחון באיזו חברה אני רוצה לחיות. בחרה שחומלת על חלשיה".

חוק ראשון שתעבירו בכנסת? גם לביא וגם פרופ' ביטון שמים את יהבם דבר ראשון על שינוי מהותי בביטוח הלאומי. להיא: "לקחת את ביטוח לאומי ולהפוך אותו לגוף שיתמוך באמת בחלשים". ביטון: "מאוד חשוב להבין שמאות מיליארדים מכספי הביטוח נלקחו מאיתנו, במקום להביא אותם לגר, וליתום ולאלמנה ולעת סגריר, הכספים נלקחים מאיתנו ואין לנו משענת. הבייסיק של חמלה ממשלתית זה להחזיר את הכסף, ולפחות להפסיק את הזרימה מהביטוח הלאומי לטובת מערכת בריאות ציבורית טובה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
ישר כוח!
רבקה | 02-04-2019 21:17
למי שנמאס מהפוליטיקה הזולה ומושחתת של הליכוד, זאת הבחירה הכי טובה - חובה להכניס אותם לכנסת!
2
ממש נושקים ל4 לפי הסקר היום
מיכל | 02-04-2019 21:30
כמה אלפי קולות נראה לי אם גנץ ימשיך ליפול גשר עוברת
3
גשר הרשימה הכי חברתית
יוני | 02-04-2019 22:18
רק אורלי