ביקורת סרטים: הפרפר • סיפור בריחה שמצליח לברוח מהקיטש

ביקורת סרטים: הפרפר • סיפור בריחה שמצליח לברוח מהקיטש

שני אסירים מתכננים בריחה בלתי אפשרית ממקום שנראה קצת כמו גן עדן, אך הוא לגמרי גיהנום. סרט אקשן מתח דרמטי שמספר סיפור אמתי ועושה את זה קצת צפוי ורגיל, אבל טוב. טוב מאד

הפרפר • סיפור בריחה שמצליח לברוח מהקיטש
  (צילום: יחצ)

ביקורת סרטים: הפרפר

יש איזה קונפליקט מובנה בסרט שגיבוריו אסירים. כי אסירים, בדרך כלל, הם אסירים כי הם עשו עבירה כזו או אחרת. זה לא אומר שאין להם יכולת תיקון או שנגזר עליהם לסבול כל חייהם ובטח שזה לא אומר שהם לא בני אדם שראויים לכבוד ולרגישות. אך זה בהחלט אומר שיש להם עונש שהם צריכים לרצות. קוראים לעונש הזה מאסר.

כשגיבורי הסרט האסירים הם דמויות שמעוררת בנו הזדהות אנחנו במין מלכוד שכזה- אנחנו רוצים שהם יצליחו לברוח, למשל, אך לא באמת רוצים שאסירים יצליחו לברוח, בחיים האמתיים.

הפרפר

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

כדי להקל עלינו להתחבר לגיבורים האסירים, קל יותר לצייר את הסוהרים כאכזריים. אכזריים ואטומים אפילו יותר מהאסירים עצמם. ואז יש שחור ולבן, טוב ורע, שמאד נוח לנו. ואנחנו, כמובן, רוצים בטובתם של הטובים. זה מה שקורה לנו כאן. משהו בסדיזם של מנהל הכלא ושל הסוהרים ובכלל, משהו בעמדת השלטון השחצנית הצרפתית מעורר אנטיגוניזם ואנחנו, בדיוק כמו גיבורי הסרט, רוצים לברוח מכל זה.



אנרי שרייר (צ'ארלי הונאם) המכונה 'הפרפר' (הפפיון בצרפתית) על שם קעקוע הפרפר שיש לו בחזה, הוא עבריין המחובר למאפיה הצרפתית.

בשנת 1931 הוא נתפס בעקבות הפללה, מואשם ברצח ונשלח למאסר באי גינאה שנמצא בידי צרפת. כבר בדרך לשם הוא פוגש את לואיס דגה (רמי מאלק).

לואיס מרצה עונש על עבריינות פיננסית וכולם יודעים שיש לו הרבה כסף. אנרי מציע לו שמירה בתמורה לכסף. השניים נהיים חברים ומתכננים בריחה בלתי אפשרית. הם נהדפים אחורה שוב ושוב, נזרקים לבידוד, ובשלב מסוים נשלחים לאי השדים שממנו איש לא מצליח לברוח.

הסרט מבוסס על סיפור אמתי. אנרי שרייר בעצמו כתב ספר על קורותיו בשנות המאסר המזעזעות ועל ניסיונות הבריחה והבריחה עצמה.

ב1973 הוליווד עשתה לספר עיבוד קולנועי מוצלח וכעת, עושה לו שוב. לא ראיתי את המקור ולא קראתי את הספר. כן קראתי מביני דבר שטענו שאין הצדקה לסרט הנוכחי משום שאינו מוסיף על קודמו כלום.

אז אולי מי שנחשף לסרט הראשון יתאכזב מעט מהנוכחי. אך במידה שלא צפיתם בקודם (וכנראה שלא צפיתם) אני מאמין שתיהנו בכיף מהגרסה הנוכחית.

P_D01_18634.NEF

אתם תיהנו כי למרות שאין בעלילה פיתולים מפתיעים או משהו שלא צפינו בו כבר, הסרט פשוט עשוי טוב. הוא בנוי נכון, יש בו צילומים יפהפיים, יש בו רגעים קולנועיים חזקים והוא בעיקר מספר סיפור חזק וישר שיש בו התחלה אמצע וסוף.

ולמרות הדרמה שגלומה בו, הוא לא דרמטי מדי. וזה חשוב. הכל מרגיש בטעם נכון ומדויק בלי להיסחף, כפי שלעתים הוליווד יודעת לעשות, לדרמות מיותרות ופרצי רגש מוגזמים שאינם מתאימים לסיטואציה. בעיניי, גם השחקנים עושים עבודה לא רעה בכלל. בעיקר הונאם ומאלק.

 

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
פרפר
אם כבר | 01-09-2018 20:20
הספר ענק. הסרט עם מקווין והופמן לא היה טוב. מעניין אם הרימייק הנוכחי יהיה יותר טוב. בכל מקרה אין סיכוי שהוא יתקרב אפילו לרמה של הספר
2
שבוע טוב
עידן הנבואה | 01-09-2018 22:13
מיזמן ראיתי את הסרט הראשון וגם לפי מה שזכור לי קראתי את הספר. אז באמת נהניתי. ראיתי למשל לאחרונה את וולטר מתאו המצחיק בפרקליט הגיס והכיס כמה נהניתי ממנו בעבר. מתאו כל כך יהודי חחחחחח מין ליצן מצחיק עצוב עם המון שכל ממש היתאים לתפקיד. חחחחח
3
הסיפור לא באמת אמיתי
עומר | 07-09-2018 12:09
חשוב להדגיש שהספר (הנפלא) מבוסס בחלקו על חייו של הסופר הנרי שרייר, ובחלקו על סיפורים של אסירים אחרים ששמע, ושאותם הכניס לספרו המפורסם. לפני מספר שנים התפרסם מחקר שמראה שהרבה מהסיפורים בספר נלקחו מקורות חייו וסיפוריו של נידון אחר - רנה בלבנואה, שכתב 30 שנים לפני הנרי את הספר הגליוטינה היבשה. חפשו בגוגל / ויקיפדיה. רק להדגיש שהספר עצמו נפלא, ושרייר הוא מספר סיפורים מחונן ומרתק. אבל זה כנראה לא סיפור אמיתי
הפרפר
תומר | 21-10-2018 13:31
האמת שהסיפור אמיתי לגמרי ! אני הנכד של אנרי שרייר ( כמובן שיש עיבוד מדהים ומוסיפים דברים לעלילה ! אבל המקור יותר חזק בהרבה מהסיפר המסופר )
4
שינו לגמרי את הסיפור. תחושת היאוש אשר
שי | 31-10-2018 12:15
אפיינה את הסרט הקודם ובמיוחד את הסרט חסרה. ערבבו כמה נסיונות בריחה לאחת גדולה שלא משקפת כלום מהכמיהה האדירה לחופש. הדמויות שטוחות לגמרי דומה יותר לאקספרס של חצות מאשר לסיפור האמיתי של הפרפר דרך אגב יש המשך לספר. לסםר ההמשך קוראים בנקו