הצטערתי לקרוא את דבריו של הרב שרייבר, שיצר חלוקה שאינה הוגנת בין רגישות אנושית ובין הלכות הטהרה והקדושה. מדבריו ניתן להבין, כי העדפת הפסיקה הידידותית יותר (אשר מעוגנת היטב במקורותינו), פוגעת בהכרח בערכה של המצווה, ובאופן קיומה.
הרב בחר שלא להתמודד באופן ישיר עם השיטות ההלכתיות המתירות טבילה ללא נוכחות בלנית, כולל בקרב רבנים בני דורנו, והתמקד בתגובת הרב פרבר, אשר מוצגת על-ידו כצינית, מניפולטיבית ומסוכנת, ולדבריו:
"לעיתים נדמה כי יש הממהרים להאשים את הרבנים בכלל ואת הרבנות הראשית בפרט באטימות לסבלם של הנשים, אבל אולי הממהרים להקל אטומים לסבל הרוחני שחווה הנשמה בפגימת כל שהיא בקדושת הטהרה והמשפחה?"
אמנם הרב לא דן בשאלה ההלכתית, אך הוא מניח כהנחת יסוד, שטבילה ללא בלנית עלולה לפגום ב'קדושת הטהרה והמשפחה'. אם הבנתי נכון את המושג הערטילאי משהו, כוונתו לטבילה שאינה כהלכה. אמנם כפי שציין הכותב, הוא אינו דן בשאלה ההלכתית, אך יחד עם זאת, הוא ציין כי אפשרות זו אינה עונה על דרישות ההלכה. מניין לאותה טענה תמוהה? על מה מבוססים הדברים? האם למשל, הרב מרדכי אליהו זצ"ל חשוד כמזלזל בהלכה וכמתנגד לממסד הרבנות?
את השאלות כלפי הרבנות יש להעלות באופן מסודר ומכובד, ולא פופוליסטי. הטענה כי פסיקתה של הרבנות הראשית נובעת בהכרח משיקולים הלכתיים טהורים, אף אם אינם מובנים לנו, הציבור הנבער, מופרכת שוב ושוב אחת לשבע שנים, עם התחדש עלינו שנת השמיטה, ומלחמות הכוח הפוליטיות הנלוות בנוגע להיתר המכירה. יתר על כן, המתנגדים להיתר יודעים היטב, כי רובו של העם ירכוש תוצרת חקלאית מחקלאים יהודים, שעובדים בשמיטה! האם הדאגה לכלל ישראל מטרידה מישהו שם למעלה?
אותה הדאגה, הנדרשת כל-כך לכלל ציבור הנשים הטובלות, ואלה הנמנעות מכך, מתפרשת כשיקול לא ענייני בדברי הביקורת של הרב שרייבר. הצגת האפשרות של טבילה ללא נוכחות בלנית כ"שינוי מהמסורת" ו-"שינויים שאין להם אפשרות הלכתית" חוטאת לאמת, וזאת משום שלאורך ההיסטוריה טבלו רוב הנשים ללא בלנית, ולעתים קרובות אף ללא אשה נוספת כלל, וזאת מחמת תנאי החשיכה ששררו בשטח. גם עם הקמת מדינת ישראל, ולמעשה עד ימינו אלה )!!!( ישנם מקוואות רבים במושבים ובקיבוצים דתיים, שם אין בלנית כלל, או שניתנת בהם האפשרות לכל אישה לטבול על-פי בחירתה. מי קובע אם כן, מהי המסורת?
בסיום דבריו יצא המרצע מן השק, והוא תוקף את ארגוני זכויות הנשים, אשר נאבקים בממסד הרבני, "ומדרדרים את גבולות ההלכה לגבולות בלתי הפיכים", לטענתו, שמירה על גדרים וסייגים מעין הנדון נועדה לעמוד בפרץ, ולשמור על ההלכה מפגיעה חמורה זו. ברצוני לשאול, כיצד העדפה של דעה הלכתית אחת על-פני חברתה מהווה הדרדרות של גבולות ההלכה? ומי קובע באילו מקרים יש לקבוע גזרות, סייגים ותקנות לחישוק ההלכה המאוימת?
לחיזוק טענתו האחרונה, הרב הציע לנשים המדוברות להימנע מפעילות פופוליסטית, ולפנות באופן דיסקרטי לרב המקומי, על-מנת לקבל פתרון אישי הולם. מניסיוני בליווי כמה נשים, שאכן נקטו בדרך זו, הן לא קיבלו מענה אישי, שיאפשר להן את הטבילה כרצונן (ועל-פי ההלכה כמובן), אך מעבר לכך, מי יטען את טענתן של העשוקות והשותקות, העוברות מדי חודש חוויה משפילה וטראומתית, ואתה חוזרות לבתיהן ולבעליהן?
==
הרבנית עידית ברטוב היא יועצת הלכה בארגון 'עתים' ופעילה במטה המאבק נגד חוק המקוואות – בו שותפים: ארגון עתים, תנו לטבול בשקט – סיעת ירושלמים, עבודה שבגוף, אדוות, קולך, נאמני תורה ועבודה.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
0 דיונים
גושניק
יש יהודים שמגיבים שלא לומדים ולא קשורים לשם. אז מה אתם רוצים להגיד? מה שאתם מראים שאתם יהודים שלא למדתם או מישיבות של רפורמים. יש שו"ע ויש רבנים גדולים. אין ירושלים חרבה אלא בגלל...
יש יהודים שמגיבים שלא לומדים ולא קשורים לשם. אז מה אתם רוצים להגיד? מה שאתם מראים שאתם יהודים שלא למדתם או מישיבות של רפורמים. יש שו"ע ויש רבנים גדולים. אין ירושלים חרבה אלא בגלל שהשוו גדול לקטן...
המשך 19:09 28.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחום
בסוגיית היתר מכירה הפסיקה למעשה מלווה גם בהרבה פוליטיקות. מכאן שאין שום משמעות לסוגיות הלכתיות באשר הם, ו"כלל הפסיקה" היחיד הוא "ידידותיות". לכן גם הרבנית המלומדת לא טורחת לסתור עם מקורות...
בסוגיית היתר מכירה הפסיקה למעשה מלווה גם בהרבה פוליטיקות. מכאן שאין שום משמעות לסוגיות הלכתיות באשר הם, ו"כלל הפסיקה" היחיד הוא "ידידותיות". לכן גם הרבנית המלומדת לא טורחת לסתור עם מקורות את הטענה שהפסיקה המקובלת בכל עם ישראל מצריכה לכתחילה בלנית. ההלכה זה לא האישו מבחינתה.
המשך 00:50 28.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא מכירה ככ את הישיבה...
19:43 27.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבל מאד שהחילוניזם זורם כבר עמוק בדבריך, אבל היהדות בנויה על הררכיות: תלמידי חכמים, אחריהם כהנים, אחריהם חברים, אחריהם שאר ישראל, אחריהם עמי הארצות. כל הש"ס מלא עם זה - בניגוד...
חבל מאד שהחילוניזם זורם כבר עמוק בדבריך, אבל היהדות בנויה על הררכיות: תלמידי חכמים, אחריהם כהנים, אחריהם חברים, אחריהם שאר ישראל, אחריהם עמי הארצות. כל הש"ס מלא עם זה - בניגוד מוחלט לרעל השוויון שפשה בדבריך. הבעיה השנייה שלכם היא ההערצה והסגידה המוחלטת לתעודת גמר, במקרה שלנו הסמכה כרב. הערצה שבאה לחלוטין מהעולם החילוני המבולבל, כי רב אינו הסכמה, אלא יגיעה אינסופית 24X7X365 בתלמוד ובמפרשיו ראשונים אחרונים ופוסקים, והתבטלות מוחלטת בפני מי שקטנם עבה מכרסו בידיעת התורה, בשימושה וביגיעתה. תעודת רב היא אפס. כי יכול יהודי להיות בעל תעודת רב ואינו ח"ו אלא פחות מיהודי מפשוט ואינני בא ח"ו לרמוז על איש אלא רק להביע את הכיוון. אכן, זכותו של כל רב להביע את דעתו ההלכתית, אבל מתוך הכרת מקומו התחילתי במערכת ומתוך התבטלות מוחלטת בפני מי שגדולים ממנו בכל מדד ואחרי בקשת המחילה ובצורה אישית - לא מעל דפי אתרי אינטרנט פופוליסטיים רדופי רייטינג כמו האתר הזה - ועמם הסליחה על אמירת האמת
המשך 16:17 27.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
את עדיין עם כיסוי ראש? הדור הבא כבר בלי
ולכתוב אחת חדשה שתסכימו איתה
09:09 27.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
פסיכית, רדודה, שטחית - במקרה הטוב. שחקנית - במקרה הפחות טוב. כנראה שהא והא איתנייהו בה.
08:39 27.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אולי תקראו ואז תגיבו? 3-הרב מרדכי אליהו הוא בראש ההיררכיה של זמננו. 4-הרב מרדכי אליהו מחפש כותרות-אתה אמרת...
02:12 27.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלל יוספי
שרק מי שיודע ארבעת חלקי שלחן ערוך שיעסוק בהלכות ציבור. כל הדיון הזה ודומיו מלמדים כמה הוא צדק. אנחנו נשלם, ואולי כבר משלמים, מחירים קשים בהתרחקות הנוער ממחויבות להלכה. אנא...
שרק מי שיודע ארבעת חלקי שלחן ערוך שיעסוק בהלכות ציבור. כל הדיון הזה ודומיו מלמדים כמה הוא צדק. אנחנו נשלם, ואולי כבר משלמים, מחירים קשים בהתרחקות הנוער ממחויבות להלכה. אנא רבותי מ"סרוגים" לא צריך לפרסם כל דבר ולעשות את הציונות הדתית כעדר מבולבל שמושך לכל הכיוונים.
המשך 00:19 27.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר מלאך
אלה מהם ש"כותבים בתור אישה" ואלה מהם שמסתירם רק את שמם ולא את מינם: אין צורך לשנות כלום, כבר מלפני 850 שנה כתב הרא"ש שמותר לטבול ללא בלנית והמחבר בשו"ע...
אלה מהם ש"כותבים בתור אישה" ואלה מהם שמסתירם רק את שמם ולא את מינם: אין צורך לשנות כלום, כבר מלפני 850 שנה כתב הרא"ש שמותר לטבול ללא בלנית והמחבר בשו"ע פסק זאת גם כאופציה של בדיעבד, אז די להטביע אותנו בשטויותיכם - שובו והטביעו את עצמכם בלימוד התורה, שהמאור שבה ישיב אתכם למוטב...
המשך 22:54 26.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל המבולבל
שכחת לציין בדבריך בשרשרת המסירה ובהיררכיה ש"משה רבינו שבדור" הוא הרב צבי טאו שליט"א. למקרה שהתלהבת, הדברים נכתבים בהומור, כמובן. למה בהומור? כי מה שכתבת הם הבלים גמורים. אין בתורת...
שכחת לציין בדבריך בשרשרת המסירה ובהיררכיה ש"משה רבינו שבדור" הוא הרב צבי טאו שליט"א. למקרה שהתלהבת, הדברים נכתבים בהומור, כמובן. למה בהומור? כי מה שכתבת הם הבלים גמורים. אין בתורת ישראל "רב גדול" ו"רב קטן". חכמים אומרים "עשה לך רב" ולא "עשה לך אפיפיור". לכל רב יש זכות קיום ולכל רב הזכות והחובה להביע את עמדתו, ועליך לבון את עמדתו גם אם, בעיניך, הוא "רב קטן". מה גם שכידוע אנחנו חיים בעלמא דשקרא אז מי אנו שנגדיר מישהו כ"קטן" ואת חברו כ"גדול... צריך להתייחס עניינית לטענות ועניינית, טוענת הרבנית במאמר, שההלכה מתירה לטבול ללא בלנית. תתייחס לזה... נראה אותך...
המשך 22:51 26.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר