מורה לאזרחות מבית הספר בו אני מלמד שלחה לי הזמנה להפגנה של ארגוני זכויות האדם במוצ"ש במוזיאון ת"א (אלא איפה?), להלן תשובתי.
לכבוד …
שלום ותודה רבה על ההזמנה,
זכויות האדם אכן צריכות חיזוק. בכל מקום ובכל עת. הן צריכות חיזוק במוצאי שבת זו, כמו גם במוצאי השבת שקדמה לה ובזו שתבוא לאחריה. עינינו, כאזרחים, צריכות להיות פקוחות תמיד על השלטון לבל ימעל זה בתפקידו להגן על זכויותינו.
כמי שזכויות האדם יקרות לליבו ובמקרה אף לוקח חלק פעיל בפרויקט מחקרי בנושאי זכויות אדם במכון הישראלי לדמוקרטיה, אני מוצא את עצמי דווקא מאוד מוטרד מסימני השאלה הגדולים שמרחפים סביב רשתות הקשרים ודרכי המימון של ארגונים רבים המכונים 'ארגוני זכויות אדם', אם כי מודה שמידת התבונה והלגיטימציה של התערבות פרלמנטרית בנושא יכולה להיות שנויה במחלוקת.
אני חושב שכל אדם החרד לזכויות האדם צריך להיות מוטרד מכך גם הוא. כתורם קבוע של 'עדאלה' או 'זוכרות' הנהנים בעקיפין מכספי המיסים שלי, מאוד מאוד מעניין אותי לדעת את כל הפרטים האלה לגביהם. הסירוב המנומס שלהם לעשות זאת גורם לי, מה לעשות, לסקרנות רבה אף יותר.
אינני מכיר חוק טבע לפיו אור השמש מיטיב לחטא רק את כביסתם של אחרים ולא את כביסתך שלך. על כן, התובעים שקיפות מאחרים, ייטיבו אם יאחזו גם הם במידה נאה זו.
בהפגנה הקרובה לא אשתתף, אך אם יורשה לי אבקש להציע הצעה. הצעתי היא כי לצד הזעם והמחאה, יוקדש מעט ממוצאי השבת הקרובה גם לחשבון נפש מסוים.
בתלמוד הבבלי, מסכת ברכות נאמר כך: אם רואה אדם שיסורין באין עליו – יפשפש במעשיו. דהיינו, מעבר לחיפוש אחר סיבות וגורמים חיצוניים למצבנו, על האדם ועל הציבור מוטלת החובה לבחון תמיד האם ועד כמה מוטלת גם עליהם האחריות למצבם שלהם. על כן, אני מאמין כי לא יהיה זה למותר לשאול – האם ועד כמה אחראים הארגונים המכונים 'ארגוני זכויות האדם' למצבם שלהם, וחמור מכך למצבו של רעיון זכויות האדם בישראל, אותו ניכסו לעצמם, התחייבו לפעול למענו ויתכן כי מעלו בחובתם זו.
האם ועד כמה יכולים קברניטי הארגונים הללו לרחוץ בנקיון כפיהם ולומר כי לא ניתן לזקוף גם לחובתם את העובדה שזכויות האדם הפכו למונח מחנאי, פוליטי, כיתתי המזוהה חד-חד ערכית עם קבוצת המיעוט השמאלית בישראל, בלא הסבר על מה ולמה סמוק דמם של מיעוטים מסויימים המקבלים -באופן שרירותי- הגנה אל מול שרירות לב השלטון, ואילו כאשר נפגעים מיעוטים אחרים – חרדים, דתיים, מתנחלים – מוצאים הם דלת סגורה?
האם ועד כמה המעורבות של ארגוני זכויות אדם והקרן החדשה לישראל בחרמות אקדמיים, תרבותיים וכלכליים נגד ישראל לא מהווה הסבר לשפל התדמיתי של רעיון זכויות האדם?
האם ועד כמה לא אשמים ארגונים אלה בזיהוי המונח "זכויות אדם" כמונח אנטי-ציוני, אנטי-יהודי, אנטי-דמוקרטי? ומה באשר לשתיקה אל מול פעילות רבים מארגונים אלה (ארגונים באתיג'את, ארגון עדאללה ואחרים) אשר בחלקה חותרת תחת יסודות המדינה, נגד מהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית ואפילו נגד קיומה הפיזי כפי שהתברר בפרשת מח'ול ובפרשיות אחרות?
האם ועד כמה לא אחראים ארגונים אלה עצמם לבידודם הודות לשיתופי הפעולה ההזויים, שאין הזויים מהם, בין דמוקרטיים לאנרכיסטיים, בין שמאל סוציאל-דמוקרטי (קל וחומר זה המרקסיסטי) לבין לאומנות ערבית פונדמנטליסטית אלימה (בלעין כמשל), ופרשת טלי פחימה יכולה בהחלט להמחיש את הדקיקות הבלתי נתפסת של המרחק הזה שאמור לכאורה להיות כרחוק מזרח ממערב. האם אין בכך משום מתן פשר לתחושתם של רבים בימין ובמרכז הפוליטי ש'גנבו לנו את זכויות האדם'?
האם ועד כמה קריאות 'גנב, גנב', זעקות הקוזאק הנגזל, אזהרות מעייפות מפני מדרון חלקלק, השוואות חסרות תימוכין ל-1932, 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938, 1939 וכן הלאה, מעוררות ספק אצל אזרח מן השורה לגבי עצם קיומה של סכנה לזכויות אדם? ומה באשר למכתבים הממוחזרים שהארץ נהנה לפרסם מעת לעת ובהם אדם שכתב כמה שורות מנוקדות מכונה משורר, חותם על מכתב ומוגדר כ'אמן', חותם על מכתב נוסף ומוגדר כ'איש רוח', חותם על עוד אחד ובמאמר המערכת של הארץ השבוע מכונה כבר 'אינטלקואל'. האם היעדר היושרה האינטלקטואלית של אותם ציירים ופסלים שמשום מה מכונים 'אנשי רוח' הכותבים משפטים כמו "אם תקום ועדת הציד, יאבד השלטון בישראל כל שארית של לגיטימיות. כל פעולותיו וכל חוקיו יהיו בלתי חוקיים בעליל" – האם משפטים מגוחכים כאלה אינם מגחיכים גם את האלמנטים הרציניים בסיפור?
על כן, המותח את החבל – אל יתפלא כי איננו יכול להחזיק בו עוד משני קצותיו.
יתכן ובשאלות האלה די, אך אדם עיקש עשוי להוסיף ולהקשות על מארגני ההפגנה קושיות נוספות –
מאמר מערכת שלם הקדיש עיתון הארץ לפרשת מעצרו המקומם של האנרכיסט יונתן פולק. אינסוף מלל הקדיש העיתון לפרשיות דומות. האם עשה כן גם באשר לעצורים בתקופת ההתנתקות? למפגינים רבים, בהם קטינים, שישבו במעצרים סיטונאיים ודרקוניים ממושכים בהרבה? כמה מילים הוקדשו בו באשר לסוגיית המעצרים המנהליים של פעילי ימין? כמה הוקדש למעצר השערורייתי של הרב שפירא שנועד כל כולו לשמש אמצעי לחץ על תלמידיו? האם נכתב מאמר מערכת על הוצאת הצווים לעצירת האוטובוסים בדרך להפגנה בכפר מיימון בקיץ 2005?
אם דוקטרינת הדמוקרטיה המתגוננת יכול לפעול כלפי צד אחד, מדוע לא תופעל גם כלפי צד שני?
האגודה לזכויות האזרח ניהלה מאבק משפטי ארוך ומוצלח עבור משפחת קעדאן אשר ביקשה לבנות את ביתה ביישוב קציר. מה עשתה אגודה זו למען המשפחות היהודיות שביקשו לבנות את ביתן בפקיעין וחייהן ניצלו אך בקושי מהפוגרום שהתחולל מולן ב-2008?
ארגון 'בצלם' מקדיש מאמצים רבים לתיעוד כל מקרה של הפרת זכויות אדם ביהודה ושומרון וכל ענף עץ זית שהושחת בידי מתנחל או פרובוקטור. האם טיפל באלימות המופרזת של שוטרים כנגד אזרחים לא חמושים, בהם קטינים, בפינוי מאחזים בשומרון?
מדוע בסקירה הדקדקנית של פגיעות ברכוש ובנפש נפקד מקומה של האבן הכבדה שניפצה את שמשת מכוניתי במטרה לקפד את חיי משפחתי בערב יום כיפור התשס"ח? מדוע מי שמוטרד מזכויותיהם הקנייניות של פלסטינים איננו מוטרד אל מול הפגיעה המדהימה בזכויות הקניין של יהודים בתקופת ההקפאה?
יתרה מכך, אם תעייני בצו האלוף שקבע את ההקפאה תראי איזו לוליינות לשונית נדרשה על מנת להדגיש – לא במפורש, כמובן, שהרי זו גזענות – כי האיסור חל על יהודים ועליהם בלבד.
ארגוני זכויות אדם רבים מחו ובצדק על מכתב הרבנים הגזעני, אך מדוע על השאלה 'איפה היו אותם ארגונים כאשר מונעים מיהודים לממש את זכויותיהם הקנייניות בשייח ג'ראח, באישור בית משפט, אך ורק בשל היותם יהודים' תהיה התשובה המדהימה שאותם ארגונים מוצאים עצמם מפגינים נגד אותם יהודים.
על הצביעות והצנעת הכביסה המלוכלכת באשר לפגיעה בזכויות נשים והטרדות מיניות באותן הפגנות יום שישי – אין צורך להרחיב.
שלום עכשיו מתעדת באופן שוטף את מצב הבנייה הבלתי חוקית/מורשית במאחזים ביהודה ושומרון. איזה גוף אחר תחת ארגון הגג של האגודה לזכויות האזרח עושה זאת באשר לבנייה הפראית הבלתי חוקית במגזר הערבי, במיוחד בגליל ובנגב?
שלוחות רבות של האגודה לזכויות האזרח פועלות לשיפור מצבם של ערביי ישראל בהיבטי הבנייה והתכנון, מדיניות המים ועוד. איזו משלוחות אלו מרימה קול זעקה אל מול מצבם של 10,000 מפוני גוש קטיף, אשר פונו בכוח על ידי הממשלה וחיים קרוב ל-6 שנים באתרים זמניים?
ואם לחזור עוד אחורה – היכן היו ארגוני זכויות אלו בעתירות שהגישו לבג"צ מתיישבי הגוש נגד תכנית ההתנתקות? בג"צ דווקא פסל חלקים מהחוק כיוון שראה אותם כפוגעים באופן בלתי מידתי בזכויות המתיישבים. האם עיני 'ארגוני זכויות האדם' טחו מלראות זאת?
אין בידי תשובות לשאלות אלו, אך אשמח מאוד מאוד לשמוע את אלו שלך.
שוב תודה על ההזמנה,
נריה
==
נריה כהן הוא מחנך בתיכון חדש בת"א, סטודנט למשפטים באונ' בר אילן ולהיסטוריה של עם ישראל באונ' העברית.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
יהב עצמון
במלחמת העולם השניה הפעיל סטאלין את הסוציאליסטים במדינות הדמוקרטיות("אדיוטים שימושיים") במטרה לעכב כל התנגדות מעשית להיטלר ולגרמניה הנאצית, הרצון הטיבעי של האומות להגן על עצמן נוטרל, כתוצאה מכך מלחמת העולם...
במלחמת העולם השניה הפעיל סטאלין את הסוציאליסטים במדינות הדמוקרטיות("אדיוטים שימושיים") במטרה לעכב כל התנגדות מעשית להיטלר ולגרמניה הנאצית, הרצון הטיבעי של האומות להגן על עצמן נוטרל, כתוצאה מכך מלחמת העולם השניה נפתחה בתנאים איומים ומליונים רבים שילמו בחייהם!
המשך 10:45 16.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרון
לכולם יש טענות על כולם, וכולם יכולים להתגונן על הטענות שכולם טוענים. כל אדם בעד זכויות אדם מהסיבה הפשוטה שהוא נהנה מהם. השאלה היא בעימות בין ערכים או במיזוגם, מה...
לכולם יש טענות על כולם, וכולם יכולים להתגונן על הטענות שכולם טוענים. כל אדם בעד זכויות אדם מהסיבה הפשוטה שהוא נהנה מהם. השאלה היא בעימות בין ערכים או במיזוגם, מה גובר על מה וזהו הקושי. בהתנתקות למשל התברר שהשמאל הוא בעצם פאשיסט שהרי הוא שם את ערך המדינה לפני אזרחיה. אני זוכר את הדיבורים באותה תקופה:" לשם יחוד המדינה". אני חושב שכולנו צריכים לעשות חשבון נפש- תמיד. אני חושב שאחנו צריכים לשאול מה אנחנו עושים פה? האם יש לנו אמירה שמצדיקה את קיומנו ?האם אנחנו זרוע של אמריקה והמערב במזרח התיכון? אולי "עצם בגרון" של מדינות ערב? כשנענה תשובה אמיתית וברורה לזה, גם דברים אחרים יתבררו... כל טוב
המשך 08:54 16.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיקי
ניכר שהכותב אכן שואף לדו-שיח, ולכן חבל שדייק כל כך מעט בדבריו. 1. שלום עכשיו אינה עוקבת אחר הבניה בהתנחלויות מתוך שיקולים של זכויות אדם, אלא מתוך שיקולים מדיניים, והחשיבות המדינית...
ניכר שהכותב אכן שואף לדו-שיח, ולכן חבל שדייק כל כך מעט בדבריו. 1. שלום עכשיו אינה עוקבת אחר הבניה בהתנחלויות מתוך שיקולים של זכויות אדם, אלא מתוך שיקולים מדיניים, והחשיבות המדינית של בניה בלתי-חוקית תלויה בתפיסה הפוליטית של המתבונן. לכן אין להתפלא על שאף ארגון זכויות אדם או אזרח לא עוסק בבניה בלתי-חוקית ביישובים ערביים - ככלל, הפרות של חוק התכנון והבניה אינן עניין לארגונים כאלו יותר מאשר עבירות תנועה או הלבנת הון. קח בחשבון ש"שלום עכשיו" אינה תנועת זכויות אדם במובהק, אלא בראש ובראשונה תנועת שלום (אם כי כמובן שהנושאים קשורים קשר הדוק), והעניין שלה בבניה בשטחים אינו נובע מדאגה לזכויות אדם אלא משיקולים לגיטימיים אחרים. 2. "התובעים שקיפות מאחרים" תובעים שקיפות ממדינה וממוסדותיה, לא מארגונים ומאנשים פרטיים. המדינה חייבת בשקיפות משום שהיא כל כך חזקה (מחזיקה במונופול על האלימות הלגיטימית). בכל מקרה, אין שום מחסור בשקיפות שכן הארגונים המדוברים ממילא חושפים את מקורות המימון שלהם. אלא שאם חברי כנסת מצד אחד של המפה הפוליטית מוציאים את דיבתם של ארגונים מסוימים, וחברי כנסת מאותה מפלגה מקימים "ועדת חקירה" לחיפוש פגמים במימון של אותם ארגונים (ורק של אותם ארגונים), מותר לחשוד שעבודת הועדה לא תהיה עניינית, שהועדה תמצא איזו שטות להיטפל אליה ותנפח אותה לכדי בגידה, ושכל העניין יגיע לכל הפחות לכדי הוצאת דיבה המלווה בהסתה. כשליברמן קורא לארגוני זכויות אדם "סייעני טרור", צריך להבין שהוא מתיר את דמם של אנשים שבבחינה אובייקטיבית לא עברו שום עבירה. האם לא נלמד דבר מרצח גרינצווייג? 3. האגודה לזכויות האזרח דווקא נקטה עמדה בעניין עמונה. http://news.walla.co.il/?w=/1/856238 וגם בעניין כפר מיימון: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=603093&contrassID=1 4. מהיכרותי עם אנרכיסטים, אין שום דבר הזוי בשיתוף פעולה בין דמוקרטים לאנרכיסטים. מדובר לרוב באנשים אינטילגנטים השואפים לחירות האדם באופן לא אלים, ולא בארגון טירור כפי שאולי הדבר נשמע לחלק מהאנשים. המילה "אנרכיסט" נשמעת לרבים כמו משהו מאוד מסוכן, אבל בימינו ובארצינו אין פעילים "צמחוניים" יותר מהאנרכיסטים - במובן של לא-אלימים. אני חושב ומקווה שהצדק עם הכותב בעניין אחד - זעקות השבר בעניין ועדת החקירה הן כנראה מוגזמות ואולי מעט מגוחכות. אבל לחששות ולאזהרות "המעייפות" מפני מדרון חלקלק יש גם יש על מה להסתמך. יש בעם ישראל המון שנאה לאופוזיציה, והאיומים באלימות פוליטית הם תכופים מאוד - אולי אתה לא חשוף להם כל כך, משום שאתה לא שמאלני. מלבד האיומים התכופים באלימות, יש כל מיני סימנים מדאיגים כמו "תורת המלך" או האזכור של "ריכוז עמלקים במחנות השמדה" כחלק מתוכנית מעשית. אז אולי זה קצת מעייף אותך לשמוע את זה שוב ושוב, אבל אתה חייב להודות שזה קצת מדאיג. http://www.myim.co.il/modules/alonim/pdf/117.pdf לסיום שאלה לכותב: באיזה אופן "עדאללה" ו"זוכרות" נהנות ממימון עקיף של משלם המסים? לא אצטער אם זה המצב, אך לא ידוע לי דבר על כך.
המשך 02:20 16.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלון
נריה צהריים טובים, אני לא אתייחס לקריאת כל המאמר שלך. אני רק אתייחס בנקודות מסויימות המתארות את הסיבה העיקרית בשבילה אני חושב שכן צריך להגיע מחר להפגנה. - נראה כי חל פה רצון...
נריה צהריים טובים, אני לא אתייחס לקריאת כל המאמר שלך. אני רק אתייחס בנקודות מסויימות המתארות את הסיבה העיקרית בשבילה אני חושב שכן צריך להגיע מחר להפגנה. - נראה כי חל פה רצון עז לקעקע את ארגוני זכויות העובדים בכללם. - לארגוני זכויות העובדים בכללם הודבקו המונחים "שמאלנים", "עוכרי ישראל" במקום המונחים העיקריים עליהם הם מתבססים "שומרי זכויות אדם". - ובכן, תפקיד ארגונים אלו הם לשמש לנו ראי למעשינו בכללם. בנסיון לקעקע אותם ולהוציא אותם מחוץ לחוק, אפשר לראות זאת משום סכנה לזכויות האדם במדינה באשר הם. - לא ניתן להכליל כלל ארגוני זכויות האדם! כמו שנאמר מתחתיי כאשר יש מניעה להטלת ספקות במטרות הארגון או בכספים אשר הוא מקבל, יש לפנות למשטרה. שימוש ברשות המחוקקת זהו שימוש פסול. לא דמוקרטי אשר מנוהל ע"י אנשים לא דמוקרטיים. -הדרך היחידה להראות תמיכה בגופים הכל כך חשובים הללו, גופים אשר מעבר לכל ספק חשובים מבחינת האופי של הדמוקרטי של המדינה שלנו, היא לבוא להפגנה. - למרות חילוקי הדעות שלך ושלי עם חלק מדעות ארגונים אלה, אני קורא לך כן לבוא, ולהגן על המדינה שלך. כי אם לא תעשה את זה, זוהי התחלה של דרדור. שבת שלום אלון
המשך 13:51 14.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמאל = הרס עצמי
לא סתם שמועות. תודה על ההוכחה
03:44 14.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
דברייך המלומדים מעניינים ומעוררים מחשבה אך האמת הרבה יותר פשוטה. במדינה דמוקרטית ובחברה בא אני רוצה לחיות אל לנו לראות צילי הרים כהרים. אם יש חשד ולו הקל ביותר לעברה-...
דברייך המלומדים מעניינים ומעוררים מחשבה אך האמת הרבה יותר פשוטה. במדינה דמוקרטית ובחברה בא אני רוצה לחיות אל לנו לראות צילי הרים כהרים. אם יש חשד ולו הקל ביותר לעברה- ומימון ממדינות אוייב הוא עברה אז נא לפנות למשטרה ולפתוח בחקירה. לא כל כך ברור מדוע להפוך זאת להתנגשות והתגוששות בזירה הפוליטית. ברור לי שגם אם תמכתי במטרתו של ארגון ואגלה כי הוא קיבל כסף ממקורות לא כשרים אחדול מלתמוך בו באופן מיידי.
המשך 21:49 13.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רננה
למה כן אגיע להפגנה בעד זכויות האדם. מסתבר שהמשפטן המתלמד חושב שזכויות אדם הן עניין לשמאלנים. אני מבינה שאתה סובר שלאנשי ימין אין חלק בהשקפה זו. כנראה שהמחלקה בה אתה לומד...
למה כן אגיע להפגנה בעד זכויות האדם. מסתבר שהמשפטן המתלמד חושב שזכויות אדם הן עניין לשמאלנים. אני מבינה שאתה סובר שלאנשי ימין אין חלק בהשקפה זו. כנראה שהמחלקה בה אתה לומד מעודכנת ועומדת בשורה הראשונה של הפקולטות למשפטים....
המשך 17:45 13.01.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר