שבת לייט: נורות אדומות בעקבות שבת ישראלית - סרוגים

שבת לייט: נורות אדומות בעקבות שבת ישראלית

השבת היא לא פלסטלינה שניתנת למיצוב לפי רוחות הזמן והמקום, גם התורה הקדושה אינה חומר ביד היוצר למטרות שיח משותף והתאמה לתרבות הישראלית. שבת בגובה הרצפה איננה שבת כלל, וודאי שלא תצליח לייצר חיבור לעולם פנימי ועמוק של שבת קודש

author-image
שבת לייט: נורות אדומות בעקבות שבת ישראלית
  לא להוריד את השבת לרצפה. בראלי

עד כמה השבת היא טובה ויפה, בשבת יש לצ'ונט טעם מיוחד, לשקט של השבת אין תחליף. מתי לאחרונה ישבת עם המשפחה ברוגע סביב שולחן אחד? אני אומר לך, כל הכבוד למי שהמציא את השבת, אולי גם אתה רוצה לנסות?

שבת לעם

אז אם עד עכשיו חשבנו שהשבת היא ברית בין ה' ובין עמו, או 'סתם' אחד מהציוויים שניתנו לנו בסיני, אז כדאי שנדע שמשהו חדש מתחיל וקוראים לו 'שבת ישראלית'. המושג 'שבת קודש' שייך לטקסטים שאומרים בבית הכנסת בדבר תורה אחרי קבלת שבת. "יש למצב את השבת כיום של רוח, תרבות וקהילה עבור כלל הציבורים בחברה הישראלית, על ידי העצמת האחדות, המשפחתיות, הקהילתיות, הסולידריות והסוציאליות סביב יום השבת" (אתר 'בית הלל').

הס מלהזכיר את ההקשר הנסתר של השבת עם הציווי האלוקי, רוצים לקרב את השבת לעם? צריך לגלות קצת רגישות וגמישות "במסגרת המיזם נפעל לקדם את השבת כזמן רוח, משפחה וקהילה, לכלל הציבורים והקהילות בחברה הישראלית בהתאם לדרכם ותפיסתם". נופת צופים! כל אחד עם השבת שלו, "ה'שבת הישראלית' תהווה מנוף לקידום זהות יהודית משותפת, מנוף להעצמת הקהילתיות בחברה הישראלית, ומנוף לבנייתה של חברה צודקת וסולידארית יותר". עכשיו אנו יודעים מה מטרת השבת, סולידריות ישראלית וצדק חברתי.

כשרות לעם

מיזם 'שבת ישראלית' בא לעולם לצורך מטרה נעלה של קרוב לבבות ובניית גשרים בין חלקי העם. היוזמה הברוכה עוברת דרך קריאה למשפחות דתיות וחילוניות לבלות ביחד את סעודת השבת. אך בדרך לכך, דואגים ראשי המיזם לבניית זהות הדתית חדשה. לאחר שהגדירו את השבת כיום סוציאלי, עוברים המארגנים להתייחס לתחום המזון הכשר אותו 'נעבעך' חייבים הדתיים לצרוך. כיצד נסביר למארחים החילוניים על סט האיסורים סביב האוכל? אם נגיד שאת ההנחיות וחוקי הכשרות קיבלנו ישר מאלוקים, מישהו עלול להיעלב.

הפתרון הוא הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לנו: "כיצד לארח משפחה דתית לשבת? מגבלות תזונתיות אינן דבר חדש. יש בינינו אנשים שאלרגיים למוצרי חלב, אחרים אלרגיים לגלוטן, לסויה או לביצים". ולמי שלא ממש הבין את כוונת המשורר: " כאשר אנו מדברים על משפחה השומרת שבת וכשרות יש דמיון בין המגבלות השונות שמוטלות עליהן לבין מגבלות תזונתיות אחרות. ממש כמו מגבלות אלרגיות ותזונתיות, יש לקחת אותן במלוא הרצינות" (אתר 'בית הלל')

שמירת שבת כהלכתה

השבת היא לא פלסטלינה שניתנת למיצוב לפי רוחות הזמן והמקום, גם התורה הקדושה אינה חומר ביד היוצר למטרות שיח משותף והתאמה לתרבות הישראלית. דיני הכשרות, כמו כל שאר מצוות התורה, אינם סוג של פתרון לאלרגיות המשבשות את הטבע הבריא. שבת בגובה הרצפה איננה שבת כלל, וודאי שלא תצליח לייצר חיבור לעולם פנימי ועמוק של שבת קודש.

ריכוז המאמץ סביב הרפורמה בשבת, הוא חלק ממאמץ מרוכז שבקצהו עומדת הצעת חוק המבקשת לאפשר פתיחת מקומות בילוי ותחבורה ציבורית בשבת באזורים מסוימים, תמורת הבטחה אמורפית בדבר שמירת הסטטוס קוו של שמירת יום המנוחה בתעשייה. הצעת החוק זוכה לתמיכה בחוגים ליברליים הרואים בה הגשמת האתוס הישראלי המשותף. הסטאטוס המתפאר "עשינו את הבלתי אפשרי – גם יריב אופנהיימר איתנו!!!" (פיסבוק 'שבת ישראלית') אמור להדליק נורות אדומות לכל מי ששבת ממוצבת אצלו כקידוש וברכת הילדים, תפילות, פרשת שבוע ושמירת שבת כהלכתה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
עכשיו לא מדובר על מחלוקת הלכתית
רועי | 26-11-2014 12:39
גם מי שלא מסכים בדיוק כמוני בענייני השקפה, ולא מסביר בדיוק כמוני מהי שבת - הוא חלק מפגיעה במעמד השבת, והורדתה "לרצפה"
2
להיות כמו אהרון הכהן..
| 26-11-2014 13:22
"אוהב שלום רודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". אהרון הכהן קירב את הבריות לתורה ולא להפך. אהרון הכהן לא הוריד מערכה של תורה בשביל הבריות.. הוא לא הנמיך אותה בשבילם. עליהם להתעלות.. כולנו יהודים, יש לנו יכולות, רק צריך להתאמץ.. כמו כל דבר בחיים. כי אם תרצו, אין זו אגדה..
3
קצת אירוני ששמו של הכותב הוא "עמיטל"
| 26-11-2014 13:50
4
בבית הלל מחלקים מכונות גילוח
אלי | 26-11-2014 13:54
לא סתם רבני בית הלל גלוחי זקן (גם הרבניות אבל זה בסדר..)חשוב מאד להיות עכשויים ומודרנים. אולי נפתח ביוזמה "זקן ישראלי," נגדל זקן כדי שיהיה לנו חם בחורף. לא נדבר על הלכה ולא על הזוהר בעניין. מי מרים את הכפפה?
5
זהו בדיוק ההבדל בין מי שרוצה להנהיג למי שרוצה לקנא
אבי | 26-11-2014 13:58
ואין פה שום פשרה בהלכה הרי ברור שמכל המאמר עולה ריח חריף של הבדלות קנאית בחינת שמעון ולוי אחים כלי חמס... ולכן שבטים אלו לא מנהיגים את העם אם כי הם בוודאי חלק מהעם יעסקו נא בתחום הקנאות הדתית נגד פרצות חמורות אבל ברור שרק מי שמסוגל לאהוב ולארח את השונה הוא משבט יהודה עליו נאמר יהי רצוי אחיו ואתה יודוך אחיך.
6
סופסוף מישהו שלא מכשכש בזנב באתר הזה
שרה | 26-11-2014 14:48
אדם שרואה את התורה כערך עליון ומוחלט ואלוקי ולא סדר חברתי שפשוט נח יותר
7
לא יבוא כבוד הדת וחיבת הדת
ומצד שני. ללא הכרת הדת | 26-11-2014 15:15
צריך בעיני לפורר את הזרות שיש מסביב לשבת. אי אפשר לבוא לאנשים חילוניים עם ציטוטים מהקדמת המשנה ברורה להל' שבת. חייבים להתנסח בצורה שנשמעת. לא את בראלי צריך לשכנע להצטרף לשבת אלא חילוניים!
8
אכן שבת היא מתנה טובה שנתן לנו ה'.
איציק | 26-11-2014 15:17
ולא נתתו לגויי הארץ.. כי לעמך ישראל נתתו באהבה. כל נסיון לרדת מהגובה של הציווי האלוקי, לערכים אנושיים סוציאלים משפילים את השבת. כל מה שלא מגיע משמים אלינו, אלא מוסכמה חברתית- ניתן לחלוק עליה ולחוות דעה בה. וממילא אפשר גם לקבל רק חלק מהלכותי. שהרי מה מפריע לכם אם אדליק אור בשבת?
9
גם אתה מתעלם ממה שכתוב בתורה "למען יינפש בן אמתך והגר".
יהודה | 26-11-2014 15:28
גם הם טועים- וגם אתה. שניכם מצומצמים יש בשבת הכל.
10
יפה מאוד, אומר את האמת מבלי להצטדק.
ברוך עובד ה' | 02-12-2014 13:49
השבת כפי שה' נתן לנו אותה, היא מספיק טובה מכדי שנצטרך לייצר משהו אחר. שבת ישראלית של בית הלל - ניסיון פופוליסטי מיותר.