שבת לייט: נורות אדומות בעקבות שבת ישראלית
השבת היא לא פלסטלינה שניתנת למיצוב לפי רוחות הזמן והמקום, גם התורה הקדושה אינה חומר ביד היוצר למטרות שיח משותף והתאמה לתרבות הישראלית. שבת בגובה הרצפה איננה שבת כלל, וודאי שלא תצליח לייצר חיבור לעולם פנימי ועמוק של שבת קודש
עד כמה השבת היא טובה ויפה, בשבת יש לצ'ונט טעם מיוחד, לשקט של השבת אין תחליף. מתי לאחרונה ישבת עם המשפחה ברוגע סביב שולחן אחד? אני אומר לך, כל הכבוד למי שהמציא את השבת, אולי גם אתה רוצה לנסות?
שבת לעם
אז אם עד עכשיו חשבנו שהשבת היא ברית בין ה' ובין עמו, או 'סתם' אחד מהציוויים שניתנו לנו בסיני, אז כדאי שנדע שמשהו חדש מתחיל וקוראים לו 'שבת ישראלית'. המושג 'שבת קודש' שייך לטקסטים שאומרים בבית הכנסת בדבר תורה אחרי קבלת שבת. "יש למצב את השבת כיום של רוח, תרבות וקהילה עבור כלל הציבורים בחברה הישראלית, על ידי העצמת האחדות, המשפחתיות, הקהילתיות, הסולידריות והסוציאליות סביב יום השבת" (אתר 'בית הלל').
הס מלהזכיר את ההקשר הנסתר של השבת עם הציווי האלוקי, רוצים לקרב את השבת לעם? צריך לגלות קצת רגישות וגמישות "במסגרת המיזם נפעל לקדם את השבת כזמן רוח, משפחה וקהילה, לכלל הציבורים והקהילות בחברה הישראלית בהתאם לדרכם ותפיסתם". נופת צופים! כל אחד עם השבת שלו, "ה'שבת הישראלית' תהווה מנוף לקידום זהות יהודית משותפת, מנוף להעצמת הקהילתיות בחברה הישראלית, ומנוף לבנייתה של חברה צודקת וסולידארית יותר". עכשיו אנו יודעים מה מטרת השבת, סולידריות ישראלית וצדק חברתי.
כשרות לעם
מיזם 'שבת ישראלית' בא לעולם לצורך מטרה נעלה של קרוב לבבות ובניית גשרים בין חלקי העם. היוזמה הברוכה עוברת דרך קריאה למשפחות דתיות וחילוניות לבלות ביחד את סעודת השבת. אך בדרך לכך, דואגים ראשי המיזם לבניית זהות הדתית חדשה. לאחר שהגדירו את השבת כיום סוציאלי, עוברים המארגנים להתייחס לתחום המזון הכשר אותו 'נעבעך' חייבים הדתיים לצרוך. כיצד נסביר למארחים החילוניים על סט האיסורים סביב האוכל? אם נגיד שאת ההנחיות וחוקי הכשרות קיבלנו ישר מאלוקים, מישהו עלול להיעלב.
הפתרון הוא הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לנו: "כיצד לארח משפחה דתית לשבת? מגבלות תזונתיות אינן דבר חדש. יש בינינו אנשים שאלרגיים למוצרי חלב, אחרים אלרגיים לגלוטן, לסויה או לביצים". ולמי שלא ממש הבין את כוונת המשורר: " כאשר אנו מדברים על משפחה השומרת שבת וכשרות יש דמיון בין המגבלות השונות שמוטלות עליהן לבין מגבלות תזונתיות אחרות. ממש כמו מגבלות אלרגיות ותזונתיות, יש לקחת אותן במלוא הרצינות" (אתר 'בית הלל')
שמירת שבת כהלכתה
השבת היא לא פלסטלינה שניתנת למיצוב לפי רוחות הזמן והמקום, גם התורה הקדושה אינה חומר ביד היוצר למטרות שיח משותף והתאמה לתרבות הישראלית. דיני הכשרות, כמו כל שאר מצוות התורה, אינם סוג של פתרון לאלרגיות המשבשות את הטבע הבריא. שבת בגובה הרצפה איננה שבת כלל, וודאי שלא תצליח לייצר חיבור לעולם פנימי ועמוק של שבת קודש.
ריכוז המאמץ סביב הרפורמה בשבת, הוא חלק ממאמץ מרוכז שבקצהו עומדת הצעת חוק המבקשת לאפשר פתיחת מקומות בילוי ותחבורה ציבורית בשבת באזורים מסוימים, תמורת הבטחה אמורפית בדבר שמירת הסטטוס קוו של שמירת יום המנוחה בתעשייה. הצעת החוק זוכה לתמיכה בחוגים ליברליים הרואים בה הגשמת האתוס הישראלי המשותף. הסטאטוס המתפאר "עשינו את הבלתי אפשרי – גם יריב אופנהיימר איתנו!!!" (פיסבוק 'שבת ישראלית') אמור להדליק נורות אדומות לכל מי ששבת ממוצבת אצלו כקידוש וברכת הילדים, תפילות, פרשת שבוע ושמירת שבת כהלכתה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו