אופנהיימר – ביקורת סרטים בסרוגיםשימו לב: בסרט יש מספר סצנות שכוללות תכנים מיניים ועירום מפורשים, ולכן ייתכן שהסרט לא מתאים לצופים מסוימים.

היום תושק באופן רשמי התופעה שזכתה לשם "ברבנהיימר": עלייתם הבו זמנית לאקרנים של שני סרטי קיץ מדוברים, אך מנוגדים באופיים – הלא הם "ברבי", בבימויה של גרטה גרוויג, ו"אופנהיימר" של כריסטופר נולאן. פיצוץ של קונפטי ופיצוץ גרעיני.

האחד סרט אינדיווידואליסטי ואופטימי, והאחר סרט בעל פסימיזם אוניברסלי. שמות שני הסרטים נקשרו זה בזה באיחוד לא צפוי שאף קיבל את ברכתם של יוצריהם, והרשת מתמלאת בהצדקות רעיוניות לצירוף ובהמלצות לצפות בשניהם באותו היום.

לא בטוח שהתפריט העמוס הזה מומלץ לכל אחד, בטח לא למי שהליכה לקולנוע היא לא ספורט תחרותי מבחינתו. אופנהיימר לבדו הוא סרט ארוך מאוד ואינטנסיבי שדורש קשב וריכוז, אבל הוא שווה את ההשקעה וגם את היציאה מהבית לצפיה על מסך גדול.

אופנהיימר – אבי פצצת האטום

"אופנהיימר" נקרא על שם גיבורו, רוברט אופנהיימר (קיליאן מרפי), אבי פצצת האטום.

(צילום: באדיבות יח"צ)

כרגיל בסרטיו של כריטסופר נולאן מבנה הסרט לא לינארי, והוא קופץ בין שני סיפורי מסגרת שמאפשרים רפלקציה על חייו של אופנהיימר: שימוע שנערך לו בועדה לאנרגיה אטומית בשנות החמישים בעניין מעורבותו בפעילות קומוניסטית, שבו הוא משחזר את קורותיו; ושימוע שנערך לימים למי שעמד באותה העת בראש הועדה – לואיס סטראוס (רוברט דאוני ג'וניור).

השימועים האלה קשורים ביותר מדרך אחת, והם משלימים ביחד את תמונת קורותיו של אופנהיימר והובלתו את "פרויקט מנהטן". המערכה הראשונה מציגה לנו את אופנהיימר שלפני פרויקט הגרעין, המערכה השניה מתמקדת בהוצאה לפועל של פרויקט מנהטן, והאחרונה מתמקדת בתוצאותיהם של שני השימועים שממסגרים את הסרט.

שלושתן יחד אורכות שלוש שעות דחוסות, שמעליהן מרחפת שאלת העל של הסרט בדבר השלכותיה של השאפתנות המדענית, ובדבר אחריותם של תיאורטיקנים כלפי העולם המעשי.

השאלות הללו מתחילות לצוץ כבר בשלבים המוקדמים של הסרט, שמציגים לנו את האיש: גאון יהיר, שפוליטיקה היא בשבילו שעשוע אינטלקטואלי. הוא מתגלה גם כרודף שמלות מקצועי, וכאדם שמתמודד עם קשיים נפשיים ונתון להתקפי חרדה, קנאה ודכאון.

ואולם היסודות הביוגרפיים והרגעים הפשוטים והאנושיים יותר של אופנהיימר הם מההיבטים החלשים יותר של הסרט. לנולאן יש חולשה מימים ימימה בכתיבת אנשים אמתיים, שמתנהגים כרגיל בסיטואציות רגילות. דמויותיו הן תמיד דמויות. הן לא משוחחות, אלא נואמות אחת באזני השנייה, מפטירות משפטי מחץ, או מנהלות דיאלוגים גדושים ורבי משמעות.