מאז כניסתו החגיגית של בנימין נתניהו בחזרה לתפקיד ראש הממשלה בסוף דצמבר האחרון, הוא המריא לצרפת לביקור רשמי ראשון מחוץ לגבולות ישראל, וביום חמישי ימריא לביקור רשמי נוסף בבירת איטליה. לקראת שתי טיסות אלה, דווח כי קיימים קשיים במציאת צוות אוויר שיאייש את המטוס שיביא את ראש הממשלה ליעדו.

בין אם כתוצאה מסרבנות אידיאולוגית לנוכח הרפורמה במערכת המשפט או בגלל כוח אדם מדולל לאחר שתקופת הקורונה הכתה את תעשיית התעופה בשנים האחרונות, השאלה המתבקשת היא – מדוע ממשיך ראש הממשלה לטוס בטיסות חכורות של חברה מסחרית אשר תלויה בגחמות עובדיה או בתנודות השוק?

בתשובה לשאלה זו, מטוס ראש הממשלה, הידוע בשם "כנף ציון" יהווה ודאי את הפתרון האידיאלי. המטוס מופעל על ידי חיל האוויר ומשרד ראש הממשלה ומיועד לשמש את ראש הממשלה ואת נשיא המדינה בטיסותיהם הרשמיות.

למטוס צפוי להיות צוות ייעודי של טייסי חיל האוויר שישרתו בו ואף גף תחזוקה משלו בבסיס נבטים, אשר ישמש כבסיס הבית של המטוס בין טיסותיהם של ראש הממשלה ונשיא המדינה, מה שינתק אותו מכל תלות בגורמים חיצוניים.

אם כך, מדוע כנף ציון לא ממריא?

נחזור להתחלה: בשנת 2013, כבר לפני כמעט עשור, התריע השב"כ כי טיסות ראש הממשלה לחוץ לארץ הן נקודת טורפה ביטחונית והדגישו את הצורך בשינוי הסדרי הטיסות של ראש הממשלה. כתוצאה מהמלצת השב"כ הוקמה ועדת גולדברג לבחינת ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס ייעודי לראש הממשלה.

הועדה דנה בבעייתיות המצב הקיים, בעמדת מערכת הביטחון ובכדאיות הפתרונות המוצעים, ולבסוף הוחלט כי יירכש כלי טיס ייעודי שישרת את ראש הממשלה ונשיא המדינה. לאחר ההחלטה, החל תהליך רכש של מספר שנים –  המטוס נחת בארץ במהלך שנת 2016, ועבר לידי התעשייה האווירית לצורך תהליך ההסבה שאורך מספר שנים.

התעשייה האווירית פתחה בתהליך ארוך טווח, ששינה אותו ממטוס מטען מתיישן לכלי טיס ייעודי למנהיגים שכולל בתוכו מערכות הגנה נגד טילים, מערכות תקשורת מוצפנת שמאפשרות תקשורת מסווגת מכל מקום בעולם, ומערכות סייבר מתקדמות להגנה על המטוס מפני האזנה ושיבוש.

מעבר למערכות הביטחוניות, כולל המטוס אזור מחיה לראש הממשלה ופמלייתו הכולל חדר שינה, מקלחון ומראת איפור, ומושבים למאבטחים ולצוות הלשכה.

בנוסף, הוקם במטוס חדר דיונים אשר ישמש את ראש הממשלה וצוותו בכל אירוע שיידרש לכך ויכול אף להפוך לחדר ניתוח מעופף, בו ניתן לבצע ניתוחי חירום במידת הצורך, בנוסף לכך הותאם כלי הטיס לאירוח צוותי תקשורת באזור ייעודי.

Photo by Olivier Fitoussi/Flash90

החלפת השלטון

בסוף התהליך הארוך, כלי הטיס עבר את כל השלבים הנחוצים כדי להתחיל את פעילותו ונכנס רשמית לתקופת הרצה וניסויים על מנת להכינו לטיסתו הראשונה. אולם, באותה העת התרחשה דרמה במדינת ישראל שהשפעותיה לא פסחו על כנף ציון:

ראש הממשלה נתניהו הוחלף בממשלה בראשות בנט ולפיד, בעוד לפיד כידוע מתנגד נחרצות למטוס ראש הממשלה, וסימן אותו כסמל לבזבוז ונהנתנות והטיל ווטו על השמשתו, ואף הציע לשקול למכור את כלי הטיס עד שנתקל בהתנגדות מערכת הביטחון.

חוסר ההחלטיות וחוסר הוודאות הוביל לאחסנה ארוכת טווח של כנף ציון, פירוק מערכות מסווגות שהורכבו במטוס ואובדן כשירות של כלי הטיס וצוותו.

Photo by Avshalom Shoshoni/Flash90

כיום, חוזר כנף ציון לעוף. עם כניסתו חזרה לתפקיד הורה ראש הממשלה נתניהו להשמיש את המטוס באופן רשמי, שעובר ברגעים אלו ממש מבחנים ובדיקות על מנת להביאו לכשירות מלאה.

סביר להניח שכנף ציון יוכל להטיס רשמית את ראש הממשלה או את הנשיא בטיסת הבכורה שלו רק בעוד מספר חודשים, מכיוון  שלאחר שכל טבעת האחזקה והניהול סביבו התפרקו בתקופת הממשלה הקודמת, יש צורך בתהליך משמעותי שמתרחש עכשיו על מנת להחזירו לכשירות.

זה אמנם ייקח זמן, אך סביר להניח שכאשר יושמש באופן מלא וראש הממשלה יטפס במדרגות המטוס – נוכל להכריז רשמית על סיום הצורך בחיפוש אחר טייסים מעוניינים או צוותים מיומנים לפני כל ביקור של ראש הממשלה במדינה זרה.

Photo by Amos Ben Gershon/GPO