הרב אלי בן דהן, תן כבוד גם למבקרים אותך /תגובה - סרוגים

הרב אלי בן דהן, תן כבוד גם למבקרים אותך /תגובה

גם אם לכל חוק, ולכל קיצוץ, נמצאו פתרונות כספיים, אי אפשר להתעלם מהאמירה האידאולוגית המשתקפת שהתורה אינה עומדת בראש סדרי העדיפויות של פעילותנו הציבורית

הרב אלי בן דהן, תן כבוד גם למבקרים אותך /תגובה
  רוצים אחדות אך לא טשטוש. הרב בן דהן (פלאש90)

לכבוד סגן השר הרב אלי בן דהן, ישר כח על פעילותך המבורכת למען עם ישראל במשרד הדתות, ובכלל בכנסת ובממשלה.

בשבת האחרונה פרסמת מאמר תחת הכותרת "על תעשייה של שקרים", בו מתחת ביקורת חריפה ונוקבת על הכותבים והגופים החדשים העוסקים בנושאי חקיקה בענייני דת ומדינה.

במאמר מצאתי שלושה חלקים:

א. אתם מאשימים אותי בהאשמות שווא, אין לי דבר וחצי דבר עם המגמות שמייחסים לי ולחברי במפלגה.

ב. שלוש התייחסויות נקודתיות לטענות.

ג. האשמת הכותבים בחוסר ישרות, "רשעות", אינטרס אפל שמוסתר מעיני הציבור – "דבר אחד ברור – לא נלחמים לשם שמים".

קטונתי מלהכניס ראשי בענייני כלל ישראל והנהגת הציבור. אבל, בתור אדם שהצביע ל"בית היהודי" בבחירות האחרונות בתקווה גדולה לדרך חדשה, אני חש כאב גדול למקרא הדברים, ומרגיש צורך להעיר כמה הערות מנקודת מבטי. על העובדות אני לא יודע (וגם לא רוצה) להתווכח. את זה צריכים ללבן אנשי הציבור ופעילי הארגונים הבקיאים בתחום. אך לא זהו הנושא העיקרי.

תן כבוד למבקרים

אני רוצה לתקן נקודה קטנה. כתבת שהכותבים אינם מפרסמים מי עומד מאחורי הדברים. אני חושב שכבר אי אפשר לפספס את המודעות עם הלוגו המעוצב של ארגון "ליב"ה", ואת פעילות האתר "עין פקוחה", שלא מתאמצים להסתיר את שמותיהם ודרכי התקשורת עימם. אבל גם זה ממש לא העיקר.

הנקודה המהותית שהפריעה לי במאמרך, היא הטלת אשמה על אנשים וגופים שלמים, בטענה שהם עובדים שלא לשם שמיים.

במגרש המשחקים של הוויכוח האידאולוגי-פוליטי, ישנם כללי משחק. אם שני צדדים מתווכחים בניסיון לברר אמת כלשהיא, לעניות דעתי הכלל הראשון הוא הערכה בסיסית של העומד בצד השני. אם לתפיסתי הצד השני הוא שקרן ומגמתי תמיד, לעולם לא נוכל להבין זה את זה, והדיון לא יפיק שום תועלת. האשמת הצד השני בחוסר ישרות, ופעולה מתוך אינטרסים ורשעות – שומטת את הקרקע מהאפשרות לקיים דיון אמיתי ונוקב, שיכול להעמיד דברים על דיוקם, ולעזור בליבון הסוגיות.

יתרה מזאת, את אחד מהאנשים העוסקים בתחום אני מכיר באופן אישי. מדובר באדם שעד לא מזמן עסק בתורה מבוקר עד לילה, כל יום, כל היום. מתוך תחושת אחריות, הוא החליט שיש צורך להיכנס לשדה הציבורי-פוליטי על מנת לפעול ולהשפיע בו. האם תוכל להאשים אדם כזה באינטרס כלשהו? האם הוא מנסה להשיג באמצעות הקמפיין הזה מניות פוליטיות? אולי הוא מונע משנאה תהומית למישהו? נראה לי שאמירה כזו באה פשוט מחוסר הבנה והיכרות עם הנפשות הפועלות. ברור שכמו בכל דבר טוב, יש גם סיגים ושוליים, אבל בראייתי המגמה העיקרית של הפועלים בתחום הזה היא לשם שמיים.

מדובר כאן בויכוח אידיאולגי רחב, ולא בעיסוק נקודתי בחוק אחד או שניים. הטענות נובעות מתוך האווירה הכללית של המצב בכנסת כיום. התחושה היא שנבחרי הציבור שלנו שכחו את תפקידה של הציונות הדתית, בלהט ההתרחבות לעשייה כלל ישראלית. גם אם לכל חוק, ולכל קיצוץ, נמצאו פתרונות כספיים והסברים פרקטיים, אי אפשר להתעלם מהאמירה האידאולוגית המשתקפת שהתורה אינה עומדת בראש סדרי העדיפויות של פעילותנו הציבורית.

אחדות אך לא טשטוש

זה לא סוד שהכותבים של החוברת באים מבית המדרש של ישיבת הר המור ובנותיה. את "הקו" של ישיבות אלו אוהבים בכל הזדמנות להאשים בפלגנות, לתפוס כסרבני אחדות סדרתיים, ולכנות חרד"לים, סגורים וכד'. וגם עכשיו, קולות בציבור לא מבינים על מה המהומה, ולמה שוב ישיבות "הקו" מערערות את האחדות שהושגה לפני הבחירות, וההישג האדיר בבחירות עצמם.

כאן הבן שואל: האם כשאדם עומד על עקרונותיו המהותיים ביותר, ולא מוכן להתפשר עליהם, זו סרבנות לאחדות? האם בשם האחדות, כל צד צריך לוותר על האידיאלים הכי חשובים לו? לדוגמה, האם הבית היהודי יהיה מוכן לצרף לשורותיו מי שרוצה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67'? ודאי שלא. האם יסכים לאחד את המפלגה עם מר"צ? מיותר לענות את התשובה. ולמה? כי ברור לכולם שיש קווים אדומים שלא מתפשרים עליהם, והם הבסיס לכל אחדות. מכנה משותף רחב אמור להתבסס על הסכמות בעניינים עקרוניים, ולא טשטוש של האידאולוגיה.

משום מה, דווקא כשהעיקרון המהותי הוא "תורה" זה נתפס כפלגנות.

כשקבוצה מנסה להתאחד, וישנו רוב שאינו אינו מאמין באידיאל של המיעוט – זה לא חכמה לצעוק על המיעוט: אתם פלגנים. זה שהמיעוט אינו בעמדת כח, אין זו סיבה לזלזל בעקרונותיו, בהנחה שמדובר על תהליך אמיתי וכנה של כל הצדדים לאחדות אמיתית.

בית המדרש הזה רוחש כבוד רב למדינה, למערכות הביטחון, הכלכלה, החקלאות, ולשאר חיי החומר של האומה. ובאותה נשימה, מאמין שהתורה היא עיקר החיים, והיא הנשמה של כל המפעלים הגדולים, ורק בזכותה יש ערך לבניין החול. לתפיסה זו אני סמוך ובטוח שגם אתה שותף.

מתוך הגישה הזו, חשים בבית המדרש שהציבור אינו מספיק חי כך. התנהלות נבחרי הציבור מדגישה את העשייה החשובה בכל תחומי בניין האומה, אך הנשמה נשארת קצת חבויה בפנים. באחת ממערכות הבחירות בעבר (1999) הסיסמא של המפד"ל הייתה "נותנים את הנשמה למדינה". משחק מילים על מסירות למדינה, ומסר על התפקיד לגלות את הנשמה שבתוך המדינה. היום "הבית של כולם" אינו נושא את הדגל הזה בקמפיינים ופרסומים, ונושאי הדת שמוזכרים בעיקר מדברים על הנגשה והתאמה של התורה לציבור הרחב. יפה הגדיר זאת השבוע ח"כ מוטי יוגב, בראיון לעיתון 'שביעי': "אם הבית היהודי הולך לאלקטורט רחב, ובמידה מסוימת עוקר שורשים, לדעתי זה מפספס משהו בציונות הדתית".

התפקיד שלנו לרומם את הרוח

המגמה לשפר את כל מערכי הדת, ולהאיר פנים לכל יהודי, חשובה מאוד מאוד. אבל, זה לא סותר את התפקיד העיקרי שלנו לרומם את הרוח, לפעול על מנת לחזק את נושאי דגל התורה בעולם הישיבות הציוניות והחרדיות, להציב לעם ישראל דמויות של קודש שנלחמות לטובת צביונה היהודי של המדינה בכל כוחם. התפיסה של ישיבות "הקו" בנושא היא עמוקה ומורכבת, ולציבור הרחב קשה לתפוס אותה, ובמקום זה קל מאוד לתקוף אותה. העמדת התורה כאידיאל המרכזי של כל אידאלי החיים, נשמעת אמירה מובנת מאליה לכל יהודי מאמין, אבל בפועל כשהיא נאמרת היא חוטפת צעקות מכל הכיוונים.

לבית המדרש הזה יש השפעה עצומה. מדובר באנשים שיושבים במשך שנים ולומדים בתוך בית המדרש, והשפעתם בציבור רחבה הרבה יותר ממה שהם עושים או מתכוונים בעצמם. מדהים לראות איך כל אמירה של הרב צבי טאו שיוצאת החוצה, מדליקה כל כך הרבה אש – כנראה שאנשים מתייחסים ברצינות אליו ואל התורה שלו. גם כאן הגדיר מוטי יוגב יפה – "יכול להיות שלא נבין הכל, אבל צריך להבין שיש פה עוצמה רוחנית".

יש שם עוצמות אדירות, עולמות עשירים של רוח שיודעת לבנות חומר. לאט לאט היא הולכת ונגלית לציבור, פועלת מתחת לפני השטח בתהליכים עמוקים וארוכים. אסור לנבחרי הציבור שלנו להתעלם מהציבור הזה, יחד עם הרצון להתרחב ולפנות את כלל הציבור הישראלי.

אני בטוח שזו גם כוונתך, ואני מאמין בלב שלם בכנות פעולתך לשם שמיים ולטובת עם ישראל. דווקא בגלל זה כואבת לי האשמת הצד השני בפעילות שלא לשם שמיים. אני גם מאמין שאתה תשמח על הקמתם של גופים כאלו שמרימים על נס את דגל הקדושה והתורה, כדי לעמוד בזרם של עשרות הקרנות וארגוני השמאל הליברליים.

יהי רצון שנזכה לפעול עם אל, לשם שמיים, ולהביא את הציונות הדתית לאחדות אמיתית, להישגים נוספים ולצמיחה מתמדת, יחד עם מילוי תפקידה הלאומי בנשיאת דגל הקודש בגאון, בתוך חיי החול של עם ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
סוף סוף משהו עיניני ואוהד
אבי כהן | 15-05-2014 12:04
מחזק מאד את הכיוון של הכותב. מעורר ומרומם
2
אחדות עם מרץ לא פסולה- השאלה מה המטרה
| 15-05-2014 12:06
אין פגם באחדות וטשטוש עקרונות מפלגים כאשר המטרה הרבה יותר חשובה (בטח יש כמה וכמה חוקים שאפשר לשתף איתם פעולה). ולכן השאלה היא לא ויתור על עקרונות מול אחדות אלא על פרקטיקה פוליטית- מה ישרת את המטרה בצורה הטובה ביותר ועל זה רוב מצביעי הבית היהודי סוברים שהם עושים עבודה טובה אם כי יש להם במה להשתפר. לגבי חוסר הישרות- אם הצד השני חושב שאתה עמלק וכופר, גם אם הוא לומד תורה כל היום, כל יום אי אפשר לנהל איתו דיון. הר המור מנהלים דיון יותר מכובד מהחרדים (עדיין לא קראו לי עמלק), אבל הדיון לא מכבד. דבר אחרון- תורף דבריו של הרב אלי בן דהאן הוא שלא באו לשאול אותו על הפרטים- וכאן אתה ואני לא מבינים גדולים כנראה- ואז ממילא כל התגובה שלך קצת ריקה מתוכן. אם כבר תתקוף את האמירה שמי שלא הצביע לבית היהודי לא יבוא בביקורת- שיש בה מן ההגיון, אבל נתונה קצת לליבון.
3
יישר כח! דברים נכוחים וחשובים
אליאב תורגמן, דימונה | 15-05-2014 12:10
4
מר שמוליק, האם שלחת מאמר זה גם לחבריך?
איתי | 15-05-2014 12:16
הרי כל המאמרים שלהם עסוקים בכך שהבית היהודי פועל מתוך אינטרסים להפריד דת ממדינה ושיש להם כוונות רפורמיות. הם לא מכבדים שם אף-אחד וכל היום מבזים אותם. אם אנשים אלו פועלים לשם שמיים אז השמיים האלה מאוד נמוכים. הם פועלים מתוך דתיות ועיסוק גדול בתורה אך חוסר הבנה בפוליטיקה וחוסר הערכה לבני אדם שמוסרים נפשם למען המדינה. האנטי שנוצר הוא לא בגלל שזו דעת תורה, אלא שהתורה הגואלת הפכה להיות לתורה המבזה והחונקת. אין כאן שום הדברות, אלא רק פאשקווילים מעודנים בתוך חוברות מעוצבות בלי תגובת הבית היהודי. אמירות של בית מדרש מלאות שנאה ובוז בלי הצגת כל העובדות. ודרך אגב, זה לא כל הר-המור, מורשה מקבלים כסף ממשרד החינוך (הנוצרי?) בניגוד להדרכת רב טאו ועוד כמה מקרים שהשתיקה יפה להם. אז כדאי שתקשטו עצמכם תחילה לפני שאתם מחלקים עצות לאחרים
5
הבל
טל | 15-05-2014 12:53
הדיון לכתחילה פסול עם הרב בן דהאן טוען שלא שואלים אותו בענייני החוקים והצג השני תוקף בלי לדעת את פרטי החוקים על איזה כבוד אתה מדבר יד פה לשון הרע , ואתה טוען שמרים לשמוע את הרב טאו למה? הוא לא תומך בבית היהודי , והבית היהודי מתייעצים עם רבנים אחרים לא פחות חשובים ( אולי לא אצלך) אתם פוסלים כל שינוי שהחרדים לא מסכמים איתו וזה הנקודה
6
מספיק עם ההעלבויות-ענו לענין
יוסי אמיתי | 15-05-2014 13:06
על כל מה שנאמר מחוגי הר המור- ישר מגיבים בהיפגעות. הייתי אמש בכינוס של ליבה בלוד ודיברו ככ" לענין , ברמה העקרונית בלי שום רמיזות לאנשים והאשמות. די להשמצות חסרות הבסיס ! צריך לנהל דיון נקי ולעצם הענין וכך נתקדם ונצליח. עיניניות !
7
הר המור = פלגנים מדופלמים
שלום | 15-05-2014 13:10
ישיבת הר המור קמה בחטא - חטא מריבה חטא של מחלוקת רבני הר המור לימדו אותנו - שמותר וראוי לחלוק על רבנים על גדולי הדור ישיבת הר המור קמה מתוך מחלוקת שרבניהם עשו ופילגו את ישיבת מרכז הרב אין לאנשי הר המור להלין אלא על עצמם מספיק לזרוק בוץ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
8
הכל כסף
דוד | 15-05-2014 14:07
בסה"כ אנשי הר המור רוצים תקציבים כמו שקבלו מש"ס כמה שתצעק יותר תקבל יותר לא אידאלים ולא סיפורים בסך הכל כסף!!!!!!!!!!!!!!!!
9
הר המור=הר חמור. הצביעו לדרעי
בן תורה | 15-05-2014 14:11
אנשי הר חמור הצביעו לש"ס. שילכו לעזאזל הסמאלנים האלה
10
מכבה השרפות
ישעיהו | 15-05-2014 14:16
הרב אלי בן דהן מן הסתם פועל לשם שמים אך הוא סך הכל מכבה את האש שלפיד מבעיר כל שבוע מחדש. זה הדבר הטיפשי ביותר לכבות דליקה ולהשאיר את הלפיד בוער בבית, גם אם אתה הכבאי הכי מנוסה. דרך אגב אחת הטענות הפחות חכמות ששמעתי כנגד הרב טאו היא שאם הוא לא תמך בבית היהודי מה הזכות שלו לטעון כנגדה. זה בדיוק כמו לשאול את המתנחלים, אם לא הצבעתם ש"ס מה אתם באים בטענות על תמיכת ש"ס בהסכם אוסלו הארור? כנראה שזה לא ברור שבמדינה דימוקרטית מותר להעביר ביקורת קשה גם על מי שלא הצבעתי לו.
11
הר המור מצביעים ש"ס
זכריה | 15-05-2014 15:36
שיתלוננו אצלם שיקבלו כסף מהם שיניחו לנו נמאסתם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
12
הטוקבקיסטים בתשלום של הבית היהודי פשוט דוחים!
שקופים | 15-05-2014 15:44
הציבור לא טיפש
13
הגיע הזמן שתעשו חשבון נפש
חז"ל | 15-05-2014 18:11
יוממא פו. "אבל מי שקורא ושונה ומשמש ת"ח ואין משאו ומתנו באמונה ואין דבורו בנחת עם הבריות מה הבריות אומרות עליו אוי לו לפלוני שלמד תורה אוי לו לאביו שלמדו תורה אוי לו לרבו שלמדו תורה פלוני שלמד תורה ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו. אם כל הבריות חוץ מישיבותיכם מרננות אחריכם שאתם פלגנים, אולי תכבדו אותם ותקבלו מהם ביקורת..
14
כמה יוהרה עטופה בניסוחים "רכים"
אלי | 15-05-2014 18:37
פשוט אתם לא שמים לב כמה אתם מתנשאים ומחזיקים בעמדה שהתורה שייכת לנו מתוך המאמר: " אי אפשר להתעלם מהאמירה האידאולוגית המשתקפת שהתורה אינה עומדת בראש סדרי העדיפויות של פעילותנו הציבורית." כלומר - אתה מאשים את הרב דהן והבית היהודי שהתורה איננה בראש סדר העדיפויות שלהם ? אלא מה בראש סדר העדיפיות שלו?? כנראה שלמצוא חן בעיני החילונים, נכון ? אתה לא מבין כמה מכוערת הטענה הזו?? אצה לא מתווכח לגופו של עניין אלא טוען שהתורה לא הכי מעניינת אותם חשבת שאולי התורה בהחלט בראש סדר העדיפיות שלהם , רק מה היא תורה קצת שונה מהתורה שלך ? וכן הלאה "משום מה, דווקא כשהעיקרון המהותי הוא "תורה" זה נתפס כפלגנות." הסאב טקסט :העיקרון המהותי שלנו היא התורה , -וזהו לא העיקרון המהותי שלהם.. וכו וכו
15
הבלים
יוסי | 15-05-2014 20:46
הר המור מכבדים את הבית היהודי? למה הם לא מוכנים קודם להיפגש עם סגן השר ולהגיד בפניו את הבעיות ורק אז לפרסם בציבור???
16
עוצמה רוחנית שפוסלת את הכול איננה עוצמה, היא חולשה
יוסף | 15-05-2014 21:19
עוצמה רוחנית מקרינה ויודעת שגם לזולתה יש עוצמה ויש דרך. הדרך הזאת של הרב טאו פוסלת את הכול. לא יכול להיות שרק אדם אחד צודק. זו דיקטטורה של אני ואפסי עוד. לא דרך התורה.
17
אנשי הר חמור הסמאלנים לא מעניינים אותנו
בן תורה | 15-05-2014 22:05
שילכו לשס ואריה דרעי. הולכים אחרי הרב קוק אלק. הרי הם מוכנים להצביע לשס הסמאלנית, אז מה לנו ולאנשי הר חמור?
18
אנשי הר המור, התורה חשובה לנו לא פחות אבל לא זו הדרך
אלי | 16-05-2014 10:11
התורה לא נמצאת בהר המור. זו ישיבה חשובה וטובה, יש שם תלמידי חכמים. אבל יש עוד ישיבות. גדולי התורה וחשובי הפוסקים של הציונות הדתית לא נמצאים בהר המור אלא במקומות אחרים. דרך המחאה שלכם יוצרת פילוג ושנאה. זו לא דרך נכונה, זו דרך שיורה לנו ברגליים. סוף סוף יש לנו מפלגה עם כח משמעותי. יש לכם אפילו נציג במפלגה הזאת. זו מפלגה עם אנשי ארץ ישראל, עם נציגים נאמנים ויראי שמיים שעושים הכל למען התורה והיהדות. אורית סטרוק מתייעצת תדיר עם הרב דוב ליאור. מוטי יוגב מתייעץ תדיר עם רבנים חשובים כולל הרב טאו. הרב בן דהן ספוג בתורה וראת שמיים. תמיד יש מה לתקן, אבל אתם מקלקלים. גדולי התורה של הציונות הדתית לא מסכימים אתכם: הרב דוב ליאור, הרב יעקב אריאל הרב נחום רבינוביץ, הרב יעקב שפירא, הרב ליכטנשטיין לא מסכימים אתכם.
19
לא ניתן לקיים דו שיח אמיתי באופן זה.
אנונימי | 18-05-2014 15:41
למיטב הבנתי, לא ניתן לקיים בירור אמיתי של העובדות ושל דרך ההתנהלות הנכונה.אנשי ישיבת הר המור הגדירו את המציאות כעקירת יחסי דת ומדינה. ממילא ההוכחות והמאמרים הם נגזרת של הקביעה היסודית הזו. כל עוד לא יתברר האם באמת עמדה זו נכונה,ומהי דרך התגובה הנכונה במציאות הקואליציונית הנוכחית (רווח מול הפסד) לא ניתן להגיע לחקר האמת וכלנו נפסדים מהעדר שיח אמיתי,ויכולת ציבורית לברר את האמת.
20
הרב אלי בן דהאן איש הגון ויקר
יוספה | 19-05-2014 7:39
וגם רחב אופקים. אשרינו שזכינו!!