קראתי בעניין רב את מאמרו המנומק היטב של ד"ר שאול שארף "פסקת ההתגברות: להגן על השופטים מפני עצמם". המאמר הוא תמציתו של מחקר שפרסם באתר של האגודה הבינלאומית למשפט ציבורי. עם חלק מהדברים אני מסכים. על חלקם אני חולק.
נקודת המחלוקת העיקרית בינינו נוגעת להגדרתה של דמוקרטיה. לגישתו של שארף, כפי שהיא מבוטאת במחקרו, "דמוקרטיה היא שלטון הציבור… לדידי זו הגדרתה היחידה של הדמוקרטיה". לעומת זאת, "'דמוקרטיה מהותית' אינה דמוקרטיה, אלא אולי סוג מסוים של ליברליזם". לכל היותר מוכן שארף להסכים, כי "יש לדמוקרטיה תנאי סף, כמו שוויון פוליטי וחופש הביטוי".
צר לי. דמוקרטיה אינה רק משחק של מספרים אלא גם של ערכים. בצד ריבונות העם מצווה הדמוקרטיה להגן הן על ערכים והן על מיעוטים. אם לא תאמר כן, עולה לנו שמשטרים שרודפים מיעוטים ומכחידים זכויות אדם הנם דמוקרטיים רק משום שנציגיהם נבחרו ברוב קולות.
מהגדרת הדמוקרטיה נובעת גישתו של שארף למהותה של החוקה, כפי שזו משתקפת במאמר: "לפי רציונל זה, משום שהאדם המערבי נוכח לדעת במאה העשרים של המאה הקודמת כי בשם ערכים אחרים הוא עלול לחתור תחת הערכים הדמוקרטיים והליברליים – הוא יצר מנגנונים משפטיים בדמות חוקה וביקורת שיפוטית לאכיפתה, כדי שהללו יעכבו אותו בעת מצבי משבר וליקוי מאורות מלפעול בפזיזות כנגד ערכי יסוד בהם הוא מאמין."

גם אילו כל תפקידן של החוקה ושל הביקורת השיפוטית היה למנוע פעולה פזיזה נגד ערכי היסוד יש לתת את הדעת על כך שמדינת ישראל נעדרת מנגנונים שמטרתם לעכב פעילות כזו. במשטרים אחרים קיים בית עליון שנועד לבקר את החקיקה. בנוסף לכך ישנן מדינות כמו ארה"ב שבה לנשיא יש סמכות להטיל ווטו על חוק ולהחזירו לקונגרס שיוכל לשוב ולחוקק אותו ברוב של שני שליש. ישראל נעדרת מנגנונים אלה. הדרך היחידה למנוע חקיקה כזו הנה באמצעות הפעלתה של ביקורת שיפוטית. מנגנון זה חשוב מסיבה נוספת – ישראל, בניגוד לרוב מדינות העולם, נעדרת מגילת זכויות אדם מושלמת.
ואולם שארף טועה בקביעה שהחוקה והביקורת השיפוטית נועדו אך לעכב חקיקה פזיזה. ברוב המדינות החוקה כובלת את הפרלמנט כל עוד לא תתוקן החוקה – במנגנון מסורבל – על ידי מוסד עליון לעיתים בתוספת משאל עם וברוב מיוחד.
טלו את חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי. האם יעלה על הדעת שהכנסת כגוף מחוקק תבטל חוק-יסוד זה או תמחק את ההוראה שישראל היא מדינה יהודית? והאם תמשיך ישראל להיות אותה מדינה?
שארף אינו מסתפק בכך. לטענתו, "במסגרת 'המהפכה החוקתית' חוקי היסוד שודרגו למעמד של חוקה ללא הסכמה ציבורית רחבה". זו טענה תמוהה. עם הקמת המדינה התקיימו בחירות לאסיפה המכוננת שתפקידה היה לחוקק חוקה למדינה. משנבחרה האסיפה היא החליטה להעביר את סמכותה לכנסת שממלאת מאז שני תפקידים בו-זמנית – אסיפה מכוננת ובית מחוקקים. בבוא הכנסת לחוקק חוקה היא החליטה לחוקק אותה בשלבים בצורה של חוקי-יסוד. הווי אומר העם הוא שהעניק לכנסת סמכות לחוקק חוקה וחוקי-היסוד הם פרקיה. בית המשפט העליון לא שידרג את חוקי היסוד ולא יצר מהפיכה. הוא אך אשרר את מעמדם כפי שאלה נקבעו על-ידי העם באמצעות נציגיו.
ממשיך שארף וטוען: "הציבור לא העניק לאף גורם שלטוני את הסמכות להשאירו כבול לתורן הספינה. כלומר, לא ניתנה סמכות מפורשת לבית המשפט העליון לבטל חקיקה ראשית וחוקי יסוד". טיעון זה אינו נראה לי. מטבעה של חוקה – וכאלה הם כאמור חוקי-היסוד – שאין בכוחה של חקיקה רגילה לפגוע בהם. אם עד שנת 1992 הייתה זו מסקנה שנלמדה על-ידי תיאורטיקנים של תורת המשפט באו חוקי היסוד שעניינם זכויות אדם ופירשו סמכות זו ברחל בתך הקטנה.
לאחר שחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו מצהיר, כי "אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם", הוא ממשיך וקובע: "אין פוגעים בזכויות שלפי חוק-יסוד זה אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש". ולמתקשים בהבנת הנקרא שבה הכנסת ומדגישה "כל רשות מרשויות השלטון – הווי אומר גם הכנסת – חייבת לכבד את הזכויות שלפי חוק-יסוד זה".

מטבע הדברים, השאלה האם חוק של הכנסת עומד בתנאיה של פיסקת ההגבלה נתונה לביקורתה של הרשות השופטת שכן בפניה מתעוררת שאלה זו ותפקידה להצהיר מהו הדין המחייב.
ההתנגדות לחוקה ולביקורת שיפוטית לא היום נולדה ואין היא נחלתו הבלעדית של הימין. משקמה המדינה וניגשו למלאכת החוקה קמה התנגדות מצד בלתי צפוי. ראש הממשלה דוד בן-גוריון הביע התנגדות לקבלת חוקה. הוא נימק את התנגדותו בשלל טעמים;
"אין לנו זמן לעניין זה עכשיו. אנחנו צריכים לבנות בתים לעולים. חוקה נעשה כאשר ירווח לנו קצת לנו קצת" "אני חושב שלא נחוצה לנו כרגע שום חוקה. כאשר יבוא העם היהודי לארץ – הוא יצור לו חוקה". ולבסוף, הטיעון העקרוני שנשמע גם בימים אלה – חוקה משוריינת הנה מסמך אנטי-דמוקרטי בהיותו כובל את הרוב. ואולם התנגדותו של בן-גוריון לחוקה נבעה מרצונו להיות משוחרר מכבלים חוקתיים. מטעם זה הוא התנגד לביקורת שיפוטית:
"אני חושב שמתן סמכות כזאת לשופטים הוא דבר ריאקציוני… הכנסת [ת]קבל חוק אשר נשען על רצון הרוב, ובית המשפט יפסול אותו מפני שלדעתו איננו מתאים לאיזה פסוק בחוקה?! רק העם קובע את החוקה".
גם יצחק רבין לא הסתיר את ביקורתו על בית המשפט העליון כשאמר "אינני מתרגש מבג"ץ – הוא ישפוט על פי החוקים שנחוקק". ובהבהירו מפני מה תיטיב הרשות הפלסטינית להיאבק בטרור הסביר: "המשטרה הפלסטינית תילחם בחמאס בלי בצלם, בלי בג"ץ ובלי אימהות נגד שתיקה".
אם מוכיחים דברים אלה משהו הרי זה שמי שנמצא בשלטון מתנגד הן לחוקה והן לביקורת שיפוטית ואולם הם גם מוכיחים שלא לעולם חוסן וכי מי שהיה אתמול בשלטון עשוי למצוא עצמו היום באופוזיציה ולהיזקק להגנתם של החוקה ושל בית המשפט.
פרופ' אשר מעוז הוא דיקן מייסד של בית הספר למשפטים במרכז האקדמי פרס ויו"ר הוועדה לקשרים אקדמיים בינלאומיים.
מה דעתך בנושא?
17 תגובות
2 דיונים
יוסי
אומרים "המחוקק היתכוון הפוך" לכן שופטים הפוך.
10:41 21.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא להתבלבל
פרופסור צבוע! אתה מתעלם מהעיקר. הדעות הפוליטיות של 100 אחוז מהשופטים בישראל תואמות את הדעות שלך לכן אתה בעד שהם ינהלו את המדינה. אני מציעה להחליף את כל השופטים (...
פרופסור צבוע! אתה מתעלם מהעיקר. הדעות הפוליטיות של 100 אחוז מהשופטים בישראל תואמות את הדעות שלך לכן אתה בעד שהם ינהלו את המדינה. אני מציעה להחליף את כל השופטים ( גם הזוטרים) בשופטים עם דעות פוליטיות הפוכות, (דעות ימניות אובייקטיביות כמובן ), אם נעשה זאת פתאום אתה תתנגד לכתבה של עצמך. (דווקא אני אולי אסכים עם הכתבה...)
המשך 02:11 20.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ע
שקר! הכנסת מעולם לא החליטה שחוקי יסוד יתפקדו כחוקה! בעד חוק יסוד כבוד האדם וחירותו הצביעו פחות מ30 חברי כנסת! איך אפשר לקרוא לזה שהכנסת חשבה שחוק זה יהיה מרכז החוקה, כאשר...
שקר! הכנסת מעולם לא החליטה שחוקי יסוד יתפקדו כחוקה! בעד חוק יסוד כבוד האדם וחירותו הצביעו פחות מ30 חברי כנסת! איך אפשר לקרוא לזה שהכנסת חשבה שחוק זה יהיה מרכז החוקה, כאשר רוב חברי הכנסת בכלל לא נכחו בהצבעה!
המשך 18:53 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהי
יש להגן על העם מפני עריצותה של שכבה קטנה שאינה עומדת לבחירות, שאנשיה סבורים שכל האמת והחוכמה נמצאים רק בידם ולכן חומסים את כוחו של העם להכריע ולעצב את גורלו. בתור...
יש להגן על העם מפני עריצותה של שכבה קטנה שאינה עומדת לבחירות, שאנשיה סבורים שכל האמת והחוכמה נמצאים רק בידם ולכן חומסים את כוחו של העם להכריע ולעצב את גורלו. בתור התחלה יש להחזיר לציבור את הכוח להכריע בנושאי מדיניות ההגירה לישראל, כולל הזכות לכלוא ולגרש מהגרים לא חוקיים או להצר את צעדיהם וההכרעה מי זכאי ולא זכאי למעמד פליט. הביקורת השיפוטית נועדה למקרים קיצוניים שדגל שחור מתנוסס עליהם ולא לכל דבר שלא עולה בקנה אחד עם ערכיהם של השופטים. הם מנסים להפוך לבעלי המילה האחרונה בכל נושא ועניין. לדבריהם שלהם הם ביטלו כבר 22 חוקים והם עוד קוראים לזה ריסון. למעשה אין להם שום רסן והאיזון בין הרשויות הופר מזמן. פיסקת התגברות היא פתרון רחוק מאידאלי והייתי מעדיפה טיפול יותר יסודי ושקול, אבל מה שבטוח זה שיש לעצור את ההשתלטות של האריסטוקרטיה הפקידותית על המדינה ואת הריקון של הבחירות מתוכן.
המשך 14:25 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורח
על מתנגדי דמוקרטיה, וחברי כנסת עבריינים.
13:34 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי 1
אריה דרעי אמר כי אם תהיה לישראל חוקה שכל תוכנה הם עשרת הדיברות, הוא יצביע נגדה. כי לא חשוב מה נאמר בחוקה, חשוב איך בוחרים את השופטים ומיהם השופטים. עובדה...
אריה דרעי אמר כי אם תהיה לישראל חוקה שכל תוכנה הם עשרת הדיברות, הוא יצביע נגדה. כי לא חשוב מה נאמר בחוקה, חשוב איך בוחרים את השופטים ומיהם השופטים. עובדה מקום המדינה ועד היום פחות מ 15% מהשופטים הם מזרחיים. מביין 12 פרקליטי מדינה אף אחד אינו מזרחי . מביין היועצים המשפטיים רק אחד מזוז מזרחי אוטנטי. אנו רו
המשך 11:23 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שילה
פסקת ההתגברות נועדה להגן על על מושחתים שנימצאים בממשלה הנכנסת
07:57 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גילי
מי שמך לקבוע ערכים? למה דעתך קובעת, בכלל? לך יש ערכים שלך, לי יש ערכים שלי. מי נתן לך סמכות לקבוע שלערכים שלך יש עדיפות על פני ערכים של מישהו...
מי שמך לקבוע ערכים? למה דעתך קובעת, בכלל? לך יש ערכים שלך, לי יש ערכים שלי. מי נתן לך סמכות לקבוע שלערכים שלך יש עדיפות על פני ערכים של מישהו אחר?
המשך 07:46 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיקוץ בהיכל ....
שני דברים ... ראשית הדמוקרטיה היא לא רק שלטון הרב היא נועדה גם להגן על המיעוט מפני עריצות השלטון... בנוסף פסקת התגברות בעניינו , מטרתה לסלול את הדרך לשני אנשים...
שני דברים ... ראשית הדמוקרטיה היא לא רק שלטון הרב היא נועדה גם להגן על המיעוט מפני עריצות השלטון... בנוסף פסקת התגברות בעניינו , מטרתה לסלול את הדרך לשני אנשים אחד , דרעי , עבריין מורשע והאחר , מושחתיהו, שרק נאשם ... ושניהם שיקוץ בהיכל ... ביחד עם עוד לא מעט נבחרי ציבור מושחתים ...
המשך 07:20 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צודק תמיד
בתגובה ל: שיקוץ בהיכל ....
אני מבין למה קוראים לך שיקוץ בהיכל, הרי אתה כותב שטויות..
10:09 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
SJ
מאמר יפה ומנומק, שתי שאלות לי, האחת, מי קובע ערכים? השנייה, איך אנשים שלא נבחרו ע"י הרוב ופועלים לפי השקפת עולמם, יכולים להגן על מה שמנוגד להשקפתם?
00:59 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כפיר
בתגובה ל: SJ
משום שלא כולם, בניגוד אליך, חסרי היכולת להפריד בין דעתם ובין יישום מדיניות. רוב פקידי הציבור במדינה הזאת הצליחו היטב. מזוז "השמאלני" הגן על הריסת בתי מחבלים כיועמ"ש ומנדלבליט "הימני" הגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה ימני שהיו הוכחות לשחיתותו. אפילו אהרן ברק פעל ליישם את מדיניות ממשלת ישראל כשופט עליון, בהגבלות מסוימות על מנת שההחלטות יהיו חוקיות, בחוק הישראלי ובחוק הבינלאומי.
08:09 19.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר