לחבר את הקדושה לארץ: לעבור מהרצל להרצל-יה - סרוגים

לחבר את הקדושה לארץ: לעבור מהרצל להרצל-יה

אנחנו בהרצליה הקרויה על שם הרצל, משתדלים להעמיק את החיבור לארץ, מעבר לתפיסה הפשוטה של הרצל. לתת קשר של חיי קודש בין האומה לארצה, ובדרך אמונה

לחבר את הקדושה לארץ: לעבור מהרצל להרצל-יה
  להוסיף קדושה בכל עיר. הרצל (פלאש90)

את  הזיקה שלנו לארץ ישראל ניתן להבין בדרכים שונות. תפיסה אחת אומרת שלנוכח העובדה שלעם ישראל יש בעית קיום, הכרחי למצוא מקום בו יוכל לחיות בשלום ובשלוה ככל העמים. בהתאם לתפיסה זו, אין צורך שעם ישראל יחיה דווקא בארץ ישראל. באופן עקרוני, נוכל לחיות גם באוגנדה, אם רק יתמלאו התנאים המבטיחים את קיומנו היציב. הרצל ניסח השקפה זו במילים ברורות: ארץ ישראל היא אמצעי לקיומנו.

אחרים טענו, שארץ ישראל אינה רק אמצעי פיסי, אלא גם קרקע צמיחתנו הרוחנית. היותנו בארץ משלנו מאפשרת לנו פיתוחה של חברה יהודית בעלת תרבות ייחודית מבלי להיות מושפעים מתרבויות גויים. גם כך, ארץ ישראל נתפסת כאמצעי, אלא שבעוד ההסבר הראשון מדגיש את היותה אמצעי לקיומנו הפיסי, מדגיש משנהו את נחיצותה להתפתחותנו הרוחנית.

ביסוד תנועת הציונות היו כאלה שזה היה עיקר הכח המניע להקמת מדינה.

הסברים אלו אולי נכונים, אך אינם מספקים. שהרי יתכן שיש מקומות יותר בטוחים בעולם ודוקא מדינת ישראל מאוימת ע"י אויבנו. ולגבי הטענה הרוחנית, יתכן שהחינוך באנטוורפן או בברוקלין טוב יותר.

הרב קוק בתחילת ספר אורות מרחיב בנקודה זו, ומברר שהקשר שלנו לארץ ישראל הוא לא חיצוני, לא קשר שבא לפטור בעיה פיזית ואפילו לא רוחנית, אלא הקשר שלנו לארץ ישראל הוא פנימי-מהותי.

"אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל אֵינֶנָּה דָּבָר חִיצוֹנִי, קִנְיָן חִיצוֹנִי לָאֻמָּה, רַק בְּתוֹר אֶמְצָעִי לַמַּטָּרָה שֶׁל הַהִתְאַגְּדוּת הַכְּלָלִית וְהַחְזָקַת קִיּוּמָהּ הַחָמְרִי אוֹ אֲפִלּוּ הָרוּחָנִי" אלא- "אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל קְשׁוּרָה בְּקֶשֶׁר חַיִּים עִם הָאֻמָּה". היא ממש אבר חי של עם ישראל שאי אפשר לחיות בלעדיו.

הראשונים שטעו היו המרגלים שהוציאו דיבת הארץ. יתכן שחשבו כהרצל ז"ל, שזה לטובת העם. בארץ יתכנו מלחמות ושאר סכנות , ולא רק סכנות גשמיות אלא גם סכנות רוחניות של ע"ז, ועל כן למה לעזוב את החממה של מדבר סיני?

גם היום כמו אז, יש שטועים וחושבים שארץ ישראל היא רק אמצעי למטרה. ועל כן כאשר הארץ או חלקים ממנה לא משרתים את המטרה שלהם (בטחון, שלום, שקט ושלוה, פריחת האקדמיה וכדומה) , אזי הם מוכנים לותר עליה.

בשל דעות טועות אלו, וביתר שאת אחרי גירוש קטיף, הציונות הדתית התקדמה להבנה שהחזית של ישוב ארץ ישראל היא לא רק בהרי יהודה ושומרון האהובים אלא גם בליבות התושבים בכל המדינה.

לכל אחד מאיתנו יש חיבור מיוחד לעיר אחת בישראל, לפי שורש נשמתו. באגרת ל"ט כותב הרב זצ"ל: "בודאי כל עיר ומקום שבאה"ק יש לו שורש ובחי' בקדושה בפני' עצמה…וע"כ אע"פ שירושלם חביבה מאד, וקדושתה כוללת בכללות, וישובה קודם לכל, מ"מ כל אחד שהשיג על פי פרטיות שורש נשמתו שהוא שייך לקדושה המיוחדת הפרטית השייכת לאותה העיר, היה קובע בה דירתו. ובודאי מצד חילוק השבטים היה כן הענין. ע"כ היו כמה נביאים משארי ערים, אע"פ שרובם היו מירושלם".

לכל יהודי בכל עיר ועיר יש תפקיד בחיבור העם לקדושת ארץ. לפיכך ב'שבתות דרך אמונה' שעשינו ברחבי המדינה (וגם אצלינו ב"ה), השתדלנו ליצור חיבור עמוק ושמח של הציבור הכללי, לקדושת ארץ ישראל.

לפני כארבעים שנה בהכתרה של הרב הלוי זצ"ל לרבה של הרצליה, דיבר בהכתרה הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, ואמר שהרצל זכה שנקראת עיר על שמו בארץ ישראל אך זכינו ששם העיר הוא בתוספת י-ה. אנחנו בהרצליה הקרויה על שם הרצל, משתדלים להעמיק את החיבור לארץ, מעבר לתפיסה הפשוטה של הרצל. לתת קשר של חיי קודש בין האומה לארצה, ובדרך אמונה.

==

הרב דוד הורדן הוא רב מרכז העיר והגרעין התורני בהרצליה, מרבני 'דרך אמונה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
סקר קבע כי מכל חלקי העם החרדלים אימת החרדים כמודל מאיים
החרדלים הרצל והרצליה | 02-02-2014 8:17
2
לחבר קדושה להרצל כמו לחבר צלב לארון קודש
יהודי | 04-02-2014 11:24
הכותרת שלכם מזעזעת...