העיתונאי קלמן ליבסקינד פרסם השבוע מאמר מעורר עניין (ב'וואלה' ו'מעריב') בו הוא סוקר את התופעה בה בכירים בארגוני שמאל שהחליטו לעזוב את הארץ בשנים האחרונות. לדוגמא יולי נובק 'משוברים שתיקה', איתן בורנשטיין שהקים את עמותת 'זוכרות', גילה סבירסקי בעברה מנכ"לית הקרן החדשה ועוד שורה של אנשי מפתח בארגוני שמאל.
הסייפא שעולה ממאמרו של ליבסקינד כפי שהוא גם אומר שמ"בלי לדבוק בכוח ההבטחה (האלוהי)", אז חילוני לא יכול להצדיק את ישיבתו לא בקרית ארבע ולא ברמת אביב.
נוח מאוד לליבסקינד להביא דוגמא מאנשים מהשוליים של השמאל הלא ציוני אך השדרה המרכזית של השמאל נטועה בישראל, אם כי אני חייב לציין שלאנשי שמאל קשה לא אחת להצדיק את זכותם על הארץ והם עומדים לא פעם נבוכים מול שאלות כאלה.

זה אולי מפני שמערכת החינוך פחות נגעו בשאלה הזאת וכי הטיעונים לגביה מורכבים ולא כוללים משפט כמו 'אלוהים הבטיח לנו' (אם כי זה גם יכול להיות טיעון לגיטימי), אבל אפשר וצריך לבדוק 'מהי זכותנו על הארץ?' מבלי להסתמך על טיעונים שנטועים בעולם האמונה.
ההבטחה מגיעה עם תנאי
אפרופו אמונה, גם לפי המקורות, ההבטחה האלוהית מגיעה עם תנאי: לקיים את המצוות, להיות טובים לארץ ועוד. הרעיון הוא שארץ ישראל ניתנה לנו לפיקדון ואיננו בעלים של האדמה הזאת.
זה תמיד מזכיר לי את המשפט שאני אומר תמיד לערבים שאני לא רוצה להתווכח איתם: "בואו נסכם שהאדמה הזאת היא לא שלי ולא שלך אלא של אללה או אלוהים".
אפשר לראות שבמהלך ההיסטוריה 'ההבטחה האלוהית' לא גרמה ליהודים לעלות במסות לישראל והיה צריך לקרות צבר של אירועים היסטורים מרשימים כדי לגרום ליהודים חילונים בעלי תודעה לאומית ומדינית לעלות ארצה.

אותם יהודים לא אמרו 'רק בידי שרף ומשיח', אלא פעלו כדי להקים גופים ממסדיים כדי שאלו יפעלו במרץ ובאמצעים מדיניים דיפלומטיים בעולם כדי לבסס את זכות ההגדרה העצמית היהודית.
לא הסתפקנו רק בהבטחה האלוהית אלא במשפט העמים
למה הם באו לכאן? פרופ' רות גביזון ז"ל, כותבת על כך: "עליית היהודים לארץ ישראל שונה מתופעות קולוניאליסטיות, הן מבחינת מעמדם בארצות המוצא והן מבחינת זיקתם לארץ ישראל; היהודים החיו בגלות – הם היו זרים במקומות רבים סבלו מרדיפות קשות, והמקום היחיד בעולם שבו נהנו אי פעם מריבונות מדינית היה ארץ ישראל. ודאי שחירותם לעשות זאת הייתה גדולה יותר מחירותם של האנגלים והספרדים שכבשו את יבשת אמריקה".
ובכן, הפעולות של אותם פעילים ציונים מהרצל ועד בן גוריון הביאו את העולם להכרה בזכותם של היהודים על ישראל ורק נזכיר את 'הצהרת בלפור' ולאחר מכן את פסיקת המנדט על ישראל של חבר הלאומים ב 1922 ולבסוף ההצבעה על הקמת המדינה באו"ם ב-1947.

כלומר יש קו שנמתח מהצהרת כורש ועד הצהרת בלפור, בשני המקרים לא הסתפקנו רק בהבטחה האלוהית אלא במשפט העמים. ובכן אי אפשר להתעלם לחלוטין מהסיפור המקראי: המיתוס המכונן של היהודים בין אם אני מאמין בו בין אם לאוו – הוא היווה קטליזטור רב עוצמה וגרם ליהודים לאורך הדורות לחלום, להתפלל ולהיכסף לציון. לזה כנראה התכוון מרטין בובר כאשר קרא לזה 'זכות קדומים' (להבדיל מזכות היסטורית).
אז איך חילוני או שמאלני מצדיק את חלוקת הארץ ואת ההבחנה שבין קריית-ארבע לרמת אביב?
הציונות התאפיינה תמיד בפרגמטיזם, שהרי האמונה היא לעולם כוללת ולא ניתנת לפשרה (לפי תפיסה זו גם עבר הירדן המזרחי הוא ארץ אבותינו), ואילו הציונות הבינה שזה לא הכל או כלום, אם כי תמיד היו שוליים בשמאל ('בני ברית' או הבונד) ובימין שהעדיפו לדבוק באידיאולוגיה מאשר בקיום עצמאי של מדינה – כי "פה בארץ חמדת אבות (לא) תתגשמנה כל התקוות".

מלבד הריאל פוליטיק, יש גם טיעון מוסרי כבד משקל כפי שכותב עמוס עוז: "גזרתי על עצמי הפרדה חמורה בין מניעיה הפנימיים של שיבת ציון ובין צידוקה כלפי הזולת: הזכרון, הקשר ההיסטורי, הגעגועים, הרדיפות והכמיהה, הם מניעי שיבת ציון. צידוקה כלפי הערבים יושבי הארץ הוא צדקת הטובע הנאחז בקרש היחיד שהוא מסוגל להיאחז בו והטובע הנאחז בקרש זכאי, על פי כללי הצדק הטבעי, האובייקטיבי, האוניברסלי, לפנות לו מקום על הקרש, גם אם לשם כך עליו להזיז הצידה את יושביו. גם אם יושבי הקרש מאלצים אותו לעשות זאת בכוח. אבל אין לו זכות טבעית להדוף המימה את יושביו האחרים של הקרש. והוא ההבדל המוסרי שבין 'יהוד' יפו ורמלה ובין 'יהוד' שכם ורמאללה. והוא הצידוק המוסרי של חלוקת הארץ בין שני עמיה".
אין באמור לעיל כדי למתוח ביקורת על אלו שעוזבים את הארץ: תנועה הגירה תמיד הייתה מהארץ ואליה כל אחד עם סיבותיו שלו. יכול להיות שלאנשים עם תפיסת עולם אוניברסלית שהיא פחות לאומית ודתית יהיה קל יותר לעזוב את הארץ כי מבחינתם החיים ואיכות החיים חזקים מכל דבר אחר
מה שכיום מחבר אותי לישראל (ועוד רבים וטובים), למרות הקשיים: זו השפה, האוכל, הסיפורים ובעיקר האנשים וכאן אני מתחבר לתפיסה של א.ד גורדון שהחודש ימלאו מאה שנה ללכתו: "ארץ נקנית בחיים עליה, בעבודה וביצירה. כך נשיב לנו את זכותנו על ארצנו שהייתה שוממה, ענייה ושפלה זאת כעין רמז כי הארץ מחכה לנו כי בחיים, בעבודה וביצירה (ואני הייתי מוסיף בדאגה לחלש, לזכויות המיעוט ולצמצום פערים) נאשר את זכותנו ההיסטורית על הארץ".
איתן אלחדז ברק, הוא חוקר ומתעד טקסים וחגים בישראל
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
Isabella Ethan
איזה סיפור נהדר ומעורר השראה! הייתי נשואה שבע שנים בלי ילד, ובגלל זה בעלי התחיל להתנהג בצורה מוזרה, חוזר הביתה לאחרונה ולא מבלה איתי יותר והוא אמר שהוא רוצה להתגרש....
איזה סיפור נהדר ומעורר השראה! הייתי נשואה שבע שנים בלי ילד, ובגלל זה בעלי התחיל להתנהג בצורה מוזרה, חוזר הביתה לאחרונה ולא מבלה איתי יותר והוא אמר שהוא רוצה להתגרש. אז נעשיתי מאוד עצוב ואבוד בחיים כי הרופא אמר לי שאין דרך להיכנס להריון זה באמת ממרר לי את החיים. עד שנתקלתי בחבר שסיפר לי על DR ALABA מהאינטרנט, איך הוא עזר לנשים רבות עם בעיות דומות שעברתי אז פניתי אליו בכתובת:(dralaba3000@gmail.com) והסברתי לו, הוא סיפר לי הכל צריך לספק לפני שהוא יכול להטיל את הכישוף על המפגש כדי להחזיר את בעלי, מה שעשיתי, והוא שלח תפילה עוצמתית שהייתי צריך לומר באמצע הלילה כשהטיל את כישוף האהבה. זה היה נס 24 שעות מאוחר יותר בעלי היחיד חזר אליי והתנצל על כל מה שעשה ואמר לי שהוא מוכן לתמוך בי בכל מה שאני רוצה, התקשר מהר לד"ר אלאבה ותגיד לו מה קורה בזה רגע והוא גם הכין ושלח לי תרופה צמחית שלדבריו תרפא כל מחלה או זיהום לא רצויים שמנעו ממני להרות ואז הנחה אותי איך להשתמש בה לפני הפגישה עם בעלי. כאן לאחר השימוש בצמח ובשורש המקומיים האלה, כמה שבועות לאחר מכן התחלתי להרגיש סימני הריון על כל הגוף, הייתי ממש בהריון ורק ילדתי בן תינוק בגיל חודש. אני נשבע שכל העולם יגלה על ד"ר אלאבה שהציל את מערכת היחסים שלי וזה גם נותן לי ילדים שאני בגאווה יכול לקרוא להם שלי היום. לכל אישה שחושבת שזה בלתי אפשרי, הנה הזדמנות לחייך ולהביא אושר למשפחתך, אנא צור קשר עם DR ALABA במייל בכתובת: (dralaba3000@gmail.com). או WhatsApp/Viber אותו באמצעות +1(425) 477-2744, אכן, הוא אלוהים שנשלח להביא מאהבים אבודים ולהביא לך אושר..
המשך 22:59 03.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל
כמה גבוהות המילים וכמה נבובות... "ארץ נקנית בחיים עליה" - מקסים אבל גם אם נסכים שזה סוג של קניין איך עם אמירה זו אתה מתגונן מטענה של גזילה? וזה עיקר הנדון. אין לשמאל שום צידוק...
כמה גבוהות המילים וכמה נבובות... "ארץ נקנית בחיים עליה" - מקסים אבל גם אם נסכים שזה סוג של קניין איך עם אמירה זו אתה מתגונן מטענה של גזילה? וזה עיקר הנדון. אין לשמאל שום צידוק אידיאולוגי לגזול את הארץ לערבים ומי שבאמת 'מאמין' בזה עד הסוף - עוזב את הארץ מי שנשאר - או שאין לו יושר אינטלקטואלי או שאינו מבין עד הסוף את טיעון השמאל...
המשך 15:42 02.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחמיה
כדי להכיר בזכותנו על הארץ - *כל* הארץ - לא צריך הבטחות דמיוניות מיצור דמיוני. כמו שאמר בן גוריון, זה בתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית. או כמו שאמר שמעון החשמונאי, קצת...
כדי להכיר בזכותנו על הארץ - *כל* הארץ - לא צריך הבטחות דמיוניות מיצור דמיוני. כמו שאמר בן גוריון, זה בתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית. או כמו שאמר שמעון החשמונאי, קצת לפניו: "לא ארץ נכריה לקחנו, ולא ברכוש נכרים משלנו - כי אם נחלת אבותינו, אשר בידי אויבינו בעת מן העיתים בלא משפט נכבשה. ואנחנו כאשר הייתה לנו עת, השיבונו את נחלת אבותינו". אם יבואו הפריזי, היבוסי והגרגשי, ויגידו שכבשנו מהם את הארץ, יהיה להם קייס. אבל עד שהם באים - זה שלנו, ובוודאי לא של אלה שזה מקרוב באו ולקחו להם ארץ מן ההפקר.
המשך 15:31 02.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל
צר לי אך טיעונך חלשים חלשים. לתפוס קרשים ושאר שטויות ממוחו הקודח של עמוס עוז. שכבר נודע במוסריותו הגדולה... בשביל כל הטיעונים שלך לא נהרגים, לא מוסרים נפש, לא מבזבזים 3...
צר לי אך טיעונך חלשים חלשים. לתפוס קרשים ושאר שטויות ממוחו הקודח של עמוס עוז. שכבר נודע במוסריותו הגדולה... בשביל כל הטיעונים שלך לא נהרגים, לא מוסרים נפש, לא מבזבזים 3 שנים. היום אין סכנת חיים בארהב באנגליה ובשבדיה, אז אפשר לגור שם בלי לקחת לאף אחד את הבית בתל אביב, סליחה שיך מוניס או בעפרה. בשביל שפה וחטיפים זה מוסרי לגנוב למישהו אחר את הקרש? סליחה איזו מילה מכובסת - לקחת לערבים את הקרש? לפי דבריכם לקחתם להם את הבית !!! את החצר !!! את השכנים!!! את הטעמים ואת השפה ואת הנוף. ואתה קורה לזה קרש ? מוסריות מעוותת. ללא אמונה באל אין כאן זכות. ההבדל בין דבריך לחילונים ומסורתיים שהם כן אומרים אנו כאן בכל הציווי האלוקי גם אם אנו לא מקיימים מצוות. אבל התירוצים העגומים שהעלת לא נותנים שום צידוק, שום תשובה, שום מנוחת הנפש ושום קביעות בארץ. אתה נשמע אדם טוב חזור בך ובדוק את אמונותיך.
המשך 15:24 02.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחיא
בשביל אוכל ושפה אתה מוכן לצאת למלחמה??? נו נו
14:46 02.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמאל ימין שמאל
דיבורים לחוד ומעשים לחוד. בתחום המעשים, חילונים משרתים הרבה יותר מאיתנו בממוצע. כל עוד זה המצב באמת אין לנו זכות דיבור ותלונה.
13:59 02.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
ללא ההבטחה והמצווה לרשת את הארץ לא נוכל למצוא בה גם "מקלט בטוח". הגויים שמסביבנו יעמדו עלינו לכלותנו אם בגוף ע"י הנשק ואם ברוח ע"י תרבות זרה ומתק שפתיים, זאת...
ללא ההבטחה והמצווה לרשת את הארץ לא נוכל למצוא בה גם "מקלט בטוח". הגויים שמסביבנו יעמדו עלינו לכלותנו אם בגוף ע"י הנשק ואם ברוח ע"י תרבות זרה ומתק שפתיים, זאת עד שנדבוק במטרה האמתית שלשמה קבלנו את ארץ ישראל. מי שמדמיין הבדל בין רמלה לרמאללה הוא זה שמביא עלינו את הפיגועים, הטילים והביקורת הבינלאומית שמזהה את חולשתנו בצדקת דרכנו.
המשך 11:18 02.02.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר