הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, מסתייג מפסק ההלכה שפרסם חבר 'בית הלל', הרב יוני רוזנצוויג.
"לצערי הרבה אנשים לא ידעו מה לעשות ונכנסו ללחץ והתירו לעצמם לעשות דברים שאינם מותרים." מצוטט הרב לאו בכתבה של ישי פרידמן בעיתון 'בשבע' כשהוא מתייחס לטור שפורסם באתר NRG, בו סיפר הרב רוזנצוויג כיצד בליל שבת האחרון נפל החשמל בדירה בה שהה עם אשתו וילדיו.
"אמרתי בליבי: חייב להיות פיתרון הלכתי", תיאר הרב רזונצוויג את הקו ההלכתי שהנחה אותו, ובהמשך הוא מוסיף כיצד שיקלל מספר טעמים לקולא בהם הכלל ההלכתי "הכל חולים אצל צינה", יחד עם 'עשיית מלאכה בשינוי' והגדרת הפעלת חשמל בשבת כגרמא משום שהחשמל מיוצר במקום אחר.
בסופו של דבר הוא סיכם: "הרמתי את המפסק בשינוי, והחום חזר לדירה… הרהרתי קצת אם באמת היה הדבר מותר, אך לא הייתה לי שום בעיה להירדם. הרגשתי שמחובתו של פוסק הלכה להתאמץ להתיר במקום הצורך. חומרות יש בשפע ביום-יום. במצבי חירום צריך גם לדעת להקל."
לא צודק במעשיו
כבר באותו יום הבאנו בסרוגים ביקורת של הרב ישראל רוזן שתקף את הדרך הנינוחה בה התיר הרב רוזנצוויג לעצמו את הרמת הנתיך: "עיקר 'הזדעזותי' היא מן האווירה והסגנון. ניכר שהרב הכותב רצה להתפאר קבל גולשי האתר בידו הגדולה המכופפת את ההלכה בווירטואוזיות, למען יכירוהו ויוקירוהו. גם אם היו נסיבות ספציפיות מקילות לא ניתן לפסוק כך בפומבי בלי לפורטן, ועוד בחלון הראווה האינטרנטי. זו זילות ההלכה והפיכתה לפלסטלינה… פסק מסוג זה חייב להינתן בצנעא ותוך סייג שאין בו פסיקה עקרונית או כוללנית. לא מצאנו זכר לגישה כזו בדברי הרב המקל."
על פסק ההלכה המקל של הרב רוזנצוויג הגיב הרב לאו: "המשנה ברורה אומר במפורש שמקרים כאלו מותר רק על ידי נכרי ולא בשינוי חבל שאנשים לא היו מודעים להלכה. לגבי אותו מאמר שפורסם אם הרב שפרסם המאמר יעיין בהלכה הוא יראה שהוא לא צדק במעשיו".
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
אהרון
לרפי ולכל השאר. ההשואה לחולה שאין בו סכנה היא טעות במקרה הזה. המקרה הזה לא שייך לסימן שכ"ח כלומר דיני חולה בשבת אלא לסימן רע"ו שם כתב השו"ע שהכל חולים...
לרפי ולכל השאר. ההשואה לחולה שאין בו סכנה היא טעות במקרה הזה. המקרה הזה לא שייך לסימן שכ"ח כלומר דיני חולה בשבת אלא לסימן רע"ו שם כתב השו"ע שהכל חולים אצל צינה ושם מדובר על אמירה לנכרי. גם אם אין נכרי באזור יש פתרונות הרבה יותר פשוטים כמו שינוי ע"י קטן שזה תרי דרבנן. לעשות ע"י קטן שאינו מבין ע,י מי שהוא איננו אביו (ויש בזה דעות אם ע"י אמו מותר או לא) היוצא מכל זה שאותו אחד שהורה לעצמו היתר ככה עשה זאת מחוסר ידיעית ההלכה וגרוע מכך מחוסר זהירות בהלכות שבת.כמו שמתואר בהגיגיו שפורסמו בפני כל. העיקר שאפשר להרדם. איזה "אומץ לב" ממש אמיצות...קצת ללמוד והכל מסתדר. זה יכול ללמד על הבעיה הרוחנית שיש באותו ארגון המתיימר להשתמש בשמו של הלל הזקן. כן אותו הלל שמסר נפשו על התורה גם בתוך השלג המקפיא. אותו ארגון מתמסר לכך שהתורה חס ושלום לא תפריע למהלך חייו המודרניים. על אלה אני בוכיה. על אותם הקוראים לעצמם רב כשכל השכלתם היא לימוד אינו רציף בישיבת הסדר ולימודי סמיכה לרבנות בכולל בר אילן (מנכ"ל הארגון. רב בית כנסת) כשכל רב בית כנסת מקבל במה ואינו מבין את מקומו .
המשך 19:24 22.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניר
כתבת רקע הלכתי יפה, גם במידה והרבנים רוזן ולאו לא מכירים פסק זה של השש"כ, עצם פרסום הדברים באתר חילוני שמראה שרק אפשר להקל ושהרבה פעמים אנשים מחמירים סתם, הוא...
כתבת רקע הלכתי יפה, גם במידה והרבנים רוזן ולאו לא מכירים פסק זה של השש"כ, עצם פרסום הדברים באתר חילוני שמראה שרק אפשר להקל ושהרבה פעמים אנשים מחמירים סתם, הוא טעות ביסודו ואי אפשר להיתמם, האדם החילוני יחשוב דברים שליליים על רבנים שפוסקים בעיניו בהחמרה, או שהוא יגיד לעצמו שכל חילולי השבת ועבירות נוספות, הן אינן נוראיות,כי במילא הרבנים מקילים. אי אפשר להימלט מהמשפט "סוף מעשה במחשבה תחילה", הפרסום במקום כזה פשוט פוגע בתורה ואני אומר לך את זה בתור אחד שהיה חילוני רוב חייו ונמצא עם חילונים מכל מיני סוגים בקשר מתמיד, זה פשוט מוריד את קרנה של התורה וגובל בלשון הרע(שנאמר על דברי אמת שהם גנאי) ואותו רב אמנם התנצל, אבל פשוט זה נראה שכל הדרך של קבוצות דתיות מסויימות, הוא במקום לקרב פשוט לרחק את הקרובים, תחשוב על זה!!
המשך 21:02 21.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוני
23:23 19.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי
בספר שמירת שבת כהלכתה, פרק ל"ז, סעיף ב': "חולה שאין בו סכנה... אסור לו לעשות מלאכה דאורייתא אפילו בשינוי, שלא כדרך עשייתה בחול (ואמנם יש מגדולי הפוסקים המתירים ליהודי לעשות...
בספר שמירת שבת כהלכתה, פרק ל"ז, סעיף ב': "חולה שאין בו סכנה... אסור לו לעשות מלאכה דאורייתא אפילו בשינוי, שלא כדרך עשייתה בחול (ואמנם יש מגדולי הפוסקים המתירים ליהודי לעשות צורכי רפואתו של חולה שאין בו סכנה, גם אם עשייתם קשורה במלאכה דאורייתא, והוא שיעשה שלא כדרך עשייתה בחול)". בהערה י"ח מבואר שהמתירים הם שולחן ערוך הרב, האגלי טל, תהילה לדוד, קצות השולחן, וכך מסיק להלכה הגאון הרב שלמה זלמן אויערבאך במקום שאין נוכרי. הרבים מתירים לעשות מלאכה דאורייתא בשינוי לצורך חולה שאין בו סכנה, לגבי ההגדרה של ילד קטן כחולה שאין בו סכנה שוב בשש"כ (פרק ל"ב, סעיף א') כתוב שקטן הוא חולה שאין בו סכנה, ובהמשך (פרק ל"ז, סעיף ב') כתב: "ילד עד גיל תשע או עשר - לפי מצב התפתחותו - חלש הוא בגופו וזקוק לטיפול מיוחד, ולכן התירו חכמינו ז"ל לעשות בשבילו כל מה שהתירו לעשות בשביל חולה שאין בו סכנה". לכן ניתן לראות בבירור שבמקום צורך יש לר' רוזנצוויג על מי לסמוך ואינו טועה בפסקו מעיקרו.
המשך 20:40 19.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאינו יודע ואולי שיודע לשאול
רציתי להעיר, שמא בטעות, שנוכרים לא תמיד נמצאים במקומות מרוחקים בהתנחלויות. וכשכולם קופאים מקור אולי יש מקום להתיר, אבל כמובן לא לפרסם בצורה שהדבר נעשה. באחת הפעמים כשביקרתי אצל קרוב משפחה,...
רציתי להעיר, שמא בטעות, שנוכרים לא תמיד נמצאים במקומות מרוחקים בהתנחלויות. וכשכולם קופאים מקור אולי יש מקום להתיר, אבל כמובן לא לפרסם בצורה שהדבר נעשה. באחת הפעמים כשביקרתי אצל קרוב משפחה, ראיתי שהוא שכח לסגור את החשמל בדלת המקרר. עשיתי ביני לביני חושבים, הגעתי למסקנה שאם לא אכבה פעם אחת בשינוי את הנורה, ניאלץ כולנו לעבור עשרות פעמים על האיסור בכל פעם שנפתח את הדלת. האם טעיתי? האם לא עדיף בשינוי פעם אחת מאשר עשרות פעמים של חילול לאורך השבת?
המשך 19:26 19.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בשש"כ לג, (יז*), והצטרף לדברים גם הגרש"ז אויערבך "מסתבר דיכולים ודאי להקל אם אי אפשר ע"י נכרי".
18:56 19.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
בישיבות מלמדים שככל שהפסק יותר מאוחר הוא יותר קביל כי בוודאי שמחבר הספר ראה את כל מי שקדם לו, ולכן הוא המוסמך ביותר במסקנה ההלכתית שלו. והמנטרה המרחפת בחלל הישיבות...
בישיבות מלמדים שככל שהפסק יותר מאוחר הוא יותר קביל כי בוודאי שמחבר הספר ראה את כל מי שקדם לו, ולכן הוא המוסמך ביותר במסקנה ההלכתית שלו. והמנטרה המרחפת בחלל הישיבות היא "הלכתא כבתראי" האם אין רבני בית הלל "בתראי" כלפי המשנה ברורה? טוב שכבוד הרב הראשי חיווה דעתו לאחר אותו פסק הלכה הזוי, ועכשיו הוא ה"בתראי".
המשך 17:42 19.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר