היום בהיסטוריה: התורה חזרה לעיר חברון - סרוגים

היום בהיסטוריה: התורה חזרה לעיר חברון

בפרעות תרפ"ט נרצח הרב אלימלך ליכטנשטיין בעיר חברון. שלושה מנכדיו נפלו במלחמות ישראל. ארבעים שנה אחרי הירצחו, נינתו הרבנית נאורה בלייכר החזירה את התורה לעיר האבות

היום בהיסטוריה: התורה חזרה לעיר חברון
  הרב אלימלך ליכטנשטיין הי"ד

היום בהיסטוריה: הסבא נרצח בחברון, הנכד כבש את העיר, הנינה הקימה ישיבה

אחד מנרצחי הטבח במאורעות תרפ"ט הוא הרב זאב אלימלך ליכטנשטיין הי"ד. אך סיפור משפחתו של הרב ליכטנשטיין איננו נעצר בתרפ"ט אלא נפרש על פני עשורים רבים בתהליך שיבת עם ישראל לארצו.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: נפלו בעזה ומקום קבורתם לא נודע

הרב זאב אלימלך נולד בפולין ולמד בישיבת סלובודקה ונמנה עם תלמידיה המובהקים. הרב זאב-אלימלך עלה לארץ-ישראל, לפני משפחתו ובשתי ידיו בונה למשפחתו בית בשכונת 'יגיע כפיים' בירושלים. וכשסיים לבנות את הבית והעלה ארצה את אשתו וארבעת ילדיהם.

כשעברה ישיבת סלובודקה לחברון, החליט הרב לחזור אל בית המדרש והוא בן 54, ולמד בהתמדה רבה. מספר ימים לפני פרוץ מאורעות תרפ"ט חזר הרב אלימלך לירושלים ואמר לחתנו כי יישאר בירושלים עד שירגעו הרוחות אך יומיים לפני המאורעות חזר לחברון.

ביום שישי י"ז באב תרפ"ט, כאשר ישב בישיבה עם חברו שמואל רוזנהולץ, חדרו פורעים ערבים לישיבה ורצחו את שמואל. הרב אלימלך ניצל בנס, ולמחרת, בשבת י"ח באב תרפ"ט (24.8.1929), עלה לתורה בבית-הכנסת ובירך ברכת "הגומל".

שעות מספר אחרי התפילה החלה השחיטה הגדולה. הרב זאב-אלימלך, שמצא מקלט בבית ראש הישיבה, נתפש בידי הפורעים, נרצח באכזריות ונקבר בקבר האחים של חללי תרפ"ט בבית הקברות בחברון.

שלושה נכדים נפלו במלחמות ישראל

יהושע בנו של הרב אלימלך נושא לאישה את חנה ארקין נכדתו של צבי ארקין ממייסדי עקרון לימים מזכרת בתיה. יהושע שירת בגדודים העבריים, ונעצר עם ז'בוטינסקי כשהגנו על יהודי ירושלים במאורעות תר"פ (1920).

יהושע וחנה הקריבו שלושה מילדיהם למען העם והארץ. בתחילה בנם משה שעבד במפעלי ים המלח והיה מפקד המפעל נפל בשבי הירדני שם הוחזק כשנה. יעקב ואבנר נפלו בהפרש של מספר חודשים בקרבות מלחמת העצמאות.

שנה לאחר מלחמת ששת הימים נהרג הבן השלישי אלימלך, קצין בחטיבה הירושלמית בתאונת דרכים כשחזר מאמון בגולן ונקבר ליד שני אחיו בהר הרצל. בן דודם אליעזר ארקין אחיינה של חנה אם הבנים נפל בפעולת הרדאר בהרי הכרמל.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: ד' באב – פיצוץ הרדאר הבריטי בחיפה

המשפחה המיישבת ותורמת: הסבא רבא מקים מושבה, הסבא בונה בית ולומד תורה נרצח בחברון והנינים מגישים על מגש הכסף את תקומת העם.

ארבעים שנה אחרי הפרעות חזרה התורה לחברון

ארבעים שנה לאחר הניסיון לקטוע את קול התורה בעיר האבות נינתו של הרב זאב אלימלך ליכטנשטיין הרבנית נאורה בלייכר עם בעלה הרב משה בלייכר שבו לעיר והשמיעו מחדש את קול התורה בהקמת ישיבת 'שבי חברון' המונה כיום מאות תלמידים.

במלחמת ששת הימים נכנס אלימלך כקצין בחטיבה הירושלמית לעיר שבה נרצח הסבא שאלימלך הקצין קרוי ע"ש כסגן מושל העיר. וכיום ניניו של הסבא אלימלך חיים ומיישבים את עיר האבות.

בית רומנו ישיבת שבי חברון (צילום: וויסאם הישלמון/פלאש90)

כשנכנס אלימלך לחברון בששת הימים כתב למשפחתו:

"... המלחמה בעיר החלה במקום בו נפגע אבנר, וכוחות האויב נשברו לרסיסים במקום פגיעת יעקב. היה בזה משום סמל ונס. אי לכך כניסתי ומינויי לסגן המושל הצבאי של חברון, אינו אלא המשך טבעי לסגירת מעגל ההיסטוריה שלנו בארץ… אלי ליכטנשטיין חוזר למקום קבורת ר' אלימלך ליכטנשטיין- אין זאת אלא להסביר את הכתוב: 'בשוב ה'.. היינו כחולמים'…"

כשתטיילו בשכונות זיכרון משה-גאולה תחפשו את השלט על הבית שבנה ר' אלימלך ליכטנשטיין הי"ד המספר את סיפור המשפחה.

==

המקורות והתמונות באדיבות ד"ר יורם אלמכייס מקריית ארבע

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
יהי זיכרו וזכר...
אני 2- צאצאית רבי יעקב. שמשון פלפל ור' ברוך כהנא דיין, צפת .ור' ברוך יוסף בראז"ף שו"ב. זצ"ל שנת עלייה 1817-1844. | 29-07-2021 12:34
יהי זיכרו וזכר כל הנרצחים בפרעות 29 ברוך; מרבה להזכיר את רבי יעקב שמשון פלפל מראשי הישוב בצפת. ממנו יצאו צאצאים רבים; יעקב שמשון פלפל היד שנהרג בקרבות על רמת יוחנן 1948. אמי תיבלא והאלוף ישראל טל(טליק) זל בני דודים דרגה שניה היו בני שמונה וחמש כשניצלו בטבח בצפת 1929. טליק מר שריון: אלוף ומפקד גיס ואוגדה במלחמת ששת הימים בגזרה הדרומית טען בעיתון המחנה; כי מראות הטבח; השריפה: הפצועים והנירצחים, בצפת השפיעו על דרכו יותר מכל. כפי שתיעדה בכתב דודתי זל האחות בבית חולים הדסה צפת. שנקראה להגיש עזרה על ידי הבריטים לנפגעים הראשונים. למשפחה שייכים גם האלוף אייזנברג; והאלוף אורי שגיא; שכל אחד תרם את חלקו למאמץ הלאומי.