הקריאה של הרב אלי סדן מסוכנת / תגובה - סרוגים

הקריאה של הרב אלי סדן מסוכנת / תגובה

מבצע החיסון הישראלי המרשים, לא יהיה שלם ללא סיוע ואפשרות להעברת חיסונים לגדה ולעזה, למליוני פלסטינים שמתמודדים עם המגיפה באמצעות שירותי בריאות חסרים ולקויים

author-image
הקריאה של הרב אלי סדן מסוכנת / תגובה
  (צילום: מכינת בני דוד, עלי; תמונה קטנה: גיל יערי/פלאש90)

הרב אלי סדן חושב שעל ישראל למנוע העברת חיסונים לעזה. הוא כותב באופן פומבי לראש הממשלה נתניהו, וקורא לו לכרוך העברת חיסונים בשחרור גופות החיילים אורון שאול והדר גולדין. הרב סדן שוכח על הדרך את החיים, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, הנמצאים בשבי החמאס, אבל אני יכול בהחלט להצטרף לקריאה ולתקווה להשבת חללי צה"ל לקברם.

העיקשות והרשעות של חמאס מצד אחד, לא יכולה להצדיק עיקשות ורשעות מצידנו. אברהם אבינו התקוטט בוויכוח חסר תקדים עם אלוהים, כדי לוודא שאם יש עשרה צדיקים בקרב אנשי סדום ועמורה החוטאים, הוא לא ימטיר אש וגופרית על עיר החטאים.

קל להיות בין הקוראים ל"כח". קשה הרבה יותר לעמוד, כמו אברהם, מעברו השני של הנהר. המצב בו נגזור המשך מגיפה וסכנה לשני מיליון איש, בשל הפרת זכויות האדם מצד החמאס, איננה סבירה ואיננה עומדת בשום קנה מידה ערכי, אנושי ויהודי.

עוד באותו נושא

הרב אלי סדן לנתניהו: "איני יכול יותר לשתוק"


113

למעלה מ-200 רבנים חתמו על קריאה, שיזמנו ב"רבנים לזכויות אדם", לטובת אחריות ישראל לחיסונים לפלסטינים בגדה ובעזה. הקריאה נשענת על האחריות שלנו לפלסטינים שחיים תחת שליטה צבאית וכיבוש ישראלי ביהודה ושומרון, ותחת מצור ושליטה כוללת במרחבי האוויר והים ברצועת עזה.

המשחק של טירפוד מדינה פלסטינית וסיפוח מחד, והתנערות מאחריות לחיי מיליוני פלסטינים מאידך, לא מתכתב עם האמת. המחויבות של ישראל לאמנות בינלאומיות, שמנסות למנוע את הקטסטרופה של מלחמות העולם, לא יכולה להישבר במחי יד.

עוד באותו נושא

חיסונים יועברו לעזה רק באישור ראש הממשלה

גם בגישת "עניי עירך קודמים" עומדת הקריאה לחיסונים בעזה, בכבוד. התנערות ישראל מבריאות הפלסטינים יכולה להביא לפגיעה בישראלים רבים. כפי שאמר משה בר סימן טוב, בזמן שכיהן כמנכ"ל משרד הבריאות "הגדה, עזה וישראל הם יחידה אפידימיולוגית אחת". או במילותיו של פרופ' בני ברבש לאחרונה "יש לנו חובה מוסרית לדאוג שהפלסטינים יהיו מחוסנים. אנחנו חיים ביחד, אם אנחנו נחסן את עצמנו ושם לא יהיה חיסון, יתפתחו שם מוטציות שיגיעו לפה. שתי מדינות עם מחלה אחת".

עשרות אלפי עובדים פלסטינים מגיעים לישראל מדי יום והאוכלוסיה הישראלית והפלסטינית מעורבת ומעורבבת, גם מעבר לקו הירוק. מגיפה אנושה ברצועת עזה יכולה להביא, בתורה, לקריסה מוחלטת של השירותים המדולדלים ממילא ולאסון הומניטרי שיחייב התערבות עמוקה בהרבה של ישראל, במחיר כלכלי ובמחיר סיכון חיי אדם רבים.

עוד באותו נושא

הרב שרלו: עדיף לזרוק חיסונים מאשר לחסן צעירים


119

מבצע החיסון הישראלי המרשים, לא יהיה שלם ללא סיוע ואפשרות להעברת חיסונים לגדה ולעזה, למליוני פלסטינים שמתמודדים עם המגיפה באמצעות שירותי בריאות חסרים ולקויים.

כל אלו מחדדים את העובדה שהקריאה של הרב סדן ודומיו היא קריאה מסוכנת, שלא נשענת על אחריות ועל יסודות של כבוד לצלם האלוהים בכל נברא.

הרב סדן מתעלם לגמרי מהציווי "ואהבת את הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים". אסור שהכאב שלנו על צער משפחות שאול, גולדין, מנגיסטו וא- סייד, יביא אותנו לעיוורון מוסרי כל כך מרחיק לכת.

=======

אבי דבוש הוא פעיל סביבתי, חברתי ופוליטי. משמש כמנכ"ל שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
כל זמן שיש מלחמה עם אומה, אין רחמים עליה
מלכי | 25-01-2021 10:12
הטרוריסטים בעזה באים מתוך אומה, בתמיכת האומה. זו אומה של אוייב , ששפכה ושופכת את דמנו באכזריות. זו אומה שראשיה מחזיקים את חיילנו, והכול הכול בתמיכת האומה האכזרית הזאת. אין פה אומה סתם שחטאה לפני ה', אין פה יחידים בפני עצמם, אין לנו עסק עם אחמד הפרטי. יש לנו מלחמה עם אומה אכזרית זו (שרוב מכריע של הפרטים בה -תומכים ולוקחים חלק במלחמה ובאכזריות), וכול זמן שזה המצב, אנשים כמו אבי דבוש הרחמן - מחלישים את המאבק ברוע, ומתאכזרים לעם ישראל, מתאכזרים כפשוטו - גם למשפחות השכולות.
לפיני
מלכי | 25-01-2021 22:17
הבנת הנקרא: במאמר 2 ענינים שמתערבבים - 1. ההשלכות על העם בציון. 2. שיקול מוסרי. אני התייחסתי רק לפן המוסרי.
אתה טועה...
פיני | 25-01-2021 13:11
אתה טועה ומטעה דבריו הם של היגיון לוגי ולא של מיתלהם שלא מבין מה הוא רוצה להעביר,איזה מסר אתה מנסה להעביר לא ברור אבל דברי טעם של אבי דבוש הם הגיוניים,ואין כאן רחמנות,פשוט דאגה לעם היושב בציון שאים המצב יתדרדר שם זה ישליך עלינו וכולנו נשלם את המחיר של המגיפה שתישתולל בעזה,
2
יישר כחך
חן | 25-01-2021 10:40
אני תומכת בעמדה של אבי דבוש בחם. אין להעניש את תושבי עזה בבריאות. מה גם ששלומם תלוי בשלומנו. המאבק על השבת החטופים והנעדרים חשוב ומקודש, אך לא צריך להיעשות על ידי החזקת אחרים כבני ערובה.
3
"רבנים למען זכויות האדם" זה ארגון רפורמי
דיאנה | 25-01-2021 12:40
על כל המשתמע מכך. יפי נפש של ג'ורג' סורוס
4
כל פנם האתר...
רועי | 25-01-2021 13:19
כל פנם האתר ההזוי הזה את הרפורמי והתומך מחבלים הזה... מה אתם מתייחסים אליו בכלל.
שמעתה פעם...
אברי | 26-01-2021 14:13
שמעתה פעם את המושג אוויל מחריש לחכם יחשב? זה מספר משלי של החכם באדם,אתה כניראה את התואר אוויל מיזמן עברתה ונישאר לך רק תואר לץ,לץ כמובן הוא בדרגה הכי נמוכה,ואתה היגעתה לשם וכניראה שטוב לך שם כי אין התחייבויות אז תמשיך בשלך?ואנו בכל מיקרה מוזהרים ובמושב לצים לא תשב,נישמרים מיצורים כמוך,
מדבר שטויות...
מוני חכמולוג | 25-01-2021 17:09
מדבר שטויות ונופל לפח של ביבי. בנט הבן אדם היחיד בכנסת שנלחם להחזרת ארץ ישראל השלמה. השיטה של ביבי רק דיבורים, הוא אומר שהוא רוצה תפילה בכותל כדי לקבל את המנדט שלך ובפועל לא עושה כלום. אומר שהוא רוצה סיפוח כדי לקבל את הקול של הציונות הדתית אבל בפועל לא עושה כלום. אומר שהוא עושה שינוי בבגץ אבל היחידה שמזיזה דברים זו איילת שקד. אל תיפול לפח הזה בנט הביצוע סט היחיד בממשלה הזאת
אתה לא...
מוני | 25-01-2021 14:33
אתה לא דתי,ולא שיך לעם היהודי,וסתם מיתלהם ללא כל היתגרות,אז אים תדע מי זה רפורמי אז כל הכבוד,הרפורמי היחידי בכנסת הוא בנט,ושקדיה,שנהם מוכנים לתת מקום תפילה לאחיהם בכותל המערבי?,שריד בית מיקדשנו,אז תילמד רפורמי הוא מי שלא חושב כמו יהודי,
5
הרב סדן קורא...
חיים | 25-01-2021 14:27
הרב סדן קורא לסכן את כולם בשם הצדק.
6
מעוות חוקית וגם מוסרית
ישראל | 25-01-2021 16:57
א. אין למדינה כל זכות מוסרית לחסן אוכלוסיות שאינן של אזרחיה, לפחות עד שהיא לא מסיימת לחסן את כל האזרחים שלה. ב. לפי הסכמי אוסלו, האחריות האזרחית על האוכלוסיה הערבית בישע היא של הרשות הפלסטינית ולא שלנו. ג. אף אחד לא מונע מהפלסטינים לקנות חיסונים ולהביא אותם. ד. כל דבריו של דבוש נובעים מתפיסה מעוותת שכולנו אזרחי העולם, אין למדינה זכות להגן על עצמה או לקבוע את האופי שלה, אין דבר כזה עניי עירך קודמים וכו'.
7
לא ידעכתי שנחלת אבותינו נקראת 'הגדה'.רק מערי
מד | 25-01-2021 18:55
רק מעריץ של הממשלה ההאשמית מעבה''י אמור לקרוא לה כך.
8
לא לתת מתנות זה 'רשעות'? הכל הפוך אצלם
דח | 25-01-2021 18:59
הארגון הוקם על ידי קבוצת רבנים מזרמים רפורמיים וקונסרבטיביים בהנהגתו של הרב הרפורמי דוד פורמן . תחום עיסוקו הוא בעיקר במאבק במה שלטענתו מהווה פגיעה בזכויות האדם של הפלסטינים והמסתננים מאפריקה.(מתוך ויקיפדי'ה.)
9
רק לערבים ומסתננים יש 'זכויות אדם'?
חד | 25-01-2021 19:00
ע' ויקיפדי'ה תחום עיסוקו של ארגון זה!
10
מה נגיד ומה נאמר לרב אלי סדן הנערץ? אנחנו
זונדר קומנדו | 25-01-2021 22:46
מציעים לך להצטרף לסניף המפלגה המקומי מדריך אותנו כרגע יוליוס רוזנברג מיודעך.ז
11
זה רק מוכיח...
חגית | 26-01-2021 8:46
זה רק מוכיח כמה צריכים להשתדל בכל , אבל בכל הכוח ממש לאחד כמה שיותר מפלגות ציוניות דתיות אמיתיות לקראת הבחירות הקרובות. ה' ירחם עלינו, שבוע שעבר קראה אלמנתו של רזיאל שבח היד לחסן את אויבינו בשם ערכי היהדות ועכשיו ההזוי הזה. מה יהיה???? כמה עוד יוזילו את דמינו אנשים מתוכינו???
12
כשאני שואל שאלה...
אבי לוי | 26-01-2021 9:33
כשאני שואל שאלה מוסרית אני שואל את הרב ולא את פרופ' עם כל הכבוד מומחיותו של פרופ' ברבש היא בתחום הרפואה ולא בתחום המוסר מבחינה מוסרית יהודית אין כל מניעה בלא להעביר חיסונים לעזה והמייצג את הרפורמים לזכויות אדם(פלסטיני) הוא האחרון ביקום שילמד אותנו מוסר יהודי אותנטי(ללא השפעת הנצרות).למר דבוש אומר שעליו להבין שאין מוסכמה על מוסר בחברה הישראלית מה שדבוש רואה כטוב מוסרית אני מזהה כרע ניתן לדון בעיניין מבחינה תועלתית(ולא מוסרית)האם נכון להעביר חיסונים או לא.לגבי חיזוק טענתו של דבוש בשימוש סיפור סדום ועמורה כבר היגבתי בפייסבוק.
מקשיב לרב...
. | 27-01-2021 14:09
מקשיב לרב במוסר מה לעזאזל לא פלא שהמוסר שלך בזבל
13
הציונות הדתית מתברר...
אבי לוי | 26-01-2021 9:54
הציונות הדתית מתברר איננה הומוגנית ישנם ציונים דתיים רבים שמעולם לא עסקו והגו בדרכה של תנועה זו שלא לדבר על כך שישנם רבים שאף את זהותם היהודית לא בררו ונוהים אחר התרבות המערבית נוצרית הרואה את עצמה קקובעת את הנורמות התרבותיות אני שותף לתקוותך זו לאחד את מי שניתן על מנת לקבל יצוג הולם בכנסת.
14
אבי צודק
יותם | 26-01-2021 13:36
להשבת החללים אין קשר למבצע החיסונים ההכרחי. חיסון הפלסטינים יסייע גם להם וגם לאזרחי ישראל ויקרב את סוף המגיפה.
15
כשזה מגיע למחבלים...
הנרי | 26-01-2021 18:13
כשזה מגיע למחבלים או חמס כולם או ערבים כולם מנסים כל אחד בתורו להראות כמה הם רחמנים כשמגיע לדתיים כולם יראו את רוחב ליבם כמה צריך לא לרחם עליהם בלשון המעטה על זה אמרו חז’ל ”כל המרחם על אכזרי מתאכזר על רחמנים” זה צועק עד השמים כמה זה אמת
16
אויבים ואין מעברים
בנימין | 26-01-2021 21:18
מהבחינה המוסרית אין מה להשוות לאברהם אבינו, אצלנו מדובר באויב! ואתו צריך לנהוג על פי מידת הדין. ולגבי הצד הפרקטי- העובדים שעוברים למדינתנו זה רק פלשתינים מיוש ולא פלשתינים מעזה. ולעזה אסור להביא חיסונים!
17
ד-בוש והיכלם
לא מדבושך ועוקצך | 27-01-2021 11:15
ארגון רבנים למען זכויות אדם - מה הם אמרו למשל על רדיפת נוער הגבעות ? ( שכחתי - הם לא בני אדם) ומה אמרו על אכיפה בררנית ומפלה כלפי מתנחלים-חרדים ??? פספסתי משהו
18
מתי תבינו שגרים...
לבנת חבלה | 29-01-2021 0:38
מתי תבינו שגרים ששואפים לסלק אותנו מאדמתנו אינם בגדר גרים, הם אוייבים. עם אוייבים מתנהגים כמו עם אוייבים.
19
כשאין 10 צדיקים בסדום אברהם מודה שהופכים את
דוד | 30-01-2021 23:54
סדום , שיחפש 10 צדיקים בעזה ... חוצמיזה לא הבנתי אם הוא מנסה להתיפיף או לדאוג לעצמנו על ידי שכל החטיבה האפידמיולוגית תהיה מחוסנת